야고보서를 시작하면서…

Category : 평교인의 성경 보기/야고보서 Date : 2017. 2. 20. 15:49 Writer : 김홍덕

로마서를 마치고 이제 야고보서를 포스트 합니다. 로마서에 이어서 야고보서를 하는 것은 두 성경이 나름 짝이 맞는 부분이 있기 때문입니다. 로마서에서는 <행함이 아니라 믿음>이라고 말씀하고 있고, 야고보서에서는 <행함 없는 믿음은 죽은 것>이라고 말씀하고 있습니다. 이것은 아주 반대되는 것 같지만 사실은 같은 말씀입니다. 이 두 성경이 같은 말씀인 것이 보이지 않으면 그 혼돈스러움은 상당합니다.


로마서와 야고보서가 얼핏 전혀 다른 느낌을 주는 것 같습니다. 하지만 사실은 같은 뿌리에서 시작되었습니다. 초대교회 시절 사도들이 경계한 두 가지 사상이 있었습니다. 하나는 율법주의 또 하나는 영지주의입니다. 바울 사도는 평생을 율법주의와 다투었습니다. 아니 경계했습니다. 반면에 요한, 야고보, 유다와 같은 사도들은 영지주의를 늘 경계 하였습니다.


그리고 율법주의와 영지주의는 그 뿌리가 같습니다. 사람의 육신을 부정하게 여기는 것은 같습니다. 벌거벗은 인생의 모습은 하나님의 낯을 피해야하는 것으로 여겨 율법으로 그것을 가리려는 것이 율법주의고, 육신은 어차피 부정하니 포기해버린 것이 영지주의이기 때문에 그 둘은 같은 뿌리에서 다른 대응을 한 것뿐입니다. 그리고 이 두 가지 이단 사상에 대하여 사도들이 심히 경계를 했기 때문에 각각 그것에 대한 경계의 말씀을 쓴 것입니다.


이방인에게 전도하는 일을 맡은 바울 사도에게는 늘 유대인들이 문제였습니다. 아시아와 유럽 각지의 교회에 흘러 들어가서는 ‘할례를 받아야 한다.’와 같이 유대인의 행위 규범을 요구했습니다. 그들은 하나님의 말씀에 대하여 상대적으로 이방인들보다 우위에 있었기 때문에 그것을 가지고 늘 교회를 어지럽게 했습니다. 마치 지금의 교회가 목사나 전도사만 설교해야 한다는 것과 같이.


반면에 이방인이 아닌 주로 이스라엘 안에서는 반대의 일이 나타났습니다. 예수님의 죽으심을 직접 본 사람들이 실제로 살아 있던 시절이었기 때문에 그들에게 예수님의 죽음이 어떻게든 이해되어야 했는데, 자신들과 동일한 육신을 가진 예수님을 하나님의 아들이라고 인정하기 어려워서 예수님 예수님의 육신을 부정하기 시작했습니다. 그런 기류에 따라 육신은 버리고 영만 인정하는 사람들이 생겨났기 때문에 예루살렘을 중심으로 복음을 전한 요한사도와 같은 사도들은 이 이단 사상에 대하여 많이 경계하고 교훈하였던 것입니다.


그런 관점에서 율법의 행위가 더해져야 온전한 복음이라고 주장하는 유대인들로 인하여 혼돈스러운 교회에 편지를 쓴 바울 사도는 “행위로는 의롭게 될 육체가 없다.”고 말씀한 반면, 육신은 무익한 것이라는 영지주의자들이 주장하는 자들이 복음을 어지럽히는 것에 대하여 야고보 사도는 “행함이 없는 믿음은 죽은 것”이라고 말씀을 하신 것입니다.


그렇다고 이 두 사도의 로마서와 야고보서는 단지 율법주의와 영지주의를 경계하기 위하여 믿음과 행함이라는 것을 다르게 강조한 것은 아닙니다. 로마서에서 말씀드린 것과 같이 하나님의 의는 그것이 먼저 사람 안에서 생명의 본성이 되면 그 생명이 가진 본성에 의한 육체의 움직임이 나타나는 것입니다. 그러니 행함이 먼저가 아니라 하나님의 의만 있으면 된다고 하는 말씀이 맞고, 행함이 없다는 것은 그 속에 행함을 유발시킬 생명이 없다는 것이기 때문에 행함이 없다는 것은 죽은 것이고 하신 것이니 이 둘은 같은 것입니다.


그리고 또 중요한 것이 있습니다. 그것은 야고보서를 보고서 사람의 육신의 행함으로 하나님 앞에서 의로워지는 것으로 여기면 안 된다는 것입니다. 야고보서가 행함을 강조한 것은 행함이 <주체(core)>라는 말씀이 아닙니다. 행함이라는 것은 전혀 독립적인 것이 아닙니다. 사람의 모든 행동은 행동과 마음이 표현된 것입니다. 그러므로 행함이라는 것은 필연적으로 그 행동을 유발시키는 본성이 있다는 것입니다. 그러므로 행함이 없다면 그 행함으로 이끄는 의와 마음과 계획이 없다는 것입니다.


이 야고보서를 읽고 묵상함에 있어 행함이라는 것은 반드시 행동을 이끄는 본성을 따르는 것이라는 것을 알아야 합니다. 이것은 성경의 핵심입니다. 하나님께서 이 야고보서를 성경으로 이끄신 것은 하나님께서 사람을 향하여 가지신 의에 부합되기 때문입니다. 하나님이 가지신 의는 하나님이 내용이 되셔서 육신이란 형식을 가진 사람의 육신을 통하여 나타나는 법입니다. 그 법을 설명하시는 하나님의 말씀 성경에서 그것과 방향이 반대로 행함이 있어야 의나 믿음이 생긴다고 할 리도 없는 것입니다.


따라서 이 야고보서를 구독하시는 분들 또한 그런 관점을 가지시고 이 야고보서를 봐 주시면 감사하겠습니다. 물론 이 야고보서의 모든 포스팅 역시 그 관점에서 해 갈 것입니다. 그렇게 보시면 이 야고보서와 로마서가 의심의 여지가 없는 하나의 말씀이라는 것이 분명해질 것입니다. 그럼 다음 시간에 1장의 말씀으로 뵙겠습니다.



(Translation by Google)


Starting with James ...


After the Romans finished, I now post the James. Following Romans, it is because there are two parts of the Bible that correspond to each other. In Romans, it says, "Not faith, but faith." James writes, "Faith without action is dead." This is quite the opposite, but in fact it is the same thing. If these two Bibles are not the same word, the chaos is significant.


It seems to us that Romans and James are at first glance. But the fact is that it started from the same root. There were two ideas that the Apostles had guarded during the early church days. One is the law and the other is the gnosticism. The Apostle Paul spent his whole life talking about legalism. No, I was alert. On the other hand, Apostles such as John, James, and Judas always warned Gnosticism.


And the roots of law and gnosticism are the same. It is the same thing that denies the flesh of man. The nakedness of life is regarded as the avoidance of God's being, and it is the law to protect it by the law, and the body is denied anyway. And because the apostles were very vigilant about these two heresy ideas, they each wrote a word of caution about it.


To the Apostle Paul, who was in charge of evangelism to the Gentiles, the Jews were always a problem. I went to churches in Asia and Europe and demanded the Jewish standard of conduct as "I should be circumcised." Because they were superior to the Gentiles relative to the Word of God, they always made the church dizzy. Just like the present pastor or evangelist should preach.


On the other hand, in Israel, which is not a Gentile, opposition has appeared. Because the people who saw Jesus 'death were actually alive, it was difficult for them to understand Jesus' death and to deny Jesus, who had the same body as their own, to be the Son of God, . The apostles, like John the Apostle, who preached the gospel around Jerusalem, were very alert and instructed on this heretical thought, because there were people who abandoned the body and accepted only the Spirit according to such an air current.


In that sense, the apostle Paul, who wrote to the chaotic church because of the Jews who claim to be the perfect gospel until the act of the law is added, said, "There is no body to be justified by works," while gnostic- As for those who claim to disturb the gospel, James the Apostle said, "Faith without works is dead."


The Romans and James of these two apostles, then, did not emphasize differently that they were faith and works only to guard against legalism and gnosticism. As we have said in the book of Romans, the righteousness of God is the manifestation of the movement of the flesh by the nature of life when it first becomes the nature of life in man. Therefore, it is dead, and it is the same, that there is no work, because it is said that the act is not the first, but the righteousness of God, and that there is no life to induce action in it.


And there is another important thing. It is that the book of James should not be regarded as the work of the flesh of the person who reported it before God. James's emphasis on doing is not the word "work." Behavior is not independent at all. Every action of a person is an expression of action and heart. Therefore, it is inevitably that there is a nature that induces action. Therefore, if there is no act, there is no righteousness, a mind, and a plan that lead to it.


In reading and meditating on this book, we must know that doing is by following the nature of action. This is the heart of the Bible. It is because God has brought this James to the Bible in accordance with what God has toward man. God 's righteousness is manifested through the body of a person who has the form of a body in which God is content. The Word of God Explaining the Law It is not in the Bible that there is no righteousness or faith that arises from the opposite of that and direction.


Therefore, those who subscribe to this book of James also would be grateful to have this view and to look at this James. Of course all the postings of this James will also be from that point of view. It will become clear that this James and Romans are one word without doubt. Then I will see you in the next one.


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