(로마서 13:8-14) 율법의 완성(2)

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2017. 1. 30. 10:19 Writer : 김홍덕

마태복음 21장 28-32절에는 한 사람이 첫째 아들에게 포도원에 가서 일을 하라고 하니 알겠다고 하고 가지 않았고, 둘째 아들에게도 포도원에 가서 일을 하라고 하니 가지 않겠다고 했으나 가서 일을 했으면 누가 아버지의 뜻을 행한 사람인지에 대한 비유가 있습니다. 예수님께서 제사장과 서기관들에게 이것을 물으셨는데 그들이 답하기를 “둘째”가 아버지의 뜻을 행한 것이라고 답을 하였습니다.


조금 더 이야기 해 보면 이 예수님의 비유는 예수님께서 시장하셔서 잎이 풍성한 무화과나무에서 열매를 먹고자 하였으나 아직 무화과의 때가 아니라 열매가 없음에도 예수님은 열매가 없다고 그 나무를 저주하여 말라 죽게 하신 일에 이어져 있고, 제사장과 서기관들의 대답에 예수님은 “창녀와 세리들이 너희보다 먼저 하나님의 나라에 들어갈 것”이라고 답을 하셨습니다.


이 비유가 율법과 무슨 상관이냐 하면, 우선은 무화과는 이스라엘의 나라나무입니다. 따라서 무화과가 잎이 무성하다는 것은 율법을 지키는 것이 풍성하다는 것입니다. 그런데 열매가 없다는 것입니다. 예수님께서는 배가 고픈데 무화과나무가 열매가 없어서 화가 나서 저주하신 것이 아닙니다. 유대인들이 율법을 지키기는 하는데, 하나님께서 율법을 주신 의는 버렸다는 것을 말씀하신 것입니다. 이것을 회칠한 무덤이라도 하시기도 했습니다. 


예수님과 당시의 종교지도자들과의 논쟁과 예수님의 책망을 어리석은 사람들은 민중신학으로 또 사회정의 실현을 위한 항쟁으로 보기도 합니다. 그들은 단언컨대 예수님 당시의 제사장, 바리새인 그리고 서기관들보다 더 책망을 받을 것입니다. 예수님 당시의 사람들이 율법을 주신 의도는 외면하고 모양만 지켜 책망을 받았던 것처럼 예수님의 행적을 모양만 보는 것이니 피할 수 없을 것이기 때문입니다.


예수님께서 첫째와 둘째 아들이 아버지가 포도원에 가서 일을 하라는 명을 듣고 첫째는 가겠다고 하고 가지 않았고, 둘째는 가지 않겠다고 했으나 갔다고 했습니다. 아버지의 의는 대답을 듣는 것에 있는 것이 아니라 포도원에 가서 일을 하는 것이었습니다. 율법도 그와 같다는 것입니다. 율법은 그 행위를 지키는 것에 있는 것이 아니라 그런 행위가 나올 수밖에 없는 마음을 가지라는 것이기 때문입니다. 무화과나무에게 기대하는 것은 열매지 풍성한 가지가 아니라는 것입니다.


바울 사도는 십계명의 6,7,8,10 계명과 다른 계명이 “네 이웃을 네 몸과 같이 사랑하라”는 것 안에 다 들어 있다고 하였습니다. 이는 나무의 잎과, 줄기와 가지와 열매가 모두 그 씨 안에 들어있다는 것과 같은 것입니다. 씨가 심겨서 싹이 나고 나무가 되면 줄기가 되고 가지가 되고 잎이 나며 열매가 열리듯이 하나님의 사랑이 사람 안에 있으면 모든 계명은 자연스럽게 표현되고 나타나면 지켜진다는 것입니다.


바울 사도가 앞선 로마서 12장에서 ‘사랑엔 거짓이 없나니’로 시작하는 말씀들, 그 말씀들이나 십계명과 또한 다른 모든 계명이 같다는 것입니다. 그러므로 우리는 하나님의 사랑이 우리 안에 있어 그 사랑으로 사람을 대하면 모든 계명을 지키는 자가 된다는 것입니다. 그리고 하나님의 사랑은 우리 안에 있으면 생명이기에 그 생명의 본성이 밖으로 표현될 수밖에 없고, 그렇게 표현된 생명의 본성이 사람들이 알고 있는 사랑의 모습이고, 성경이라는 것입니다.


사랑이 무엇인지에 대하여는 앞선 글들에서 지속적으로 이야기하는 것과 같이, 성경이 말씀하시는 사랑이라는 것은 존재의 의미를 알게 하고, 존재 그 자체로 의미 있는 관계가 되는 것입니다. 연인도 친구도 다 많은 사람들 중에 돈이나 명예나 서로의 이익을 돌봐주는 조건과 무관하게 그냥 의미 있는 관계를 말하는 것입니다. 


그와 같이 모든 인생에게 있어 가장 근원적이고 심각한 문제라 할 수 있는 삶의 의미와 목적은 스스로 삶을 선택한 것이 아닌 사람으로서는 알 수 없는 것인데, 우리를 창조하신 하나님께서 우리에게 그 의미를 알려주시는 것이 사랑이고, 그 하나님께서 사랑하심이 사람으로서는 할 수 없는 것이기에 은혜가 되는 것입니다. 그러니 이는 사람들에게 친구나 연인이 서로의 이익을 담보하는 조건으로 이루어진 것이 아니듯, 하나님과 사람의 관계도 사람이 무엇을 하므로 하나님께서 사람이 먹고 사는 것을 돌봐 주시는 관계가 아닌 것입니다. 즉 사람이 행위로 하나님 앞에서 의로워질 수 없다는 것입니다. 


그러므로 사람이 사랑이 무엇인지 안다는 것은 행위나 조건으로 하나님 앞에서 의로워질 수 없다는 것을 아는 것이고, 그것을 아는 사람이 사람을 볼 때 외모로 사람을 볼 수 없는 것입니다. 그리고 그 사랑을 아는 사람은 또한 자기 안에 하나님이 주신 생명의 본성이 있으니 그 생명의 본성으로 사람으로 대하므로 대접을 받는 사람이 또한 그것을 보고 인생으로서 자신의 존재 목적과 의미를 알게 되니 이것이 사랑입니다. 그리고 그 사랑은 예수님께서 이 땅에 오셔서 우리에게 우리의 존재 의미를 알게 하심과 같은 것이기에 그 삶을 사는 사람이 하나님의 아들이고 그리스도의 성품을 가진 사람인 것입니다. 


그렇다면 그 사람은 예수님께서 율법의 완성이셨던 것과 같이 성경과 모든 율법을 다 이룬 사람이 되는 것입니다. 그러하기에 이렇게 될 것이 아니라면 예수를 믿을 이유도 없고 이것이 아닌 신앙은 힘들고 어려기도 하거니와 결국은 그렇게 “주여! 주여!” 라고 불렀으나 하나님은 알지 못한다 할 수밖에 없는 것입니다. 왜냐하면 그런 신앙은 하나님의 의와 뜻 그리고 정체성과 다른 것이기 때문입니다.


따라서 이 모든 성경의 말씀은 하나님께서 자신을 왜 만드셨는지, 그것 하나를 알면 다 완성되고 다 이루는 것이고 다 지키는 것이고 일점일획의 누락 없이 성경을 지키는 것입니다. 하나님께서 우리에게 존재의 목적을 알게 하신 사랑이 그리스도로 나타났고, 그 사랑을 입은 자들 안에서 또한 그 사랑이 나와서 사람을 대하는 것, 그리고 세상을 대하는 것, 그것이 바로 율법과 성경의 완성인 것입니다.



(Translation by Google)



(Romans 13: 8-14) Completion of the Law (2)


In Matthew 21: 28-32, a man told his first son to go to the vineyard and do his work. He told him not to go and told his second son to go to the vineyard to work. There is a parable of whether or not we have done it. Jesus answered this to the priests and scribes, and they replied that "the second" did the will of the Father.

A little more, the parable of Jesus is that Jesus tried to eat fruit from the fig tree that was rich in leaves, but not yet the fig, but the fruit, but Jesus led the curse of the tree to dry and die In the answers of the priests and scribes, Jesus replied, "Prostitutes and tax collectors will enter into the kingdom of God before you."

What does this parable have to do with the law? First, figs are the tree of Israel. Therefore, the fact that figs are leafless means that it is abundant to keep the law. But there is no fruit. Jesus is hungry, but figs are not angry and cursed because they have no fruit. The Jews keep the law, but God has said that the righteousness which God gave the law is abandoned. It was a whitewashed grave.

The folly of the disputes with Jesus and the religious leaders of the time and the rebuke of Jesus is seen as a folk theology and a struggle for social justice. They will be more reproved than the priests, Pharisees, and scribes of Jesus' day. It is because the people of the time of Jesus did not turn away the intentions of the law and look at the behavior of Jesus just as they were reproved and reproved.

When Jesus heard that his first and second son had been told by his father to go to the vineyard to work, the first said he would go and the second said he would not go, but went. The Father's righteousness was not in hearing the answer, but in going to the vineyard. The law is like that. The law is not about keeping the act, but because it has a heart that can not but come out of it. What we expect from a fig tree is not a fruitful branch.

The apostle Paul said that the commandments 6,7,8,10 and the other commandments of the Ten Commandments are all contained in "love thy neighbor as thyself". It is like the leaf of a tree, the stem, the branch, and the fruit all in its seed. When God's love is in man, all the commandments are expressed naturally, and they are preserved if they appear, as the seed sprouts, and the tree becomes the stem, the branch, the leaf, and the fruit open.

The apostle Paul preached in Romans 12 that the words that begin with "There is no lie in love," the words, or the Ten Commandments, and all other commandments are the same. Therefore, we are to be the one who keeps all the commandments if God's love is in us and we treat him with love. And the love of God is life in us, so the nature of life must be expressed out, and the nature of life expressed is the shape of love that people know, and it is the Bible.

As to what love is, as we continue to speak in the preceding writings, the love the Bible speaks means that we know the meaning of being and that it is a meaningful relationship in its own right. Lovers and friends are all just meaningful relationships, regardless of the condition of taking care of money, honor, or mutual benefit among many.

As such, the meaning and purpose of life, which is the most fundamental and serious problem for all life, can not be understood by people who do not choose their own life. It is the love that God, who created us, And the love of God is grace because it can not be done by man. So, just as a friend or a lover does not have a guarantee for the interests of each other, the relationship between God and man is not a relationship that God cares for what people eat and live. That is, a person can not be made righteous before God.

Therefore, knowing what a person is love is knowing that it can not be done before God in terms of an act or condition, and a person who knows it can not see a person in appearance. And the person who knows the love also has the nature of life that God has given to him. He who is treated as a man by the nature of life, also seeing it, he knows his purpose and meaning as a life. And that love is like Jesus coming to earth and making us know the meaning of our existence, so the person who lives it is the Son of God and the person with the character of Christ.

Then he is the one who has fulfilled the Bible and all the law as Jesus was the perfection of the law. If it is not so, then there is no reason to believe in Jesus, and faith, not this, is hard and hard, and in the end, "Lord! Lord! "But God does not know that He has no choice but to do. Because such faith is different from God's righteousness, will, and identity.

So all these Bible words are why God made Himself, that knowing one is complete, it is done, it is to keep it, and it is to keep the Bible without omission of one point. It is the fulfillment of the law and the Bible, that the love God has revealed to us in the purpose of existence has appeared in Christ, and that those who love him also have come out and treated man, and that the world has been treated.


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