(야고보서 1:1-4) 믿음의 시련

Category : 평교인의 성경 보기/야고보서 Date : 2017. 2. 23. 11:43 Writer : 김홍덕

일반적인 상식으로 본다면 주인의 뜻에 맞는 삶을 사는 사람은 그 주인이 관장하는 세계나 범주 안에서 평안해야 하는 것이 정상입니다. 사장의 경영방침을 잘 이해하고, 그 뜻대로 일을 잘 수행하는 사람은 그 회사에서 참 편하고 안정적인 지위를 누리는 것이 당연하게 보이는 것과 같이 말입니다. 그런데 하나님께서 만드신 세상에서 하나님의 의를 가진 사람이 살아가는 것은 오히려 시련이 있다고 말씀하고 있습니다. 믿음의 시련이 있다는 것입니다. 이것은 아주 중요한 것입니다. 


하나님을 믿는 많은 사람들이 가진 신앙에는 그야말로 쥐도 새도 모르게 영지주의적인 사상이 녹아들어 있는데 그것이 무엇인가 하면 예수님을 믿고 하나님을 믿으면 육신의 수고가 감하여진다고 믿는 것입니다. 예를 들면 이런 것입니다. 예수 믿는 사람이 공부를 하면 믿지 않는 사람보다 효율이 좋다고 여기는 것과 같은 것입니다. 그래서 이렇게 기도합니다. “같은 공부를 해도 더 머리에 잘 들어가게 해 주시고…”와 같이.


그래서 혹자는 “종교는 아편이다.”라고도 했습니다. 신앙을 가지면 이 세상을 살아가면서 겪는 고통에 대하여 최소한 망각이라도 할 수 있다고 여기기 때문입니다. 하지만 바로 그런 것이 영지주의적인 생각입니다. 왜냐하면 예수님께서 십자가를 지실 때 고통이 없었다고 믿는 영지주의나, 같은 육신으로 공부하는데 교회에 다니면 단어가 더 잘 외워질 것이라고 믿는 것은 같은 것이기 때문입니다.


이 야고보서가 영지주의적인 사상에 대하여 경계하는 말씀이라는 것은 앞선 포스트에서 말씀을 드렸습니다. 그런 야고보서가 오늘 우리에게 성경으로 주어졌다는 것은 지금 이 시대도 영지주의적인 신앙이 그대로 존재하고 있다는 것입니다. 그것이 아니라면 야고보서는 성경에 등재되지 못했을 것입니다. 야고보서는 한 때 지푸라기 같이 가치 없는 복음이라며 성경에서 제외 될 뻔 했다는 이야기도 있는 성경임에도 오늘 우리에게 성경으로 하나님께서 주셨다는 것은 오늘 우리 중에도 이 말씀을 통하여 자신 안에 있는 영지주의적인 사상을 돌아봐야 할 사람들이 있다는 하나님의 뜻인 것입니다.


사람들은 하나님을 믿는 믿음을 가지면 인생의 모든 고통이 사라지고 항상 기쁜 삶이 될 것이라고 기대합니다. 하지만 막상 아무리 교회에 다니고 신앙을 가져도 그렇게 되지 않습니다. 가끔씩 방언이라도 받는 날이면 뛸 것 같은 기쁨이 있지만 이내 현실은 그대로인 것을 깨닫게 됩니다. 더욱이 복음을 가지면 모든 것이 다 달라질 것이라고 생각합니다.


축구를 아무리 좋아하는 사람도 축구하는 동안 숨이 찰 수밖에 없습니다. 축구를 좋아하고 즐기고 잘한다고 축구하는 동안 숨도 차지 않고, 축구를 하면 오히려 점점 더 몸이 가벼워지고 힘이 나는 것이 아닙니다. 왜냐하면 축구는 몸으로 하는 것이고, 육신은 에너지를 소비하면 힘들고 쉬어야 하는 것이기 때문입니다.


그와 같이 믿음이라는 것도 사람 안에 믿음이 있어 그 믿음대로 살아가게 되면 그 육신이 수고하므로 축구할 때 숨이 차고 힘이 드는 것 같이 힘이 들고 육신을 소비해야 하는 것입니다. 그것 없이 하나님의 의가 나타난다고 생각하는 사람은 예수님께서 십자가에 달리실 때 하나님의 아들이기 때문에 고통이 없었다고 믿는 것과 같은 영지주의자인 것입니다.


하나님의 의가 자기 삶의 본성이 된 사람의 삶은 그 육신으로 하나님의 의가 표현됩니다. 마치 예수님께서 육신을 십자가에 드림으로 하나님의 의가 나타난 것과 같은 것입니다. 그래서 육신으로 하나님의 의를 표현하는 삶이 바로 ‘십자가를 지고 예수님을 따라가는 삶’인 것입니다. 그런데 예수 믿으니 육신이 더 편해진다고 생각하는 것은 하나님의 의와 전혀 다른 것입니다.


새벽기도회를 간다면 당연히 피곤합니다. 그런데 하나님께서 그 피곤함을 이길 수 있게 해 주실 것이라고 믿는 것은 하나님께서 우리에게 육신을 주신 목적에 반하는 믿음입니다. 하나님께서 단 일회밖에 사용할 수 없는 소비재인 육신을 주신 것은 그 육신이 가진 에너지와 능력을 하나님의 의를 나타내는 것에 소비하라고 주신 것인데, 예수 믿을수록 육신이 더 평안해 진다고 여기는 것은 하나님의 생각과 다른 것입니다.


그럼에도 많은 사람들이 예수님을 믿으면 삶이 더 윤택해지고 풍요로워져서 삶이 여유가 있어지게 되는 것이 하나님의 은혜라고 생각합니다. 세상에서 성공하는 것이 하나님께 영광이라고 여기는 것이 그것입니다. 세상에서의 성공은 육신이 더 평안해지는 상태에서 자신이 원하는 것을 할 수 있는 자리에 가는 것입니다. 그런데 그런 자리에 가는 것이 하나님의 은혜고 하나님의 영광이라고 생각한다는 것은 축구를 잘하면 숨이 차지 않을 것이라고 생각하는 것과 같은 어리석음입니다.


야고보 사도가 믿음에는 시련이 있다고 하는 것은 믿음을 표현하는 삶은 수고스럽고 힘든 것이라는 것을 말씀하시는 것입니다. 예수님께서 십자가를 지고 가시는 것이 오락이었겠습니까? 그것이 아니었듯 우리 심령 안에 하나님의 의가 심기고 싹이 나고 자라서 그 생명의 본성이 육신으로 표현되는 것은 아주 수고스러운 것입니다. 즉 믿음에는 시련이 있다는 것입니다.


그런데 여기에 극적인 반전이 있습니다. 믿음에는 그런 시련이 있음에도 불구하고 그 생명을 가진 사람은 연어와 같이 그 길을 간다는 것입니다. 생명의 본성이란 그런 것입니다. 예수님께서도 겟세마네 동산에서 하나님께 십자가 지는 일을 피할 수 있다면 피하고 싶다고 기도하셨고, 또 충분히 하늘의 천사를 불러 군병들을 물리칠 수 있었지만 그냥 끌려가신 것은 믿음의 본성이 그렇기 때문인 것입니다.


그러므로 믿음을 가지고 있다는 것은 당연히 시련이 있습니다. 육신으로 수고하는 일이 아무런 힘도 들지 않고, 말만 하면 되는 일이 아니라는 것입니다. 교회의 지체가 하나님의 의를 깨닫게 하는 것이 말로 ‘그러면 안 된다’고 하는 것으로 되는 것이 아니라, 그 사람이 스스로 깨우치고 그 속에서부터 행동을 바꿀 수 있는 깨달음을 가질 수 있는 본을 보이는 것이 얼마나 힘든 일이겠습니까? 그런데 그렇게 살게 되는 것이 믿음이라는 것입니다. 그러니 믿음에는 시련이 있는 것입니다.


이 믿음의 시련은 회사에서 일요일에 출근하라고 하는데 교회에 간다고 동의하지 않아서 생기는 어려움과 같은 것을 말씀하시는 것이 아닙니다. 이 시련은 육신이 하나님의 의를 나타내기 위하여 수고하는 수고에 관한 것입니다. 우리의 육신은 하나님의 의가 표현되는 형식이고 도구고 소모품이기에 그런 시련이 있다는 것은 하나님께서 우리에게 삶을 주신 뜻대로 사는 것입니다. 그러니 기쁜 것입니다.


‘그렇게 고생하는 예수를 뭣 하러 믿나?’ 싶겠지만 예수님께서 십자가에 순순히 끌려가시는 일을 제자들에게 부활하신 예수님의 영이 우리에게 있으면 기쁠 것이며 아무도 그 기쁨을 빼앗지 못할 것이라고 하신 것과 같이 그것이 기쁜 일이 됩니다. 야고보 사도는 그것을 말씀하시는 것입니다.

지금은 너희가 근심하나 내가 다시 너희를 보리니 너희 마음이 기쁠 것이요 너희 기쁨을 빼앗을 자가 없느니라(요 16:22)



그러므로 시험을 만나고 믿음의 시련이 있어 기쁨을 누린다는 것은 하나님의 의가 자기 안에 온전히 있고, 그 의가 자기 육신으로 표현되는 삶을 살기 때문에 나타나는 현상이라는 것입니다. 다시 말해서 시험과 믿음의 시련은 우리가 하나님의 의가 생명이 된 삶을 살고 있다는 것을 증명하는 것이라는 말씀을 하시는 것입니다. 그래서 그것이 기쁜 일이라는 것입니다.



(Translation by Google)


(James 1: 1-4) The testing of your faith


As a general rule, it is normal for a person who lives a life that meets the will of the owner to be restrained in the world or category that the owner controls. The person who understands the management policy of the president and carries out the job according to his / her will as it seems to enjoy a comfortable and stable position in the company. However, in the world God has made, people who have the righteousness of God live by saying that there is a trial. There is a trial of faith. This is very important.


Many people who believe in God have faith in gnostic beliefs that even rats can not believe. If they believe something, they believe that if they believe in God and believe in God, they will lose their physical labor. For example. If a person who believes in Jesus studies, he or she believes that he is more efficient than a person who does not believe. So I pray. "If you study the same thing, let me get into your head better ... "together with.


So some people have said that religion is opium. It is because, if we have faith, we can at least forget about the pain of living in this world. But that is a gnostic idea. Because it is the same thing that believes that when Jesus was crucified, there was no suffering, and that believing that words would be better memorized if he went to church to study in the same flesh.


I have spoken in the preceding post that this James is a warning against gnostic thought. The fact that such James was given to us today as a Bible means that gnostic beliefs still exist. Without it, James would not have been listed in the Bible. The Bible tells us that God gave us today, even though the Bible tells us that it was almost as if it had been excluded from the Bible because it was a worthless gospel. It is God's will.


People expect that if they have faith in God, all the pain in life will disappear and they will always be happy lives. However, no matter how much you go to church and have faith, it is not. Sometimes I get the joy of jumping when I get a dialect, but soon I realize that the reality is the same. Moreover, I think that if we have the Gospel, everything will be different.


Anyone who likes soccer can not help but breathe while playing soccer. I love football and enjoy it. I do not breathe while I play soccer. If I play soccer, I am not getting much lighter and stronger. Because football is the body, and the body is the one that needs to be hard and rested when it consumes energy.


Likewise, there is faith in man, and if you live according to that belief, your body will be laborious, so when you are playing football, you will have to be as strong and strong as you can. The person who thinks that the righteousness of God appears without it is a gnostic who believes that when Jesus is crucified, he is not suffering because he is the Son of God.


The life of a man whose righteousness is the nature of his life is expressed in the flesh by his righteousness. It is like the appearance of the righteousness of God in Jesus' body on the cross. So the life that expresses the righteousness of God in the flesh is 'a life that takes the cross and follows Jesus'. However, it is totally different from God's righteousness to think that the body is made easier by believing in Jesus.


Of course I am tired when I go to the morning prayer meeting. But believing that God will help us overcome his tiredness is a faith that contradicts the purpose God gave us to receive the flesh. God gave us the flesh, a consuming material that can only be used once, to consume the energy and power of the flesh to represent God's righteousness. The more I believe in Jesus, the more peace I have in the body. is.


Nevertheless, I think that it is God's grace that many people believe in Jesus, and life becomes more abundant and enriched so that life can be afforded. It is the glory of God to be successful in the world. Success in the world is going to the place where you can do what you want with the body being more relaxed. But to think that going to such a place is the grace of God and the glory of God is the same stupidity as thinking that if you play football well, you will not breathe.


James tells the apostle that there is a triumph in faith that life expressing faith is laborious and difficult. Was it a pleasure for Jesus to take the cross? It is very laborious that the righteousness of God is planted, sprouted and grown in our spirit, and the nature of the life is expressed in the flesh. That is, there is a trial of faith.


But there is a dramatic reversal here. In the belief that even though there is such a trial, the person who has the life goes with it like a salmon. It is the nature of life. Jesus prayed that if he could avoid being crossed to God in the Garden of Gethsemane, he would have wanted to avoid it, and he could sufficiently call the angels of heaven to defeat the army, but it was because of the nature of faith.


Therefore, having faith is, of course, a trial. The work of the flesh is nothing but a force, not a word. It is difficult for the members of the church to realize that God's righteousness is not to say "not to do", but to show an example that the person can awaken himself and change his behavior from within. Will it be? But it is faith that lives like that. So faith has a trial.


This triumph of faith is not to say things like the difficulties that come from not agreeing to go to church because the company tells them to go to work on Sunday. This trial is about the labor of the body in labor to manifest God's righteousness. Our flesh is the form in which the righteousness of God is expressed, and it is a tool and a consumable item, and the existence of such a trial means that God will live according to the life that God has given us. So glad.


It is a joy to have the spirit of Jesus, who rose to his disciples, to be joyful to us, and no one to take away his joy, though he would like to believe in Jesus who is suffering so much. . James the apostle is saying that.

So with you: Now is your time of grief, but I will see you again and you will rejoice, and no one will take away your joy. (John 16:22)



Therefore, meeting the temptation, experiencing the trials of faith and enjoying joy is a phenomenon that appears because the righteousness of God is in itself, and the righteousness lives in a life expressed in its own flesh. In other words, trials of test and faith are saying that we are proving that the righteousness of God lives a life that is life. That is why it is a pleasure.



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