기드온이 하나님의 사자의 명대로 자기 아비의 집에 있는 바알과 아세라 상을 찍고 그것으로 역시 아비의 집에 있는 두 번째 수소(Bull)를 잡아 하나님께 번제로 드렸습니다. 이 장면에서 우리는 사람들이 가진 믿음에 대한 모습을 살펴 볼 수 있습니다. 어쩌면 약간은 기드온 사사에 대한 설명에서 조금 벗어날 수 있지만 오늘은 이것을 이야기 해 볼까 합니다.


기드온이 바알과 아세라를 섬기는 자들이 찾아와서 기드온을 끌어내라고 하였습니다. 그랬더니 기드온의 아비가 나서서 말하기를 “너희가 바알의 일을 쟁론하느냐?” 반문합니다. 바알이 신인데 인간이 너희가 바알을 걱정하느냐는 것입니다. 그리고 바알이 진정 신이라면 자신을 훼손한 자를 직접 처리할 것이라고 합니다. 


많은 사람들이 생각하는 믿음은 굉장히 능동적입니다. 자신이 믿는 대상, 그것이 신이든 자기의 아이이든 자기가 믿는 믿음대로 관여하려 합니다. 여기 바알과 아세라를 믿는 이들은 자신들이 믿는 신의 신상이 훼파되었으니 자신들이 그것을 바로 잡으려 합니다. 이는 하나님을 믿는 신앙 안에서도 거의 그렇습니다.


그런데 정말로 자신이 믿는 신의 능력을 믿는다면 기드온의 아비 요아스의 말과 같이 그 신이 가만히 있지 않을 것이라는 것 정도는 믿어야 하는 것입니다. 신은 사람의 문제를 해결하는 것이 기본 능력 중의 하나인데, 그런 신이 자기 자신의 문제를 해결 못할 리도 없건만 이를 그 신을 신앙하는 사람이 걱정하고 해결하려 하는 것은 모순인 것입니다. 믿음이라 할 수 없다는 것입니다.


이는 사실 바알과 아세라를 믿는 사람들이 가진 믿음만의 특징이 아닙니다. 하나님을 믿는 것에 있어서도 이런 마음을 가진 사람들이 넘쳐 납니다. 성경 안에서 봐도 롯의 두 딸이 그랬고, 사울 왕이 그랬으며, 심지어 모세도 반석을 칠 때 그랬으며, 겟세마네 동산에서 베드로가 그랬습니다. 


사람들은 자신이 믿는 믿음에 대하여 이런 비상식적인 태도를 늘 대합니다. 그런데 반대로 예수님께는 또 자신들의 믿음과는 상충되는 태도를 보입니다. ‘신’이라면 자기 문제는 당연히 해결해야 한다는 입장을 주장하는 거십니다. 그것은 바로 십자가 밑의 군중들이 한 말입니다. 


성전을 헐고 사흘에 짓는 자여 네가 만일 하나님의 아들이어든 자기를 구원하고 십자가에서 내려오라(마 27:40)


이렇듯 사람들의 믿음은 온전하지 않습니다. 믿음이 온전하지 않은 것은 믿음이란 수동적인 것인데 능동적인 믿음을 가지고 있기 때문입니다. 예를 들어 자녀들에 대한 믿음을 이야기 해 본다면, 공부하지 않는 아이들에게 부모들이 간혹 믿는다고 말하는 것의 본질은 자기 자녀들이 언젠가는 자신들이 생각하는 대로 열심히 해 줄 것이라고 믿는다는 것이지, 아이들이 자기의 인생을 자기가 뜻하는 대로 잘 살 것이라 믿는다는 의미가 아닌 경우가 대부분입니다.


사람들이 신을 온전히 믿는다면 신이 행하는 일이 언재나 자신에게 유익할 것이라는 것을 믿어야 합니다. 하나님께서 어떤 결정을 내릴지 궁금해 한다는 것은 하나님을 온전히 믿는 것이 아닙니다. 궁금해 하고, 행여 자신이 감당할 수 없는 결정을 내릴까 염려하는 것은 하나님을 믿는 것이 아닙니다. 하나님께서 자신을 사랑하고 자신에게 유익하게 하실 것이라는 믿음이 온전하다면 하나님께서 무엇을 어떻게 하시든 상관없는 것이기 때문입니다.


그런데 사람들이 하나님을 믿으면서 하나님께서 어떻게 하실 지를 궁금해 한다는 것은 경우에 따라서는 그 결과가 자신의 믿음과 다른, 정확히는 자신의 기대와 바람과는 다른 결과가 나올까 노심초사하는 것입니다. 즉 하나님이 자신을 위하지 않을 수도 있다는 생각을 가지고 있는 것입니다. 그것은 믿음이 아닙니다.


그리고 이런 사람들의 마음과 믿음은 대부분의 종교가 가진 믿음의 정체성입니다. 그런 관점에서 본다면 하나님을 그렇게 믿는다면 그것은 다른 이방신을 믿는 것과 별반 다를 바가 없는 것이라고도 할 수 있는 것입니다.


그러면 사람들은 왜 그런 믿음을 가지고 있을까요? 그것은 다름이 아니라 대상이 어떤 신이든 자기  중심적인 신앙을 가지고 있기 때문입니다. 성경에서는 그것을 선악과를 먹은 것이라고 말씀하고 있습니다. 자기 스스로가 무엇이 선한지 악한지를 결정하는 의를 가지고 있다는 것입니다. 즉 자기 의를 가지고 있다는 것입니다.


그리고 그 의에 합당한 결과가 나오기를 바라는 것을 믿음이라고 규정하고 있습니다. 그 의에 합당하지 않는 결과는 의로운 것이 아니기 때문에 그런 결과를 하나님께서 결정하시면 안 된다는 것입니다. 그래서 하나님을 유혹합니다. 아니 거래를 시도합니다. ‘하나님 내가 원하는 것은 이것입니다. 그래서 그것 대신에 헌금을 드리고 열심을 드리니 내가 원하는 것을 주실 줄로 믿습니다.’라고 기도를 하고, 하나님을 믿는 것입니다. 그리고 ‘예수 이름으로’라는 기도해야 들으시니 주문처럼 기도 끝머리에 붙이는 애교까지 떨어 보는 것입니다.


하지만 믿음은 그런 것이 아닙니다. 믿는다는 것은 그 대상의 모든 결정을 수용하겠다는 것입니다. 자신이 믿는 대상의 모든 결정이 비록 내가 볼 때 아닌 것 같아 보일지라도 온전하고 선한 것이라고 믿는 것이 진정한 믿음입니다. 그렇게 믿을 것이 아니라면 믿는다고 말도 말아야 합니다. 그것은 믿음이 아니기 때문입니다.


또한 사람들이 그런 믿음을 가지고 있는 것은 그 믿음의 혜택, 하나님을 믿어서 얻고자 하는 복이 자기 기준에 종속되어 있기 때문입니다. 복이 자기 기준에 종속되었다는 것은 자기가 생각하는 복이 있다는 것입니다. 그리고 그것은 대부분 육신이 세상을 살 동안의 부귀와 복락에 관한 것입니다. 육신이 건강하고 도모하는 일이 잘 되는 것이 복이라고 여긴다는 것입니다. 그러니 하나님께 기도하는 것이 그것이고, 믿는 목적도 그것에 있는 것입니다. 다시 말해서 눈에 보이는 것을 본질로 여기기 때문인 것입니다.


바로 그것이 바알과 아세라를 섬기는 믿음이기도 한 것입니다. 다시 말해서 바알과 아세라를 섬긴다는 것은 자기 육신이 살 동안의 부괴와 복락을 복을 알고 그것을 얻기 위해서 믿는 믿음을 가지고 있는 모든 것이 다 바알과 아세라를 섬기는 것입니다. 


그리고 그런 믿음은 어느 하나 예외 없이 믿음의 결과를 자신들이 기획해 좋고 있습니다. 자신이 믿는 신, 자신들은 하나님을 믿는 것 같지만 실상은 바알과 아세라인 그 신을 믿는 믿음에 능동적입니다. 자기가 바라는 대로 되어야 하고, 행여 자기가 믿는 신이 자신의 믿음에 부족할까 하여 자신이 능동적으로 나서는 믿음을 가지고 있다는 것입니다. 그 모든 것이 다 바알과 아세라를 믿는 것입니다.


온전히 하나님을 믿는다는 것은 하나님께서 행하시는 모든 것은 다 의로운 것이라는 것을 믿는 것입니다. 하나님을 그렇게 믿는 사람은 하나님께서 행하시는 것이 어떤 모양, 어떤 결과가 되어도 그것에 순종하는 믿음입니다. 그 믿음은 하나님의 결정에 자신의 육신의 삶을 순종하는 것입니다. 그런 믿음은 자기 육신의 삶이 도구라는 것을 아는 것입니다. 하나님의 결정에 자신의 모든 삶과 육신을 수고하는 것이 하나님을 믿는 것임을 아는 것입니다. 그것이 온전한 믿음입니다.


반대로 바알과 아세라를 믿는 믿음, 자신이 믿는 신의 일에 관여하려는 믿음은 순종이 목적이 아닙니다. 인생과 육신의 삶이 목적이고 본질이기 때문에 육신과 삶이 자기가 의도한 곳에서 고생하는 것을 원치 않으므로 신의 일에 관여하는 것입니다. 이 두 가지 차이를 분명히 알고 온전히 하나님을 믿고 인생을 하나님의 일에 도구와 수단으로 순종하는 것, 그것이 진정한 믿음인 것입니다.



(Translation by Google)


The identity of faith through Gideon's work


Gideon took Baal and Asherah in the house of his father according to the commandment of the angel of God, and he also took the second bull in the house of the father and gave it to God as a burnt offering. In this scene, we can look at what people have in their faith. Maybe a little bit out of the explanation of Gideon Sasa, but let's talk about it today.


Gideon asked those who served Baal and Asherah to come and draw Gideon. Then Gideon's father went out and said, "Do you dispute the work of Baal?" Baal is a god, but humans are worried about Baal. And if Baal is truly God, he will deal with those who have destroyed him.


The belief that many people think is very active. Whether you are a god or a child, you are trying to get involved in the faith you believe. Those here who believe in Baal and Asherah are trying to correct it because their belief in God is broken. This is almost true also in faith in God.


But if you really believe in the power of God you believe, you must believe that God is not going to rest like the words of Gideon's father Joash. God is one of the basic abilities to solve the problem of man, and it is a contradiction that such a god can not solve his own problem, but it is a concern that a believer tries to solve and solve it. It is not believed.


This is not really a feature of belief in those who believe in Baal and Asherah. Even in believing in God, there are a lot of people with this mind. In the Bible, two of Lot's daughters were, Saul's, and even Moses, when he rocked, and Peter in the Garden of Gethsemane.


People are always putting up these idle attitudes about their beliefs. On the contrary, Jesus also has a conflict with their beliefs. If you are a god, you are claiming that you should solve your problem. That's what the crowd under the cross said.


and saying, "You who destroy the temple and build it in three days, save Yourself! If You are the Son of God, come down from the cross." (Matthew 27:40)


People's faith is not perfect. Faith is not perfect because faith is passive, but has active faith. For example, if you talk about your beliefs about children, the essence of saying that parents sometimes believe in children who are not studying is that their children will someday work hard as they think, Mostly it does not mean to believe that you will live as you intended.


If people believe in God, we must believe that what God does is good for our own sake. To wonder what God will make is not to believe in God. It is not to believe in God that you are curious about whether you will make a decision you can not afford. This is because God does not care what God does if he believes that he will love him and make him profitable to himself.


However, to wonder what God will do when people believe in God, it is inevitable that the result will be different from his own beliefs, and not exactly his expectation and the wind. In other words, you have the idea that God may not be for you. It is not faith.


And the hearts and beliefs of these people are the identities of most religious religions. From that point of view, if we believe in God, we can say that it is no different from believing in other gods.


So why do people have that belief? It is not different, but because the object has a self-centered faith in any god. The Bible says that it has eaten it. You yourself have the right to decide what is good and what is evil. That is, you have your own.


It is a belief that we desire a reasonable result. The result that is not worthy of Him is not righteous, so God should not make such a decision. So I tempt God. No try to deal. 'This is what God wants me to do. I pray that I will give you what I want, because I offer you gifts and give you earnest instead of that. ' And when we pray that we should pray in the name of Jesus, we are not able to enjoy the charm of prayer at the edge of prayer.


But faith is not like that. Believing is accepting every decision of the object. It is true faith to believe that all decisions of the object of which you believe are wholesome and good, even though it may not seem to be the case in my view. If you do not believe it, you should not say you believe it. It is not faith.


Also, people have such a belief because the benefit of that faith, the blessing to believe in God, is subordinated to their own standards. The fact that blessing is subordinated to its own standards means that there is a blessing that you think. And it is mostly about the wealth and the loveliness of the body during its life. It is a blessing that the physical body is healthy, and that it is good to do what is planned. So it is to pray to God, and the purpose of believing is in it. In other words, what we see is what we consider to be essential.


It is also the faith that serves Baal and Asherah. In other words, to serve Baal and Asherah is to serve Baal and Asherah, everything that has faith in the faith to know and bless the infatuation and restlessness during the life of the flesh.


And it is good that they can plan the outcome of faith without any exception. They believe in God, they believe in God, but in reality they are active in the faith of the gods Baal and Asherah. It is to be as you wish, and to have a faith that you are actively going to do if you believe that the god you believe in is lacking in your faith. All of that is believing in Baal and Asherah.


To believe completely in God is to believe that everything God does is righteous. A person who believes in God is a faith that obeys whatever form and outcome God does. The faith is to obey God's decision in his physical life. Such a belief is to know that the life of the flesh is a tool. To know that God's decision is to believe in God in all his life and body. It is a faith that is perfect.


Conversely, faith in Baal and Asherah, faith to engage in the work of the god that he believes is not the object of obedience. Because the life and the life of the flesh is the purpose and the essence, the flesh and life do not want to suffer in the place where it is intended, so it is involved in God's work. Knowing these two differences and believing in God completely and obeying life with the tools and means of God's work is true faith.

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