오늘 날도 주일이라는 일요일이면 많은 사람들이 교회에 가서 예배를 드립니다. 예전에 그 모습을 보면 이런 생각을 해 본 적이 있습니다. ‘이렇게 하나님을 믿는 사람이 많은데 왜 세상은 바뀌지 않을까?’라는 생각. 지금 와서 생각하면 저도 세상이 참 잘못된 것이라고 생각했던 모양입니다. 하여간 많은 신앙인들이 세상을 바꾸는 것은 분명히 다른 문제지만, 다른 관점에서 볼 때 그렇게 <교회에 다니면 진정한 신앙인인가?> 하는 것은 생각해 볼 여지가 있습니다.


좀 뜬금없이 교회에 다니면 다 신앙인인지, 누가 진정한 신앙인인지를 이야기해 보고자 하는 것은 로마서를 쓴 바울 사도 역시 그것을 말씀하고 있기 때문입니다. 유대인인 바울 사도는 자신의 본심은 자기가 하나님에게서 끊어질지라도 자기 민족 이스라엘이 하나님의 백성으로서 구원을 받는 것을 원하지만, 그렇다고 이스라엘 곧 하나님의 백성이라는 것이 혈통으로 된 것이 아니라는 것도 분명히 하고 있습니다.


그러니까 바울 사도는 이스라엘이 혈통이 아니라 하나님의 의를 바로 아는 민족으로서 하나님의 나라와 백성이 되기를 진정으로 바랐다고 할 수 있습니다. 바울 사도가 진정으로 원한 것은 혈통으로 이스라엘이 하나님의 나라가 아니라 하나님의 의가 자기 삶의 의가 되는 사람이어야 하나님 나라에 속한 사람이라는 말씀을 하는 것입니다. 이것을 지금 이 시대의 말로 바꾼다면 교회에 다니는 사람이 하나님을 믿는 사람이 아니라 하나님을 믿는 사람이 교회를 이루는 것이라고 말할 수 있습니다.


신앙이라는 것은 결단코 외형에 관한 것이 아닙니다. 몸의 행실을 어떻게 하면 좋은 신앙이 된다거나, 어떤 습관을 가진다거나, 교회 생황을 어떻게 하면 된다거나 하는 것과 같은 것으로 하나님 앞에서 의로워지는 것이 아닙니다. 더 나아가서 교회에 다닌다고 되는 것이 아닙니다. 교회 역시 건물이나 단지 사람이 모여서 성경이야기를 하고 찬송을 부른다고 교회가 아닌 것입니다.


신앙이나 교회나 모두 방향이 있습니다. 하나님 앞에서 의로워지기 위하여 어떤 행동을 하고 십일조를 하고 경건해지며 깨어 있는 삶을 사는 것이 아닙니다. 하나님 앞에서 의로워진 사람이 삶의 십일조를 드리고 경건한 삶을 살며 깨어 있는 삶을 사는 것입니다. 아니 살 수 밖에 없는 것입니다. 생명의 법은 그것 외에 다른 모습이 없습니다. 짖어서 개가 되는 것이 아니라 개가 짖는 것입니다.


교회도 마찬가집니다. 십자가를 세우고 세상적인 방식에 의하여 목사가 된 사람이 예배를 집례하고 그래서 세상에서 성공하는 것이 하나님께 영광이라고 여기는 사람들이 모여서 예배와 찬송과 봉사를 한다고 교회가 되는 것이 아닙니다. 그런 것은 모두 회 칠한 무덤과 같은 것입니다. 교회는 하나님의 의가 자기 삶의 본질과 본성과 목적과 이유가 된 사람들이 그 의로 본성을 좇아 모이고 보니 교회가 되는 것입니다. 이것은 방향이 반대인 두 개의 경우입니다.


바울 사도가 의를 얻은 이방인과 의의 법을 좇았지만 이르지 못한 유대인이라는 대상으로 비교하는 것이 바로 그것입니다. 교회에 다니니까 교인이 되는 것이 아닙니다. 하나님의 의가 자기 생명이 된 사람들이 모여서 교회가 되는 것입니다. 그런 교회는 본성을 좇은 것입니다. 사람은 홀로 있지 않고 사람이 있는 곳으로 가서 공동체를 이루고 사는 본성을 가지고 있습니다. 마치 그와 같이 하나님이 보실 때 살아 있고 생명이 있는 사람은 그 본성 때문에 모이게 되는 것입니다. 바로 그렇게 모였을 때 그 모인 공동체가 바로 교회가 되는 것입니다.


그러므로 신앙이라는 것, 하나님을 믿는다는 것은 행위나 삶의 모양에 있는 것이 아닙니다. 행위나 삶의 모양은 그 본성이 표현된 것입니다. 많은 신앙인들이 실수하지 않으려고 자신을 경계하며 사는 것은 본성에 의하여 사는 것이 아니기 때문입니다. 오히려 자기의 본성은 세상에 보이는 것을 본질로 알고, 세상에서 성공하는 것이 하나님께 영광이라 여기는 본성인데 생명의 법인 하나님의 법을 지키려고 하니 잘 되지 않는 것입니다.


사람이라는 생명체에 비하여 곤충은 보잘 것 없을 수 있지만 그래도 사람이 곤충처럼 살지 못하는 것은 본성이 다르기 때문입니다. 만약 그렇게 하려면 너무 힘들 것이고, 또 모든 것을 곤충과 같이 할 수 없습니다. 생명이란 그런 것입니다. 하나님을 믿는 것도 같습니다. 스스로를 돌아보아 혹시라도 성경대로 살지 못할까 염려하고 노력하고 허벅지 꼬집으면서 깨려고 하는 신앙은 전혀 생명이 없는 것입니다. 그렇게 까지 해야 하는 이유는 신앙과 자기 생명이 다르다는 것입니다. 생명이 같으면 노력할 이유가 없습니다. 어떤 사람이 사람의 유전자를 가지려고 노력합니까?


그러므로 신앙은 본성에 의하여 표현되는 것입니다. 하나님 나라의 백성, 진정한 유대인, 진정한 이스라엘인, 진정한 신앙인은 자기 안에 있는 본성을 어떻게 할 수 없는 사람들입니다. 먼저 하나님의 의가 자기 안에 있어서 하나님이 의롭다고 하는 사람이 되는 것입니다. 이것이 존재론적 신앙입니다. 그렇게 존재가 되면 성경이 말씀하시는 모든 것, 하나님의 의가 자기 안에 없으면서 노력해서 하나님 앞에 의로워지려는 사람들이 그렇게 노력하는 모든 것이 자연스럽게 되는 것입니다. 아니 그럴 수밖에 없습니다. 생명의 본성은 그런 것입니다.


그러므로 진정한 신앙인, 진정한 유대인, 진정한 할례를 받은 사람, 하나님 나라의 진정한 백성은 행위로 의롭게 되는 사람이 아닙니다. 하나님 나라의 백성은 하나님의 의가 자기 삶을 주관하는 사람입니다. 대한민국에 사는 사람은 대한민국 헌법을 자유롭게 누리며 사는 사람인 것과 같습니다. 하나님의 의가 자기 본성이 되어 그 본성이 속에서 밖으로 표현되는 사람, 그 사람이 바로 진정한 신앙인인 것입니다.




(Translation by Google)



(Romans 9: 19-33) Who will be called believers?



Many people go to church and worship today if Sunday is also Sunday. I've been thinking about this before. "I think there are so many people who believe in God, why the world will not change?" When I think about it now, I thought the world was wrong. It is certainly a different matter that many believers change the world, but from a different point of view, there is room for contemplation, "Are you a true believer in church?"


I would like to talk about whether a person is a believer and who is a true believer in a church without any hesitation because Paul, who wrote Romans, is also telling it. Paul, the Jewish apostle, clearly states that though his own heart is cut off from God, his nation Israel must be saved as a people of God, but that Israel, the people of God, is not of blood.


So the apostle Paul really wanted Israel to be a nation and a people of God as a people who know the righteousness of God, not the bloodline. What the apostle Paul really wanted was to say that Israel is not the kingdom of God, but that the righteousness of God is the righteousness of his life. If you change this to the words of this age, you can say that a person who goes to church is not a person who believes in God but a person who believes in God is a church.


Faith is not about appearance. It is not something to do in front of God, such as doing good deeds, having some habits, or doing what is good for the church. It does not mean that you are going to church any further. The church is also not a church, where buildings or just people come together to tell Bible stories and sing praises.


There is a direction of faith or church. It is not something to behave, to pay tithing, to be godly, and to live a waking life in order to be before God. A righteous person before God is offering a tithing of life, living a godly life, and living a waking life. No, I can not but live. The law of life has no other form than that. It is not the dog barking, but the dog barking.


The church is the same. It is not to be a church where people who have established a cross and become ministers in a worldly manner are gathered together to worship, praise, and serve as people who regard worship as a place of worship and thus success in the world. All such things are like buried graves. The church is that the righteousness of God is the nature, nature, purpose, and reason of his life, and the churches are gathered from his righteousness. This is two cases with opposite directions.


Paul's apostle followed the law of righteousness with the Gentile, but that is what he compares to the object of the Jews who were not yet. I am not a member because I attend church. The righteousness of God is the gathering of people who became their own life and become a church. Such a church is following nature. Man has the nature of going to a place where people are not alone, and living a community. It is as if a person who is alive and has life when he sees God is gathered because of his nature. That is when the church is assembled, it becomes a church.


Therefore, to believe in God, to believe in God, is not in the form of action or life. The act or the shape of life is the expression of its nature. It is because many believers do not live by their nature to live by themselves to avoid making mistakes. Rather, his nature is the nature of what he sees in the world as an essence, and his success in the world is a glory to God, which is not good because he is trying to keep the law of God, the corporation of life.


Compared to human beings, insects may be insignificant, but people do not live like insects because their nature is different. If it does, it will be too hard, and not everything can be done with insects. Life is like that. It is also true of believing in God. The faith that tries to awaken while trying to worry that it will not live according to the Bible by looking at oneself even if it is, and it is twisted to the thigh, has no life at all. The reason to do so is that faith and self-life are different. If life is the same, there is no reason to try. Who is trying to have a human gene?


Therefore, faith is expressed by nature. The people of the kingdom of God, true Jews, true Israelis, true believers are those who can not do the nature in themselves. First, God's righteousness is in him, and God is righteous. This is ontological faith. When it comes to being, everything that the Bible says is natural, everything that God does is not in him, but that he endeavored and tried to be righteous before God. No, I can not help it. The nature of life is that.


Therefore, a true believer, a true Jew, a true circumcised person, a true people of the kingdom of God, is not justified by action. The people of the kingdom of God are the ones who govern the life of God. A person living in Korea is like a person who lives and enjoys the Constitution of the Republic of Korea freely. The person whose righteousness is God's righteousness, and whose nature is expressed outwardly, is the true believer.

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