내 사랑하는 형제들아 너희가 알거니와 사람마다 듣기는 속히 하고 말하기는 더디 하며 성내기도 더디하라 사람의 성내는 것이 하나님의 의를 이루지 못함이니라 그러므로 모든 더러운 것과 넘치는 악을 내어 버리고 능히 너희 영혼을 구원할 바 마음에 심긴 도를 온유함으로 받으라(약 1:19-21)


잘 아는 말씀입니다. 성내기를 더디하라는 말씀. 하지만 알기만 할 뿐 지키기는 힘든 말씀입니다. 누구나 말을 참고 화를 참는 것은 쉬운 일이 아니기 때문입니다. 이것은 사람이라면 누구나 공감하는 것입니다. 그러면 성경은 사람에게 힘든 과제를 던져주고 잘 해 내면 구원과 복을 주시고, 그렇지 못하면 벌을 주는 법을 가지고 있을까요? 설사 그렇다면 그래도 웬만한 사람은 할 수 있는 커트라인을 제시해야지 사람이라면 할 수 없는 것을 주면 그건 좀 너무한 것 아닐까요? 그것도 사람을 만들었으니 사람에 대하여 잘 아실 하나님께서.


신앙생활을 함에 있어서는 ‘무모한 맹신’보다는 ‘합리적 의심’이 좋습니다. 예수님께서 우리에게 예수님보다 더 큰 일을 할 수 있다고 하시니 바다 위를 걷는 것이 아니라 뛸 수 있다고 믿는 것 보다, 우리는 바다를 걸을 수 없다는 것이 과학적 역사적으로 증명되었는데 왜 그런 말씀을 하셨는지를 의심해보는 것이 하나님의 뜻이라고 할 수 있다는 것입니다. 그 의심은 결국 하나님의 의도가 무엇인지를 알려고 하는 것이 될 것이기 때문입니다.


그 맥락에서 우리는 화를 내지 않고서는 살 수가 없는데 화를 내지 말라니, 사람이 성내는 것이 하나님의 의를 이루지 못한다면 참 어려운 문제가 됩니다. 야고보서에는 모든 율법을 지키다가 하나를 지키지 못하면 다 지키지 못한 것이라고 하고 있기 때문입니다. 가령 모든 성경의 말씀을 다 지켰다고 해도 화를 한번만 내면 모든 것이 수포로 돌아가기 때문입니다.


그러고 더욱이 우리에게 화 내지 말라고 하신 하나님은 수시로 진노하시고, 또 그 아들 예수님도 이 땅에 오셔서는 화를 내시면서 남들이 장사하는 것을 다 뒤집어엎으시기도 했는데 우리에게 하나님보다 더한 기준을 적용하신다면 이것은 정말 억울하거나 모순된 것이 될 것입니다. 


그러므로 이것은 사람이 가진 화내는 본성에 대한 것이 아닙니다. 어떤 것에 대하여 화를 내느냐의 문제입니다. 사람 안에 화내는 본성이 있다는 것 그 자체가 문제가 아니라 어떨 때는 화를 내어야하는 경우도 있다는 것입니다. 어떤 일은 화를 내면 안 되는 것이고, 또 어떤 것은 화가 필요하기도 한 것이라는 것입니다. 


먼저 요약한다면 하나님의 의가 손상당하는 것에 있어서는 화를 내어야 합니다. 그래서 우리 본성에 화를 내고 분을 내는 본성을 주신 것입니다. 하지만 사람의 일과 육신의 일에 관하여 화를 내지는 말라는 것입니다. 그것은 하나님의 의를 이루는 것이 아니라, 사람의 의를 이루는 것입니다. 하나님께서 사람에게 원하시는 것이 그것이 아니라는 것입니다.


우리 가정에 있는 칼은 날카롭습니다. 그래서 때로 손을 베기도 합니다. 그러면 우리가 손을 벤다고 칼이 날카로운 것이 죄가 됩니까? 그래서 그것을 무디게 만드는 것이 선한 일입니까? 그것이 아닙니다. 칼이 날카로운 것은 가정의 주인이 날카로운 것이 필요하기 때문입니다. 즉 목적이 있는 것입니다. 그러니 그 목적 안에서 날카로움이 사용되면 선한 것이지만, 그 용도와 다르게 사용되면 악한 것이 되는 것입니다. 주인의 의를 이루지 못한다는 것이 바로 그것입니다.


사람이 어떤 일에 화를 내는 것은 자기 안에 가지고 있는 기준에 합당하지 않아서입니다. 자기가 생각한대로 일이 되었는데 화를 내면 그것은 환자입니다. 그러므로 사람 안에 어떤 기준이 있느냐에 따라 어떤 일에 화를 내는지가 정해집니다. 야고보 사도는 ‘사람의 성내는 것’이라는 말씀을 하고 있는데 이는 사람의 기준을 가진 사람이라는 의미인 것입니다.


예수님께서 화를 내신 것은 예수님 안에 있는 하나님의 의로 볼 때 합당치 않은 일을 보셨기 때문입니다. 예수님은 하나님의 말씀이 육신이 되신 분이니 예수님 안에는 하나님의 의가 있기에 그 의로 볼 때 너무 화가 나신 것입니다. 그렇다면 우리도 우리 안에 하나님의 의가 생명이 되어 그 본성으로 살다보면 당연히 하나님의 의가 훼손된 모습을 볼 때 울분이 터질 것입니다. 그것은 화를 낸다는 이유만으로 악한 일이 되는 것이 아니라, 오히려 하나님 앞에서 진정으로 선한 일이 되는 것입니다.


야고보 사도께서 화를 내는 것이 하나님의 의를 이루지 못하니 화를 내지 말라고 하신 것은 화를 내는 그 행위 자체를 문제 삼는 것이 아니라는 것입니다. 야고보 사도가 전하고자 하신 것은 “형제들아 너희 안에 사람의 일에 화를 내는 기준이 없는 사람이 되라.”는 말씀인 것입니다. 사람의 일에 화를 내는 사람의 기준으로 사는 사람이 되지 말고 하나님의 의가 삶의 모든 것이 된 사람이 되라는 말씀인 것입니다.



(Translation by Google)


(James 1: 19-27) Can you not be angry?


My dear brothers and sisters, take note of this: Everyone should be quick to listen, slow to speak and slow to become angry, because human anger does not produce the righteousness that God desires. Therefore, get rid of all moral filth and the evil that is so prevalent and humbly accept the word planted in you, which can save you.(James 1:19-21)



It is well known. Slow down your anger. But it is hard to keep it but to know it. It is not easy for anyone to endure the language. This is something anyone agrees with. Then, does the Bible give you a hard task, give salvation and blessing if you do well, or punish you if you do not? If so, then a reasonable person should present a cut line that can be done. If people give something they can not do, is not it a little too much? God has made man, and he knows him well.


In the life of faith, "reasonable doubt" is preferable to "reckless blindness". It is a scientific and historically proven fact that we can not walk in the sea, rather than believing that Jesus can do us greater things than Jesus. I do not know. That doubt will ultimately be to know what God's intentions are.


In that context, we can not live without anger, but do not be angry. It is a very difficult problem if man's anger is not fulfilled in God's righteousness. James says that if you keep all the laws and do not keep one, you can not keep them. For example, even if you keep all the words of the Bible, it will be all in one blast once you are angry.


But God, who said to us not to be angry, was angry at times, and Jesus, his Son, came to this land and became angry when he overturned all that was buried by others, It will be really unjust or contradictory.


So this is not about the angry nature of man. It is a matter of getting angry about something. The fact that there is an angry nature in a person is not a problem in itself, but it is sometimes that you have to be angry. Some things are not to be angry, others are that they need anger.


To summarize, we must be angry when God's righteousness is damaged. That is why we gave our nature anger and anguish. But it does not make you angry about the work of the person and the work of the body. It is not the fulfillment of God's righteousness, but the fulfillment of man's righteousness. It is not what God wants people to do.


The knife in our home is sharp. So sometimes I cut my hands. Is it a sin for our sword to be sharp? So is it good to blunt it? That's not it. The sword is sharp because the owner of the home needs to be sharp. That is, there is purpose. So, if sharpness is used in that purpose, it is good, but if it is used differently from its purpose, it becomes evil. It is that it does not achieve the righteousness of the master.


It is because people are not worthy of the standards they have in their own anger. When you are angry, it is a patient. Therefore, depending on what criteria are in the person, it is decided on what will be angry. The apostle James says that "man is anger", which means that he is a man of standards.


Jesus is angry because he has seen unworthy things in the righteousness of God in Jesus. Jesus is the body of the Word of God, and in Jesus it is too angry for him because of the righteousness of God. If we then live the righteousness of God in ourselves and live in that nature, we will surely find ourselves in ruins when God's righteousness is damaged. It is not an evil thing just because it is angry, but rather a good thing before God.


James does not make angry, because he does not fulfill God's righteousness. The apostle of James is to say, "Brothers, be a man who has no standard in your anger against man's work." It is the word of God that the righteousness of man should be all things of life.



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