(야고보서 3:1-12) 사람의 말

Category : 평교인의 성경 보기/야고보서 Date : 2017. 3. 6. 07:45 Writer : 김홍덕

사람은 다른 생명과는 달리 말을 합니다. 이 사람의 말은 진화의 산물이나 돌연변이적인 진화가 아닙니다.(학자들의 이론) 사람이 말을 하는 것은 사람이라는 존재가 어떤 내용을 표현하기 위하여 창조된 존재이기 때문입니다. 즉 스마트폰의 기본적인 기능이 통화이듯, 사람이란 존재의 기본적인 기능은 자기 안에 있는 내용을 육신의 삶이라는 도구로 표현해내는 존재라는 것입니다.


그래서 사람의 말은 사람의 생각과 뜻을 표현하는 가장 편리하고도 훌륭한 형식입니다. 그렇다는 것은 말이란, 그 자체가 본질이 아닙니다. 사람들이 말로 인하여 많이 다투는 것은 그 말은 그 사람의 생각과 의도라는 것을 알고 있기 때문입니다. 그렇듯 사람의 말은 그 사람 안에 있는 생각과 뜻이 표현된 것입니다.


야고보 사도가 무화과나무가 감람열매를 포도나무가 무화과를 맺을 수 없다고 하는 것은 사람은 그 생각이 말로서 나타난다는 것입니다. 다시 말해서 말과 그 사람의 생각, 아니 그 사람 안에 있는 내용은 같은 것이라는 것입니다. 즉 <말 = 의(義)>라는 것입니다. 따라서 말을 조심하라는 것, 즉 말로서 화를 당하지 말라는 것은 단순히 말을 조심하라는 것이 아니라, 화를 당하지 않는 의를 가지라는 의미인 것입니다.


흔히들 이야기 하는 ‘말의 실수’는 생각이나 의도와 다른 말을 하는 것을 말합니다. 그 말이 아무리 험한 말이고, 또 반대로 선한 말이라도 자기 안에 있는 것을 말했다면 그것은 실수가 아닙니다. 말의 실수는 자신의 의와 다른 말을 하는 것입니다. 그래서 말의 실수가 없으면 온전한 사람(완전한 사람이 아니라 온전한 사람임)이라고 야고보 사도가 말씀하고 있는 것입니다.


야고보 사도는 형제들이 말로서 하나님을 찬양하고 또 말로서 하나님의 형상대로 지음을 받은 사람을 저주하는 것이 합당치 않다고 말씀합니다. 작은 불이 큰 나무를 태우듯, 혀와 말이 비록 작은 지체이나 그 말로 인하여 자신을 태울 것이라는 경고도 합니다. 그러니 말을 조심하라고 합니다.


특히 야고보 사도는 한 입으로 하나님을 찬양하고 또 같은 입으로 사람을 저주하는 것은 있을 수 없다고 말씀하고 있습니다. 그것은 결곡 그 사람 안에 하나님의 의가 없다는 것입니다. 하나님의 의가 있으면 하나님 만드신 사람의 정체성과 존귀함을 아는 것인데 그런데 사람을 심판하고 저주한다는 것은 하나님의 의가 없다는 것입니다.


말은 그 사람 안에 있는 의가 표현된 것입니다. 그리고 사람 안에 두 가지 의가 있지 않는 이상 말은 같은 의를 표현할 것입니다. 그리고 성경은 한 마음 안에 두 가지 혹은 그 이상의 마음을 가진 것은 간음이라고 합니다. 야고보 사도도 두 마음을 가지고 있다는 것은 믿음이 없는 것이라고 앞선 1장에서 말씀하셨습니다. 


그러므로 한 사람이 하나님을 찬양하는 말과 하나님 만드신 사람을 저주하는 말, 두 가지를 다 한다는 것은 그 사람 안에 두 가지 이상의 의가 섞여 있다는 것입니다. 그리고 그것은 믿음이 없는 것입니다. 즉 온전하지 않은 것이라는 것입니다. 이것이 온전하지 않은 것은 사람은 하나님 한 분만을 담고 있어야 하는 것이기 때문입니다. 즉 사람의 말은 ‘하나님의 의’만을 표현할 때 온전한 것이라는 것입니다


그러므로 이것은 사람이 살면서 때로 말이 헛 나오듯이 하는 실수를 이야기하는 것이 아닙니다. 이것은 사람 안에 두 마음을 품고 있는 것을 말하는 것입니다. 또한 사람이 자기 정체성과 다른 말을 하는 것입니다. 사람의 정체성은 다름이 아니라 하나님께서 거하시므로 속에 거하시는 하나님을 표현하는 것입니다. 말과 육체가 모두 그것을 위하여 있는 것입니다. 그것이 사람의 존재 목적이자 정체성입니다.


따라서 사람의 말은 언제나 하나님의 의를 표현하는 것이야 합니다. 그럴 대 온전한 것입니다. 온전하다는 것은 완전무결하다는 것이 아니라, 그 존재 정체성대로 산다는 것입니다. 전구가 완전하다는 것은 깨어지지 않고, 무한한 수명을 가진 것이 완전함이라면, 온전함은 전구가 그 주인이 원할 때 불이 잘 오는 것입니다. 그것도 자기 가진 수명 안에서.


그러므로 사람이 자기 말에 실수가 없어 온전한 사람이 되는 것은, 살면서 사람을 자극하거나 욕하는 것과 같은 말을 하지 않는 것이 아닙니다. 사람은 욕도 할 수 있고 사람을 자극하는 말도 할 수 있습니다. 그것은 말의 모양입니다. 내용이 하나님의 의를 표현하는 것이라면 온전한 것입니다. 예수님께서 자주 말씀하신 ‘독사의 자식들아’라는 말은 우리나라 말로 하면 ‘개새끼’라고 하는 말과 다를 바 없는 것입니다.


그러면 하나님의 의를 표현하는 것이라면 욕을 해도 괜찮은 것인가 싶겠지만 말 그대로라면 괜찮습니다. 하지만 하나님의 의를 가진 사람은 또한 십자가를 지고 가는 사람입니다. 십자가의 도는 의인이 죄인을 위하여 죄인 되는 법을 가진 사람입니다. 즉 바른 말로 사람에게 상처를 주고 요즘 많이 이야기하는 ‘팩트 폭행(객관적 사실로서 상태를 제압하는 말)’을 하는 것이 아니라는 것입니다. 십자가의 도는 말로서 사람을 정죄하는 것이 아니라, 사람이 스스로 돌이킬 수 있는 삶을 살아내므로 보는 이가 스스로 돌이킬 수 있도록 하는 섬김의 삶을 사는 것입니다. 그 안에 말은 일부입니다. 그리고 이 모든 것은 섬김에 관한 것이라는 것을 안다면, 하나님의 의가 속에 내재된 사람의 말이 어떠한지 분명하게 알 수 있는 것입니다.


그러므로 야고보 사도가 말씀하고 있는 말에 대한 교훈은 하나님의 의를 가진 사람이 되라는 것입니다. 그러면 말은 당연히 그 안에 있는 것을 표현하는 것이므로 하나님께서 사람을 만드신 목적대로 하나님의 의와 뜻을 표현하고 설명하는 말을 할 것임을 말씀하시는 것입니다. 그러나 반대로 하나님을 찬양하지 않고 형제(그리스도의 생명을 가진 사람)를 저주한다는 것은 하나님의 의가 없는 사람이라는 것입니다. 하나님의 의를 가지고 하나님의 생명을 가진 사람을 저주하는 것은 있을 수 없기 때문입니다.


이 야고보 사도의 말과 혀에 관한 말씀은 ‘말 한 마디로 천 냥 빚을 갚는다.’는 말과 같이 세상에서 선하게 여기는 말을 하라는 것이 아닙니다. 그리고 욕하지 말라는 것도 아닙니다. 사람을 저주하지 말라는 것도 아닙니다. 이 말씀은 하나님의 의가 너의 내용, 너의 본성이 되라는 것입니다. 그러면 말은 내용을 표현하는 것이니 결국 하나님을 찬양하고, 하나님의 의를 가진 형제를 찬양하게 될 것이기 때문입니다.



(Translation by Google)


(James 3: 1-12) Man's words


The man speak unlike other life. This person is not a product of evolution or a mutational evolution. (The theory of scholars.) A person speaks because a being is created to express something. In other words, as the basic function of a smart phone is a telephone conversation, the basic function of being a person is that it expresses the contents in itself with the tool of the life of the flesh.


So people's words are the most convenient and great way to express people's thoughts and meanings. Yes, words are not essence in themselves. It is because people know that the word is the thought and the intention of the person. As such, a person's words are expressed in the mind and the will of the person.


James says that an apostle says that a fig tree can not bear olives, and vines can not bear figs. In other words, the words and the thought of the person, or the content in the person, are the same. That is, the word = righteousness. Therefore, being careful of words, that is, not being angry with words means not just to be careful of words, but to have a righteousness that does not get angry.


A common mistake is to say something different from your thoughts or intentions. It is not a mistake to say that it is a harsh word and, conversely, that a good word is in itself. The mistake of a horse is to say something different from his own righteousness. That is why the apostle James says that if there is no mistake of words, he is a whole person (not a perfect person but a whole person).


The Apostle James says that it is unworthy for the brethren to praise God in words and curse those who are made in the image of God in words. As a small fire burns a large tree, the tongue and the horse warn that even though it is a small entity, it will burn itself. So tell them to be careful.


In particular, the apostle James says he can not praise God with one mouth and curse men with the same mouth. It is that there is no righteousness of God in the person who ceded it. If we have the righteousness of God, we know the identity and dignity of God's Creator. But judging and cursing a person means that God has no righteousness.


The word is expressed in the person's righteousness. And unless there are two things in man, the words will express the same righteousness. And the Bible says that adultery has two or more minds in one heart. James 1 says in the preceding chapter that the apostle James also has two minds.


Therefore, when a man pours both God's praise and God's curse, it is a mixture of two or more things in him. And it is without faith. That is, it is not perfect. This is not perfect because man must have one God. That is to say, man's words are perfect when expressing 'the righteousness of God'


Therefore, this is not a story of a man's mistake that sometimes lingers in vain. This is to say that you have two minds in a person. It is also what people say differently from their identity. The identity of a person is not different, but the expression of God dwelling in God's dwelling place. Both the horse and the flesh are there for it. It is a person's purpose and identity.


Therefore, man's words must always express God's righteousness. It is so complete. To be perfect is not to be perfect but to live according to its identity. If the light bulb is not broken and it is perfect to have an infinite life span, integrity is the light that comes when the light bulb wants its owner. It's also in its lifetime.


Therefore, it is not that people do not make the same words as to live and to stimulate or curse a person to be a perfect person because there is no mistake in his words. A person can say a word or say something that excites a person. It is the shape of a horse. If content is to express God's righteousness, it is perfect. The word "sons of serpents" that Jesus often said is no different than the word "motherfucker" in Korean.


Then, if it is to express the righteousness of God, I would say that it is okay to blame, but if it is literally OK. But those who have the righteousness of God are also those who take the cross. The way of the cross is the righteous man to be sinners for sinners. In other words, it is not doing fact assault (a word that suppresses status as an objective fact) that hurts people with the right words and talks a lot these days. The crucifixion of the cross is not to condemn a person, but to live a life of service that enables a person to turn back by himself as a person lives a life that can be turned back on his own. The horse is part of it. And if you know that all this is about service, you can clearly see what the words of the person who is in the righteousness of God are.


Therefore, the lesson of what the apostle James is saying is to be a man of God's righteousness. Then, the word is expressing what is in it, so God is saying that God will express and explain God's righteousness and will according to the purpose of man's creation. On the contrary, it is a person without God's righteousness to curse a brother (a person with Christ's life) without praising God. It is impossible to curse a person who has the life of God with the righteousness of God.


The words of this James apostle's words and tongue are not to say words that are good in the world, as the words "pay a thousand bucks in words." And not to blaspheme. Nor does it mean not to curse a man. This means that God's righteousness will be your content, your nature. Then the word expresses the content, because it will eventually praise God and praise the brother of God's righteousness.

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