(야고보서 4:1-10) 다툼과 정욕과 간음

Category : 평교인의 성경 보기/야고보서 Date : 2017. 3. 11. 02:28 Writer : 김홍덕

지혜가 없으면 시기와 다툼이 있다고 말씀한 야고보 사도는 사람의 모든 싸움과 다툼은 정욕에서 비롯된 것이라고 말씀하고 있습니다. 그리고 이 말씀은 간음한 여자가 세상과 벗되므로 하나님과 원수가 된다는 말씀으로 이어집니다. 야고보 사도는 이 모든 것을 하나의 부류로 보고 있습니다. 인과성이 있다는 것입니다. 


성경이 말하는 ‘간음’은 남녀 간의 부적절한 관계를 말씀하시는 것이 아닙니다. 성경이 말하는 간음은 주로 여자의 간음을 말하는데, 요한복음(8장)에 나오는 ‘간음 현장에서 잡혀 온 여자’가 대표적입니다. 간음 현장에서 잡혔다는 것은 남자도 같이 있었다는 것인데, 남자는 어디가고 여자만 잡혀왔을까요? 유대 율법은 간음한 자를 돌로 쳐 죽이라고 되어 있지, 간음한 여자를 돌로 쳐 죽이라고 되어 있지 않는데 남자는 어디에 갔을까요?


야고보 사도 역시 ‘간음한 여자’라는 표현을 하고 있습니다. 아닌 말로 살인이야 혼자 저지를 수 있지만 간음은 혼자 지을 수 있는 죄가 아닙니다. 그런데 왜 여자의 간음이라고 했는지에 대한 의문이 있다는 것입니다. 그것은 바로 간음이란, 자기 짝이 아닌 상대와 상관하는 것이기 때문입니다. 그리고 성경이 말하는 간음은 다름이 아니라, 사람이 하나님의 창조 목적이 내용이 되지 않고 세상의 가치관을 자기의 것으로 삼는 것을 간음이라고 말씀하고 있기 때문입니다. 성경에서 여자는 곧 사람을 의미하기 때문입니다.


하나님께서는 사람을 만드실 때 사람이라는 형식 안에 하나님께서 거하실 목적으로 만드셨습니다. 그런데 사람들이 하나님께서 거하실 자리에 자기 육신이 속한 세상에서 보고 듣고 스스로 형성한 가치관을 내용으로 받아들인 것입니다. 이것이 바로 하나님께서 말씀하시는 간음입니다. 하나님의 창조 목적이 아니라, 자기가 눈에 보이는 것을 본질로 아는 가치관으로 형성한 선과 악의 기준, 그리고 삶의 목적을 채운 것이 바로 간음이라는 것입니다. 왜냐하면 그것은 여자 곧 사람의 짝이 아니기 때문입니다.


야고보 사도는 사람이 다투는 것은 정욕으로 인함이라고 말씀하고 있습니다. 정욕(lusts)은 ‘애정 없는 성욕’이라는 의미를 가지고 있는데, 이는 ‘내용 없는 형식’이라는 것입니다. 다시 말해서 본질은 없이 껍데기만 있는 것이 바로 정욕이라는 것입니다. 따라서 성경이 말씀하시는 정욕은 다름이 아니라 사람이 하나님께서 사람을 만드신 목적, 사람의 본질은 없이 사람이 추구하고 도모하고 구하는 모든 것이 다 정욕이라는 것입니다.


따라서 사람들이 다투는 것은 다름이 아니라 삶의 내용이 없어서 그렇다는 것입니다. 삶의 목적과 본질 없이 형식만을 구하기 때문에 서로 다툰다는 것입니다. 형식 곧 물질세계는 유한한데, 같은 것을 서로 추구하니 다툴 수밖에 없는 것입니다. 하나님께서 사람을 만드신 것은 눈에 보이는 세계를 위함이 아니라, 눈에 보이지 않는 하나님의 존재를 육신이란 형식을 가진 사람이 형식으로서 표현하기 위함입니다. 사람 밖에 있는 것을 추구하는 존재가 아니라, 자기 안에 내용을 추구하여야 하는 존재인데 밖의 것을 추구하니 내용 없는 수고가 된 것입니다. 그래서 인생이 하나님 없이 추구하고 수고하는 모든 것이 다 정욕인 것입니다.


야고보 사도가 살인하기 까지 얻고자 하나 얻지 못하는 것은 구하지 않음 때문이라고 했습니다. 구하는 것은 세상의 것이 아니라는 것입니다.[각주:1] 사람들은 자기가 하나님께 구한다고 생각하지만 구해야할 것을 구하지 않았다면 구한 것이 아니라는 것입니다. 사람이 구해야 할 것은 다름이 아니라 자기 존재의 이유와 목적인데, 사람들은 존재한 자신에게 필요한 것을 구하고 있습니다. 그러니 구하지 않은 것입니다.


야고보 사도는 그것을 ‘졍욕으로 쓰려고 잘못 구하는 것’이라고 말씀하고 있습니다. 정욕이라는 것이 애정 없는 성욕과 같이 내용 없는 형식을 말하는 것이니, 정욕으로 쓰려고 구한다는 것은 내용 없는 형식을 위하여 구한다는 것입니다. 즉 인생의 본질은 인생의 존재 목적과 의미를 아는 것에 있는데, 사람들은 존재하고 있는 형식의 필요를 구하고 있다는 것이고, 그것은 애정 없이 성욕을 추구하는 것과 같이 내용 없는 형식을 구하는 것이라는 것입니다.


그리고 그것은 자기 짝이 아니라는 것입니다. 다시 말해서 사람이 구할 것이 아니라는 것입니다. 사람이 자기 존재의 목적을 벗어나서, 존재하고 있는 육신이라는 형식의 필요를 세상의 가치관에 의지하여 ‘더 많이’, ‘더 좋게’ 되려고 하는 구함은 남편 아닌 여자가 남자를 위하는 것과 같은 것이라는 것입니다. 사람이 취할 것이 아니라는 것입니다.


이러한 사람들의 모습은 결국 하나님과 원수가 되는 것이라고 말씀하고 있습니다. 그것은 당연한 것입니다. 하나님의 생각과 반대이기 때문입니다. 하나님의 생각은 육신의 삶의 어떠함에 있지 않고, 존재의 목적에 있다는 것입니다. 하나님의 생각은 사람 안에 하나님께서 거하시므로 그 하나님이 사람의 육신을 통하여 표현되는 것에 있는데, 사람은 그와 반대로 형식인 육신의 수고가 하나님 앞에서 의로워지는 것이라고 생각한다는 것입니다. 하나님은 ‘안에서 밖으로’라고 말씀하시는데, 사람은 ‘밖에서 안으로’라며 주장하고 있는 것입니다.



(Translation by Google)


(James 4: 1-10) Strife, lust and adultery


James, who said that without wisdom there was envy and strife, says that all fights and strife in man originate from lust. And this passage leads to the word that an adulterous woman becomes enemy with God because she is naked with the world. The apostle James regards all of this as one class. There is causality. 


Biblical "adultery" does not refer to inadequate relationships between men and women. The Bible says adultery is mainly a woman's adultery, as exemplified by the "woman caught in the fornication scene" in John's Gospel (chapter 8). The fact that he was caught in the fornication scene means that the man was also with him. The Jewish law says that an adulteress is to be stoned to death, not to kill an adulteress with a stone, but where did the man go?


The apostle James also refers to the word "woman who committed adultery." In other words, murder can be done alone, but adultery is not sin alone. However, there is a question about why it was called a woman's adultery. It is because adultery is a relationship with an opponent, not a partner. And the Bible says that adultery is not different, but because man says that God's purpose of creation is not content, but the value of the world is his own. In the Bible, women are people.


God made man for the purpose of dwelling in the form of man. In the place where God dwells, people have seen and heard in the world of their flesh, and have accepted their own values. This is God's adultery. It is not the purpose of God's creation but the adultery that fulfills the purpose of life and the standards of good and evil, which are formed by the values ​​of what one sees in nature. Because it is not a woman, not a mate.


The apostle James tells us that man's dispute is due to lust. Lusts have the meaning of 'affectionless libido', which is 'contentless form'. In other words, it is lust that is only shell without essence. Therefore, the lust for which the Bible speaks is not different, but that man is the lust for everything man pursues, plans, and asks for without God's purpose, man's nature.


Therefore, it is not because people argue but because there is no content of life. It is that they are disputed because they seek only the form without the purpose and the essence of life. The form, the material world, is finite, and it is inevitable that we seek to do the same with each other. It is not for the visible world that God made man, but for the expression of the invisible existence of God as a form of the flesh. In other words, it is not a person who pursues what is outside the person, but a person who has to pursue the contents in himself. That is why everything that life pursues without God and labors is lust.


James said that the apostles did not ask for murder until they tried to get it. It is not the world to ask. People think that they ask God, but they do not ask for it unless they ask for it. What people need to save is not the difference, but the reason and purpose of their being. People are asking for what they need. So I did not ask.


The apostle James tells us that he is asking for the wrongdoing. Lust is a contentless form, like lust without sex, so to ask for lust is to ask for a contentless form. In other words, the essence of life lies in knowing the purpose and meaning of life's existence, that people are seeking the needs of the existing form, and that it is seeking contentless form, like seeking lust without love.


And that is not a mate. In other words, people are not going to save. It is the desire of men to be 'more' and 'better' by relying on the values ​​of the world, the need of the form of the flesh that exists outside of the purpose of self existence, It is not a person to take.


The appearance of these people is said to eventually become enemies with God. It is natural. It is the opposite of God's thoughts. God's thoughts are not in any of the physical life, but in the purpose of being. God's idea is that in the human being, God is living in Him, and that God is expressed through the flesh of man, which, on the contrary, thinks that the work of the flesh, in contrast, God says, "Out in," and man is claiming to be "from outside to inside."


  1. 이 말씀은 우리가 알고 있는 많은 교회들, 유명하고 부흥하는 교회들이 얼마나 허상인지를 설명하기도 합니다. 왜 그런가 하면, 하나님을 믿어서 육신의 일이 잘 되는 것이 아니기 때문입니다. 하나님을 믿어 사업이 잘 되고, 교회에 다니는 청년들이 세상이 걱정하는 것을 걱정하지 않아도 되는 것이 하나님께서 우리 사람들이 구하길 바란 것이 아니라는 것입니다. 그런데 사람들이 많이 모였다는 것만으로 부흥되었다고 한다는 것이 이미 무엇을 구한 것인지, 그 구하고 있는 것이 세상이 추구하는 풍요와 다산이라는 것을 증명하는 것이기 때문입니다. [본문으로]
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