로마서 14장에서 바울 사도는 먹는 것에 대하여 말씀하고 있습니다. 이 말씀은 교회 안에서 먹는 것에 관하여 말씀하시는 것이 아닙니다. 로마서를 기록한 목적이 로마에 있는 성도들이 로마 교회에 유대인들이 들어오면서 유대인의 관습을 지키는 것이 복음을 위한 것이라고 주장하는 주장에 의하여 낙심한 것에 대하여 말씀하고자 한 것입니다.


하나님 앞에서 의로워지는 믿음은 행위에 있는 것이 아니라 예수 그리스도께서 육신으로 오셔서 보이신 이 육신을 가진 인생의 존재 이유를 자기 존재와 삶의 목적으로 인정하는 것에 있다는 것을 아는 것입니다. 그런데 할례나 유대인의 관습(돼지고기나 기타 이방인들이 가지지 않은 관습)을 지켜야 한다고 주장하는 것은 행위가 하나님 앞에서 의로움을 얻을 수 있다고 여기는 생각에서 비롯된 것이기에 그것에 대하여 바울 사도가 언급을 하고 있는 것입니다.


그러나 바울 사도가 근본적으로 말씀하고자 하는 것은 교회 안에서 종교적 관습에 따라 먹는 것이 다른 것에 대하여 서로 이해하라는 것이 아닙니다. 바울 사도가 말씀하고자 하는 근본적인 것을 알지 못하면 먹는 것 아니고 입는 것이나 또 다른 행실로도 문제가 될 것이기 때문입니다. 바울 사도가 말씀하고자 하는 것은 결국 십자가를 지라는 것입니다.


사람이란 자기가 가진 의에 기준과 다른 것을 보면 참지 못합니다. 집에서 부부간에 일어나는 다툼들은 사실 별것이 아닙니다. 치약을 가운데서부터 짜면 밑에서부터 짜야 한다는 생각을 가진 사람의 눈에는 거슬리는 것입니다. 옷을 벗어서 아무렇게나 던져 놓으면, 옷을 벗어서 세탁바구니에 넣어야 한다고 생각하는 사람이 보면 거슬리게 되는 것입니다. 치약은 밑에서 짜야 한다는 기준이나, 세탁물은 세탁바구니에 넣어야 한다는 기준이 사람으로 하여금 짜증나게 하는 것입니다.


물론 치약은 어차피 짜야 하는데 밑에서 짜는 것이나 중간부터 짜는 것이나 별 차이는 없지만 밑에서부터 짜는 것이 더 효율적입니다. 옷을 아무렇게나 벗어 놓으면 누군가는 그것을 세탁통에 넣어야 합니다. 그러니 처음부터 세탁통에 넣는 것이 서로를 위하여 좋은 것입니다. 


하지만 자기 안에 기준이 그런 행동과 행위에 대한 기준이 아니라 자기가 존재하는 이유, 곧 하나님의 의가 안목의 기준이라면 가운데서부터 짠 치약을 보면 잠시 수고하여 밑에서부터 짠 것과 같이 눌러 줄 것이고, 아무렇게나 벗어 놓은 옷은 자기가 세탁통에 가져다 넣을 수 있는 것입니다. 하나님께서 육신을 주신 의미가 그렇게 어떤 가치관 안에서 조금 더 나은 효율적이고 좋은 안목을 가진 이가 그렇지 못한 이의 삶을 위하여 수고하는 것이기 때문입니다. 


예수님의 십자가가 그것이기 때문입니다. 하나님 의의 본체이신 예수님께서 하나님의 의를 알지 못하는 사람들의 안목과 가치관과 의의 기준에 의하여 죄인이 되어 십자가를 지시므로 그 육신을 드리고 소비하였고 섬겼기 때문입니다. 그러니 그것이 십자가를 지는 삶이고, 그렇게 십자가를 진다는 것은 그리스도의 생명을 가졌다는 것이고, 그것은 하나님께서 사람을 향하여 가지신 의가 자기 삶과 육신이 되었다는 것이기 때문입니다.


바울 사도가 형제를 위하여 형제가 부딪힐 것이나 거칠 것을 두지 말라고 하신 것은 진정한 십자가의 모습입니다. 형제가 걸림이 된다는 것은 사실 자신이 어떤 기준을 가지고 있기 때문입니다. 고기를 먹는 것이 걸림이 된다는 거나, 할례를 받지 않음이 마음에 걸리는 사람 안에는 ‘할례를 받아야 한다.’는 기준이 있어서 그런 것입니다. 그리고 그런 마음을 복음 안에서 보면 분명히 연약한 믿음이나 의심하는 것일 수 있습니다. 바로 그것을 비판하지 말고, 오히려 형제가 걸림이 되지 않도록 자신을 희생하고 섬기는 자가 되라는 것입니다. 그것이 복음이라는 것입니다. 그것이 ‘십자가의 도’며 의인이 죄인을 위하여 죄인 되는 세계인 것입니다.


신앙을 가진 사람들은 어떤 면에서 보면 굉장히 사납습니다. 자신이 가진 의가 너무나 온전하고 유일하고 전능하신 ‘하나님의 의’기 때문에 그것은 절대로 굽히면 안 되고, 그 의에 모자라는 것 앞에서는 목숨이 희생되더라도 온전한 것을 외치고 주장해야 하는 것이라고 여깁니다. 그것은 율법의 신앙관을 가진 사람이나 또 복음을 아는 사람이나 비슷합니다. 


하지만 어떻습니까? 진정한 하나님의 의의 본체이신 예수님께서 십자가를 지신 것이 어떤 것입니까? 가장 온전한 하나님의 의를 가지신 이가 그 의와 능력으로 그 의를 모르는 자들을 모두 벌할 수 있는 능력이 있었음에도 떨 깎는 자 앞의 어린 양과 같이 끌려가셔서 십자가에 달리신 예수님의 모습이 과연 의를 주장하고 굽히지 않는 모습입니까? 그런데 그 모습을 오히려 주장하고, 그 의를 굽힐 수 없으니 그 의에 모자라는 믿음 없는 형제와 지체를 판단하고, 믿음이 약하기에 자기 의의 기준을 주장하는 것을 심판하는 것이 과연 복음이겠느냐는 것이 바울의 말씀인 것입니다.


그러므로 행위로 의롭게 되는 것이 아니라, 의가 의로운 행위로 표현되는 세계를 아는 사람 안에 있는 의는 예수 그리스도께서 보이신 의로움이니, 그 의를 가진 사람이라면 당연히 형제가 걸림이 되는 것이 없도록 수고하고 노력하고 희생하는 죄인이 되는 길을 걸을 것이라는 것입니다. 그것이 복음이고 생명이라는 것입니다. 이것이 그리스도를 아는 사람 앞이든 모르는 사람 앞이든 그리스도를 믿는 이의 본분인데, 하물며 그 마음에 그리스도를 소망하는 것이 있어 공동체 안에 스스로 와서 앉고 서는 사람에는 어떻겠느냐는 것이 바울 사도가 말씀하시는 것입니다.



(Translation by Google)



(Romans 14: 13-23) Do not become a stumbling block to your brother



In Romans 14, the apostle Paul speaks about eating. This is not about talking about eating in the church. The purpose of writing Romans was to tell about the disappointment of the saints in Rome who claim that keeping the custom of the Jews as they enter the Roman Church is for the gospel.


The belief that comes before God is not in the act, but in knowing that Jesus Christ is in the flesh and comes to acknowledge the existence of this flesh-bearing life as the purpose of self-existence and life. But Paul's apostle mentions that circumcision and Jewish customs (the customs of pork and other Gentiles) must be kept from the idea that deeds can gain righteousness before God.


But what the Apostle Paul intends to say is not to understand one another about eating differently according to religious customs in the church. If we do not know the fundamental things the apostle Paul wants to say, we will not be eating, but we will have problems with wearing and other works. What the apostle Paul wants to say is that we should finally build the cross.


A person can not tolerate what he has in his righteousness. The quarrel between husband and wife at home is not really a big deal. It is against the eyes of a person who thinks that toothpaste should be wiped from the bottom if it is squeezed from the center. If you take off your clothes and throw them at random, it will be disgusting if you think that you should take your clothes off and put them in the laundry basket. The standard that toothpaste should be wiped from below, but the standard that laundry should be put in a laundry basket is to make people irritate.


Of course, the toothpaste should be woven anyway, but there is no difference between weaving underneath and middle weaving, but it is more effective to weave from the bottom. If you take off your clothes at random, somebody has to put them in the washbasin. So it is good for each other to put in the washing machine from the beginning.


But if your standards are not standards for such actions and actions, but for the reason why you exist, that God's righteousness is the standard of your eyes, you will see a toothpaste made from the middle, and you will labor for a while and press it as if it were woven from underneath. Is something that you can put in your washing machine. It is because the meaning that God gave the flesh is such that those who have a better, better and better eye within a certain value are doing their best for the life of the unbelieving.


It is because the cross of Jesus. Because Jesus, the body of God, is the sinner and the crucified by the eyes, values, and standards of righteousness of those who do not know the righteousness of God. So it is the life of the cross, and to take the cross is to have the life of Christ, because God's righteousness toward man has become his life and body.


Paul's apostle told the brothers not to let them bump into the brothers, but it is a true cross. The fact that a brother is a hanging is actually because he has a certain standard. It is because there is a criterion that eating meat should be a catch, or that people who are not circumcised should be circumcised. And if you see such a heart in the Gospel, it may be a weak faith or a suspicion. Do not criticize it, but rather be a sacrifice and service for yourself so that your brother will not become a hanging. That is the Gospel. It is the "doctrine of the cross," and the righteous are sinners for sinners.


Those who have faith are very fierce in some ways. I believe that the righteousness of oneself is so perfect, and because it is the only and omnipotent "God's righteousness," it must never be bent, and that in spite of its inadequacy, It is similar to those who have a belief in the law or know the gospel.


But how about it? What is it that Jesus, the body of true God's righteousness, has had a cross? Though the most perfect God's righteousness was able to punish all who knew him not by his righteousness and power, he was taken as a lamb before the one who was shaken, Does it look like it does not bend? But it is Paul's statement that it is indeed the gospel to judge a brother and a member without faith who are insisting on his appearance and can not bend his righteousness, .


Therefore, righteousness which is in the person who knows the world where righteousness is represented by righteous act, not just by works, is the righteousness of Jesus Christ. If a man of righteousness is righteous, I will walk the road to become. It is the gospel and the life. Whether this is before the person who knows Christ or the person who does not know, it is the duty of the believer in Christ. How much more is Paul's desire to have Christ in his heart?


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