‘길 잃은 한 마리의 양’에 대한 비유는 우리가 잘 아는 말씀입니다. 이 말씀은 마태복음 18장과 누가복음 15장에 나옵니다. 그런데 자세히 보면 이 말씀의 전후에 있는 말씀의 배경은 좀 다르게 보입니다. 마태복음에서는 ‘천국에서 누가 큰 자입니까?’라는 제자들의 질문에 답하심에 이어서 말씀하신 다음에 이 길 잃은 한 마리의 양에 대한 비유를 하신 다음에 다시 이어서 너희(지금으로 보면 교회) 안에 실족한 사람에 대하여 어떻게 하라는 말씀이 이어져 있습니다.


그런데 누가복음에는 예수님께서 세리와 창녀들과 먹고 마시는 것을 본 바리새인들이 이를 비난하자 이 비유의 말씀을 하십니다. 그렇게 보면 예수님께서는 이 비유의 말씀을 여러 번 하신 것이라는 예측도 가능합니다만, 천국에서 누가 큰지를 따지는 것이나, 바리새인들이 창녀와 세리를 같이 먹을 수 없는 사람으로 따지는 것이나 둘 다 이 비유로 대응하셨다는 점에서 상관성이 있는 것이라고 할 수 있습니다.


어떤 것이 크고, 어떤 것이 이긴 것이 되느냐는 그 기준에 의하여 판단됩니다. 모든 사람들 혹은 암묵적으로 동의하는 많은 사람들의 기준이 있습니다. 세상의 기준은 무엇을 큰 것으로 무엇을 이긴 것으로 여길 것인지에 대한 기준이 외형에 있습니다. 수가 더 많은 것, 덩치가 더 큰 것이 더 큰 것입니다. 그렇기 때문에 그 크고 이긴 것을 선택하는 것이 바로 정의로운 것이 되는 것입니다. 가끔 적은 것, 작은 것에 대한 동정을 의로운 이의 자선과 같이 보여주면서.


양 100마리 중에서 99마리와 1마리가 따로 격리되었습니다. 그 중에서 어느 것을 간수하는 것이 의로운 것이냐의 문제입니다. 천국에서 누가 큰가에 대하여 세상이 가진 기준이 천국의 기준이 아니라는 것을 말씀하시고자 하심입니다. 세리와 창녀들의 겉모습이 의에 기준이 아니라는 것입니다. 눈에 보이는 다수결, 더 크고 많은 것을 선택함이 마땅하다고 여기는 세상의 가치관 앞에 예수님께서 문제를 던지신 것입니다.


그리고 이것은 오늘 우리의 이야기이기도 합니다. 무엇이 의롭고 옳은 선택인지에 대한 기준이 겉모습의 어떠함이 아니라는 것입니다. 제자들이 질문한 ‘천국에서 누가 큰 자입니까?’라는 질문은 다른 말로 하면 ‘세상의 가치 기준이 천국에서도 동일한 것입니까?’라는 질문입니다. 그런데 오늘 대부분의 교회와 신앙인들은 겉모습이, 그리고 겉모습의 풍성을 복으로 여기는 가치기준으로 하나님의 복과 은혜 그리고 벌과 저주를 가늠합니다. 사람이 많아진 교회, 사업이 잘 되는 성도는 하나님께서 복을 주신 것이라고 생각, 아니 믿습니다. 반대로 교인 수가 줄어들거나 사업이 안 되면 ‘하나님께 뭔가 잘 못한 것이 있으니 회개하라’고 합니다. 욥의 세 친구와 같이. 그런 가치관은 1마리의 양을 찾으러 목자가 자리를 비울 것이 아니라 99마리의 양이나 잘 지켜야 한다고 생각합니다.


하지만 예수님께서는 천국이란 그런 곳이 아니라는 것을 말씀하십니다. 겉모습의 수가 많고 덩치가 큰 것이 더 큰 것이 아니라는 것입니다. 세상이 겉모습을 기준으로 큰 것을 규정하는 법 아래에 있듯 천국에는 천국의 법이 있다는 것입니다. 천국은 하나님의 나라고 그 나라의 법이라면 그것은 하나님의 법입니다. 그 하나님의 법은 세상의 가치관과 달이 겉모습의 크고 작은 것에 그 의를 두는 것이 아니라 생명이라는 그 자체를 가치로 본다는 것입니다. 어린 소자나 길 잃은 한 마리의 양이나 다 생명이라는 그 자체를 귀히 보는 안목을 가진 사람이 크다는 것입니다. 왜냐하면 하나님은 생명의 법의 주인이신 분이시기 때문입니다. 모든 것을 생명의 법으로 보시는 분이시기 때문입니다.


길 잃은 한 마리의 양을 찾아 나서는 마음을 가진 목자, 그 목자가 가진 마음 그것이 바로 하나님의 마음이라는 것입니다. 그것이 하나님의 마음이라면 그 마음이 <천국의 의>라는 것입니다. 민주주의 국가에서 가장 민주적인 사고방식을 가진 사람이 큰 사람이듯, 천국 곧 하나님의 나라에서는 하나님의 마음이 가장 큰 사람이 바로 큰 자라는 것을 말씀하시는 것입니다.


또한 세리와 창녀들과 함께 있는 예수님을 비난한 바리새인들에게 이 비유를 말씀하심 역시 같은 맥락입니다. 사람의 겉모습이 어떠냐를 가지고 크고 작음을 따지는 것이나 사람의 의롭고 악한 것을 따지는 것이나 같은 것이기 때문입니다. 사람들은 사람의 겉모습이 크고 많은지, 또 그것이 세상의 기준으로 의롭고 선한지를 가지고 천국에서도 큰 자가 되고 의로운 자가 될 것이라고 생각하지만 그것이 아니라는 것을 예수님께서 말씀하시는 것입니다.



(Translation by Google)


(Matthew 18, Luke 15) One lost sheep - what is greater and righteous?


The parable of the 'lost lamb' is what we know best. These words are found in Matthew 18 and Luke 15. If you look closely, the background of the words before and after this word looks a little different. In the Gospel of Matthew, after answering the question of the disciples, "Who is the greatest in the kingdom of heaven?", After having spoken a parable of one lost sheep, and then again, There is a saying about what to do about one person.


But in the Gospel of Luke, the Pharisees, who saw Jesus eating and drinking with the tax collectors and prostitutes, blamed it and said this parable. In this way, it is possible to predict that Jesus had many times the parable of the parable, but it is a question of who is greater in the kingdom of heaven, or of the Pharisees as a man who can not eat prostitutes and tax collectors, It can be said that there is.


It is judged by the criteria of what is big and what is won. There are standards for everyone, or for everyone who tacitly agrees. The standard of the world is the standard for what we consider to be the big and the win. The greater the number, the bigger the bigger the bigger. That is why choosing that big and winning is justice. Sometimes I show sympathy for little things, small things like charity of righteous ones.


Of the 100 sheep, 99 and 1 were isolated separately. Which of these is the right thing to keep? I would like to say that the standard of the world about who is great in heaven is not the standard of the kingdom of heaven. The outward appearance of tax collectors and prostitutes is not a standard of righteousness. Jesus has cast the problem before the visible values ​​of the majority, the larger and the more worthy to choose.


And this is our story today. The standard for what is right and the right choice is not what it looks like. The question that the disciples asked, "Who is the greatest in heaven?" Is, in other words, "Is the world's value standard the same in heaven?" Today, most churches and believers measure God 's blessing, grace, punishment, and curse on the basis of values ​​that bless appearance, appearance and richness. I believe, I do not believe, that God has blessed the Saints, who are well-run churches and well-run. On the contrary, when the number of members is reduced or the business is not done, it is said that there is something wrong with God, so repent. Like three of Job 's friends. Such a value is that shepherds should not be left to look for one sheep but should keep 99 sheep well.


But Jesus says that Heaven is not such a place. It is not that big in appearance and big in size. There is a law of the kingdom of heaven in the kingdom of heaven, as the world is under the law that rules out the great in appearance. Heaven is God's, and if it is the law of the kingdom, it is the law of God. The law of God is that the values ​​and the moon of the world value life itself rather than putting righteousness on the big and small of the appearance. A child is a child, or a lost sheep is a person who has an eye to dearly regard itself as life itself. Because God is the master of the law of life. It is because he sees everything as a law of life.


It is the heart of a shepherd, the shepherd who has a heart to find a lost sheep, and that is the heart of God. If it is the heart of God, it is the heart of heaven. As a person with the most democratic way of thinking in a democratic state is a big man, in the kingdom of God, the kingdom of God, the greatest heart is the greatest.


It is also in the same context that the Pharisees who accused Jesus who is with the tax collectors and prostitutes speak this parable. It is because it is the same whether to look at the appearance of a person, whether it is big or small, or whether it is the righteous and evil thing of man. It is Jesus who says that people look big and many, and that they have a righteousness and goodness in the standards of the world, and that they will be great and righteous in the kingdom of heaven.



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