하나님의 의와 다른 에브라임의 생각

Category : 평교인의 성경 보기/사사기 Date : 2017. 10. 8. 09:21 Writer : 김홍덕

에브라임은 야곱의 아들이 아니라 손자입니다. 야곱의 아들 요셉의 둘째 아들인데 야곱이 축복할 때에 요셉의 의도와 다르게 손을 교차해가면서까지 요셉의 장자 므낫세가 아닌 에브라임에게 오른손을 올려 축복한 아들의 후손입니다. 이 에브라임지파, 좀 간단하게 말해서 에브라임이라는 단어는 후일에 북이스라엘을 대표하는 단어로 쓰이기도 합니다.


에브라임 지파는 유다지파가 꾸준한 이미지를 유지한 것과는 좀 다르게 그 존재적인 의미가 많이 변한 지파인지라 의미의 변화를 객관적이고 체계적으로 연구하거나 공부하는 것도 쉽지 않은 지파입니다만, 다행히 요즈음은 인터넷이라는 것이 있어서 찾아보면 어지간한 정보는 찾을 수 있지만 그래도 딱 부러지게 이해하기는 쉽지 않습니다.


사사기에서는 에브라임은 아주 세력 있는 지파로 나옵니다. 우선 사사기 이전으로 본다면 여호수아가 에브라임 지파의 사람이고, 사사 시대도 드보라와 삼손 직전의 압돈이라는 사사도 에브라임 사람입니다. 그러나 에브라임 사람들이 사사기에서 주목을 받는 것은 11장에서 사사 입다에게 전쟁에 불러주지 않았다고 시비를 걸어 전쟁을 해서 대패하는 사건이 있었습니다. 


재밌는 것은 에브라임 지파가 사사에게 시비를 건 것은 ‘입다’의 때가 처음이 아니고 기드온에게도 그랬다는 것입니다.(삿 8장) 단지 기드온은 자신이 이방족속을 물리친 일이 에브라임보다 나은 것이 아니라는 겸손의 말로 잘 해결했지만 사사 ‘입다’는 그렇지 않았다는 것입니다. 전쟁에 나가기 전에 불렀으나 오지도 않았으면서 전쟁을 이기고 나니 시비를 건 것을 인하여 내란을 겪게 되고 입다에게 패하여 4만 2천명이 죽게 됩니다.


하여간 사사시대에는 에브라임 지파가 제법 유력한 세력이었던 것은 정황상 사실입니다. 하지만 문제는 그들이 실제로 유력한 지파였고 또 그럴만한 세력이었다고 해도 그것이 누구로부터 왔느냐의 문제를 생각지 않는다는 것입니다. 우리는 이것을 ‘선민사상’이라고 말할 수 있습니다. 하나님께서 선택한 백성이라는 자부심을 기초로 근거 없는 우월감을 가진 것을 그렇게 말할 수 있습니다. 에브라임이 이스라엘 안에서 선민적 사고(전쟁에 나가려면 허락을 받아야 한다는 식의 생각)를 가졌다면, 이스라엘은 민족 자체의 선민사상을 가지고 있었고, 지금도 그렇습니다. 


그리고 이런 선민사상은 지금 이 시대에 이스라엘이 아닌 곳에서도 볼 수 있습니다. 교회에 다닌다는 것만으로 하나님의 백성이라는 우월감을 가지고 하나님을 믿고 기도하면 그렇지 않은 자들보다 같은 시간 공부를 해도 더 효과가 있는 효율적 인생이 될 것이라는 막연한 우월감을 가진 것이나, 모태신앙이라는 것이 막연한 신앙적 우위를 가지고 있다고 생각하는 것입니다. 하나님을 믿기 때문에 같은 것을 해도 더 나을 것이라는 막역한 우월감, 그러나 정확히는 망상을 가지고 있습니다.


사사 ‘입다’의 때에도 에브라임은 ‘입다’가 전쟁에 나갈 때에 자신들을 불러 주지 않았다고 항의합니다. 그것은 전쟁을 나가려면 자신들의 동의와 협조가 있어야 하는 것이라는 기준을 가지고 있다는 것입니다. 그러나 사사기 속 사사들의 모든 전쟁은 늘 ‘하나님의 신’이 임하여 이기는 것이었지 에브라임의 힘을 빌어 이긴 것이 아니라는 것입니다. 그렇듯 선민사상은 망상인 것입니다.


에브라임의 그런 태도에 대하여 기드온은 ‘에브라임의 끝물 포도가 아비에셀의 맏물 포도보다 낮지 않냐?’며 에브라임을 올려주므로 평화적인 해결을 봤지만(삿 8장), 사사 ‘입다’에게는 통하지 않았고 결국 전쟁을 하게 되어 대패하게 되었던 것입니다. 그리고 도망을 가는데 자기 땅으로 도망가기 위해서는 요단강을 건너야 했는데 이때 ‘입다’의 사람들이 지키고서는 ‘십볼렛’이라는 단어를 발음하게 하여 ‘씹볼렛’이라고 말하면 에브라임 사람으로 구분되어 다 죽이므로 4만2천명이 죽었습니다.


사람의 말이 다르다는 것은 생각보다 큰 의미를 가지고 있습니다. 말은 그 의의 표현이기 때문입니다. 사람이 가진 생각과 정체성을 드러내는 것이 말이라는 것입니다. 그래서 말이 다르면 같이 할 수 없는 것입니다. 바벨탑이 그것을 보여주는 것입니다. 언어가 달라졌다는 것이 아니라 같은 말이라도 의미가 다르다는 것입니다. 남한과 북한이 다 평화라는 말을 하지만 그 의미가 다른 것과 같은 것입니다.


에브라임 지파가 보여주는 많은 모습들은 한 단어를 다르게 표현하는 것으로 대표되었습니다. 말이 다르다는 것은 의가 다르다는 것입니다. 바벨탑이 그랬습니다. 반대로 말이 같으면 의가 같은 것입니다. 야고보사도는 입의 혀는 사람을 불사를 수 있다고 했는데, 혀 자체의 문제가 아니라 말은 의를 표현하는 것이기 때문입니다. 그러므로 하나님의 의가 자신의 의가 된 사람은 그 말이 같은 것입니다. 그래서 하나님의 사람 엘리사가 수넴 여인의 아들에 입 맞추었을 때 그 아들이 살아난 것입니다.


에브라임 사람들이 가진 선민사상은 사사 ‘입다’와 의가 달랐습니다. ‘입다’가 사사인 것은 하나님의 신이 임한, 하나님의 의로 인함이듯 설사 에브라임이 이스라엘 안에서 선민이 되었다고 해도 그것은 사사 ‘입다’에게 임한 하나님의 의로 인한 것이니 그 하나님의 의가 전쟁을 이끌었다면 자신들이 선민이 된 것과 같은 의로 비롯된 것임을 알아야 했으나 그것이 아니었던 것입니다. 그것이 바로 말이 다른 것으로 구분이 되었던 것입니다.


신앙이 참으로 그렇습니다. 같은 하나님의 의를 가지고 있다는 것을 정말로 확실히 안다면 하나님을 믿는 사람들의 일의 모양이 달라도 같은 하나님의 의를 가지고 있다는 것을 알 수 있습니다. 반대로 기도하는 자세가 같고, 같은 예배 순서에 따라 예배를 드린다고 다 같은 의를 가진 것은 아닙니다. 열 처녀의 비유가 그것입니다. 같이 예배를 드리고 있어도 어떤 이는 세상에서 성공하는 것을 하나님께 바라고, 어떤 이는 하나님의 의와 뜻이 하늘에서 이루어진 것 같이 흙(땅)인 자신에게 이루어지기를 바라는 예배를 드리는 것입니다. 그리고 이런 차이는 그 사람의 말에서 알 수도 있습니다. 말은 주머니속의 송곳과 같아서 에브라임 족속처럼 숨길 수 없기 때문입니다. 


이 에브라임 지파의 일에서 선민사상이란 것이 하나님의 의와 다르다는 것을 볼 수 있습니다. 선민이라 해도 그것은 하나님이 선택하신 것이지 자신들의 공로로 된 것이 아닙니다. 그렇다면 하나님이 선택하심이 자신들이 선민이 된 근원이라면 하나님의 신이 임한 사사 ‘입다’의 전쟁과 승리는 자신들과 같은 의를 가졌다는 것을 알았을 것입니다. 시비를 걸지 않았을 것이라는 것입니다. 그러나 그들은 그 의가 달랐습니다. 그것이 ‘십볼렛’이라는 단어 하나로 드러난 것입니다. 



(Translation by Google)


The Righteousness of God and Other Ephraim's Thoughts


Ephraim is not the son of Jacob, but a grandson. The second son of Joseph, the son of Jacob, is the son of Joseph's son, Joseph's son-in-law, Manasseh, the son of Joseph's blessed son. This Ephraim tribe, in a nutshell, the word Ephraim is later used to represent northern Israel.


The tribe of Ephraim is a tribe that is not easy to research and study objectively and systematically the change of meaning that it is a tribe whose meaning is changed much differently from the preservation of a steady image of the tribe of Judah. ​​Fortunately, You can find a lot of information, but it's not easy to break it.


In Judges, Ephraim is a very powerful tribe. First of all, it is the people of Ephraim who are Joshua, and Judah is also Ephraim. However, the Ephraimites were noticed in the Book of Judges in the 11th chapter because they did not invite Judas to the war.


It is interesting to note that the Ephraim tribe was not the first to say "Jephthah", but also to Gideon (Judges 8). Only Gideon said that he was not better than Ephraim because he defeated the Gentiles. It is said that it is not the case that the word 'put on' was done. Before he went to war, he called, but he did not come. He overcame the war and suffered rebellion because of his discipline. He was defeated by Jephthah and killed 42,000.


It is true that the Ephraim tribe was a potent force in the days of Judges. But the problem is that they do not think of who they came from, even if they were actually a powerful tribe and a force. We can say that this is 'Seonmin Thought'. We can say that God has an unfounded superiority based on his pride that he is the chosen people. If Ephraim had a forerunner of thought in Israel (the idea that he should be allowed to go to war), Israel had, and is, the idea of ​​the Sunnites of the nation itself.


And this kind of Sunmin idea can be seen in places not in Israel at this time. If you pray to God with a sense of superiority of God's people just because you are attending church, you will have a vague sense of superiority that it will be an effective life that is more effective if you study the same time than those who do not. I think you have. I have a sense of superiority, but precisely delusion, that it is better to do the same because I believe in God.


Ephraim also protests that 'Jephthah' did not call them when they went to war. It is a standard that they must have their consent and cooperation to go out of war. But all the wars of Judges in Judges have always been 'God of God', and they won, not by the power of Ephraim. As such, the ideology of the people is a delusion.


As for Ephraim's attitude, Gideon said, "Is the grape of Ephraim lower than the firstborn grape of Abiezer?" (Eph. 8), but it did not work for the sword "Jephthah" It was a disaster. And to escape to his own land to escape, he had to cross the Jordan River. At this time, the people of Jephthah guarded it and pronounced the word 'sibboleth' The thousand died.


It is more meaningful to think that people's words are different. Because words are expressions of that righteousness. It is the words that reveal the thoughts and identities of people. So if you have different words, you can not do it together. The Tower of Babel is showing it. It is not that the language has changed, but the meaning is the same. South Korea and North Korea say peace, but the meaning is the same.


Many of the illustrations of the tribe of Ephraim were represented by expressing one word differently. The difference is that the righteousness is different. The Tower of Babel was like that. If the words are the same, the righteousness is the same. The apostle James said that the tongue of the mouth could burn a person, not the problem of the tongue itself, but the expression of righteousness. Therefore, the righteousness of God is his righteousness. So when Elisha the man of God kissed the son of Shunemi, his son was raised.


The idea of ​​the people of Ephraim was different from the one of 'Jangda'. If Ephraim is the righteousness of God in God's righteousness, even if Ephraim has become a righteous man in Israel, it is because of God's righteousness, But it was not. That's what the horse was different.


Yes, faith is true. If you truly know that you have the same righteousness of God, you can see that the work of those who believe in God has the same righteousness of God, even though they are different in appearance. On the contrary, it is not the same as having the same prayer position and worshiping in the same worship order. That is the parable of the ten virgins. Some are worshiping together, but others are asking God to succeed in the world, and some are worshiping that God's righteousness and will are done in heaven, just as it is in heaven. And this difference can be understood from the person's words. A horse is like an apron in his pocket, so it can not be hidden like the Ephraimites.


In this work of the Ephraimites, we can see that the idea of ​​the people of the Sun is different from the righteousness of God. Even the chosen people are God's choice, not their merit. Then, if God's choice was the source of their goodness, they would have known that the war and victory of Judas, the god of God, had the same righteousness as themselves. I would not have fired him. But they were different. It is revealed as a word 'sibbolet'.

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