사람이라는 존재는 스스로 인생에 걸어 들어온 존재가 아닙니다. 그 삶의 모양이 어떠하든 스스로 이 인생을 가지게 된 것이 아니라는 것입니다. 삶의 작은 한 부분이라도 선택할 수 있다면 누구나 비슷한 것을 선택할 것이기 때문입니다. 인생이 그렇다는 것은 이 인생을 조성한 주인이 계시다는 것입니다. 그것이 하나님이 아니라고 믿더라도 적어도 인생이 그렇다는 것은 어떻게 부인할 수 없습니다.


많은 교회들이 하나님을 믿는 신앙의 기준을 가지고 있습니다. 아니 등급을 가지고 있습니다. 그리고 일정 수준 이상이 되어야 한다고 여깁니다. 특히나 그 수준이라는 것이 놀라울 정도로 세상의 것과 간음한 상태입니다. 아닐 것 같지만 당장 어떤 교회나 서리집사가 되는 기준이 있습니다. 또 목사나 전도사를 청빙할 때 ‘말씀이 속에서 생수와 같이 넘쳐나는 분’ 이런 것 볼 수 없습니다. 학력이 어떻고 부목사 몇 년 이상 시무 등의 조건이 있습니다. 신앙의 조건이 아니라 세상적인 조건인데 더욱이 그것을 가지고 신앙의 조건과 등급을 삼고 있습니다.


또 많은 사람들이 모이는 교회나 신앙이 좋다는 교회들은 교회를 마치 태릉선수촌과 같이 만들려고 합니다. 교회에 속한 모든 사람의 신앙을 자신들이 정한 어떤 수준으로 끌러 올려야만 하는 것처럼 여깁니다. 이런 마음이 없다면 믿음이 없는 사람, 의심하는 사람, 믿음이 약한 사람을 비난하지 말라는 14장 1절의 말씀을 할 리가 없을 것입니다. 다시 말해서 교회 안에서 사람들의 믿음을 비난하고 판단하는 것은 기준이 있어서 그렇다는 것입니다.


문제는 그 기준이 자신의 것이라는 것입니다. 하나님께서는 사람을 다양한 모습과 성품과 능력으로 만드셨는데, 교회가 세속화되어 있다 보니 세상이 사람을 가늠하듯 믿음에 대하여 사람을 판단하고, 기준에 미치지 못하면 비난하고, 행여 기준을 넘어섰다 싶으면 공경하는 모습을 보이고 있다는 것입니다. 성경을 읽는다는 이유로 성경을 훔칠 수 없듯, 좋은 신앙을 전하기 위하여 세상적인 판단과 가치관을 가져오면 안 되는데 이젠 모두가 그렇게 하는 것, 교회가 행사를 많이 하고 교인들을 많이 다그치면 좋은 교회가 되어가고 있습니다.


그러면 바울 사도는 왜 이런 말씀을 했을까요? 그것은 이러한 말씀들이 로마서 전체를 통하여 전하고자 한 말씀과 궤를 같이 하는 것이기 때문입니다. 사람이 사람을 판단하려면 몇 가지 필수사항이 있어야 합니다. 먼저 사람을 만드신 이가 있다는 것에 대한 망각이 있어야 한다는 것입니다. 자기가 판단하는 사람은 자신이 만든 사람이 아니라 하나님께서 뜻하신 바를 가지고 세상에 보낸 사람인데 사람이 마치 자기의 것인 양 판단하는 과도한 용감함이 있어야 합니다. 다음으로는 뭐라도 판단하고 비난하려면 기준이 있어야 하는데 그것이 오늘 날 교회의 모습에 대하여 앞서 말씀 드린 것과 같이 지극히 세상적인 가치 방식에 의한 판단 기준이 있어 합니다. 그 둘 중에 어느 하나라도 없다면 사람이 사람의 믿음을 판단할 방법이 없는 것입니다.


특히나 이 판단 기준은 사람의 외모에 관한 것입니다. 만약에 사람은 하나님께서 그 뜻하신 바를 나타내시려 만든 존재라는 것을 안다면, 즉 사람의 외모나 나타난 것이 아니라 그 사람의 중심을 보고, 사람의 존재 목적을 보며, 하나님의 풍성함과 다양함을 안다면 오히려 하나님을 찬양하고 사람을 존중할 것입니다. 그래서 앞서 바울 사도는 피차 사랑의 빚 외에는 아무 빚도 지지 말라고 한 것입니다. 서로가 서로의 존재 의미를 알고, 또 존재의 의미를 부여하는 일 외에는 하지 말라는 것입니다. 이는 많은 선택지 중에 다른 것은 억지로라도 참고 그것만 하라는 것이 아니라, 그것 밖에 모르는 존재가 되라는 이야기이기도 합니다.


바울 사도가 로마서 전반을 통하여 말씀하고 있는 것, 사람이 행위로 하나님 앞에서 의로워지는 것이 아니라는 것, 그리고 이어서 사람의 지체가 다양하듯 각양의 은혜 또한 다양하고 다르다는 것을 말씀하신 것이 바로 사람을 비판할 이유가 없다는 것이었습니다. 그런 말씀을 한 바울 사도가 형제들 즉 교회 안에 있는 지체들이 서로 믿음을 가지고 비판한다는 것은 결국 사람이 사람의 외모로 판단하는 것으로 인함이라는 것입니다.


이러한 것에 대하여 바울 사도는 여러 가지 상황들을 성경에서 보여 줍니다. 예를 들어 할례 논쟁에 있어 디모데와 디도에게는 다른 태도를 보입니다. ‘디모데’에게는 할례(행 16:1-5)를 받게 했으나 ‘디도’에게는 억지로 받지 않게 했고(갈 2:1-4), ‘유스도’라는 할례당(할례를 받아야만 한다고 주장하는 사람들)에 속한 사람을 전도 여행에 동행하였고(골 4:11), ‘오네시모’와 같이 믿음의 형제(빌레몬)를 배신한 적이 있는 사람(빌레몬서)을 위하여 자신이 그 손해를 다 감당하겠다고 약속하기도 했고, 자기 혈육 이스라엘을 위해서는 그리스도 안에서 저주를 받아 끊어질 수도 있다고(롬 9:3) 했습니다.


바울 사도의 이러한 모습은 로마서 14장 전반부에 말씀으로 표현되었는데, 사람마다 감당할 수 있는 믿음의 분량이 있다는 것입니다. 그리고 이것은 앞서 12장에서 하나님께서 그 사람에게 분량대로 주신 것이라고 했습니다. 그러므로 각 사람이 가진 믿음의 분량을 사람이 세상에서 가져온 경쟁과 표준화의 기준에 의하여 비판하고 억지로 강권하는 것은 하나님께서 주인이신 사람을 비난하는 것이라는 것입니다. 


그럼에도 불구하고, 로마서가 성경의 노른자라고 말하는 교회나 신학자들이 사람의 신앙을 어떤 선을 정하고 그 이상이 되어야만 한다고 주장하는 것은 신앙이나 믿음을 떠나 상식적으로 이해할 수 없는 것입니다. 그 이해할 수 없는 일이 일어난 이유는 다름이 아니라 먼저 사람을 외모로 보는 것을 인함입니다. 많은 교회나 신앙인들이 자신은 사람을 외모로 보지 않는다고 착각하는데, 하나님 앞에서 어떤 행위를 해야 벌을 받지 않는다고 여기고 있다면 다 사람을 외모로 보는 것입니다. 행동이 하나님 앞에서 의로움을 인정받는 것이라고 여기는 눈에는 사람의 행동과 외모가 가치 기준이기 때문입니다.


또 하나의 이유는 세상의 가치 판단 기준이 교회에 들어와 있기 때문입니다. 이것은 교회가 타락한 명백한 증거이기도 한데, 그 타락의 총화가 바로 <세상에서 성공하면 하나님께 영광>이라는 놀라운 감언이설입니다. 세상에서 성공하면 하나님께 영광이 된다고 여긴다는 것은 하나님께 영광이 되는 것을 가늠하는 기준을 철저히 세상에서 가져오겠다는 것입니다. 세상의 기준과 가치관으로 볼 때 성공했다고 할 수 있는 것이어야 하나님께 영광이 된다고 여기겠다는 것입니다.


그 세상의 기준은 경쟁에서 이겨 높은 자리로 올라가야 의롭고 선한 것입니다. 그래서 교회 안에서도 믿음을 경쟁의 기준으로 보고, 선행을 경쟁의 기준으로 보고, 세상에서 가치 있는 것으로 여기는 신분이나 재력이 있으면 더 좋다는 가치관을 가진 것입니다. 그렇기 때문에 돈 많은 사람이 장로가 되고, 성경을, 신앙을 학문으로 공부한 사람을 목사라 전도사라 하면 대접하고 세상적 경쟁력으로 청빙하고 있는 것입니다. 그러니 그들의 눈에 믿음 역시 경쟁의 기준이 되고, 경쟁이라는 세상의 기준에 따라 할 수 있는 대로 위로 위로 올라가야한다고 하고, 뒤로는 커트라인을 정해 놓고 ‘적어도 이 정도는 되어야 한다.’고 합니다.


하지만 믿음의 경쟁의 대상이 아닙니다. 믿음은 수동적인 것이고 은혜이기에 하나님께서 각 사람의 분량에 따라 주신 것인데, 그것을 표준화하고 경쟁시키고 등급화 한다는 것은 하나님의 법을 개정하겠다고 하는 것입니다. 즉 ‘하나님, 당신의 법은 틀렸으니 좀 고칩시다.’라고 하는 것이 되는 것입니다. 하지만 믿음은 하나님께서 그 성품을 표현하시고자 하시는 뜻에 따라 각 사람에게 각양의 모양으로 분량으로 표현하신 것입니다. 그러니 그것에는 귀천도, 경중도 없습니다. 오직 순종만 하면 되는 것입니다.



(Translation by Google)


(Romans 14: 1-12) To condemn man is to blame God.


The existence of a person is not a person who has walked in life by himself. No matter what the shape of life is, it is not that you have this life for yourself. If you can choose a small part of your life, everyone will choose something similar. The fact that life is so is that there is a master who created this life. Even if you believe that it is not God, at least you can not deny that life is so.

Many churches have a standard of faith in God. I have no rating. And it should be above a certain level. It is especially surprising that the level of the world and the state of adultery. It seems like it will not, but there is a standard to be a church or a deacon right now. Also, when you call pastors or evangelists, you can not see such things as 'The Word is overflowing with living water'. There are conditions such as the degree of education, the associate pastor more than a few years. It is not the condition of faith but the condition of the world, and moreover, it is the condition and grade of faith.

Also, churches where many people gather and churches where faith is good try to make the church like Taehneung Village. We regard the faith of all who belong to the Church to be raised to some level of their own. Without this kind of mind, there is no way to say in verse 14: 1 that you should not blame the unbeliever, the doubter, and the weak. In other words, criticizing and judging people's beliefs in the church is a standard.

The problem is that the standard is yours. God created man in various forms, in character, in power, in the secularization of the Church, as if the world judged a man against faith, as if he were a man, and if he did not meet the standards, he would condemn him. . Just as you can not steal the Bible because you are reading the Bible, you should not bring worldly judgments and values ​​to convey good faith. Now everyone is doing that. If the church is doing a lot of activities and the churches are full, it is becoming a good church. .

Then why did Paul say this? It is because these words coincide with the words which I would like to pass through the whole of Romans. In order for a person to judge a person, there must be some requisite. First, there must be a forgetting that there is a man who made man. The man who judges is not the man who made it, but the one who sent it to the world with what God meant, and the man must have the courage to judge him as if it were his own. Next, there must be a criterion to judge and criticize anything, and as it has been said before about the appearance of the church today, there is a criterion based on a very worldly way of value. Without either of them, there is no way for a person to judge a person's faith.

In particular, this criterion is about human appearance. If one knows that God is the creator of his purpose, not the appearance of man, but the center of man, the purpose of man's existence, and the richness and variety of God, We will praise and respect people. So the apostle Paul told me not to owe anything but the debt of love. Do not do it except to know the meaning of each other's existence and to give the meaning of existence to each other. It is a story that many of the options are not only to refer to others forcibly, but to become unknown.

It is the reason that Paul's apostle speaks throughout the book of Romans, that man is not set before God by works, and that man's grace is also diverse and different, There was no. The Apostle Paul who said that the brothers, the members in the church, criticize each other with faith is ultimately because of man's judgment of man's appearance.

In this regard, the Apostle Paul shows various situations in the Bible. For example, in the circumcision debate, Timothy and Titus have different attitudes. "Timothy" was given circumcision (Acts 16: 1-5). On the other hand, he did not forcibly receive Titus (Galatians 2: 1-4). He also accompanied the people of the circumcision (those who claim to be circumcised) called "Youth" on evangelism (Colossians 4:11). He has promised that he will pay for the loss of his brother (Philemon), like Onesimus (Philemon), and he may be cursed in Christ for his flesh and blood (Romans 9 : 3).

This view of the Apostle Paul was expressed in the first half of Romans 14, which means that there is a certain amount of faith that every man can afford. And this is what God gave to the man in the previous chapter, Therefore, criticizing and forcing the amount of each person's faith by the standards of competition and standardization that man brought from the world is to blame God's master.

Nonetheless, it is not common sense or belief that churches or theologians who say that Romans is the yolk of the Bible claim that man's faith should be above and above any good. The reason why the unintelligible thing happened is not the difference, but the first thing is to look at the person in appearance. Many churches and believers mistakenly think that they do not look at people in their own way. Anyone who thinks that they should not be punished for what they do before God is what they are looking at as a person. It is because the actions and appearance of people are the value standards in the eyes that action is recognized as righteousness before God.

Another reason is that the world's judging standards come into the church. This is also a clear evidence that the church has fallen, and the totalization of the fall is a remarkable change of attitude: "Glory to God if it succeeds in the world." If we succeed in the world, we will glorify God. That means that we will bring the world out of the world in order to measure the glory of God. If you can say that you have succeeded in terms of the standards and values ​​of the world, you will be glorified in God.

The standard of the world is to be won from the competition and ascend to the high place is righteous and good. So, in the church, it is better to have faith or power that sees faith as a standard of competition, good deeds as a standard of competition, and value in the world. That is why people who have a lot of money become elders, those who have studied the Bible, and those who have studied faith through academic work are called pastors and evangelists. So, in their eyes, faith is also the standard of competition, that it should go up as much as it can according to the standards of the world of competition, and then set a cut-line and say, 'At least this should be done.'

But it is not the object of competition of faith. Faith is passive and gracious, given by God according to the amount of each person, standardizing, competing, and grading it is to amend God's law. That is to say, 'God, your law is wrong, let's fix it.' But faith is expressed in the form of a variety of things to each person according to God's will to express his character. So, there is no earnest road, no hard work. Only obedience is all that is required.


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