여사사 드보라

Category : 평교인의 성경 보기/사사기 Date : 2017. 5. 9. 12:26 Writer : 김홍덕

‘에훗’이 왼손잡이 사사였다면 ‘드보라’는 여자 사사입니다. 지금 이 시대에서 이것을 보면 ‘그 시대에 여자가 사사가 되다니 놀랍군!’ 정도의 말들을 많이 합니다. 하지만 그 시대는 여자는 사람 수로 계수도 하지 않을 때라는 것을 생각하면 지금의 감각으로 짐작하는 것 보다는 훨씬 대단한 일일 수 있습니다.


그리고 성경에서는 왼손이나 여자나 하나님의 일을 하거나 하나님의 의를 표현하는 것에 사용하지 않는 표현들입니다. 하나님은 항상 ‘나의 의로운 오른손으로’ 라고 말씀하시는 분이시고, 하나님의 생명이 있는 사람을 부르실 때에 그 사람의 성정체성이 무엇이든 ‘내 아들’이라고 말씀하시는 분이십니다. 그런데 여자가 사사가 되었다는 것은 참 놀라운 것입니다.


그런데 이것을 오해하면 안 됩니다. 육신으로 여자는 하나님의 일을 할 수 없는 것이라고 여기면 안 된다는 것입니다. 성경을 행위규범으로 보고, 눈에 보이는 것을 본질로 보는 안목을 가진 사람들은 그렇게 봅니다. ‘여자가 강대상에 올라가는 것은 있을 수 없는 일’이라고 생각하는가 하면, 대부분의 종교에서 여자가 종교 의식에 참여하는 것은 극히 드문 일입니다.


하지만 생각해야 할 것이 있습니다. 하나님께서 그 백성을 부르실 때에 아들이라고 부르셨다는 것은 육신으로 남자만 하나님의 의에 속할 수 있따는 것이 아니라, 남자든 여자든 하나님의 의가 있으면 다 아들이라고 부르시는 것입니다. 이것은 사실 종교적인 문제도 아닙니다. 논리와 국어의 문제입니다. 또한 남자로 난 것이 무슨 특권인양 생각하는 것도 우습습니다. 우리의 육신이 남자나 혹은 여자가 된 것은 자신의 선택으로 된 것이 아닌데 그것을 권리처럼 사용할 수 없는 것입니다. 자신이 남자로 태어나는데 자신이 한 게 뭐 있다고 그것을 가지고 차별을 하느냐는 것입니다. 다시 말해서 육신으로 남자만 의로운 것이 아니라, 남자든 여자든 하나님의 의가 있으면 그 사람이 하나님의 아들이기에 하나님께서는 자기 백성을 부를 때에 아들이라고 부르시는 것입니다.


재미있는 것은 앞서 언급한 것과 같이 ‘에훗’이라는 왼손 사사가 나오고 또 ‘드보라’라는 여자 사사가 나왔다는 것입니다. 일반적으로 성경에서 하나님의 의가 나타나는 형식, 하나님의 의를 내용이라고 할 때 그것이 나타난 형식을 대변하는 정체성을 가진 여자 그리고 왼손(잡이)이 사사가 되었다는 것입니다. 이것은 기본적으로는 하나님의 의가 형식으로 나타날 때 이방민족과 같은 마음을 이길 수 있다는 것을 말씀하시는 것이라는 점도 분명하게 포함된 것입니다.


이 드보라는 ‘랍비돗’이라는 사람의 아내로 결혼한 사람입니다. 그 남편 이름인 랍비돗은 ‘번개’, ‘횃불’과 같은 의미를 가지고 있는데, 특이한 것은 함께 싸운 ‘바락’이라는 이름의 의미 역시 드보라의 남편인 랍비돗과 같은 혹은 비슷한 의미인 ‘번개’라는 의미를 가지고 있다고 하니 ‘둘이 부부인가?’ 싶은 생각을 자아내게도 합니다만 성경에 직접적인 언급은 없습니다. 어쨌든 드보라는 결혼한 여자, 곧 남편의 의를 표현하는 짝이라는 것입니다.


이스라엘 백성들이 하나님 앞에 악을 행하므로 가나안 족속 야빈이라는 왕이 쳐들어왔습니다. 그에게는 ‘시스라’라고 하는 군대 장관과 구백승의 철병거를 가지고 있었습니다. 막강한 군사력을 가진 이방족속이 쳐들어왔다는 것입니다. 하나님을 믿는 백성이 하나님을 믿지 않고, 하나님의 신이 함께 하지 않는 악함 가운데 있으면 강력한 이방인의 본성이 자신에게 들어오고 그것과 갈등하며 곤고하게 된다는 것입니다.


반복되는 것이지만 이는 우리가 하나님이 우리 안에 계시므로 그 의와 생명으로 살아가지 않는다면 언제나 세상의 가치관을 좇게 되고(세상의 가치관을 좇는 것이 하나님이 계시지 않는 것) 그렇게 사는 삶은 늘 ‘좀 더, 좀 더’라는 욕심과 간절함으로 우리를 곤고하게 하고, 우리 뜻대로 되지 않는 세상일과 씨름(이방족속과의 전쟁)을 하게 되는 것입니다. 그리고 그것은 절대로 스스로는 이길 수 없는 것입니다. 그것을 이기려면 사사, 곧 하나님의 의와 신이 임하는 사건이 있어야 한다는 것입니다.


그렇게 하나님의 의와 뜻이 사람에게 임하면 그것이 사람의 삶으로 나타나게 되는 것이 하나님의 법입니다. 사람들은 자기 안에 있는 이방인의 본성을 스스로의 노력으로 이기려고 합니다. 마음을 먹고, 다짐을 하며, 잠을 참고, 먹을 것을 참으며, 자기 안에 있는 욕심을 억눌러 겉으로는 아무렇지 않은 듯 살아가려 노력합니다. 즉 스스로의 힘으로 이방신을 이기려 하지만 절대로 그렇게는 이길 수 없습니다.


쳐들어오는 이방신, 이방인의 본성과 세상의 가치관을 이겨내려면 반드시 하나님의 도우심이 있어야 합니다. 드보라는 바락에게 납달리와 스블론 지파 일만 명을 데리고 싸울 것을 명할 때에 ‘여호와가 야빈과 시스라를 네 손에 붙이실 것’이라고 말합니다. 여호와 하나님이 이스라엘을 침략한 이방신을 섬기는 이방민족을 물리치시겠다는 것입니다. 세상의 가치관이 우리 마음을 유혹하는 것은 여호와의 도우심이 있어야 이길 수 있다는 것입니다.


문제는 사람들이 여호와가 도우셔야 이긴다는 것은 아는데, 여호와의 도우심을 여호와의 방법으로 순종하지 않는다는 것에 있습니다. 자신이 세상의 가치관을 이기기 위하여 노력하는 그 수고를 하나님께서 보시고 하나님께서 도우신다고 여기는가 하면, 자신이 신념을 북돋우는데 하나님께서 도우셔서 자신이 신념으로 이겨낼 수 있도록 힘을 달라고 기도하는 것이 여호와 하나님의 도우심이라고 생각합니다.


여호와의 하나님께 하나님을 위하여 공로를 쌓을 수 있도록 노력하는 자신의 행함을 도우시기 원하고 또 소유를 드리는 마음을 달라고 기도하는 것이 여호와께 도우심을 구하는 것이라고 생각합니다. 하지만 안타깝게도 그것은 하나님의 정체성에 맞지 않는 것입니다. 하나님은 행위나 소유를 의로움으로 여기시는 분이 아닌데, 공로를 쌓고 소유를 드리는 마음을 부추기는 도움을 주시는 분이 아니라는 것입니다,


하나님의 도우심은 우리가 하나님을 섬기는 행동을 잘 할 수 있도록 도우시는 분이 아닙니다. 하나님은 하나님의 의가 사람 안에 있으면 그 의가 그 사람의 삶으로 나타나도록 사람을 지으셨습니다. 그것은 사람이 스스로 알지 못하는 자기 존재의 의미를 하나님께서 알고 계신다는 것입니다. 따라서 하나님이 정하신 그 존재의 의미를 사람에게 알게 하시는 것이 바로 하나님의 도우심인 것입니다. 그것을 다른 말로 하나님의 신이 임하였다고도 하는 것입니다. 하나님의 신이 임한 사사가 이방인을 물리쳤다는 것이 그것입니다.


사사 드보라는 여자로서 이방의 침략을 이겨냈습니다. 원래 여자는 전쟁에 나가지 않습니다. 그런데 하나님께서는 여자를 사사로 세우고 또 시스라라는 가나안 군대장관도 모세의 장인 이드로의 후손인 겐족속 헤벨의 아내 야헬의 손에 죽습니다. 드보라의 전쟁은 다 여자가 이긴 전쟁이라 할 수 있습니다. 


여자가 이겼다는 것은 표현된 형식, 곧 사람의 행동이 이겼다는 것입니다. 많은 사람들이 하나님을 믿어서 바른 행실과 좋은 행동 양식을 가지기 원합니다. 몸이 기도하는 것을 잘 견디기 원하고, 잠을 참으며 기도하기 원하며, 육신이 죄를 범하지 않기를 원합니다. 그것을 위하여 마음을 그렇게 다잡아도 잘 되지 않기에 더더욱 그것을 원합니다. 그렇게 원하는 그 행함, 여자로 표현된 그 행함이 그렇게 되지 않던 이방의 본성을 이겨내었다는 것입니다. 


여자가 이방인의 침략을 이겼다는 것은 사람의 행함이 세상적이지 않고 하나님의 법대로 행하는 사람이 되었다는 것입니다. 그 이김이 어떤 이김이냐고 할 때 그것은 하나님의 신이 임한 사사가 된 여자의 이김이라는 것입니다. 여자 사사, 그것은 하나님의 의가 형식으로 행동으로 나타난 존재입니다. 


많은 사람이 자기 행동이 세상을 이긴 행동이기를 바라며 엄청난 신념과 노력으로 자기 행동을 제어하려고 하지만 늘 모자라고 실패하는데, 하나님의 신이 임하면 그 하나님의 신이 사람이 가진 육신의 행동으로 나타난다는 것을 바로 하나님의 신이 임한 여자 사사의 승리로 설명하시는 것입니다.


생각해보면 얼마나 많은 사람들이 하나님의 말씀을 몸으로 지켜내려고 하는지 모릅니다. 그러나 안타깝게도 그 방식이 매우 이방인의 법을 좇고 있습니다. 마음을 다스리고 노력해서 자기 행동을 단속하려는 것이 바로 이방인의 방식이라는 것입니다. 그것은 하나님의 방식이 아닙니다. 


하나님의 방식은 하나님의 의가 사람 안에서 생명이 되면 그것이 행동이라는 표현양식으로 나타난다는 것입니다. 그것을 왼손잡이와 여자 사사를 세워서 승리하셨다고 말씀하시는 것입니다. 사사는 사람 안에 하나님의 의가 생명이 되듯 하나님의 신이 임한 사람이고, 여자와 왼손은 의가 표현된 형식을 뜻하기에 하나님의 의가 행동으로 표현으로 나오는 것이 사람이 자기 노력으로 자기 행동을 단속하고 관리하여 성경을 지켜내는 것을 이긴다는 것입니다. 자기 노력으로 자기 행동을 주관하여 성경을 지키는 것이 되도록 한다는 것이 바로 하나님 앞에서 악함이고, 이방신을 섬기는 이방족속의 본성이기 깨문입니다.



(Translation by Google)


Female judge Deborah


If 'Ehud' was a left-handed judge, Deborah is a female judge. Now, in this age, I see a lot of words like, 'Surprised that a woman becomes a judge in that age!' But in that era, it can be a lot worse than guessing in the present sense, considering that women are not counting as the number of people.


And the Bible is a phrase that does not use the left hand or the woman to do God's work or express God's righteousness. He is always saying, 'With my righteous right hand,' and when he calls a man with the life of God, he is saying, 'My son,' whatever his gender identity is. But it is amazing that a woman has become a judge.


But do not misunderstand this. In the flesh, a woman should not assume that she can not do God's work. Those who see the Bible as a code of conduct and have an eye to seeing what they see are like that. It is extremely rare for a woman to participate in religious rituals in most religions, even if she thinks that 'it is impossible for a woman to go up on the pulpit.'


But there is something to think about. When God called the people, he called them sons, not in the flesh but in the righteousness of God, but in the righteousness of God, both men and women, they all call the Son. This is not really a religious matter. It is a matter of logic and language. It is also funny to think what privilege you have as a man. It is not our own choice that our bodies become men or women, but we can not use them as rights. If you are born as a man, what you have done is to discriminate against it. In other words, man is not just right in the flesh, but man and woman, if he has the righteousness of God, he is the Son of God, and God calls His Son when He calls His people.


Interestingly, as mentioned above, there is a left hand judge named Ehud and a female judge named Deborah. In general, it is the form in which the righteousness of God appears in the Bible, the woman with the identity representing the form in which God's righteousness is expressed, and the left-handedness. It is also clear that it basically says that when you appear in the form of the righteousness of God, you can win the same mind as a foreign nation.


This Deborah was married to the wife of a man named Rabbi Doth. The name Rabbi Doth has the same meaning as 'lightning' and 'torch', but the unique meaning of 'Barak' means 'lightning' which is the same as Deborah's husband Rabbi Dod I do not have a direct reference to the Bible. Anyway, Deborah is a married woman, a pair that expresses her husband's righteousness.


And the children of Israel did evil before God, and the king of Jabin, the Canaanite, came in. He had the army secretary called "Sisera" and the iron bugger of the nine hundred pilgrims. It is that a pagan with a mighty military power has come into being. If the people who believe in God do not believe in God and are in the wickedness of God's God, the strong gentile nature will come in and conflict with them.


Repeated, but this is because if we do not live with the righteousness and life because God is in us, we will always follow the values ​​of the world (God does not follow the values ​​of the world) "We are made to suffer with our greed and eagerness, and to do worldly things and wrestle (war against the Gentiles) that are not our will. And it is something that you can never win by yourself. To win it, there must be a trial of Juda, the righteousness of God and the god.


It is the law of God that when the righteousness and the will of God come upon man, it is manifested in man's life. People try to overcome the nature of the Gentiles within themselves by their own efforts. I try to eat heart, to make a commitment, to sleep, to endure to eat, to suppress the greed in me, to live on the surface as if it is nothing. I try to beat the gods with my own strength, but I can never win it.


God's help is necessary to overcome the strange gods, the nature of the Gentiles and the values ​​of the world. Deborah says that Jehovah will give Jabin and Sisera to your hand when he commands Barak to fight with Naphtali and the Soblon tribes of ten thousand. The Lord God will defeat the foreign nations who serve the pagan gods who have invaded Israel. The value of the world tempts our hearts to win with Jehovah's help.


The problem is that people know that Jehovah helps him to win, but that he does not obey Jehovah's help in the way of Jehovah. It is God's help to see that he is trying to overcome the values ​​of the world, and that God is helping, and that he is helping God to help him to overcome his beliefs in helping his beliefs. I think.


I believe that it is in order to help Jehovah God in his efforts to earn good for God and to pray to Jehovah to pray for his own possession. But unfortunately it does not fit the identity of God. God is not one who takes action or possession as righteousness, but a person who builds merit and does not help to encourage ownership,


God's help does not help us do good in our service to God. God created man so that if the righteousness of God is in man, his righteousness will appear in his life. It means that God knows the meaning of self existence that man does not know for himself. Therefore, it is God's help to make people know the meaning of God's existence. In other words, it is said that the god of God has come. It is that the judge of the god of God defeated the Gentiles.


Sasa Deborah, as a woman, overcame the invasion of the Gentiles. The original woman does not go to war. And God made a woman a judge, and the captain of the army of Canaan, Sisera, died in the hand of Jair the wife of Heber, the descendant of Jethro, the captain of Moses. Deborah's war is a war that women have won.


A woman's victory is that the form of expression, human behavior, has won. Many people want to believe in God and have good behavior and good behavior. I want my body to withstand prayer, to sleep and pray, and not to sin. I want it even more because it does not work well when I hold my mind to it. The way that I want to do that, the act expressed as a woman, has overcome the nature of the Gentiles.


A woman's victory over the invasion of the Gentiles is that the deeds of man are not worldly, but are made to act in the law of God. What is the victory of this victory? It is the victory of a woman who has become the judge of the god of God. A woman's judge, it is a manifestation of God's righteous act.


Many people try to control their behavior with great conviction and effort, but they are always failing to do so, hoping that their actions are the actions of the world, and that the God of God will manifest itself as the act of the flesh This is explained by the victory of the woman who came to the god.


When we think about it, we do not know how many people are trying to protect God's Word. But unfortunately the method is very much in pursuit of the Gentiles. It is the way of the Gentiles to regulate their actions by working their minds and trying their best. It is not God's way.


God's way is that when the righteousness of God is life in man, it appears as an expression of action. You are saying that you have triumphed it with your left-handed and female judges. As the righteousness of God in man is the life of God, the righteousness of God is in the person, and the righteousness of woman and lefteousness is the expression of righteousness. It is to win over protecting the Bible. It is evil before God and the nature of the pagan god serving the pagan god.


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