가나 혼인잔치는 예수님께서 물도 필요하면 포도주로 만들 수 있다는 능력을 자랑하신 것이 아닙니다. 예수님을 믿는다는 것은 예수님께서 그런 능력이 있다는 것을 믿는 것이라는 것을 말씀하시고자 함은 더더욱 아닙니다. 물이 포도주가 되었다는 것은 하나님의 말씀이 그리스도가 되었다는 것입니다. 이는 마치 창세기에서 하나님의 생령이 사람이 되었다는 것 같은 것입니다.


특히나 예수님께서 물을 포도주로 만드셨다는 것은 예수님의 정체성에서 비롯된 것입니다. 예수님은 <말씀이 육신이 되신 분>입니다. 그 육신이 다름 아닌 포도주로 상징되는 그리스도입니다. 하나님의 말씀이 그리스도가 되어 우리와 같은 육신으로 이 땅에 오신 분이 예수님이십니다. 말씀이 육신이 되신, 물이 포도주가 되신 그 사건의 본질적 의미의 주체라는 것입니다.


그리고 예수님께서 물로 포도주를 만드신 사건을 보이신 것은 모든 사람이 예수님과 같이 하나님의 말씀이 그 육신, 그 삶이 되어야 한다는 것을 보이신 것입니다. 모든 사람이 물이 포도주가 되듯 변해야 한다는 것을 말씀하시는 것입니다. 그것이 아니라면, 그것을 믿는 것이 아니라면 이 사건을 묵상할 이유가 전혀 없습니다. 


예수님께서 물로 포도주를 만드신 것은 분명히 객관적으로 있었던 사실이지만 그 객관성을 아무리 믿어도 우리는 그렇게 할 수 없기 때문에 예수님의 초인적인 능력이나, 그 능력이 객관적 사실이라고 믿는 것은 나와 아무런 상관이 없는 것입니다. 내가 그렇게 할 수 없는 것을 읽고 믿는 것은 의미가 없는 것이기 때문입니다. 예수님께서는 그 보이신 모든 것에 대하여 우리를 향하여 “나를 따라 오라”고 하셨는데 그렇게 할 수 없다면 적어도 그것을 하지 못하는 사람에게 그 예수님의 기적은 아무 의미가 없는 것이라는 것입니다.




그렇다면 이 가나의 혼인잔치를 우리는 어떻게 봐야할까요?


이 가나의 혼인잔치의 기적은 예수님의 정체성이 하나님의 말씀이 육신으로 나타나신 분이기에 그 정체성이 표현된 사건입니다. 그리고 이 사건은 오늘 우리의 사건이 되어야 하는 것입니다. 즉 우리 모든 사람, 하나님께서 만드신 모든 사람은 그 육신의 삶이 하나님의 말씀이 가득해서 그 가득한 하나님의 말씀이 그 사람의 육신의 삶으로 표현될 때 그리스도의 성품이 드러나는 삶이 되어야 함을 보이신 것입니다.


사람들은 누구나 그리스도가 되려 합니다. 예수님을 또 하나님을 믿는 사람들은 하나님의 아들 곧 예수 그리스도의 성품을 닮은 삶을 살려고 합니다. 그리스도의 영으로 거듭난 삶을 살려고 합니다. 그리고 하나님을 믿지 않는 사람들도 영웅과 같이 인생의 모든 문제를 잘 해결하는 사람이 되려 합니다. 즉 누구나 다 그 마음 안에서 포도주를 내어 놓고 싶어 합니다.


그런데 사람들은 포도주를 내어 놓기 위해서 자신을 단련하고, 행동을 바르게 하려 합니다. 인생의 문제를 해결하기 위하여 자기 생각과 행동을 수련하여 인간이 가진 본성을 억제하여 다른 사람이 볼 때, 힘든 일들을 잘 해내고 또 다른 사람보다 더 도덕적인 사람이 되려 합니다. 수련과 연단을 통해서 그렇게 되려 합니다. 그래서 머리 깎고 절에 들어가기도 하고, 이성을 멀리하려 신부나 수녀가 되기도 하며, 또 육체를 단련하기도 하고, 공부를 열심히 하기도 합니다.


그런데 그게 잘 안됩니다. 그래서 사람들은 단지 더 열심히 하려고만 합니다. 그리고는 인생은 그렇게 끝없는 노력을 하는 것이라고 말하고 서로 인정합니다. 그렇게 단 한 번도 온전한 자리에 이르지 못했는데 그냥 그것이 인간의 한계고 본분이라면 더 이상 생각하지도, 의문을 가지지도 않습니다. 그게 인생이라고...




그러면 왜 인생은 그렇게 끝없는 노력만 하다가 끝날까요?


그것은 육신을 가지고 살아가는 삶에 나타나는 것들을 부정하고자 하는 마음 때문입니다. 사람들과 부딪히지 않으려고 산에 들어가서 묵상하고 있다는 것은 사람들과 살면서 겪는 갈등 속에서 화나고 번민하며 그것에 대응하는 자신의 모습이 죄를 짓는 모습으로 보이기 때문에 회피하는 것입니다. 세상의 일을 제법 맘대로 할 수 있는 왕이 산에 혼자 들어가는 것 보셨나요? 그런 일을 없습니다.


결혼을 하지 않는 사람을 성직자라고 하는 것은 역설적으로 결혼하는 사람은 하나님의 뜻을 또 신의 뜻을 잘 알 수 없다는 생각을 가지고 있기 때문입니다. 신학을 해야 성직자가 된다고 하는 것도 마찬가지입니다. 신은 공부를 해야 알 수 있는 것이라는 것입니다. 이런 모든 것은 인간이 가진 본성에 따라 살아서는 하나님을 또 신을 잘 알 수 없다는 것입니다. 


이 모든 것은 인간이 자기 모습대로 살면 포도주를 내어 놓을 수 없다는 생각 때문입니다. 즉 그리스도의 성품으로 살 수도 없고, 삶에서 겪는 문제를 이겨낼 영웅도 될 수 없다는 것입니다. 그러나 정말로 솔직하게 생각해볼까요? 세상을 세속이라면 떠나 산으로 들어가는 것, 사람들의 본능을 억제하여 결혼을 하지 않는 것이 그게 문제를 해결한 것입니까? 아닙니다. 그냥 비겁하게 회피한 것 그 이상도 이하도 아닙니다.


사람들이 그렇게 사람이 가진 본성과 육신을 제어하고 통제하고 또 수련하는 기본적인 생각은 그것이 부정하다고 여기기 때문입니다. 하지만 사람이 가진 본성은 그 자체가 부정한 것이 아닙니다. 인간의 육신도 모자람이 있는 것이 아닙니다. 육신과 그것이 가진 본성은 다 목적이 있는데 그 목적대로 사용하지 않기 때문에 부정하고 수련해야 하는 것입니다.


식칼이 날카롭기 때문에 때로 사람이 베이기도 하고 심지어 범행에 이용되기도 합니다. 그러면 그런 위험을 줄이기 위해서 식칼을 손이 베지 않을 정도로 무디게 해야 할까요? 그것이 아니라는 것은 모든 사람이 압니다. 식칼은 날카롭고 날이 잘 서 있는 것이 좋은 것입니다. 단지 그것은 요리하는 것에 사용이 되면 온전한 것입니다. 칼을 만든 사람, 사용하는 사람이 의도하고 기대하는 목적이 바로 그것이기 때문입니다.


사람도 마찬가지입니다. 사람은 만드신 하나님은 온전하신 분입니다. 그 하나님께서 만드신 사람이 문제가 있다면 하나님은 온전하지도, 전지전능하지도 않으며, 실수도 않으신다는 찬사를 받을 수 없습니다. 전지전능한 하나님께서 계획을 가지고 만든 인간의 모든 것은 온전한 것입니다. 단지 그 목적이 사람 안에 없기 때문에, 인생을 그 목적대로 살지 않기 때문에 포도주가 모자라는 것입니다.


하나님을 믿는 믿음을, 하나님께서 사람을 지으신 계획 곧 말씀(LOGOS)을 항아리에 물을 채우듯이 자기 안에 채우지 않기 때문에, 자기 존재의 목적이 자기 안에 없기 때문에 식칼의 날카로움이 범죄의 도구가 되듯 사람이 행하는 모든 것이 죄가 되는 것입니다. 즉 인생이 자기 존재의 목적이 자기 안에 없기 때문에 그 본성이 죄스러운 것이지, 목적 안에 있다면 본성은 다 온전한 것입니다.




모든 사람은 자기의 삶이 포도주와 같기를 바랍니다. 세상이 이기신 그리스도의 본성이 자기 삶으로 나오기를 바란다는 것입니다. 그래서 인생을 이긴 자로, 메시아로 또 그리스도로 살기를 바랍니다. 그렇게 되려면 단 하나 자기 안에 하나님의 말씀, 하나님의 계획 그것을 항아리에 물을 채우듯 채우면 되는 것입니다. 그러면 단지 살아갈 뿐인데 그 삶이 그리스도의 영광을 나타내는 삶이 될 것이라는 것, 그것을 물이 가득 찬 항아리와 같이 말씀이 육신이 되신 예수님께서 보이신 것이 바로 이 가나 혼인잔치의 기적이 가진 하나님의 말씀인 것입니다.




(Translation by Google)


(John 2) Ghana wedding feast - Summary


The Ghana wedding banquet does not boast about the ability of Jesus to make wine if he needs water. It is not much to say that believing in Jesus means believing that Jesus has such power. When water became wine, God's Word became Christ. It is as though God's life-span became a man in Genesis.


In particular, Jesus' identity is that Jesus made the water wine. Jesus is the Body of the Word. His body is Christ, which is symbolized by the wine. Jesus is the one who came to this earth in the same flesh as ours when the Word of God became Christ. The Word is the body of the intrinsic meaning of the event, the body becoming water, the wine.


And Jesus showed the case of making wine with water that everyone, like Jesus, showed that the word of God should be the flesh and the life. Everyone is saying that water must change as wine. If it is not, there is no reason to meditate on this event unless you believe it.


It is a fact that Jesus made the wine with water clearly, but it is irrelevant to me to believe that Jesus' superhuman ability, or his ability, is objective, because no matter how much he believes in objectivity, we can not. Reading and believing what I can not do is meaningless. Jesus said to us, "Come with me," for all that is, and if you can not do that, at least for those who can not do it, the miracle of Jesus is meaningless.




So how should we look at this Ghanaian wedding banquet?



The miracle of this wedding feast of Ghana is that the identity of Jesus is expressed because the word of God is manifested in the flesh. And this case is to be our case today. That is, all of us, all God-created people, have shown that the life of the flesh is full of the Word of God, and that the full word of God must be the life of the character of Christ when expressed in the flesh of the flesh.


Everyone wants to be a Christ. Those who believe in Jesus and those who believe in God are going to live a life resembling the character of the Son of God, Jesus Christ. I want to live a life born of the Spirit of Christ. And those who do not believe in God, like heroes, want to be good at solving all the problems of life. In other words, everyone wants to have wine in his heart.


However, people try to train themselves and put their actions in order to put out the wine. To solve the problem of life, I practice my thoughts and actions to suppress the nature of human being. When others see it, I do hard work and try to be more moral than others. I would like to be through the training and the podium. So I go to the temple to cut off my hair, I become a bride or a nun to keep away from reason, I also train the body and study hard.


But that does not work. So people just try harder. Then I say that life is endless effort and admit each other. I have never reached such a perfect place, but I do not have any more questions or doubts if it is human limitations. It's life ...




So why does life end so endlessly?



It is because of the desire to deny things that appear in the life of the flesh. To be meditated in the mountains to avoid confronting people is to avoid them because they are angry and agitated in the conflicts they experience with people, and their appearance in response to them appears to be sinful. Have you seen a king who can do the work of the world by himself alone in the mountains? There is no such thing.


It is paradoxical that a person who does not marry a priest has the idea that a married person can not know God's will and God's will. The same is true of being a priest when we have to do theology. It means that God can learn by studying. All of this is that according to the nature of human beings, living God can not know God well.


All this is due to the idea that if a person lives in his or her way, he can not give out wine. In other words, you can not live with the character of Christ, nor can you be a hero to overcome problems in your life. But do you really want to be honest? If the world was secular, would it go to the mountains, to suppress the instincts of the people, and not to marry, that solved the problem? no. It is not more than just a cowardly avoidance.


The basic idea that people control, control, and train the person's nature and body is considered to be unclean. But the nature of man is not itself unclean. The flesh of the human being is not exhausted. The flesh and its nature have a purpose, and because they do not use it for their purpose, they must be denied and trained.


Because sharp knives are sharp, people are sometimes used to blame and even be used to commit crimes. Should we then blunt the knife so that it will not cut the knife to reduce the risk? Everyone knows that it is not. It is good to have a sharp knife and a good day. It is only when it is used for cooking it is intact. This is because it is the purpose of the person who makes and uses the knife.


The same is true of man. Man is the perfect God. If the person God created has problems, God can not be praised for being perfect, not being omnipotent, and not making mistakes. Everything that humanity has created with all-powerful God's plan is complete. Just because the purpose is not in man, it is because the wine is not enough because you do not live your life for that purpose.


Just as the sharpness of a knife becomes a tool of a crime, because the purpose of self-existence is not in itself, because God's faithfulness to God does not fill in his plan, the word LOGOS, Everything we do is to be a sin. That is, nature is sinful because life does not have the purpose of self existence in itself, and if it is in purpose, nature is whole.




Everyone wants his life to be like wine. It is the hope of the world that the nature of Christ, which is the victor of the world, will come forth in his own life. So I hope that you will win the life, the Messiah, and the Christ. In order to do so, God's Word, the plan of God, is filled in as a jar filled with water. It is the word of God that miraculous miracle of this Canaanite marriage feast that Jesus, who has become the body of the Word, like a jar full of water, will live only to live, and that life will be the life of Christ's glory.

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