로마서 전반을 통하여 하나님을 믿는 믿음과 하나님께서 의롭게 여기시는 것은 사람의 행위에 있는 것이 아니라는 말씀을 계속 해 오고 있습니다. 믿음도 행위가 아니요 의로움도 행의가 아닌 것입니다. 믿음은 은혜로 주신 것이고, 행위는 그 주신 믿음이 생명이 되어 나타나는 것입니다. 믿음이 주신 것이라는 것은 하나님께서 보내신 아들, 예수 그리스도가 십자가에 달리신 것을 우리가 듣고 볼 때에 그 모습이 우리 안에 들어오게 되는 것이기 때문입니다. 그것이 믿음인 것입니다. 십자가에 달리신 그를 볼 때에 우리 마음에 하나님께서 은혜를 주사 성령으로 그것이 우리 안에서 생명이 되게 하시는 것이라는 것입니다. 따라서 우리가 할 수 있는 것은 장대에 달린 놋 뱀을 보듯, 십자가에 달리신 예수 그리스도를 보고, 그 보이신 의도가 내 안에 들어올 수 있도록 하는 것 그것뿐입니다. 그것이 우리의 믿음이고 은혜고 의로움인 것입니다.


그것이 우리의 믿음일진데, 교회 안에서 그 믿음을 가진 사람들의 행위가 서로에게 걸림이 된다는 것은 있을 수 없는 것입니다. 물론 사람이 자기 맘대로 살아가면 그로 인하여 주변 사람들이 불편하고 때로 손해를 입습니다. 차려놓은 음식을 먹기만 하고, 또 따로 누구를 위하여 잘 챙겨둔 음식을 먹어버리기도 하고, 남들 봉사하고 수고하는 시간에는 오지 않거나 놀다가 수고했다고 차려 놓은 식탁에서만 먹는 사람이 있을 수 있습니다. 교회에서는 그런 사람들을 믿음이 없는 부류라고 생각합니다.


그렇게 얌체 같은 사람이 있으면 분명히 누군가는 수고를 해야 합니다. 사람들이 모여서 음식을 먹었으니 치우고 씻어야 할 것이고, 또 먹으려면 차려야 할 것입니다. 어쨌거나 사람들이 모이면 이런 저런 수고를 해야 할 일들이 쌓이기 마련입니다. 그런 상황에서 누구는 하고 누구는 하지 않는 일이 생깁니다. 그리고 언제나 일 하는 사람은 하고, 일 하지 않는 사람은 또 늘 하지 않는 경우가 많습니다. 바로 이것이 갈등입니다. 그래서 사람들은 이런 것을 고치려고 훈계를 하고, 자기가 불편하고 언짢으니 비판을 합니다. 그러나 바로 여기에 십자가가 있어야 하는 것입니다.


수고해야 할 일을 어떤 이는 수고하고, 어떤 이는 얌체 같이 누리기만 합니다. 그때 수고하는 이의 모습이 바로 십자가에 달리신 예수님의 모습입니다. 육신을 드려서 하나님의 성품을 나타내신 그리스도의 모습과 같이 자기 육신으로 수고해내는 것입니다. 단 그 수고가 ‘그렇게 해야 복을 받기 때문’이 아니라, 그것이 본성이 된 사람, 예수 그리스도의 십자가가 자기 안에서 생명이 되었기에 그 수고를 감당할 수밖에 없는 심령을 가진 사람의 삶이 바로 자기 십자가를 지고 예수님을 따라 가는 것입니다.


그렇다면 바울 사도가 성도의 믿음 없음을 비판하지 말라고 한 것이 어떤 의미인지 깊이 밝혀집니다. 그리스도의 의가 자기 생명이 되어 있는 사람, 사람의 행위나 겉모습으로 사람을 판단하지 않는 사람은 수고해야 할 일이 보이면 수고하게 되는 것입니다. 그것을 수고하는 사람, 그렇게 그리스도의 생명을 가진 사람은 성도가 믿음 없음을 비판할 수가 없습니다. 자기 안에 있는 생명이 비판을 하게 하는 것이 아니라 수고하게 하는데 언제 비판을 하겠습니까?


그렇게 수고하는 사람이 보이는 삶을 본 믿음이 없는 사람은 세상의 관점에서 볼 때 오랜 시간이 걸릴지 모르지만 그 모습이 다시 자기 안에 심겨서 스스로를 돌아보게 되고, 그 돌아봄이 다시 자신이 본 사람의 모습과 같이, 또한 그 사람이 그렇게 살 수밖에 없게 한 그리스도의 영이 다시 자기의 영이 되어서 어느 순간 먹기만 하던 사람이 치우기도 하는 사람이 되는 것입니다. 이것이 바로 전도고 생육하고 번성하는 것입니다.


돌아보면 그리스도의 일이 바로 그러했습니다. 예수님의 십자가를 본 제자들이 자기 안에 심겨진 그리스도의 영상과 말씀이 어느 순간 자기 생명이 되어 도무지 부인할 수 없는 상태가 되었습니다. 그렇게 자기 안에 부인할 수 없는 생명이 잉태되어 자기의 삶을 주관하니 자신들이 그 본성을 이길 수 없었습니다. 그래서 그들은 육신을 소비하기 시작했습니다. 자기 안에서 생명이 된 예수 그리스도의 본성이 이끄는 삶에 자기 육신과 삶을 소비하기 시작했습니다. 그 소비가 때로는 함축적으로 순간적인 순교가 되기도 했습니다.


그랬더니 그런 제자들의 모습을 본 사람들이 또한 제자들이 예수님의 모습을 보고서 그 본 모습이 자기 안에서 생명이 되어 하나님께서 예수님을 보내신 의가 생명이 되어 살았던 것 같이, 제자들의 모습을 본 사람들은 또 그렇게 살게 되었습니다. 제자들의 모습을 본 사람들에게는 예수님의 제자들과 사도들이 자기 안에서 그리스도와 같은 존재였습니다. 자신에게 하나님의 의를 전하는 또 하나의 말씀이 된 육신이었던 것입니다.


그리고 또 그렇게 그렇게 복음이 오늘에 이르기 까지 전해졌습니다. 한 사람이 하나님의 의가 자기 생명이 되는 그리스도의 삶을 살아내니 그것을 본 사람이 그 사람을 그리스도로 받아 자신도 그렇게 살게 되는 것이었습니다. 그런 생명의 번성함은 언제나 육신을 소비해 가는 삶으로 이어졌습니다. 그것을 비판하지 않았습니다. 아니 그럴 수 없는 것입니다. 자기의 삶을 비판해야할 일이 스스로 뉘우쳐지도록 살아낼 수밖에 없는 본성을 가졌는데 비판할 여가가 없었던 것입니다. 오로지 그렇게 살아낼 뿐.


그렇게 수고를 감당해가는 사람들에게는 믿음이 연약하여 자기 분량으로 감당하지 못하는 일이 있는 이들이 비판의 대상이 아닙니다. 아직 믿음이 약하기에 교회에 와서 놀기만 하는 사람들의 행동이 비판할 것이 아니라, 사랑의 대상인 것입니다. 그리고 그렇게 그리스도의 본성을 가진 사람들은 각양의 분량을 가진 이들의 다양함이 풍성함이기에 그 풍성함을 누립니다. 믿음이 약하여 아직 채소 밖에 벅을 수 없는 이들을 위해서는 자신이 수고하고, 또 그런 수고에 지친 자신은 자신보다 큰 믿음의 분량을 가지 이들에게 안식하는 것입니다. 그것이 교제고 그런 모습이 잘 어우러진 곳이 바로 진정한 교회인 것입니다.


이렇게 진정한 공동체 안에는 절대적인 용납이 있습니다. 그 사람의 믿음의 분량이 어떠하든, 그 사람이 아직 믿음이 약하여 의심이 가득하든 간에, 그 사람 안에 <예수는 그리스도>라는 고백이 단 1%만 있어도 형제라는 것이 용납된다는 것입니다. 바울 사도가 전하고 있는 이 말씀들은 거리에 있는 사람들을 대하는 태도가 아니라 형제 곧 생명이 같은 이들을 대하는 것에 관한 말씀입니다.


형제라는 것은 생명이 같다는 것입니다. 이는 생명의 크고 작음으로 대우가 달라지는 것이 아닙니다. 동생이 되려면 나이 차이가 4살 이내여야 한다는 것과 같은 규칙은 없습니다. 따라서 믿음 안에서 같은 생명을 가지고 있다면 다 형제인 것입니다. 그러므로 그 사람의 분량이 아직은 그저 말로만 고백하는 수준이거나, 또 아직은 자기의 성격이나 본성대로 예수를 믿고 있을지라도 그 사람이 예수가 그리스도라는 고백이 자기 안에 있기에 교회를 찾아 예배드리려고 와서 앉아 있다면 그 사람은 평안해야 하는 것입니다.


그렇게 믿음이 없고 의심이 있는 사람이 교회에 와서 먹기만 하고 치우지는 않고 있는데 평안하려면 그 사람이 같은 생명을 가진 형제로 대하고 수고하고 섬기는 사람이 없다면 불가능한 것입니다. 교회에 가면 믿음이 없음이 눈치 보이고 마음에 의심이 드는 것을 묻지도 못하고 답해주는 사람이 없다면 교회가 아닌 것입니다. 더욱이 비판하는 사람이 있다면, 오랫동안 자기들과 믿음을 같이 한 사람의 어떤 모습이 마음에 들지 않는다고 심판한다면 그것은 이미 타락할 대로 타락한 교회인 것입니다. 아니 그건 교회가 아닙니다. 그냥 단체나 계모임일 뿐입니다.


바울 사도는 각 사람이 하나님께 받은 믿음의 분량이 다르다고 했습니다. 그리고 생명은 그 시절과 연한에 따라 차이가 납니다. 이것을 인정하지 않는다는 것은 생명을 인정하는 것이 아닙니다. 생명은 년차에 따라 그 기대하는 바가 다르지만, 전자제품은 처음 산 새 것이나 5년된 것이나 기대하는 기능이 동일한 것이 그것입니다. 이것을 알라고 하는 것은 태도나 행동을 그렇게 하라는 것이 아닙니다. 그런 생명이 되라는 것입니다. 자신이 생명이 아닌데, 분량와 자람이 다른 생명을 이해할 방법이 없기 때문입니다. 자동차가 초보자와 30년된 숙련된 운전자에 따라 기능이 다르게 스스로 작동하지는 않지 않습니까?


그러므로 바울 사도는 로마서 전체를 통하여 말씀해오고 있는 바, 생명이 자기 안에 있어 그 생명이 하나님의 의를 표현하는 사람이 되어야 하나님께서 각 사람에게 주신 분량을 이해할 수 있다는 것을 말씀하시는 것입니다. 그러니 이 말씀이 어떤 의미이겠습니까? 바로 그런 생명이 되라는 것입니다. 그렇게 예수 그리스도가 자기 생명이 된 사람이라면 예수가 그리스도라는 단 1%의 고백만 있다면 서로를 섬기고 육신을 소비하여 수고하는 삶을 살게 될 것임을 전하고 있는 것입니다. 그런 사람은 형제의 삶의 어떠함을 보고 비판 같은 것은 할 수 없기 때문입니다.




(Translation by Google)


(Romans 14: 1-12) Only the confession that Jesus is the Christ ...


Throughout the Romans, I have continued to say that faith in God and what God justifies are not in man's actions. Faith is not act, but righteousness is not act. Faith is given by grace, and act is manifestation of the faith that is given. It is because faith is given that when we hear that the Son of God, Jesus Christ, has been crucified, he will come into us when we see him. That is faith. When we see Him who is crucified, God gives grace to our hearts and that with the Holy Spirit it is life in us. So all we can do is to see the crucified Jesus Christ, to see the bronze serpent on the pole, and to let the intentions of God come into me. It is our faith, grace, and righteousness.


It is our faith, and it is impossible for the actions of those who have faith in the church to become a hindrance to one another. Of course, when people live their own way, people around them are uncomfortable and sometimes harmed. There may be people who eat only the food that they have prepared, eat food that they have taken care of for others, eat only at the table that they have not come to during their time of service and hard work, or that they have worked hard. I think the church is a kind of unbelief.


If there is such a foolish person, surely someone should do their best. People gathered and ate the food, so it would have to be cleaned and washed, and it would have to be cooked to eat. Anyway, when people are gathered, there is a lot of things to do. In such a situation, something happens and someone does not. And there are many people who do not always work, and people who do not work often do not. This is conflict. So people admonish themselves to fix things like this and criticize them for being uncomfortable and disgruntled. But it is here that there must be a cross.


Something to do the hard work, some to labor, some to enjoy just like a fool. It is Jesus' appearance on the cross. It is like working with the flesh of Christ, like the image of Christ who revealed the character of God by offering the flesh. D The life of a man with a soul that can not bear the burden of suffering because of the crucifixion of Jesus Christ, who became the nature, is not because he is blessed to do so. It is going to follow.


Then it is deeply revealed what it means for the Apostle Paul to refuse to criticize the believer's lack of faith. The righteousness of Christ is a person who is his life, a man who does not judge a man by the act or appearance of a man, but if he finds a thing to do, he will labor. Those who labors, and those who have the life of Christ, can not criticize the believer for lack of faith. When will life be criticized in order to make it work, not to criticize it?


The person who does not have the faith who has seen the life that looks like a person who does so may take a long time from the viewpoint of the world, but the figure looks back on himself by being sown in him again, And the Spirit of Christ, which made the man so obliged to live, becomes his spirit again, so that at any moment the man who is eaten will be cleansed. This is evangelism, growth and prosperity.


Looking back, it was Christ's work. The vision and the words of Christ planted in the disciples who saw Jesus' crucifixion became a life of their own, and they were in a state where they could not deny it. In this way, life that can not be denied in self is conceived, and it controls their life, and they could not overcome that nature. So they began to consume the body. It began to consume its flesh and life in a life led by the nature of Jesus Christ, who became a life in himself. The consumption was sometimes momentarily martyred implicitly.


And those who saw the disciples saw that the disciples saw Jesus, and the image that they saw was life in him, and the righteousness of God sent Jesus, as they were living, . To those who saw their disciples, Jesus' disciples and apostles were Christlike in themselves. It was the body that became another word to convey the righteousness of God to himself.


And so the gospel was passed down to this day. One person was living the life of Christ, the righteousness of God, who became his life. Such a prosperity of life has always led to a life that consumes the flesh. I did not criticize it. No it is not possible. I had a nature to live with so that I could criticize my own life, but I had no leisure to criticize. I only live like that.


For those who are suffering so much, those who are weak in faith and unable to bear in their own weight are not subject to criticism. Because the faith is still weak, the actions of those who only come to the church to play are not criticized, but are objects of love. And so those who have the nature of Christ enjoy the abundance because of the abundance of diversity of people of various sizes. For those who are weak in faith and can not fall asleep outside of the vegetable, they are restless to their own efforts and those who are tired of such efforts have a greater amount of faith than themselves. It is a true church where it is a good place to meet friends and such.


In this true community there is absolute acceptance. No matter what the amount of the person's faith is, if the person is still weak and doubtful, it is acceptable to be a brother even if only 1% of the confession of "Jesus is Christ" is in him. The words of the Apostle Paul are not about the people on the streets, but about their brothers, those who have the same life.


A brother is that life is the same. This is not a change in treatment because of the big and small of life. To become a sibling, there is no rule that age difference should be less than 4 years old. So if you have the same life in faith, you are all brothers. Therefore, if the amount of the person is still at the level of confessing the word yet, or yet believing in Jesus according to his personality or nature, if the man comes to worship and find a church because he is confessing that Jesus is the Christ, It should be peaceful.


It is impossible for a person who does not believe and has no doubt to come to the church to eat and not to remove it. Without peace, the person who treats him as a brother who has the same life, and who serves and serves. If you go to church and you do not have faith, you can not even ask what you see and doubt in your heart. Moreover, if there are some who criticize, if they judge that they do not like the image of a person who has been faithful with them for a long time, it is a fallen church that has already fallen. No it is not a church. It's just a group or a group meeting.


The apostle Paul said that each person had a different amount of faith in God. And life depends on the times and the years. To deny this is not to acknowledge life. Life expectancy varies according to year, but electronic products are the same as new ones or five years old but have the same expected functions. To know this is not to do with attitude or action. It is to be such a life. Because you are not a life, there is no way to understand life that is different from volume and growth. Does not the car function itself differently depending on the novice and the 30 year old skilled driver?


Therefore, the apostle Paul speaks throughout the book of Romans, saying that life is in himself and that life must be a person who expresses God's righteousness so that God can understand the amount he has given to each person. So what does this mean? That is to be such a life. So if Jesus Christ was his life, then only one percent of the confession of Jesus as Christ will serve to serve each other and consume the flesh and live a laboring life. It is because such a person can not see what his brother 's life is like and criticize.

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