(야고보서 1:2-18) 두 시험

Category : 평교인의 성경 보기/야고보서 Date : 2017. 2. 28. 22:22 Writer : 김홍덕

야고보 사도는 12지파에 보내는 야고보서를 시작함에 있어 ‘시험’으로 시작하고 있습니다. 그리고 다시 ‘시험’을 이야기 합니다. 이 두 시험은 전혀 다른 것입니다. 2절에 나오는 시험은 만나면 기뻐하라고 한 시험이고, 12절에 나오는 시험은 참아야 하는 시험이라고 하고 있습니다. 물론 보기에 따라서 이것은 같은 것일 수도 있습니다. 시험을 만났다는 것은 어떤 수준이 되었다는 것이고, 그것을 참는 것이 복된 것이라는 식으로 본다면 그럴 수도 있습니다.


하지만 이것은 다른 것입니다. 단지 영어로 다른 단어를 사용하고 있기 때문에 다르다고 하는 것이 아닙니다. 만나면 기쁜 시험이라는 것과 침아야 복이 되는 시험은 성격적으로 다르기도 하고, 참아야 하는 시험(유혹)에 대하여는 하나님께서 하시는 것이 아니라는 것을 분명히 하신 반면 시험을 만나서 기뻐해야 할 사함이 그리스도 안에 있는 형제라는 것을 고려하면 만나면 기뻐해야할 시험은 하나님의 의도 안에 있는 것이라 할 수 있기 때문입니다.


먼저 나오는 시험은 만나는 시험입니다. 그것은 자기 안에서 나오는 것이 아닙니다. 어떻게 하면 만나는 시험입니다. 그리고 그 어떻게는 다른 것이 아니라 하나님의 의가 본성이 되어서 살면 그 모습이 세상의 기준으로 죄가 되는 것이기 때문에 사람들이 시련을 준다는 것입니다. 예수님처럼. 그렇기 때문에 시험을 만났다는 것은 자신의 삶이 예수님과 같이 하나님의 의를 나타낸 것이기 때문에 기뻐할 수밖에 없는 것입니다.


반면에 12절에 나오는 시험은 유혹이라 할 수 있습니다. 참는다고 하신 것은 그것이 자기 안에서 나오는 것이라는 것입니다. 하나님의 사람이 참아야 한다는 것은 하나님의 의와는 다른 것이라는 것입니다. 즉 그것은 하나님의 의가 아니라 자신의 의로 인한 것이라는 것입니다. 자신이 어떤 의를 가지고 있으면 그 의가 기준을 제시하고, 그 기준 이상으로 가고자하는 유혹을 받게 된다는 것입니다. 그 유혹을 참으면 복이 있는 것이나, 그것을 참지 못한다면 욕심이 되고 그 욕심이 죄를 낳고 죄가 장성하여 사망을 낳는다고 하시는 것입니다.


사실 이러한 시험과 유혹(두 번째 시험)들에 대하여 각각이 원인과 결과가 있는 과정이 있어 만나고 참지 못하여 사망에 이르는 것이 아니라고 할 수 있습니다. 이는 그 시험이 가진 성격이 그렇다는 것입니다. 하나님의 의가 생명이 되어 살아가면 그것은 필연적으로 시련을 만나게 되고, 그와 같이 하나님의 의와 다른 의가 있다는 것은 그것 자체가 이미 사망 가운데 있다고도 할 수 있다는 것입니다.


특히 야고보 사도가 욕심을 낳는 유혹에 대하여는 그것을 참는다는 것에 대단한 하나님의 의가 있다는 것을 말씀하고 있습니다. 하나님께서는 그런 사람은 생명의 면류관을 받기에 충분한 사람으로 보신다고 하고 있습니다. 그것은 하나님께서 보실 때 살아 있고 생명이 있는 존재라는 것입니다. 시험을 참는 사람이 그렇다는 것입니다.


그런 면에서 12절 이하에 나오는 시험은 분명히 사람이 자기 안에 가진 하나님과 다른 의의 기준으로 유혹을 받는 것을 말씀하시는 것입니다. 야고보 사도는 ‘속지 말라’는 말씀을 하고 있는데, 이것은 사람 안에 가진 의로 볼 때 좋은 것이 진정으로 좋은 것이 아니라는 것을 말씀하시는 것입니다. 사람에게 진정으로 좋은 것은 하늘에서 오는 것이라는 것을 말씀하시는 것입니다.


사람들은 자기가 가진 기준으로 선악도 판단하고, 다른 사람과 세상의 일을 간섭하고 심판합니다. 그리고 그 선악의 기준으로 선한 것으로 판단한 것이 좋은 것이라고 생각합니다. 그리고 자기가 생각할 때 좋다고 여기는 것을 남들도 다 좋아해야한다고 여기기도 하고 심지어 그것이 하나님도 좋아하시는 것이라고 생각을 합니다. 그래서 사람들은 육신의 일이 잘 되면 하나님께 복 받았다고 여기는 것입니다. 하나님도 그것을 좋은 것으로 여긴다는 것입니다. 하지만 이것은 성경 전체가 말하는 죄의 근원이고 악의 근본입니다.


야고보 사도가 형제들에게 시험을 이야기하는 것은 결국 하나님의 의를 설명하기 위함입니다. 하나님의 의가 사람 안에 있어서 예수님과 같이 육신이 세상의 기준으로 심판을 받게 되는 일을 만나는 시험은 만나면 기쁜 것이나, 반대로 자기 안에서 하나님의 의가 아닌 자기의 의로서 욕심과 좋은 것을 판단하는 것은 하나님 앞에서 사망에 이르는 것이므로 참아야 하는 것, 즉 그런 본성이 없는 사람이 되어야 한다고 말씀하고 있는 것입니다.


이것은 이후에 나오는 행함과 믿음에 대한 교훈과 밀접한 연관이 있습니다. 상세한 것은 뒤에 이어서 하겠습니다만, 핵심만 본다면 만나서 기쁜 시험이라는 것은 결국 육신의 행함이 심판 받는 것입니다. 그 행함은 하나님의 의가 자기 안에 있어서 그 의를 육신으로 표현하다 보니, 육신을 본질로 알고 살아가는 자기 기준을 가진 세상 사람들이 볼 때 용서할 수 없는 모습으로 나타나기 때문입니다. 그것이 예수님의 모습이기도 한 것입니다.


행함과 믿음의 핵심은 행함이란 하나님의 의가 생명이 되어 그 생명의 본성이 행동으로 나타난 것이라는 것입니다. 우리가 잘 알고 있는 ‘행함 없는 믿음은 죽은 것’이라는 말씀 앞에서는 성경이 쓰여 질 때부터 ‘영혼 없는 몸이 죽은 것 같이’라고 분명히 기록되어 있습니다. 믿음은 영혼과 같고, 행함은 몸에 비유가 되는 것입니다. 행함은 믿음의 표현이라는 것입니다. 영혼과 몸이 하나이듯 그것은 같은 것입니다. 


그렇게 행함으로 표현될 수밖에 없는 믿음을 가진 사람은 2절의 시험을 만나는 것이고, 믿음과 행함은 별개의 것으로 보는 것과 또 육신과 행함과 같은 눈에 보이는 것을 본질로 보는 것은 사망에 이른다는 것을 말씀하시는 것입니다. 이것이 야고보서 1장에 나오는 두 시험의 분명한 차이입니다.



(Translation by Google)


(James 1:2-18) Face trails & Temptation


The Apostle James begins with the "test" in the beginning of the James to the 12 tribes. And I will talk about "test" again. These two tests are completely different. The test given in verse 2 is a test to be pleased when we meet, and the test in verse 12 is a test to be patient. Of course, this might be the same thing. It may be that if you see the test that you have reached a certain level and that it is blessed to endure it.

But this is another. It does not mean that they are different because they use different words in English. It is clear that the test of gladness when we meet and the test of blessedness are both characteristically different, and that it is not God's duty to the temptation to be tolerated, If we consider things, we can say that the temptation to be delighted is in God's will.

The first exam that comes out is a test to meet. It does not come from within. How to meet is a test. And it is not how it is different, but when the righteousness of God lives by becoming a nature, people are trying because they are sinned by the standards of the world. Like Jesus. Therefore, having met the exam is bound to rejoice because your life is like Jesus and represents God's righteousness.

On the other hand, the temptation in v. 12 is temptation. To tolerate is that it comes out of itself. It is not God's righteousness that the man of God should be patient. In other words, it is not the righteousness of God but the righteousness of God. If you have any righteousness, you will be tempted to present your righteousness and go beyond that standard. If you endure the temptation, you are blessed, but if you can not endure it, you will become greedy, and your greed will give birth to sin, and sin will grow up to give birth to death.

In fact, each of these trials and temptations (the second test) can be said to be a process that has both causes and consequences and that it does not lead to death because it can not be tolerated and persevered. This is the nature of the test. If the righteousness of God lives and lives, it will inevitably meet with trials, and just as God's righteousness and other righteousness can be said that it is already in death.

Especially, James tells us that there is a great righteousness of God in enduring the temptation that the apostles produce greed. God says he sees such a person as enough to receive the crown of life. It is a living and living being when God sees. The person who puts it to the test is.

In that sense, the test under v. 12 clearly says that a person is tempted by God and other standards of righteousness in him. The apostle James is saying, 'Do not be deceived.' This is saying that what is good in man is not really good. What is really good for man is that it comes from heaven.

People judge good and evil on the basis of their own, and intervene and judge the affairs of the world with others. And I think it is good to judge it as good by the standard of good and evil. And I think that everyone likes what you think is good when you think, and even thinks it is God's favorite. So people think that if the work of the body is good, they are blessed by God. God also regards it as good. But this is the root of sin and the root of evil that the whole Bible speaks.

James tells his brothers about the temptation to explain God's righteousness. The righteousness of God in man is just as good as a test to see the flesh being judged by the standards of the world, just like Jesus, but on the contrary, judging greed and good as self righteousness, not God's righteousness, It is to say that it should be patient, that is, to be a person without such a nature.

This is closely related to the doctrine of behavior and belief that follows. I will follow the details in detail later, but if you look at the core, it is a pleasure to meet you, and eventually the act of the body is judged. It is because the righteousness of God is in himself and he expresses his righteousness in the flesh, because he appears to be unforgivable when he is seen by people of his own standards who know the flesh as an essence. It is also the appearance of Jesus.

At the heart of acts and beliefs is the act of God, whose righteousness is life, and the nature of life is manifested in action. It is clearly recorded in front of the word 'faith without action' that we know well, from the time the Bible was written, 'as if the body without soul died.' Faith is like a soul, and action is a parable of the body. Acts is an expression of faith. It is the same as the soul and the body are one.

The person who has faith that can not be expressed by doing so is to meet the test of verse 2, to say that faith and work are separate, and that seeing the things that are visible to the flesh and works as their essence leads to death is. This is the obvious difference between the two tests in James 1.


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