스스로 왕이 된 아비멜렉

Category : 평교인의 성경 보기/사사기 Date : 2017. 7. 31. 18:23 Writer : 김홍덕

아비멜렉(אֲבִימָלֶךְ, Ǎḇîmeleḵ)은 성경에 자주 나오는 이름입니다. 그 의미는 ‘나의 아버지는 왕’이라는 의미라고 합니다. 기드온에게는 아내에게 낳은 70명의 아들이 있었고 첩이 있었는데 그 첩이 낳은 아들(삿 8장)이 바로 사사기 9장의 주인공(?) 역시 아비멜렉입니다. 이 아비멜렉은 기드온의 아들 70명을 죽이고 스스로 왕이 되었다가 여인이 던진 맷돌에 머리를 맞아서 죽게 됩니다.


이 사사기는 이스라엘의 왕조가 생기기 전의 역사입니다. 역사적 관점으로 보면 그렇습니다. 영적인 의미로 본다고 하면 이는 다스림에 관한 것입니다. 누가 어떻게 무엇으로 다스리느냐를 이야기 하는 것입니다. 풍요와 다산의 신이 육신의 행위를 기준으로 육신의 일에 복을 주기도 하고 벌을 내리기도 한다는 것을 수단으로 하여 사람을 다스릴 때 어떤 일이 일어나는지와, 하나님께서 뜻하신 의가 사람 안에 있어 그 의가 다스리는 것이 어떤 것인지를 말씀하시는 것입니다.


하나님의 신이 임한 사사가 다스릴 때는 갈등이나 곤고함이 없으나, 바알과 이방신을 섬길 때면 아이러니하게도 그 이방신을 섬기는 이방민족이 이스라엘에 쳐들어와서 수탈하고 괴롭혔다는 것을 말씀하고 있습니다. 사람은 하나님께서 뜻하신 바가 있어 만든 존재인데, 하나님의 신이 그 인생을 다스리지 않고, 오히려 그 인생이 육신의 안목을 좇아서 눈에 보이는 세계를 본질로 알고 육신의 풍요와 복락을 바라면(섬기면) 그 추구하는 바가 충족되지 않으므로 늘 괴롭고 힘들다는 것입니다.


이 아비멜렉이라는 자의 일도 같은 맥락에서 봐야 합니다. 아비멜렉이 외가, 즉 기드온의 첩의 혈육인 세겜 땅에 가서 그들을 유혹하여 말하기를 “70명이 다스리는 것이 좋으냐? 아니면 너희 혈육인 나 하나가 다스리는 것이 좋으냐?” 하여 그들로 하여금 자신을 왕을 삼도록 하고, 불량한 부하들을 모아 기드온의 아들 70명을 한 바위 위에서 다 쳐 죽이고 자신이 왕이 되었다는 사건입니다.


기드온에 관해서는 말년에 에봇을 만든 일을 실수로 본다면 그 실수로 인하여 아들 70이 죽는 벌을 받았다고 보는 관점도 있을 수 있습니다. 그럴 듯하지만 그런 관점은 하나님은 우리 사람의 행위를 보고 있다가 그 행위에 따라 심판하거나 복을 주신다는 관점입니다. 즉 하나님께서 육신의 행위를 보신다고 생각하는 사람들의 관점이라는 것입니다. 성경은 그렇게 보는 것이 아닙니다. 물론 성경에서 많은 부분에 하나님께서 사람의 행위를 심판하신 사건이 나오지만 그런 사건의 핵심은 그 행위를 나타낸 속사람의 정체성을 인함이지 행위 자체로 인함이 아닙니다.


여룹바알(기드온, 바알은 스스로 싸우게 하라는 의미)에게 70명의 아들이 있었다는 것은 육신의 일로만 보면 대단한 일입니다. 이 70인의 아들의 아버지인 기드온은 생전에 사람들이 왕이 되어 달라는 요청에 <여호와께서 다스리실 것>이라고 답한 사람입니다. 그 기드온의 의가 육신이 된 아들들은 성경에서 왕이 될 의사를 나타낸 적이 없습니다. 단지 아비멜렉이 그 아들들이 집단으로 세겜과 이스라엘을 다스릴 것이라고 말했을 뿐입니다. 왕이 되고자 하는 마음을 가지고 보니 왕이 될 수 있는 육신의 조건을 가진 사람은 다 왕이 될 것이라고 생각했다는 것입니다. 그래서 그들을 다 죽였던 것입니다.


그 70인의 아들 중에서 요담이라는 아들 하나가 살아남았는데, 그 요담이 유명한 비유를 합니다. 그것은 <나무들의 왕(삿 9:7-15)>이라는 것인데, 내용은 나무들이 자신들의 왕을 세우려 합니다. 그래서 감람나무, 무화과나무, 포도나무를 차례로 찾아 갔지만 다들 자신들이 하나님을 영화롭게 하는 일, 기름과 열매와 포도주 내는 일을 버리고 왕이 될 수 없다고 하여 찾아간 가시나무가 왕이 되어 왕을 세우려 한 나무들을 압제한다는 것입니다.


사람이란 존재는 하나님께 영광을 돌리고 하나님께서 다스리는 존재인데 사람이 왕이 되려하면 그 왕이 오히려 왕을 세우려한 사람들을 압제하는 결과를 낳을 것임을 말씀하고 있는 것입니다. 하나님께서 우리에게 ‘너희는 왕 같은 제사장’이라고 하시는 것과 왕과 같이 기름 부음을 받았다는 그리스도의 성품으로 살기를 바라시는 것은 사람 안에 하나님이 사람을 만드신 의와 뜻이 있어서 그 하나님의 의와 뜻이 그 삶을 다스리는, 그 삶으로 나타나는 삶을 살라는 것입니다.


하나님의 의가 사람 안에서 본성이 되어 사는 사람은 십자가의 도를 가지고 사는 사람입니다. 그런 사람들이 사는 사회와 나라에는 왕이 필요 없습니다. 그 사람들은 자기 안에 있는 하나님의 의가 그 삶을 주관하기에 그 한 사람, 한 사람이 하나님의 의로 다스림을 받는 사람입니다. 그런 사람들이 모이면 모든 사람이 하나님의 의로 다스림을 받는 사람들의 공동체와 나라가 됩니다. 그게 하나님의 나라입니다.


사람들이 모여서 하나님을 섬기겠다는 목적을 가지고 사람들의 마음에서 우러나는 것이 아니라 교리와 제도를 만들고 심지어 신앙으로 정치적인 나라를 다스려보겠다는 생각까지 하는 것은 다 기드온의 첩의 소생 아비멜렉과 같은 생각입니다. 그러니까 노회다 총회다 또 교리다 하면서 교인들에게 ‘이래라’, ‘저래라’한다는 것이 다 아비멜렉의 처사와 같은 것이라는 것입니다.


사사기를 통해서 하나님께서 말씀하시는 왕과 다스림은 하나님의 의, 하나님의 신이 임한 사람인 사사와 같이 사람이 그 속사람이 하나님의 의로 거듭나서 그 거듭난 본성으로 살면 삶의 모든 것이 하나님께서 의도하신 대로 살아갈 수밖에 없으므로 하나님이 다스리는 사람이 되는 것이고, 또한 하나님의 의가 자신의 삶을 다스리니 자기를 다스리는 왕 같은 사람이 되는 것입니다. 그것이 성경이 말씀하시는 다스림이고, 왕인 것입니다.



(Translation by Google)


Abimelech who became king himself


Abimelech (אֲבִימָלֶךְ, Ǎḇîmeleḵ) is a frequent name in the Bible. It means 'my father is king'. Gideon had 70 sons born to his wife, and there was a concubine, and the son of the concubine (Judges 8) is Abimelech, the protagonist of Judges 9. Abimelech kills 70 of Gideon's sons and becomes king himself. Then he is beheaded with a millstone thrown by the woman.


This Judgment is history before the creation of the dynasty of Israel. From a historical point of view. If you see it in a spiritual sense, it is about reign. It is to talk about who and how to rule. When the god of fertility and fertility blesses and punishes the work of the flesh on the basis of the works of the flesh, what happens when he rules man, and the righteousness God has intended is in man and his righteousness What is it?


There is no conflict or trouble when the judge of God's god is ruling, but when he serves Baal and the Gentiles, he ironically tells us that the Gentiles, who serve the gods of God, came to Israel and plundered and tormented them. A man is a creature created by God's will, but if the God of God does not rule his life, but rather his life follows the eyes of the flesh and sees the world that is visible, and asks for the abundance and flesh of the flesh, It is always painful and difficult because the pursuit is not satisfied.


The work of this Abimelech must also be seen in the same context. Abimelech went to the land of Shechem, the flesh of Gideon's concubine, and tempted them, saying, "Is it good for you to rule over seventy? Is it lawful for me, that one of you flesh, be governed? "So they made themselves king, and gathered their poor men, and slew 70 of Gideon's sons on a rock and killed them.


As for Gideon, if you mistake the work of making the ephod in the last years, there may be a view that you have been punished for the death of your son 70 because of the mistake. It is possible, but such a viewpoint is that God looks at the actions of our people and judges or blesses them according to their actions. It is the perspective of those who think that God sees the act of the flesh. The Bible is not that way. Of course, in many parts of the Bible, God has judged man's actions, but the core of such events is not because of the identity of the inner man, but also because of the act itself.


The fact that Jerubbaal (Gideon, meaning that Baal should fight for himself) had 70 sons is a great thing for the body. Gideon, the father of the son of these seventy, was the one who said, "Lord will reign" in his call for people to be king in his lifetime. The sons of Gideon's righteous bodies have never shown a will to be king in the Bible. Only Abimelech said that his sons would rule Shechem and Israel in a group. With the desire to become a king, he thought that everyone who had the physical condition of becoming a king would be king. So I killed them all.


Of the seventy sons, one son Jotham survived, and that Jotham made a famous analogy. It is called the king of the trees (Judges 9: 7-15), and the trees are trying to build their king. So they went to the olive tree, the fig tree, and the vine in turn, but every one of them threw away the works of glorifying God, the oil, the fruit, and the wine, so that they could not become kings. That is.


A person is glorifying God, and being a ruler of God, he is saying that if a person wants to become a king, he will have the effect of oppressing those who tried to establish a king. God wants us to live by the character of Christ, who says that you are a royal priest, and that he is anointed with the king. It is the righteousness and the will of God, It is to live a life that appears as the life that rules.


The righteousness of God is the person who lives in nature and lives with the will of the cross. We do not need a king in the society and country where such people live. They are the ones who are governed by the righteousness of God in them, so that one person is governed by God's righteousness. When such people come together, everyone becomes the community and nation of those who are governed by God's righteousness. That is the kingdom of God.


It is like Abimelech, the revival of Gideon's concubine, that even with the aim of gathering people to serve God, not from the hearts of men, but to create doctrines and institutions, and even to rule the political kingdom by faith. It is the same as Abimelech's duty to say to the members of the congregation,


If a man is born of the righteousness of God and is born again in the righteousness of God, and all things in life are bound to live according to God's will, as a king and ruler of God through Judges, like the righteousness of God, God is the ruler, and the righteousness of God is the ruler of his life, and he is the king who rules over himself. That is the reign of the Bible, and it is the king.

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