길 잃은 양의 비유에서 목자는 원래 양 일백 마리를 가지고 있는 사람입니다. 양을 한 마리씩 모아서 99마리가 되고, 살펴보니 한 마리의 소리가 난다거나 해서 한 마리가 더 있다는 것을 알고 찾으러 다닌 것이 아니라는 것입니다. 원래 그 목자가 가진 양이 100마리였다는 것입니다. 이는 굳이 100이라는 수가 가득한 수, 있을 것이 다 있는 수라는 의미를 가졌다는 것을 이야기 하지 않아도 이 목자는 양 100마리가 있을 때 온전하다는 것입니다.


무슨 이야기냐 하면, ‘길 잃은 한 마리의 양’의 비유를 여러 마리의 양으로 보지 않고 100마리라는 온전함이 있었는데 그 중에 어떤 것이 길을 잃었다는 것, 즉 자기 온전함의 자리를 벗어났다는 것입니다. 목자이신 하나님께는 그 하나님의 뜻을 따르는 100이, 온전함이 있었다는 것입니다. 그런데 그 중에 어느 하나가 길을 잃고서 목자의 음성과 뜻을 따를 수 없는 곳으로 갔다는 것입니다.


이것은 한 사람의 속사람에 대한 이야기이기도 합니다. 하나님께서 우리에게 주신 우리의 정체성 중에서 어떤 것을 잃어버렸다는 것입니다. 그것을 찾지 않는다면 온전해 질 수 없다는 것입니다. 그렇게 이 비유는 한 개인의 이야기가 되기도 하고, 그렇듯 또 공동체의 이야기가 되기도 하는 것입니다. 


공동체에서 한 사람을 간과하는 것이나 한 개인 안에 있는 본성 중에 어떤 것이 목자 곧 하나님의 것이 아니라며 버릴 것이 아니라는 것입니다. 왜냐하면 그렇게 공동체 안에서 한 사람을 간과하는 것은 결국 사람이 자기 안에 있는 본성 중에서 어떤 것은 하나님이 주신 것이라고 단정하고 버리고 억제하려는 본성과 가치관을 가진 사람이 공동체의 다른 사람을 향해서 가지는 마음이기 때문입니다.


사람이 표현하는 모든 말과 행동은 그 사람의 가치관이 표현된 것입니다. 그리고 그 가치관으로 자신 뿐 아니라 자신이 속한 공동체의 다른 사람까지 판단합니다. 그것이 사람이 가진 본성인 것입니다. 그런 사람이기에 자신이 가진 존재의 정체성 중에 어떤 것, 예를 들어 화를 내는 본성과 같은 것을 정죄하고 억누르려고 하는 마음을 가진 사람은 다른 사람이 화를 내는 것을 용납하기 힘들어 지는 것입니다. 자기 속사람이 하나님께서 온전하게 보시는 어떤 것을 제 자리에 두지 않는 사람은 다른 사람에 대해서도 그런 가치관으로 본다는 것입니다. 


우리나라 속담에 ‘똥개 눈에는 똥만 보인다.’는 말이 있습니다. 그 정체성이 모든 사람과 사물을 보는 기준이 된다는 것입니다. 아주 작은 부분이라도 인생인 자기 자신, 육신을 가진 자기 자신의 어떤 것을 버려야 할 것으로, 그렇게 하면 안 되는 것으로 규정하는 마음을 가진 사람은 다른 사람을 볼 때도 그렇게 보는 것입니다. 


그렇게 사람들은 자신이 가진 어떤 기준으로 하나님께서 조성하신 자신의 본성과 정체성 중에서 어떤 것을 자기 기준이 정한 자리로 옮겨 놓고서 세상과 사람을 보려 하는 것입니다. 문제는 그 기준, 자신이 가진 어떤 것을 제자리에서 떠나게 하는 그 기준이 하나님의 기준과 다르다는 것입니다. 그러다보니 목자를 떠나게 되는 것입니다.


특히나 자기가 가진 본성 중에서 어떤 것을 억제하는 마음을 가지게 하는 그 기준이 무엇인가가 핵심 중의 핵심입니다. 사람이 자기 안에 가진 본능, 하나님이 주셨고 그것을 주신 하나님은 보시기에 심히 좋았다고 하신 인간의 정체성 중에 어떤 것을 버려야 할 것으로 규정하는 마음과 기준이 어디서 왔느냐는 것입니다.


그 기준이 어디서 왔는지를 제자들의 질문과 바리새인들의 시비에서 알 수 있습니다. 제자들은 크고 많은 것이 천국에서도 클 것이라는 가치관을 가지고 있었고, 바리새인과 서기관들은 겉모습이 세리와 창녀라면 불의하고 죄인이라는 가치관을 가지고 있었습니다. 그런 가치관은 하나님이 조성한 우리 자신의 모습을 온전한 것으로 보지 않고, 연약하고 부정한 것으로 규정하여 멀리하고 떨쳐버리려 합니다. 그것이 바로 길을 잃은 한 마리의 양인 것입니다.


그 세상의 가지관은 수가 적다고 버리고, 겉모습이 판단의 근거가 되기에 겉모습이 불의하고 죄인이라고 버립니다. 인간이란 존재 자체를 부정하게 보기에 100마리가 다 함께 있듯이 하나님이 주신 자기 정체성을 온전하게 다 자신의 것으로 받아들이지 않습니다. 그렇게 한 마리씩 목자의 곁을 떠나게 되는 것입니다. 


그런 사람들이 교회 안에 지체들을 보면서 다루기 힘든 사람이 있으면 대를 위해 소를 희생해야 한다면서 그 사람을 비난하고 왕따 시키기도 하며 심지어 내어 쫓기도 하는 것이 바로 그것입니다. 큰 것을 위하여 대를 희생하여 교회를 지켜야 한다는 가치관을 가지고 있다는 것입니다. 


사람들의 생각에는 겉모습의 행실이 의로우면 사람이 의로울 것이라고 생각하고, 수가 많으면, 더 많은 사람이 동의하면 천국에서도 크고 의로운 것이라고 생각합니다. 하지만 그런 생각은 세상의 가치관입니다. 그런 가치관은 수가 작으면 버리고, 행실과 겉모습이 의롭지 못하면 하나님께 벌을 받은 것이라고 말합니다.


그 세상의 가치관은 하나님께서 사람을 조성하실 때 기뻐하신 사람의 모습을 크지 않다고, 겉모습이 선하지 않다고 판단하는 가치관입니다. 자기 자아 중에서 어떤 것이 길을 잃고 자리를 떠났는데 그 결핍된 상태로 사람과 세상을 보기에 99마리를 두고서 1마리를 찾는 것이 ㅂㄹ합리하고 비효율적인 것이 되는 것입니다.



(Translation by Google)


(Matthew 18, Luke 15) Non-100 states


In the parable of the lost sheep, the shepherd is a person who originally has a hundred sheep. I have gathered one sheep to be 99, and when I looked at it, I heard that there was one, so I did not go looking for one more. The shepherd originally had 100 sheep. Even if you do not mention that there are hundreds full of numbers and a whole number of hundreds, this shepherd is perfect when there are 100 sheep.


What we are talking about is that there was 100 wholeness without seeing the parable of the 'lost lamb' in terms of several sheep, and some of them were lost, that is, they were out of their self-perfection . To the shepherd, God, there was a perfection of 100 following the will of God. One of them was lost and went to a place where he could not follow the voice and intention of the shepherd.


This is also a story about a person's inner person. We have lost something of our identity that God has given us. If you do not find it, you can not be perfect. So this parable becomes a story of one individual, and it becomes a story of community as well.


It is not to overlook one in the community, nor to deny that one of the natures within one person is not a shepherd, not of God. Because it is the mind that one who overlooks one person in the community eventually has a person with a nature and a value to conceive and control and deny that some of the nature in him is given by God to the other person of the community.


All the words and actions that a person expresses are expressed in his values. And by that value we judge not only oneself but also others of the community to which we belong. That is the nature of man. A person who is such a person and has a mind to condemn and suppress something of his / her identity, such as angering nature, becomes difficult to tolerate another person's anger. A person who does not put something in his inner self that God sees wholly is seen as such on other people.


There is a saying in the Korean proverb, 'It looks like a dung in the eyes of a child.' That identity is the basis for all people and things. Even a very small part of yourself is a person who has to deny himself or herself, a person with a body, and a person who has a mind that does not do so.


That is to say, by the standards of one's own standards, one of his own natures and identities, which God has created, to move to the place of his own standards and to see the world and people. The problem is that the criterion, the criterion that allows you to leave something you have, is different from God's standards. Then you will leave the shepherd.


Especially, what is the criterion that has the mind that suppresses something from the nature that it possesses is the core of the core. What is the origin of the mind and the standard that defines man's instinct in him, God's giving, and God's giving to him that he deserves something out of his human identity.


From the questions of the disciples and from the discipline of the Pharisees, we can see where the standard came from. The disciples had the value that the great and many would be great in the kingdom of heaven, and the Pharisees and scribes had the value of being unrighteous and sinful, if the outward appearance were tax collectors and prostitutes. Such values ​​do not regard ourselves created by God as whole, but as weak and unclean, and try to get away from it. It is a sheep that is lost.


The outlook of the world is abandoned as being small and the appearance is the basis of judgment and the appearance is unjust and sinful. Just as there are 100 people together to see the existence of human beings as unclean, they do not accept God's own identity as their whole. One of them is leaving the shepherd's side.


It is these people who criticize, bullied, or even kicked out of the church, saying that if anyone can not handle it, sacrifice the cattle for the sake. It is the value of sacrificing the Lord and protecting the Church for the greater good.


People think that if the outward behavior is righteous, the person will be righteous. If there is a large number, if more people agree, they will be big and righteous in heaven. But that is the value of the world. Such values ​​are abandoned if the number is small, and if the actions and appearance are not justified, they are punished by God.


The value of the world is a value that judges that the appearance is not good because God does not see the person who is pleased when he is creating man. It is rational and inefficient to find one out of 99 self in order to see people and the world in their deprived state that some of their own selves lost their way.

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