야고보서는 ‘시험’에 대하여 말씀하심으로 시작합니다. 부연설명 없이 바로 말씀하시기를 시험을 만나면 기쁘게 여기라고 하고 있습니다. 그리고 믿음의 시련이 인내를 만든다고 하고 있습니다. 그리고서 인내는 온전하고 부족함이 없게 할 것이라고 말씀하고 있습니다.

내 형제들아 너희가 여러 가지 시험을 만나거든 온전히 기쁘게 여기라 이는 너희 믿음의 시련이 인내를 만들어 내는 줄 너희가 앎이라 인내를 온전히 이루라 이는 너희로 온전하고 구비하여 조금도 부족함이 없게 하려 함이라(롬 1:2-4)


야고보서를 쓴 목적이 행함은 없이 믿음이 있다고 말만하는 사람들, 육신은 무의미하다고 여기는 사람들을 교훈하기 위한 것이라는 점에서 야고보 사도가 서신의 첫머리에 거두절미하고 바로 말씀하고 있는 이 ‘시험’은 믿음이 행함으로 나타났을 때 마주하게 되는 시험을 말하는 것이라 할 수 있습니다. 


시험을 만났을 때 ‘아 내가 이 정도 test를 받을 정도가 되었구나!’라는 생각에 기뻐하는 것이 아니라, 시험을 만났다는 것은 어떤 것이 내 안에서 표현되었기 때문에 그것을 심판하는 의를 만났다는 의미입니다. 그러니까 이 시험의 결과와 미래에 초점이 있는 것이 아니라, 과거의 어떤 것으로 인하여 받는 시험이라는 것입니다.


성경에는 ‘~하라’는 말씀이 아주 많습니다. 하지만 그 말씀들은 행동으로 그것을 지켜내라는 것이 아닙니다. 그런 행동을 하는 존재가 되라는 것입니다. 그러면 ‘하나님께서 미리 그런 뜻이라는 것을 계속 말씀하시면 될 텐데 왜 그렇게 돌려서 말씀을 하신 것인가?’라고 말할 수 있습니다. 이것은 이렇게 생각해야 합니다. 우리가 가정에 있는 아이들에게 공부하라고 하는 것은 아이가 책상에 앉아서 공부하는 것을 보기 위함이 아닙니다. 아이가 능력 있는 사람이 되기를 바라는 것입니다. ‘죽도록 사랑한다.’는 말은 죽겠다는 것이 아닌 것과 같습니다. 


그리고 하나님께서는 그 존재의 정체성이 Do나 Have의 신이 아니라고 말씀을 하고 있습니다. 하나님의 정체성이 행위와 소유에 있는 것이 아니라는 것은 하나님께서 사람에게 바라시는 것도 행위나 소유에 관한 것이 아니라, <어떤 존재>가 되기를 바라시는 분이라는 것입니다. 그것은 성경에 아주 분명하게 말씀하고 있는 것입니다. 


어떤 존재가 되면, 무엇을 해야 하는지는 자연스럽게 결정되는 것입니다. 남녀가 부부가 되면 서로에게 어떻게 해야 하는지 정해지는 것과 같은 것입니다. 먼저 존재가 되면 그 존재에 맞는 행위가 나온다는 것입니다. 그리고 하나님께서는 그런 존재가 되면 그 존재가 존재로서의 성품을 나타내는 것에 필요한 것은 다 주신다는 것이 성경의 약속입니다. 하나님께서 만드신 존재가 하나님이 원하는 정체성을 가졌을 때 필요한 것을 하나님께서 주시지 않으실 리 없기 때문입니다.


이 시험도 마찬가지입니다. 어떤 자격을 검증하기 위하여 받는 시험이 아니라, 어떤 존재가 되었기 때문에 받는 것을 말씀하시는 것입니다. 그렇기 때문에 시험을 만나면 자신의 존재 정체성이 확증되는 것이니 기뻐하라는 것입니다. 시험을 만나서 기쁜 것은 ‘이제 이것을 통과하면 하나님이 기뻐하시는 자리에 갈 수 있구나!’라고 생각이 들어서 기뻐하는 것이 아니라, 자신이 어떤 존재가 되었기 때문에 만나는 것이기에 기쁜 것이라는 것입니다.


이는 우리가 하나님의 의를 가지고 살아가다 보면 세상이 우리의 삶에 대하여 심판하는 것을 말하는 것입니다. 예수님께서 하나님의 의를 나타내시니 십자가에 못 박은 것과 같이 우리가 하나님의 의를 나타내고 살면 그것에 대하여 세상이 심판을 할 것이라는 것입니다. 이는 야고보서 1장 2절에 나오는 시험이라는 것이 trial(재판, 심판)이라는 단어를 사용하고 있는 이유이기도 한 것입니다.


이런 말씀을 하시는 것은 하나님의 의가 없는 사람들은 행여 하나님을 믿는 믿음을 나타내면 세상 사람들이 세상의 기준으로 심판하는 것을 두려워하기 때문입니다. ‘예수를 믿으면 세상에서도 성공해야지 저렇게 가난하게 살면서 예수 믿는 것이 좋아?’라는 것과 같은 말을 듣는 것을 두려워합니다. 즉 세상의 가치관으로 심판당하는 것을 두려워합니다. 


하지만 야고보사도는 그런 심판을 당한다는 것은 우리 안에 하나님의 의가 있다는 것을 보증 받는 것이라는 것입니다. 그러니 기뻐하라는 것입니다. 이러한 야고보 사도의 말씀은 야고보서 내내 이어집니다. 그래서 야고보 사도는 이 말씀으로 야고보서를 시작하고 있는 것입니다.



(Translation by Google)


(James 1: 1-4) Rejoice when you face trials


James begins by talking about "test." I will tell you without hesitation. And the trials of faith are said to make patience. Then I say that patience is complete and will not be lacking.

Consider it pure joy, my brothers and sisters,* whenever you face trials of many kinds, because you know that the testing of your faith produces perseverance. Let perseverance finish its work so that you may be mature and complete, not lacking anything.(James 1:2-4)


This 'test', which James wrote at the beginning of the letter, was done by faith in the fact that the purpose of writing James was to teach those who believe that there is faith without action, and those who regard the flesh as meaningless I can say that this is the test that I face when I see it.


When I met the exam, I was not pleased with the idea of ​​'Oh, I was so much tested!' But meeting the exam means that I met the righteous to judge it because something was expressed in me. So it is not the focus of the results and the future of the exam, but the test that is given by something of the past.


There are so many words in the Bible: But those words are not meant to protect it by action. It is to be such an action. Then you can say, 'Why would you keep saying that God meant it in advance, and why did you say it like that?' This should be considered this way. It is not for us to see children sitting at their desk studying at home. I want my child to be a capable person. The saying, 'I love you to die' is not to die.


And God is saying that the identity of the being is not God of Do or Have. The fact that God's identity is not in works and possession means that God wants man to be something, not to act or possess it. It is very clear to the Bible.


Once you are in existence, what you have to do is determined naturally. When men and women become married, it is like what is decided to do to each other. The first thing to do is to come up with an action that suits your existence. And it is the promise of the Bible that God gives everything that is necessary to represent the character of being as being in that being. It is because God does not have what God created when He has the identity He desires.


The same is true for this test. It is not the test you receive to qualify any qualifications, but what you receive because you are a being. That is why when you meet the exam, you are reaffirmed that your identity of existence is confirmed. I am glad to meet you that I am glad to meet you because you have become a certain person, not to be pleased to think that you can go to the place where God is pleased if you pass this!


That is, when we live with the righteousness of God, the world judges our lives. Jesus reveals the righteousness of God, and as we crucified, if we live in the righteousness of God, we will judge the world about it. This is why the test in James 1: 2 is using the word trial.


This is because those who do not have the righteousness of God are afraid of judging the world according to the standards of the world when they express their faith in God. I am afraid to hear the same saying, 'If you believe in Jesus, you must succeed in the world. Do you like living in poverty and believing in Jesus?' I am afraid to be judged by the values ​​of the world.


But James's apostles are guaranteed to have God's righteousness in us. So please rejoice. These words of James the apostle continue throughout James. Therefore, the apostle James is beginning James in this statement.


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