(로마서 9:19-29) 사람과 하나님

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2017. 1. 10. 18:01 Writer : 김홍덕

하나님을 믿지 않는 사람들은 일반적인 세상의 논리와 맞지 않는 하나님의 섭리를 멀리합니다. 예를 들면 하나님을 믿으면 복을 주고 그렇지 않으면 지옥에 간다는 것과 같은 것입니다. 이것은 사실 다른 종교와는 좀 다른 것입니다. 다른 종교, 특히 동양적 종교들은 범용적인 선행이라 할 수 있는 것이 있습니다. 예를 들어 어떤 신앙을 가졌느냐와 상관없이 은혜를 잊지 않고 갚는 것이나 부모에게 효도하는 것과 같은 것은 다 복을 받을 수 있다는 여지가 있습니다. 하지만 하나님을 믿는 신앙은 그렇지 않다는 느낌이 강합니다.


그런데 사실 그것은 느낌만의 문제가 아닙니다. 사실이 그렇다는 것입니다. 하나님을 믿는 것은 하나님을 믿는다는 그 세계에 속하지 않는다면 어떤 선행도 의미가 없다는 것은 틀리지 않은 것이기 때문입니다. 이것은 단순한 종교적인 특성이나, 기독교의 고집이나 배타적 성격 같지만 실제로는 신앙에 있어 아주 중요한 관점입니다. 왜냐하면 그것은 행위로 의롭게 되느냐 아니냐의 문제이기 때문입니다.


그런데 이것이 사실이라면 사실 곤란해집니다. 일반적인 사회 윤리인 부모를 공경하는 것이나 도적적인 삶이 아무런 가치가 없는 것이 되기 때문입니다. 이것은 실제로 상당한 저항을 받고 있습니다. 왜냐하면 ‘일반적 사회 윤리를 어겨도 예수만 믿으면 천국에 가는 것인가?’라는 아주 큰 반감을 가진 반문을 유발하기 때문입니다. 그리고 실제 이것에 대하여 교회들은 명확한 답을 내지 못하고 있습니다. 겨우 가진 것은 일반적으로 교회에 다니는 사람들이 좀 더 도덕적이라는 정도의 해명뿐입니다. 그러나 그 마저도 기독교인들이 가끔 사회적 물의를 일으킬 때는 그 논리가 화염에 기름을 붓는 것과 같은 역할을 하게 됩니다. 이래저래 곤고한 상황인 것입니다.


그리고 이러한 부실한 신앙관은 ‘하나님이 사람에게 그러실 수 있는가?’로 이어집니다. 그래서 보편적 윤리와 무관하게 단지 예수만 믿으면 천국에 가고 믿지 않으면 지옥에 간다는 하나님의 법에 대하여 하나님을 믿지 않는 많은 사람들은 하나님을 비난합니다. ‘그게 말이 돼?’라고. 그리고 그런 사회적 저항에 항변하지 못하는 기독교인들도 내면적으로 그런 반문에 당황하고 있는 것이 사실입니다. 왜냐하면 많은 교회들 역시 행함이 하나님 앞에 의로움이라는 신앙을 가르치고 있기 때문입니다. 물론 입으로는 믿음으로 구원을 받는 것이라고 하지만 정작 설교나 신앙은 십일조를 하면(do) 하나님께서 부자가 되게 축복(have)해 주신다고 가르치고 있기 때문입니다.


이것은 어떤 관점에서 보면 별로 중요한 문제가 아닐 수 있습니다. 그저 하나님을 잘 알지 못하기 때문에 하는 항변이니 하나님을 알면 해결될 것이라고 하거나 사탄의 저항이라고 치부하고 넘어가기 일쑤이기 때문입니다. 하지만 알고 보면 이것은 아주 심각한 문제를 가지고 있습니다. 그렇기 때문에 바울 사도가 이것을 언급하고 있습니다. 하나님의 섭리에 사람들이 저항하는 것은 불의한 것이라고. 토기가 자신을 빗은 토기장이에게 항변할 수 없는 것이 아니냐고 말씀하고 있습니다.


어떤 경우라도 사람이 하나님의 섭리에 대하여 불만이나 의문을 가졌다면 하나님과 같은 안목을 가진 것은 아닙니다. 이것은 비단 하나님과 사람의 관계가 아니라도 같은 이치입니다. 사람사이도 이견이 있고 불만이나 의문이 있다면 같은 안목을 가진 것은 아니기 때문입니다. 바울 사도의 말씀이 ‘하나님이 자기 맘대로 하시는데 사람이 왜 잔말이냐?’는 느낌을 주는 것도 그렇고, 하나님을 믿기만 하면 보편적 사회 윤리와 무관하게 구원을 주시는 것은 부당하게 여겨지는 것도 하나님과 사람이 안목이 달라서 그렇습니다.


바울 사도가 말씀고자 하는 것은 ‘하나님은 고집쟁이라 자기 맘대로 하신다. 창조주가 맘대로 하는데 피조물이 왜 잔소리냐?’가 아닙니다. 하나님은 하나님의 의가 있다는 것입니다. 그것이 사람의 의와 다르다는 것을 말씀하고 있는 것입니다. 하나님이 창조주로서 사람을 대하는 것에 사람이 항변할 수 없다는 것은 ‘피조물은 닥치고 있어라!’가 아닙니다. 이것은 피조물은 창조주의 뜻을 알라는 의미입니다. 하나님은 맘대로 하니 그냥 닥치고서 가만히 있으라는 의미가 아닙니다.


바울 사도가 이런 말씀을 하게 된 이유를 생각해 보면, 이 로마서를 기록하게 된 동기를 생각해 보면 됩니다. 이방인들이 모여서 교회를 이룬 로마 교회. 그 교회에 유대인들이 유입이 되면서 혈통에 대하여 또 율법의 행위를 신앙의 중요한 요소로 주장하는 것으로 인하여 믿음만 있으면 되는 하나님의 구원이 변색되는 것에 대하여 경계하기 위함이었다는 것을 생각해 보면 된다는 것입니다. 


그것이 하나님은 창조주니 맘대로 한다는 것과 무슨 관계가 있느냐 싶겠지만, 하나님이 사람에게 맘대로 하면 되느냐?, 세상의 일반적인 윤리는 뒷전이고 단지 하나님만 믿으면 구원을 받느냐?, 예수 믿는다면 아무런 행위를 하지 않아도 되느냐? 같은 동서고금을 막론하고 기독교 신앙 안에서 상주한 이런 항변들은 모두 사람의 행위가 하나님 앞에서 의로워지는 단서라는 생각에 바탕을 두고 있기 때문입니다.


사람이 하나님의 행사가 하나님 맘대로 하는 것으로 보인다면 그것은 사람의 뜻대로 되지 않는다는 의미입니다. 하나님의 행사가 자기가 생각하는 것과 같다고 여기는 사람은 하나님께서 맘대로 하신다고 생각할 이유가 없습니다. 그러므로 하나님이 허물이 있다고 하거나, 성경에 기록된 대로 예수님을 믿어 하나님 앞에서 의로워지는 것에는 선한 행위가 필요치 않다는 것에 의문이 든다거나 가감하여 전하는 것과 같은 생각을 가졌다면 그것은 하나님과 다른 생각을 가진 것입니다.


즉 하나님은 믿음만 있으면 의롭다고 여기시는데, 사람은 행위나 사람의 외모와 가진 것과 성품이 어떤지도 의로움의 중요한 요소라고 여기기에 하나님께서 믿음만 있으면 된다고 하시는 것이나 예수님만 믿으면 행위와 무관하게 의로워진다는 것에 의심을 가지고 같은 값이면 다홍치마니 예수 믿는 사람이 기왕이면 도덕적이면 하나님이 더 기뻐하신다고 가감하는 것은 모두 하나님을 의심하고 하나님의 행사가 하나님 맘대로 하는 것으로 여겨지는 사람의 안목으로 인한 것입니다.


그렇다면 정말로 사람은 믿기만 하면 되는 것일까? 하나님만 믿으면 극단적으로 사람을 죽이거나 도적질을 해도 된다는 것일까요? 문제는 사람들이 이런 의문을 가지는 것은 믿음이 어떤 것인지, 하나님이 어떤 분인지 모르기 때문에 생기는 것입니다. 그러니까 방금 앞서서 말한 의문을 가지고 있다면 그 사람은 단 적으로 하나님을 모르는 것입니다. 그리고 그런 질문에 답하지 못하는 것 역시 같은 사람입니다.


이러한 비밀을 알려면 다시 한 번 하나님은 생명의 주님이심을 이야기해야 합니다. 생명이란 언제나 안에서 밖으로 그 본성이 표현되고 자라는 것입니다. 따라서 사람들이 기왕이면 다홍치마라는 식으로 생각하는 것, 즉 도덕적이고 윤리적이며 성경이 말씀하고 있는 것을 몸으로 지켜내는 것과 같은 것은 믿음만 있으면 없어도 되는 것이 아니라, 믿음이 생명처럼 있다면 그런 것은 생명의 본성이 표현되듯 나타나는 것이기 때문에 믿음만 있으면 된다고 말씀하시는 것입니다.


이것은 정말로 중요한 하나님의 법인데 사람들이 이것을 알지 못하기에 성경을 읽고서 성경을 문자대로 행하면 의롭게 된다고 생각하는 것입니다. 그런 생각은 생명이 안에서 밖으로 표현되는 세계가 아니라 행위가 있어야 하나님께서 의롭게 여기신다는 생각입니다. 그렇기 때문에 그런 가치관을 가지고 있으면 하나님의 행사를 오해합니다. 믿음만 있으면 세상의 어떤 행동도 하지 않아도 된다고 여기기에 믿음만 있으면 된다, 예수만 믿으면 행위는 상관없다는 말씀을 오해하는 것입니다.


하나님께서 사람을 만드신 목적이 이 육신으로 하나님의 의를 표현하시기 위함인데, 어떻게 하나님께서 행위나 세상 사람들이 하나님 아들을 보고 감동할 수 있는 삶을 살아내지 않겠습니까? 즉 행위를 나타내시려고 만든 사람에게 행위를 불필요한 것으로 여기실 리가 없는 것입니다. 다만 하나님은 행위 자체만으로 의로워지는 것이 아니라는 것입니다. 행위는 본성만 있으면 자연스럽게 나오는 것입니다. 


하나님이 원하시는 것은 바로 그것입니다. 생명의 본성이 있어 표현되는 하나님의 의를 바라시는 것입니다. 그래서 믿음만 있으면 된다는 것입니다. 믿음만 있으면 그 믿음이 하나님께서 의도한 삶을 행동으로 표현할 수밖에 없도록 만드셨는데, 사람들은 그 하나님의 의를 자기 안에 두려는 생각은 하지 않고 하나님의 말씀을 행동으로 지켜서 되는 것으로 착각하는 것입니다. 아니 자신들이 그런 것이라고 주장하는 것입니다.


그러므로 온전한 믿음만 있다면 하나님이 원하시는 모든 행함이 나올 수밖에 없고, 성경을 어기려 해도 어길 수 없으며, 하나님께서 의롭게 여기시는 믿음이 있는 이를 하나님이 긍휼히 여기시는 하나님의 의가 자기 안에 있기에 세상의 모든 일들, 하나님의 모든 행사, 하나님이 만들고 다스리시는 세상의 모든 일이 만족(에덴)스럽고, 또한 자기 삶이 하나님의 의로 살기에 이 땅에서 하나님 나라를 사는 것입니다. 그러니 당연히 죽어서든 언제라도 하나님 나라에 속한 백성이 되는 것입니다. 



(Translation by Google)



(Romans 9:19-29)  Man and God


Those who do not believe in God are far from the providence of God, which is incompatible with the logic of the general world. For example, if you believe in God, you bless and you go to hell. This is in fact different from other religions. Other religions, especially oriental religions, can be described as general good works. For example, regardless of what faith you have, you can be blessed with everything you do not forget to pay for your grace, such as paying back to your parents. However, faith in God is not strong.


In fact, it is not a matter of feeling. That is true. It is not wrong to believe that believing in God is meaningless if it does not belong to the world of believing in God. It is a simple religious feature, a stubborn or exclusive character of Christianity, but it is in fact a very important aspect of faith. Because it is a matter of whether it is justified by action or not.


However, if this is true, it becomes difficult actually. Honoring parents as a general social ethic, or a robbery, is of no value. This is actually receiving considerable resistance. This is because, if you break the general social ethics, you will have a great dislike of "Are you going to heaven if you believe in Jesus?" And the churches are not able to give a clear answer about this. The only thing you have is that you are generally more moral than those who go to church. However, even when it is occasionally socially controversial by Christians, the logic is like pouring a flame. This is a difficult situation.


And this poor faith leads to 'can God do to man?' So, regardless of universal ethics, many people who do not believe in God about God's law that they only go to heaven if they believe in Jesus and go to hell if they do not believe. 'That makes sense?' And it is true that Christians who are not able to protest against such social resistance are embarrassed by such a question. Because many churches also teach that faith is righteousness before God. Of course, it is said that you receive salvation by faith in your mouth, but preaching and faith teach you that God will have you to be rich when you pay tithing.


This may not be a very important issue from a certain point of view. This is because it is a plea because you do not know God well. But if you know it, it has a very serious problem. That's why the Apostle Paul mentions this. It is unrighteous for people to resist the providence of God. It is said that the pottery can not protest to the potter who combines himself.


In any case, if a person has a complaint or question about the providence of God, it is not the same as God. This is not a relationship between God and man. If there are disagreements among people, and there are complaints or questions, it is not the same. Paul's apostle said, "God does not do what he wants, but why does man drink?" And God and man know that it is unjust to give salvation regardless of universal social ethics if we believe in God This is different.


The Apostle Paul wants to say, 'God is a stubborn man, and he does his own thing. It is not the creator's choice, why is the creature nagging? ' God has the righteousness of God. It is saying that it is different from the righteousness of man. It is not 'the creature is shut up' that God can not protest against the person as the Creator. This means that the creation knows the Creator's will. God does not mean to shut up and stand still.


Consider the reason why the Apostle Paul spoke these words, and think about the motivation for writing this book. The Roman church where the Gentiles gathered and built the church. It is important to think of the fact that as the Jews were introduced into the church, they were to be wary of the blood of God, and of the salvation of God's salvation by faith, by claiming that the act of the law was an important element of faith.


I do not know what it is that I do not want to do, but I do not know what it is that I do not know. It is because these rebellions, both in the same East and West, and in the Christian faith, are all based on the idea that human action is a clue to God.


If a person seems to be doing what God does, God does not mean it. There is no reason to think that anyone who thinks that the event of God is the same as he thinks he does. Therefore, if you think that God has a transgression, or that you believe in Jesus as recorded in the Bible and do not need good deeds before God, is.


In other words, God believes that justice is righteous, because man believes that the act, man's appearance, character, and character are important elements of righteousness, that God has only faith, but that if he believes in Jesus, If it is the same value with doubt and doubt, the person who believes in Jesus is moral, and if it is moral, it is because of God's pleasure.


Is it really just a matter of believing? Do you think that if you believe in God, you can extirpate or kill people? The problem is that people have these questions because they do not know what faith is, or who God is. So, if you have a question just ahead of you, then you do not know God in a simple way. And it is the same person who can not answer that question.


To know these secrets, we must once again say that God is Lord of life. Life is always expressing and growing out of its nature. Therefore, it is not necessary for people to think in the form of a doctrine, that is, moral, ethical, and to protect what the Bible is saying by the body, but if faith is like life, You are saying that you can only have faith because it appears as if you are.


This is a really important law of God, because people do not know about it, so reading the Bible and thinking about the Bible literally justifies it. Such a thought is not the world in which life is expressed outwardly, but an act that requires God to be righteous. That is why if you have such values, you misunderstand God's events. It is only necessary to believe that if you have faith, you do not have to do any action in the world. If you believe in Jesus, it does not matter.


God's purpose in making man is to express God's righteousness in this flesh. How will God not live a life in which actions and world people can see and impress the Son of God? In other words, it is impossible for a person who made it to express an act to regard an act as unnecessary. But God is not just being done by the act itself. Act is naturally coming out only with nature.


That is what God wants. It is the nature of life that desires the expressed righteousness of God. That is why we need only faith. By faith, that faith made God's intended life an inevitable manifestation of action. People do not think of the righteousness of God in their own right, but mistake God's Word for action. No, they claim to be such.


Therefore, if there is a perfect faith, all the works of God will come out, and if the Bible is wrong, it can not be broken. And the righteousness of God, in whom God has mercy, is in him. All things in the world that God creates and governs are contentment (Eden), and the life of God is the righteousness of God. So, of course, any time we die, we become a people belonging to the kingdom of God.

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