우리가 살아도 주를 위하여 살고 죽어도 주를 위하여 죽나니 그러므로 사나 죽으나 우리가 주의 것이로라(롬 14:8)


유명한 말씀입니다. 이 말씀을 생각하면 우리 신앙의 결연한 의지를 나타내는 것으로 많이 사용합니다만, 정작 이 말씀은 교회 안에서 믿음이 약한 사람을 판단하지 말라는 말씀 가운데 있는 말씀입니다. 믿음이 없는 사람이나, 단단한 음식을 먹는 사람이나 모두 그 주인이 하나님이라는 말씀으로 이어지는 말씀입니다.


그런 측면을 안다면 이 말씀을 한 바울 사도의 의도는 다름이 아니라, 믿음이 약한 자나, 의심하는 자나, 단단한 음식을 먹을 정도로 장성한 사람이나 모두 다 주를 위하여 살고 죽는다는 말씀을 하시고자 한 것이라 할 수 있습니다. 그러니까 믿음이 약한 사람이나 장성한 사람이나 모두 하나님께서 사람에게 뜻하신 하나님의 성품을 표현하기 위하여 사는 사람이니 판단하지 말라는 것입니다. 왜냐하면 믿음이 약한 자나 장성한 사람이나 다 주의 의도대로 살아가는, 그 주인이 하나님인 사람이라는 것을 말씀하시는 것이라는 것입니다.


믿음이 약한 자를 비난하지 않는 것은 단순한 관용의 문제가 아닙니다. ‘아 저 사람 믿음이 약해서 저렇고 의심이 많구나! 내가 참아야지.’라는 마음으로 해결되는 문제가 아니라는 것입니다. 믿음이 약한 사람이 믿음이 약한 것은 그 믿음의 분량이 다르기 때문일 수 있고, 또 하나는 그 시절이 아닐 수도 있기 때문입니다. 여름 과일을 봄에 먹을 수 없는 것과 같은 것입니다. 그리고 그 이유가 무엇이라도 그 사람을 경영하시는 주권은 하나님께 있다는 것입니다.


주권에 관해서는 다윗 왕이 하나님께 버림받은 사울 왕과 전쟁을 하면서 사울 왕을 죽일 수 있는 기회가 있었지만 그 경영을 하나님께 맡기고 자신이 직접 하나님께서 버린 사울 왕을 처벌하지 않은 일을 교훈 삼으면 될 것입니다. 예수님께서도 제자들을 전도 보내시면서 집에 들어가서 복음을 전하여 듣지 않으면 나와서 발의 먼지를 털고 다른 곳으로 가라고 하셨지 그 집을 저주하거나 불살라 버리라고 하시지 않으심도 그 때문입니다.


이러한 주권의 문제는 앞선 13장에서 바울 사도가 세상의 권세자들에게 복종하라는 말씀으로도 말씀하였습니다. 세상의 모든 것이 다 하나님의 주권 아래 있다는 것을 알면 세상의 모든 경영에서 하나님께서 뜻하신 것을 볼 수 있고, 그런 안목이 있다면 교회 안에 있는 지체들 역시 그 믿음의 분량에 대하여, 그 생명의 시절에 관하여 하나님께서 주관하시니 모든 사람은 자기 십자가를 지고 예수님을 따라 가기만 하면 되는 것입니다.


그런데 우리가 교회에서는 그런 모습을 볼 수 없고, 오히려 믿음에 대한 기준을 가지고 그 기준에 미치지 못하면 하나님 앞에 죄인이 아니라 하나님께서 각 분량대로 주신 믿음의 분량으로 인하여 죄인이 되는 어이없는 상황을 보게 되는 것은 하나님의 주권에 대하여 교회가 알지 못하기 때문입니다. 또한 성경에 대하여 궁금하고 또 의심하는 사람들의 궁금함과 의심을 “보지 않고 믿어라”고 하거나 “목사님 말씀이나 성경에 대하여 의심하면 안 된다(큰일 난다)”식의 답을 하는 것은 하나님의 의를 모르기 때문입니다. 


하나님의 의를 알면 알려고 하지 말라고 숨길 것이 아니라 예수님께서 등잔불을 말 아래 두지 않고 등경 위에 둔다고 하신 것과 같이 드러내어 말할 것이기 때문입니다. 여러 가지 변명을 하긴 하겠지만 모르니까 의심하는 사람의 의문을 풀어주지 못하는 것이고, 하나님을 모르니 믿음의 분량이 다름을 알지 못하는 것입니다.


집에 있는 가재도구들을 예로 들어 본다면 집에 있는 가재도구들은 모두 그 용도와 재질과 생김새가 다릅니다. 동일하게 철로 만들어졌어도 망치와 칼은 용도가 다릅니다. 만약 누군가가 집 안에 있는 철은 모두 어떠해야 한다는 기준을 정한다면 망치나 칼 둘 중에 하나 혹은 둘 다 비판을 받을 것입니다. 사람이 자기가 사는 환경에 대하여는 그 다름을 누리면서 하나님께서 그 성품과 의를 나타내시기 위하여 만드신 사람의 다양함을 인정하지 못하는 것은 예수님의 비유에 나오는 일만 달란트를 탕감 받고 돌아가는 길에 백데나리온 빚진 친구의 빚을 탕감해 주지 않은 사람의 모습과 같은 것입니다.


그러므로 진정으로 하나님의 의를 아는 사람은 사람의 다양함을 또 믿음 없음을 비난하지 않습니다. 믿음 없음과 의심하는 자 그리고 단단한 음식을 먹지 못하는 사람들이라고 할지라도 그 마음에 하나님이 자신의 존재 의미와 목적이라는 믿음이 있어 생명이 같은 형제로 함께 하고 있다면 그 속에 속한 이는 누구라도 다 하나님의 의를 나타내기 위하여 살고, 또 하나님의 의를 위하여 죽기도 하는 사람들이라는 것을 아는 것입니다.


이것은 하나님을 믿는 믿음을 가지고 공동체를 누리고 함께하는 것에 있어 기본입니다. 아니 이것이 될 때 공동체가 되는 것입니다. 그러므로 공동체 안에 믿음이 약한 자가 본으로 삼을 만한 십자가를 진 삶은 없는데 믿음 없음을 비난하고 의심하는 자의 의심을 해결할 말씀과 삶이 없다면 그곳은 하나님의 의가 다스리는 하나님 나라의 모습을 가진 공동체가 아닙니다. 그렇기 때문에 진정으로 하나님의 의를 궁금해 하는 사람들이 건물이 교회인 조직체 교회들을 떠나는 것입니다.


믿음 약한 자를 용납하는 것, 그것은 모든 사람에게 주신 하나님의 분량이 다름을 인정하는 것입니다. 그리고 그것은 하나님 성품의 풍성하고 다양함을 아는 것입니다. 그것을 아는 사람은 하나님의 의를 표현하는 사람의 삶이 크거나 작거나 무관하게 그 삶의 주인이 하나님이심을 아는 것고, 또한 그 사람들은 어느 누구 하나 예외 없이 사나 죽으나 주를 위하여, 주님을 표현하는 삶을 사는 것임을 아는 것입니다.



(Translation by Google)


(Romans 14: 1-12) People who live and die for the Lord


If we live, we live for the Lord; and if we die, we die for the Lord. So, whether we live or die, we belong to the Lord.(Romans 14: 8)


It is famous. If we think about these words, we often use them to express our determined will of our faith, but it is in the words of the word that we should not judge people with weak faith in the church. It is the word that leads to the word that God is the Lord, or the man who has no faith or who eats solid food.


If you know that aspect, it is not the intention of the apostle Paul who said this, but that he intended to live and die for the Lord, all who are weak in faith, doubters, and those who have grown up to eat hard food. There is. That is to say, a man of weak faith, or a man of great bread, should not judge because he is a person who lives to express the character of God that God has given to man. For the faithful and the elderly are all saying that the Lord is the one who lives according to the intent of the Lord, and whose master is God.


It is not a matter of simple tolerance to not blame the weaker. 'Ah, the faith of man is weak, and there are many doubts! It's not a problem that is solved with the mind that 'I have to endure.' The weaker the faith, the weaker the faith may be because the amount of faith is different, and one may not be the time. It is like summer fruit can not be eaten in spring. And for whatever reason, the sovereignty of man is to God.


Regarding sovereignty, King David had a chance to kill King Saul by fighting with King Saul who had been cast out by God, but if he did not punish Saul, I will. Jesus also sent his disciples to evangelize, and when he went into the house and preached the gospel, he came out and shook off the dust of his feet and told him to go elsewhere. He did not want to curse or burn the house.


This question of sovereignty was also mentioned in the preceding chapter by the apostle Paul to obey the authorities of the world. If we know that everything in the world is under God's sovereignty, we can see God's will in all management of the world, and if there is such an eye, the members in the church will also know about the amount of faith, All that is required is to take his cross and follow Jesus.


But if we can not see such a thing in the church, and if it does not meet the standard of faith, we will see the strange situation of becoming a sinner because of the amount of faith God has given to us, Because the church does not know about the sovereignty of Also, to answer questions such as "Believe without seeing" the wonder and doubt of those who are curious and doubtful about the Bible, or "Do not doubt the word of the pastor or the Bible" because of.


If we know the righteousness of God, we will not hide ourselves from knowing it, but we will reveal it as Jesus said, "We will not put the lamps under the horses and put them on the hill." We will make various excuses, but we can not solve the question of the doubter, we do not know God, and we do not know that the amount of faith is different.


For example, household items in the home have different uses, materials and appearance. The hammer and knife have different uses, even if they are made of iron. If someone sets the standard for what iron is in the house, one or both of the hammer and the sword will be criticized. As for the environment in which man lives, he can not acknowledge the diversity of the person God has made to manifest his character and righteousness. It is a friend who owes a hundred denarius on his way back from forgiveness of the ten talents of Jesus' It is like the figure of person who did not forgive debt of.


Therefore, those who truly know the righteousness of God do not condemn the diversity of man nor the lack of faith. If there is a belief that God is the meaning and purpose of his existence, and that life is with the same brother, even though it may be without faith and those who can not eat solid food, And to die for the righteousness of God.


This is fundamental to enjoying and enjoying community with faith in God. No, this is when you become a community. Therefore, there is no life in the community where the faith is weak, so that the weak can not be made a model. If there is no word or life to resolve the doubt of the doubter, there is no community with the image of the kingdom of God. That is why those who really wonder about God's righteousness leave the churches of the organized churches where the church is a church.


Faith To tolerate the weak, it is to acknowledge that the amount of God given to all is different. And it is to know the richness and diversity of God's character. The person who knows it knows that the life of a person who expresses God's righteousness is big or small regardless of whether the owner of the life is God or who lives and exiles without exception, It is to know that it is to live.



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