우리가 익히 알다시피 야고보서는 믿음의 행함을 말씀하시는 책입니다. 그렇지만 ‘다른 것 보다 행함’이라는 관점이 아니라는 것은 이미 말씀을 드렸습니다. 그것은 저의 말이 아니라 야고보 사도가 그렇게 말씀을 하고 있습니다.


야고보 사도는 ‘지혜의 온유함’으로 행함을 보이는 사람이 지혜와 총명이 있는 사람이라고 말씀을 하고 있습니다. 지혜는 앞선 포스트에서 말씀을 드린 것과 같이, 자기 안에 없는 것을 수용하는 것이라고 했습니다. 우리 존재의 정체성에 대하여 우리가 아는 바가 없는데 하나님의 말씀을 보고 듣고서 그 안에서 존재의 정체성을 찾는 것이 지혜라는 것입니다.


그런 지혜는 온유함이 있다고 말씀하고 있습니다. 지혜의 온유함은 행함을 이끈다고 말씀하고 있습니다. 성경에 나오는 온유함은 헬라어로 [프라우테-스]라는 말이라고 합니다. 이 단어의 의미는 “자신의 존재가 하나님께로 비롯되었다는 것을 아는 겸손”이라는 의미라고 할 수 있다고 합니다. 한 마디로 성경이 말씀하시는 온유함은 ‘하나님을 바로 아는 것’에 기대고 있다는 것입니다.


야고보 사도가 ‘지혜의 온유함’이라는 말씀을 하신 것은 지혜가 우리가 알 수 없는 것을 수용하는 것이니 그 지혜가 가진 온유함은 하나님으로부터 내 존재 정체성을 받아들이는 겸손함이라고 할 수 있는 것입니다. 한 마디로 하나님의 의를 자기 존재 정체성을 받는 것이 바로 지혜고 지혜의 온유함이라는 것입니다.


그리고 그 지혜의 온유함이 있는 사람은 지혜와 총명이 있으면 행함으로 그 지혜의 온유함을 나타낸다고 말씀하십니다. 그러므로 이 말씀은 ‘믿음의 행함’은 사람이 자기 존재의 정체성이 하나님께 있다는 것에 순종했을 때, 하나님께서 그 사람 안에 거하시게 되고, 하나님의 의가 심령에 거하는 사람은 그 하나님의 의가 생명이 되어 행동으로 나타난다는 말씀을 하시는 것입니다.


이렇게 분명한데 사람들은 자꾸 하나님께 뭔가를 해야 하나님께서 자신을 의롭게 여기신다고 믿습니다. 그렇다보니 야고보 사도가 말씀하시는 ‘행함’이 속사람의 생명이 표현되는 행함임에도 문자 그대로 ‘행함이 있어야 하는 것’으로 보는 것입니다. 이것이 바로 지혜가 없는 것입니다. 그러면 먼저 하나님께 구해야 하는데, 꾸짖지 않고 주시겠다는데 그렇게 하지 않습니다. 자기 기준으로 성경을 보고 행동합니다. 자기 안목이 눈에 보이는 것을 본질로 보는 안목이다 보니 행동하라는 것이 본질로 보이는 것입니다. 행동은 어떤 의가 표현된 것이라는 것이 보이지 않는 것입니다.


그래서 많은 신앙인들은 ‘기도해야’, ‘성경 봐야’, ‘봉사해야’ 하나님께서 복을 주신다고 생각합니다. 기도는 하나님의 의가 자기 안에 있기를 바라고, 또 하나님의 의가 생명이 된 사람이 하나님의 의를 사모하는 것이 기도입니다. 즉 의가 있으면 하는 것이 기도지, 기도한다고 의가 생기는 것은 아닙니다. 자신의 의가 더 생길 뿐입니다. 성경도 읽어야 하는 것이 아니라 읽게 되는 것이며, 봉사도 해야 복을 받는 것이 아니라 십자가의 도로 사는 사람이 섬기는 것에 관한 것입니다.


이로 보건데 성경에 나오는 모든 행함 “~~을 행하라”고 하시는 모든 말씀은 그 행함이 하나님 앞에서 의롭게 되거나, 그 행함의 수고를 하나님이 보상하듯이 복을 주시는 것에 관한 말씀이 아니라, 그럴 수밖에 없는 사람이, 존재가 되라는 말씀이라는 것입니다. 야고보 사도가 지혜의 온유함으로 행하라는 말씀이 바로 그것입니다. 자기 생각을 버리고 하나님께서 우리 존재의 정체성을 가지신 분이라는 것을 겸손히 받으면, 그 받은 하나님이 주신 지혜가 사람으로 하여금 온유하게 하나님의 의를 행함으로 표현하는 생명이 된다는 말씀인 것입니다.



(Translation by Google)


(James 3: 13-18) Do it with the meekness of wisdom


As we know it, James is the book that tells us the works of faith. However, I have already said that it is not a viewpoint of 'doing more than others'. It is not my words, but the words of James the Apostle.


The apostle James tells us that the person who has acted in the "meekness of wisdom" is a man of wisdom and understanding. Wisdom has said that it accepts what is not in it, just as it said in the preceding post. We do not know about the identity of our being, but it is wisdom to see and hear the Word of God and find the identity of the being in it.


Such wisdom says that there is meekness. The meekness of wisdom says that it leads to action. The meekness in the Bible is said to be Greek [Praetes]. The meaning of this word can be said as "humility to know that one's own being originated from God". In a word, the meekness that the Bible says is leaning on 'knowing God right away'.


James' s apostle said "meekness of wisdom" is that wisdom embraces what we can not know, and the meekness of that wisdom is the humility of accepting my identity from God. In short, it is the wisdom and the meekness of wisdom that receives God's righteousness as a self-existent identity.


And those who have the meekness of their wisdom say that when they have wisdom and understanding, they show the meekness of their wisdom by doing. Therefore, the word 'works of faith' means that when one obeys that the identity of his being is God, God dwells in him, and the righteousness of God dwells in the spirit, You are saying that you are acting.


It is so obvious that people believe that God has to make himself worthy by doing something to God. That is to say, "act", which James the Apostle speaks, is literally an act that expresses the life of the inner man. This is no wisdom. Then you must ask God first, but you will not rebuke him. I see and act on my own standards. It is an essence to behave as it is an eye to see the nature of the eye as its essence. It is not seen that behavior is an expression of what is righteousness.


So many believers believe that God blesses them to 'pray', 'see the Bible' and 'serve'. Prayer is praying that the righteousness of God be in Him, and that the righteousness of God is life. That is to say, if you have righteousness, prayer does not mean that you will pray. There is more of your own righteousness. The Bible is not about reading, it is about reading, it is about serving a person who lives on the road of the cross rather than being blessed to serve.


This is not to say that all the works of the Bible, "Do what is to be done," are not words about blessing as the work is justified before God or God's reward for the work, It is the word to be. That is what James says to do with the meekness of wisdom. If you are humble that you have forsaken your thoughts and that God is the identity of our being, then the wisdom that God has given you is a life that expresses humankind in the meekness of God's righteousness.



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