땅에 대한 입다와 암몬 왕의 논쟁

Category : 평교인의 성경 보기/사사기 Date : 2017. 10. 3. 08:43 Writer : 김홍덕

사사기 11장에는 사사 입다와 암몬 자손의 왕이 땅을 빌미로 논쟁을 하는 것이 나옵니다. 시작은 입다가 암몬 왕에게 ‘왜 이유 없이 남의 땅을 침공하였느냐?’고 물은 것에서 시작했고, 암몬 왕은 요단 동편의 이스라엘이 두 지파 반(갓, 르우벤, 므낫세 반)이 거하는 땅이 자신들의 땅이라고 주장하는 답을 보내왔고, 사사 입다가 출애굽 과정을 설명하면서 이스라엘은 암몬의 땅을 침략하거나 점령하지 않았다는 것을 주장함으로 끝나는데 마지막에 암몬 왕은 그것을 듣지 않았다고 했습니다.


이러한 땅에 대한 논쟁의 정점은 11장 24절이라 할 수 있습니다.

네 신 그모스가 네게 주어 얻게 한 땅을 네가 얻지 않겠느냐 우리 하나님 여호와께서 우리 앞에서 어떤 사람이든지 쫓아내시면 그 땅을 우리가 얻으리라

사사 입다는 어떤 땅이라도 하나님께서 주시면 하나님 나라의 땅이 된다는 것을 이야기 하고 있습니다. 


그러니까 결국 이것은 땅에 관한 이야기라는 것입니다. 땅에 관한 이야기라는 것은 ‘사람’에 관한 이야기라는 것입니다. 사람의 마음을 누가 점령하고 있는지에 대한 이야기를 사사기가 하고 있다는 것입니다. 모압과 암몬의 신 그모스(인신공양을 한다고 알려진 신)이 다스리는 땅에는 모압과 암몬이 살고 하나님이 주신 땅에는 하나님의 백성들이 산다는 것입니다. 특히 하나님께서 주시면 하나님의 백성의 땅이 된다는 것을 사사 입다는 분명히 하고 있습니다.


알고 보면 이 사사기 전체가 그 이야기입니다. 사사기가 말하는 땅이 바로 땅과 같은 흙으로 창조된 사람의 이야기라는 것입니다. 이스라엘의 백성들이 거하는 땅, 그것은 하나님의 의가 다스리는 땅이라는 의미입니다. 하나님의 의가 자신의 의라고 여기는 이들의 이야기라는 것입니다. 땅은 또 더 넓은 의미로 보면 하나님께서 거하시고자 한 모든 인간의 심령이기도 한 것입니다.


사사 입다는 그모스라는 신이 거하는 땅은 모압과 암몬의 땅이고, 하나님이 거하시는 땅은 하나님의 것이라고 말하고 있습니다. 사람의 마음이 그렇습니다. 몸이 교회에 다니는 것이 문제가 아니라, 그 마음에 누가 거하느냐의 문제가 그 사람의 신앙 정체성이라는 것입니다. 교회에 다닌다고 해도 하나님을 빌어 세상에서 성공하는 것을 목적으로 한다면 그것은 그모스나 이방신을 섬기는 사람이라는 것입니다.(그렇게 보면 지금 대부분의 교회는 이방신을 섬기고 있다고 할 수 있습니다.)


반면에 암몬의 왕은 땅이라 신의 문제가 아니라 행위의 문제라고 말합니다. 누가 점령하느냐의 문제라는 것입니다. 그러나 그런 문제는 항상 다툼이 있습니다. 암몬의 땅에 대하여 이스라엘이 역사적으로 어떤 태도를 취했는지 사사 입다가 설명을 하지만 암몬의 왕은 듣지 않고 자기가 옳다는 것만 주장합니다. 


행위로 하나님을 섬기는 것이 그렇습니다. 예배드리자고 하면서 그것을 어떤 모양, 어떤 형태로 드릴 것인지를 가지고 다투어서 교단이 갈라지는 것이 바로 그것 때문입니다. 행위로 섬기는 것에는 늘 다툼이 있다는 것입니다. 더욱이 그런 다툼은 끝나지도 않습니다. 어느 정도 다투다가는 서로 듣지 않기 때문입니다. 


그러나 사사 입다는 땅, 곧 사람의 마음은 신의 영역이라는 것입니다. 행위로 누가 점령했는지의 문제가 아니라 어떤 신을 섬기느냐의 문제라는 것입니다. 여기서 누가 이방인인지가 나타나는 것입니다. 이방인은 행위로 땅 곧 사람 마음의 정체성을 결정하지만 사실은 무엇을 섬기느냐의 문제인 것입니다. 왜냐하면 사람의 행위는 그 마음이 섬기는 것을 표현하기 때문이니다.


사사 입다는 사람이 하나님을 섬기는 하나님의 땅 곧 하나님의 사람이 되고, 그모스를 섬기면 이방인이 되는 것이라고 선언합니다. 이방인이라는 존재는 어떤 땅에 몸이 거하느냐의 문제가 아니라는 것입니다. 몸이 교회에 다니는지 아닌지로 교인이 갈리는 것이 아니고, 눈을 감고해야 기도가 되는 것이 아니며, 기도 말미에 주문처럼 ‘예수님 이름으로’라고를 붙여야 제대로 된 기도가 되는 것이 아니라 그 마음에 무엇을 섬기는지가 핵심이라는 것입니다. 마음이 섬기는 것을 몸이 행하는 것이지 몸이 행한다고 섬기는 것이 정해지는 것이 아니기 때문입니다.


사사기가 보여주는 각종 전쟁의 본질은 영적인 것입니다. 어느 것이 이방인 곧 하나님을 알지 못하고 대항하는 것인지, 하나님을 섬기는 사람의 일은 또 어떻게 되는지를 보이는 것입니다. 하나님을 섬기라고 지은 사람이 그 마음에 하나님의 정체성과 다르게 풍요와 다산을 섬기는 것이 다 이방인을 섬기는 것이라는 것입니다. 그들이 그 마음에 섬기는 것을 하나님이라고 여기며 불러도 그렇게 되는 것이 아닌 것입니다. 오히려 하나님을 섬긴다면서 풍요와 다산을 꿈꾸면 이스라엘 백성들이 이방인의 침략을 받듯이 그 마음이 늘 갈등이 생기는 것입니다. 많은 사람들이 교회에 다니지만 돈 문제, 심지어 교회의 문제로 갈등을 겪는 것이 바로 사사기가 보여주는 것입니다.


땅 곧 사람은 무엇을 하느냐가 아니라 그 마음이 무엇을 섬기느냐에 따라 그 땅이 누구의 것이 된다는 것을 말하고 있는 사사 입다, 그의 말이 이 사사기의 모든 이야기를 대변하고 있는 것입니다. 그리고 오늘 우리가 사시기를 대할 때에 누가 하나님의 땅, 하나님의 사람인지를 알 수 있도록 말씀하시는 것이 바로 이 사사기이 말씀이고, 입다의 이야기인 것입니다.



(Translation by Google)


Jephthah and the king of Ammon argue against the earth.


In Judges 11, Judge Jephthah and the king of the children of Ammon argue against the earth. The beginning began with Jephthah asking the king of Ammon, "Why did you invade the land of no man?" And King Ammon said that the land of the two tribes of Israel (Gad, Reuben, and Manasseh) , And the king ended the process by claiming that Israel did not invade or occupy the land of Ammon, while the king of Ammon explained that he had not heard it.


The culmination of this debate on the land is 11:24.

Wilt not thou possess that which Chemosh thy god giveth thee to possess? So whomsoever the LORD our God shall drive out from before us, them will we possess.

Judge Jephthah tells us that if any land is given by God, it will become the land of the kingdom of God.


So, in the end, this is a story about the land. The story about the earth is a story about people. It is a story of Judge who is occupying the mind of a person. Moab and the god of Ammon The place where Moosh (god known to provide humanity) reigns is that the people of God live in the land where Moab and Ammon live and God gives them. In particular, it is made clear that God will give us His will to be the land of God's people.


The whole story of this Judgment is the story. It is the story of a man who was created by the earth like earth. The land where the people of Israel dwell, which means that the righteousness of God rests on the earth. It is the story of those who believe that the righteousness of God is their own righteousness. In the broader sense, the earth is also the spirit of all human beings that God has dwelt.


Sasadjidah says that the Mosra is the land in which God lives, the land of Moab and Ammon, and the earth in which God dwells is of God. It is the heart of man. It is not the matter that the body goes to church, but the issue of who lives in the heart is the identity of the person's faith. Even if you are attending church, if you want to use God to succeed in the world, it is the one who serves the Moses and the Gentiles (and most churches now serve gentile gods).


On the other hand, the king of Ammon says that it is land, not a matter of God, but a matter of conduct. It is a matter of who takes over. However, such a problem is always in contention. The king of Ammon explains what he has done historically about the land of Ammon, but he insists that he is right, not listening.


That is to serve God in the act. That is why the denomination is divided by wrestling with what kind of form and what kind of form to give it while worshiping. There is always contention in serving by the act. Moreover, such a quarrel is not over. I do not listen to each other to some extent.


But the judge is the earth, the human heart is the realm of God. It is not a matter of who occupied by the act, but the question of which god we serve. It is here who is a stranger. The Gentiles determine the identity of the earth, the human mind, by the act, but the question is what is actually to serve. Because the act of man expresses that the heart is serving.


I declare that a person who is a judge will become a God of God, a person of God, and a Gentile if he serves Moses. The existence of a Gentile is not a question of which body dwells in which land. It is not a prayer that you should close your eyes because your body is not going to church or not, and you should not put prayer at the end of prayer like 'Jesus in the name of Jesus'. It is the core. It is because the body does what the heart serves, not what the body does when it is done.


The nature of various wars of Judges is spiritual. Which shows the Gentiles, those who do not know God and who do not know God, and what happens to those who serve God. The person who made him to serve God, in his heart, serves the riches and fertility different from the identity of God. It is not so when they call God that they serve in their hearts. Rather, if you dream of abundance and fertility as you serve God, you will have conflicts as if the people of Israel were invaded by strangers. Many people go to church, but Judaism shows conflicts with money, even with church.


It is not the earth, what man does, but what the earth is, according to what his heart is serving. His words represent all the stories of this Judgment. And this is the word of this Judgment, the story of Jephthah, that tells us today when we are dealing with death that we can know who is the God of God and the person of God.

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