하나님의 법과 세상의 법은 다릅니다. 하나님의 법은 낮아지는 법이고 세상의 법은 올라가는 법입니다. 교회 안의 신앙도 마찬가지입니다. 더 좋은 신앙이 더 높은 곳에 있다면 그 또한 세상의 법입니다. 그것이 세상과 신앙이 간음한 모습인 것입니다. 이것은 신앙 안에서 상식과 같이 인지되지만 실상은 늘 외면 받는 것이기도 합니다.


야고보 사도는 낮은 형제는 자기의 높음을 자랑하고, 부한 형제는 자기의 낮아짐을 자랑하라고 말씀하고 있습니다. 예수님께서도 이런 말씀을 많이 하셨습니다. “심령이 가난한 자는 복이 있나니”, “부자가 천국에 가는 것은 낙타가 바늘귀로 들어가는 것 보다 어렵다”와 같은 말씀을 하셨습니다. 야고보 사도의 말씀도 비슷한 맥락을 가지고 있습니다.


다소 특이한 것은 영어로 된 야고보서(KJV)에서 이 본문은 수동태가 사용되었다는 것입니다. 사실 영어에서 이런 문서를 기록할 때 수동태는 그렇게 많이 사용하는 형식이 아닙니다. ‘가난한 자는 높아지게 된다.’, ‘부유한 자는 낮아지게 된다.’라고 하고 있습니다. 이것은 하나님께서 그렇게 하실 것이라는 말씀입니다.

골짜기마다 돋우어지며 산마다, 언덕마다 낮아지며 고르지 아니한 곳이 평탄하게 되며 험한 곳이 평지가 될 것이요(사 40:4)


그러나 하나님께서는 아무런 이유 없이 가난하고 낮은 수준에 있다는 이유만으로 높이시거나, 아무런 이유 없이 부자라는 이유로 낮추시는 것은 아닙니다. 이는 자기가 그렇게 여기는 사람을 말하는 것입니다. 자기가 사는 경제적, 사회적 형편에 관계없이 낮은 자리에서 섬기는 사람은 높임을 당하게 된다는 것이고, 말 그대로 자신이 부자라고 여기는 사람은 낮아지게 될 것이라는 말씀입니다. 육신의 부유함을 자랑한다는 것은 곧 육신의 공로와 소유를 자랑한다는 것입니다.


세상에서의 부유함은 그것이 어떤 세계든 과정이 있습니다. 그것은 엄청난 수고와 노력이 있어 가능한 것입니다. 그것을 교회 안에서나 신앙인으로서 자랑한다는 것은 그것을 하나님의 축복으로 여긴다는 것입니다. 그리고 그것은 육신의 행위가 하나님 앞에서 축복을 받는 근거라는 것입니다. 즉 행위의 공로와 소유의 드림을 하나님께서 의롭게 여기신다고 여기는 사람이라는 것입니다. 이는 하나님의 정체성을 왜곡한 것이기에 하나님을 모욕하는 것입니다.


반면에 야고보 사도가 말씀하고 있는 ‘낮은 형제’는 경제적 상황을 기준으로 낮은 형제를 말씀하시는 것이 아닙니다. 이는 예수님의 말씀과 같이 낮아지고 섬기는 자리에 거하는 사람을 말씀하시는 것입니다. 이것은 이 블로그에서 항상 말씀 드리는 ‘십자가를 지는 삶’을 말씀하시는 것이라고 할 수 있습니다. 낮아졌다는 것, 그것은 자신이 가진 어떤 것으로 남을 섬기는 자리로 갔다는 것입니다. 이는 복음도 마찬가지입니다. 복음에 대한 계시가 열렸다고 복음을 알지 못하는 기존의 신앙인들을 욕하기만 한다면 복음이 그를 높인 것이 되는 것입니다.

그러므로 하나님의 능하신 손 아래에서 겸손하라 때가 되면 너희를 높이시리라(벧전 5:6)



야고보 사도가 전하는 이 말씀은 단순히 경제적 상황을 기준으로 낮고 높음을 이야기 하는 것이 아닙니다. 그것이 어떤 것이든 자신의 공로와 수고의 성과를 자랑하는 자는 하나님께서 낮추시겠다는 것이고, 자기 형편이 어떠하든 예수님께서 말씀하신 것과 같이 섬기는 자리로 가는 자는 하나님께서 높이신다는 말씀을 하시는 것입니다.


이것은 야고보 사도께서 야고보서를 통하여 전하고자 하는 ‘행함이 있는 믿음’이라는 주제 위에 있는 것입니다. 결국 이 말씀은 ‘하나님의 의’는 그것이 어떤 세계든 가졌다면 가졌다는 것을 자랑할 것이 아니라, 그 가진 것은 오직 가지지 못한 사람을 위하여 섬기는 것을 위함이라는 것을 말씀하시는 것입니다. 


영어성경에 보면 ‘낮은 자는 자기의 높아짐을 기뻐하라.’ 혹은 ‘영광스럽게 여기라.’는 표현을 쓰고 있습니다. 이는 낮아짐을 기쁨과 영광으로 여긴다는 것입니다. 낮아짐을 기쁘고 영광스럽게 여긴다는 것은 예수 그리스도를 영광스럽게 여기는 것입니다. 예수님이야말로 진정으로 낮아진 분이시기 때문입니다. 


하나님의 아들이 하나님이 만드신 세상에 왔더니 세상이 그를 죽이려 함에 자신을 드렸으니 이 보다 낮은 것은 없기 때문입니다. 그런데 예수님께서는 그것을 아버지를 영화롭게 한 것이라고 하셨습니다.(요 17장) 그러므로 이 말씀은 다름이 아니라 예수님과 같이 자신이 가진 그 어떤 것이든 다른 사람을 섬기는 일에 사용하라는 것입니다. 그렇게 낮아지라는 것입니다. 그것이 바로 행함이 있는 믿음이라는 것입니다.



(Translation by Google)


The law of God is different from the law of the world. The law of God is decreasing, and the law of the world is rising. The same is true of the faith in the church. If a better faith is higher, it is also the law of the world. That is what the world and faith are fornicating. This is perceived as common sense in faith, but reality is always out of the question.


The apostle James says that the low brothers boast of their high, and the wealthy brothers tell them to boast of their lowering. Jesus said this many times. "Blessed are the poor in spirit," and "The rich go to heaven is harder than a camel to go into the eye of a needle." The words of James the Apostle have a similar context.


Somewhat unusual is that in the English-language James (KJV), this text is a passive voice. In fact, when recording such documents in English, passive voice is not the type that you use so often. 'The poor become higher,' and the 'richer become lower.' This is the Word that God will do.

Every valley shall be exalted And every mountain and hill brought low; The crooked places shall be made straight And the rough places smooth  (Isaiah 40: 4)


However, God does not raise him for no reason at all because he is poor and low, or he does not lower him for no reason at all. That is to say the man whom he thinks so. Regardless of the economic or social circumstances in which you live, the person who serves in the low position is exalted and the person whom he considers himself rich is going to be low. Boasting of the wealth of the flesh is boasting of the merits and possessions of the flesh.


The richness in the world is what it is in any world process. It is possible because there is tremendous effort and effort. To boast it in the church or as a believer is to regard it as God's blessing. And it is that the act of the flesh is the basis for blessing before God. That is, the person who considers God's justification for the merit of action and the dream of possession. It is insulting God because it is a distortion of God's identity.


On the other hand, the "low brothers" James James speaks are not referring to low brothers based on economic circumstances. This is to say the one who dwells in the place of lowliness and service as the words of Jesus. This is what you always say in this blog, "Life is a life of the cross." It means that it has gone down, and that it has gone to a position to serve others with something of their own. This is also true of the Gospel. If the revelation about the gospel is opened and the existing believers who do not know the gospel are to be humiliated, then the gospel will raise him.

Therefore humble yourselves under the mighty hand of God, that He may exalt you in due time (1 Peter 5: 6)



The words of James the Apostle are not merely referring to low and high, based on economic circumstances. Whatever it is, he who boasts of his merits and endeavors is going to humble God, and whatever his circumstances may be, Jesus is saying that God is exalted to those who go to serve.


It is on the subject of "faith with works" that James the Apostle would like to present through James. After all, this Word is saying that "the righteousness of God" is not to brag about having it in any world, but to have it only for those who have not.


In the English Bible, I am writing the expression "Rejoice in the elevation of one who is low" or "Be glorious." This means that the lowering is regarded as joy and glory. To be glad and glorious in being lowered is to glorify Jesus Christ. Jesus is truly a lowered man.


The Son of God came to the world made by God, and the world gave himself to kill him, for nothing less is less. But Jesus said that He glorified His Father (John 17). Therefore, this statement is not different, but that anything like Him should be used to serve others. It is so low. That is faith with works.




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