영혼 없는 몸이 죽은 것 같이 행함이 없는 믿음은 죽은 것이니라(약 2:26)

이로 보건대 사람이 행함으로 의롭다 하심을 받고 믿음으로만 아니니라(약 2:24)

그러므로 율법의 행위로 그의 앞에 의롭다 하심을 얻을 육체가 없나니 율법으로는 죄를 깨달음이니라(롬 3:20)


<행함과 믿음>이라는 두 가지 명제에 있어 서로 상충되어 보이는 바울 사도의 로마서와 야고보 사도의 야고보서의 내용들입니다. 이는 얼핏 명백하게 서로 대치되는 것으로 보입니다. 그러나 이것이 서로 대치되는 것으로 보인다는 것은 행간을 읽지 않아서 그렇습니다. 비유컨대 심청전을 읽고서 ‘효도하려면 바다에 몸을 던져야 하는군!’이라 하는 것과 같은 안목이라는 것입니다.


야고보 사도는 아브라함이 100세에 하나님의 약속에 의하여 얻은 아들 ‘이삭’을 제물로 바친 일을 믿음의 행함이라고 말씀하면서 아브라함이 그렇게 행동으로 그 마음의 믿음을 나타내었기 때문에 의롭다함을 받았다고 하고 있습니다. 하지만 로마서 4장에서는 아브라함이 할례를 받아서(받는 행동) 의롭게 된 것이 아니라, 이미 그가 할례를 받지 않았을 때에 하나님께서 의롭게 여기셨다고 하고 있습니다.


이 두 사도가 아브라함에 대하여 말씀하시는 것은 어찌 보면 상충되는 것 같습니다. 하지만 그렇지 않습니다. 이 두 말씀은 같은 말씀입니다. 그것은 아브라함의 하나님, 바울 사도의 하나님, 야고보 사도의 하나님이 다르지 않기 때문입니다.


아브라함은 하나님 앞에 의롭게 되기 위하여 어떤 행위도 하지 않았습니다. 하나님께서 자신을 의롭게 여겨주기를 바래서 아비 집을 떠난 것이 아닙니다. 할례를 받으면 하나님께서 자신을 의롭게 여기실 것이라 생각해서 할례를 받은 것이 아닙니다. 그는 자신의 행위를 먼저 하나님께 드린 것이 아니라 하나님의 말씀에 순종하니 그 몸이 하나님의 말씀대로 하게 된 것입니다. “네 아비 본토 친척 집을 떠나 내가 지시할 땅으로 가라”고 하심에 순종하였더니 그 말씀처럼 고향을 떠났다는 것입니다. 아들 ‘이삭’을 바치면 하나님께서 자신을 의롭게 여기실 것이라고 여겨 아들 ‘이삭’을 바친 것이 아니라, 하나님께서 아들을 바치라 하심에 순종하는 마음이 그 아들을 제물로 받치는 행함이 나온 것이라는 것입니다.


바울 사도가 말씀하시는 행함은 명확하게 <율법의 행위>입니다. 그 행함으로는 하나님 앞에 의롭다함을 받을 육체가 없다는 것입니다. 아브라함도 의롭게 되기 위하여 하나님께 어떤 행위를 드린 것이 아니라는 것입니다. 반면에 야고보 사도가 말씀하시는 행함은 <믿음의 행함>입니다. 아브라함 안에 있는 믿음이 행함을 낳았다는 것입니다. 그래서 하나님께서는 그 행위를 보고 아브라함 안에 하나님을 믿는 믿음이 있음을 의롭게 여기셨다는 것입니다. 


그러므로 <율법의 행함(위)>과 <믿음의 행함>은 전혀 다른 것입니다. 바울 사도가 로마서에서 말씀하시는 율법의 행함은 사람이 하나님께 자기 행위의 공로를 드리면 하나님께서 그 사람의 행함을 의롭게 여기실 것이라는 생각에서 비롯된 행함입니다. 반면에 야고보 사도가 말씀하시는 행함은 영혼이 있어야 몸이 산 것이듯, 믿음이 있으면 그 믿음으로 인한 행함이 있을 것이라는 것입니다.


막상 사람을 외모로 취하지 않는다고 해서 사람의 중심을 보려 하면 볼 수 없습니다. 결론적으로 사람에게 행함이 없으면 그 속을 알 수 없습니다. 사람의 말을 듣지 않는다면 그 생각을 알 수 없습니다. 사람의 행동이 없으면 그 사람이 어떤 사람인지 알 수 없습니다. 그러므로 사람이 사람을 알려면 그 행동을 보고 판단할 수밖에 없습니다. 다만 야고보 사도나 바울 사도가 외모로 사람을 취하지 말라고 하는 것은 사람의 외모나 행동이 본질이 아니라는 것입니다. 그 사람의 행동은 그 행동을 자아내는 마음과 본심과 의가 있다는 것입니다. 그것이 말과 행동으로 나타난다는 것입니다. 그러므로 행동을 보고서 그 행동이 본질이라 여기지 말라는 것입니다.


또한 그와 같이 행함이라는 것도, 행함 자체가 하나님 앞에서 의로워진다고 여기라는 말씀이 아닙니다. 이는 바울 사도의 말씀도 같습니다. 야고보 사도의 말씀도 다르지 않습니다. 야고보 사도께서 행함이 없으면 그 믿음은 죽은 것이라는 것은 믿음이 없기 때문에 그 믿음이 행함을 이끌어내지 못한다는 것입니다. 다시 말해서 행함은 믿음의 표현이고 증거라는 것입니다. 그러니 행함이 없다면 믿음은 당연히 없는 것입니다.


사람들은 이것을 오해합니다. 그래서 사람들은 행함이 있어야 믿음이라고 합니다. 하지만 그것이 아닙니다. 믿음이 있으면 행함은 일부러 하지 않아도 자연스럽게 나오는 것임을 성경은 말씀하시는 것입니다. 군인이면 뭐라하지 않아도 출근할 때 군복을 입으나, 군인이 아닌 사람이 군복을 입을 때는 스스로 어떤 계획이 있어 입는 것입니다. 즉 자기 의와 의지가 있어야 그렇게 하는 것입니다. 


그와 같이 믿음이 있는 자는 행함을 의도하지 않습니다. 그래도 그냥 행동하게 됩니다. 반면에 믿음이 없이 행함이 있어야 한다고 생각하는 자는 다 그 의도가 있습니다. 그래야 불행한 일이 일어나지 않는다거나, 그렇게 해야 하나님께서 복을 주신다고 생각하는 것이 있기에 그렇게 하는 것입니다. 그리고 그런 자들은 행동과 외모와 눈에 보이는 것을 본질로 봅니다. 그것이 본성인 것입니다.


그러므로 행함과 믿음은 같은 것입니다. 한 하나님께로부터 나온 온전히 하나인 것입니다. 개의 본성과 도둑이 오면 짖는 것은 같은 것입니다. 도둑이 올 때 짖어서 개가 되는 것이 아니라, 개라서 도둑이 오면 짖는 것입니다. 도둑이 왔는데 짖지 않으면 사람들이 ‘개가 뭐 이래?’라고 합니다. 행함이 없으니 믿음이 없다는 것입니다.


많은 사람들이 오해하는 믿음과 행함은 이렇게 같은 것입니다. 이것이 같은 것으로 보이지 않는다면 안타깝게도 아직 눈에 보이는 것을 본질로 여기는 안목을 가졌기 때문입니다. 그 안목이 바뀌지 않는다면 제 아무리 신학박사든, 한국교회를 대표하는 목사든, 암 환자를 낫게 하는 능력이 있든 다 죽은 것입니다. 그것이 야고보 사도가 말씀하시는 행함이 없는 믿음은 죽은 것이라는 말씀의 본질입니다.




(Translation by Google)


(James 2: 14-26) Faith without deeds is dead


As the body without the spirit is dead, so faith without deeds is dead.(James 2:26)

You see that a person is considered righteous by what they do and not by faith alone.(James 2:24)
Therefore no one will be declared righteous in God’s sight by the works of the law; rather, through the law we become conscious of our sin.(Romans 3:20)


It is the contents of the Romans of Paul and the James of the Apostle James, which seem to conflict with each other in the two propositions of Acts and Faith. At first glance, this seems to be a clear replacement. But it seems that this seems to be conflicting with each other because it does not read the lines. It is an insight like reading Simcheongjeon and saying, 'You have to throw yourself in the sea to be able to do your utterance!'


The Apostle James said that Abraham was justified because Abraham showed his faith in his actions so that when Abraham said at the age of 100 he had sacrificed his son Isaac, which he had obtained by the promise of God, as the act of faith. In Romans 4, however, Abraham was circumcised and not justified, but God was righteous when he had not been circumcised.


It seems to me that these two apostles are talking about Abraham. But it is not. These two words are the same thing. It is because the God of Abraham, the apostle of Paul, and the apostle of James are no different.


Abraham did not do anything to be justified before God. It is not that he left his father's house because he wanted him to be righteous. When we are circumcised, we are not circumcised because we think that God will make us righteous. He did not first give his actions to God, but obeyed God's Word, and his body was made according to God's word. "He left his father-in-law's relative and went to the land to which I was directed." If you give your son Isaac, God does not offer his son Isaac, who thinks he will be righteous, but that God's obedience to his Son is a sacrifice of his Son.


Acts that the Apostle speaks are clearly <Acts of the Law>. The act is that there is no body to be justified before God. Abraham did not do anything to God to be justified. On the other hand, what James says is "the act of faith." The faith in Abraham has given birth to works. That is why God saw the act and justified the faith in God in Abraham.


Therefore, the Acts of the Law and the Acts of the Faith are quite different. The law of the apostle Paul speaks in the book of Romans, which comes from the idea that if a man gives God the merit of his deeds, God will justify his deeds. On the other hand, what the apostle James says is that if there is a soul, the body is alive, and if there is faith, there will be works by that faith.


I can not see the center of a person because I do not take a person in appearance. In conclusion, if a person does not act, he can not know the inside. If you do not listen to people, you do not know the idea. Without man's action, he can not know who he is. Therefore, when a person learns a person, they have no choice but to judge the behavior. However, the Apostle Paul or the Apostle tells us not to take people by appearance is that man's appearance and actions are not essence. The person's behavior is that it has a mind and an intention to make that action. That is, it appears in words and actions. Therefore, when you look at the behavior, you do not think that it is essential.


Also, doing so does not mean that the act itself is righteous before God. It is the same with the apostle Paul. The words of James the apostle are no different. If the apostle James did not have faith, he would not be able to draw the act because there is no faith that the faith is dead. In other words, action is an expression of faith and evidence. So, if there is no action, there is no faith.


People misunderstand this. So people need to have action to call it faith. But it is not. If you have faith, the Bible tells us that works do come out naturally even if you do not intentionally. When a soldier does not say anything, he wears military uniform when he goes to work, but when a person who is not a soldier wears military uniform, he has a plan for himself. In other words, you must have your will and will to do so.


Likewise, those who believe have no intention of doing. But I will just act. On the other hand, everyone who believes that there must be work without faith has its intentions. That is because unhappy things do not happen, or that is what God thinks he is blessed. And such people see their behavior, appearance, and visible things as their essence. It is nature.


Acts and faith are therefore the same. It is a unity whole from one God. The nature of the dog and the barking of the thief are the same. When a thief comes, it is not a bark, but a dog; If a thief comes and does not bark, people say, 'What is the dog?' There is no deed, there is no faith.


This is the same faith and practice that many people misunderstand. If this does not seem the same, unfortunately I still have the eye to see what is visible. If the vision does not change, no matter what the theologian, the pastor who represents the Korean church, or the ability to heal cancer patients, they are all dead. It is the essence of the Word that the faith that James the Apostle speaks of is dead.

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