(로마서 9:1-18) 하나님의 선택

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2017. 1. 9. 13:07 Writer : 김홍덕

로마서 1장에서부터 8장까지 율법과 복음에 대하여 말씀하신 바울 사도는 9장을 시작하면서 이스라엘에 대하여 말씀하십니다. 이는 율법을 주장하는 사람들의 대부분이 이스라엘 곧 유대인들이기 때문일 것입니다. 그들에게 바울 사도가 앞서 전한 말씀은 ‘율법이나 이스라엘이 먼저 선택된 것은 아무 의미 없다.’는 느낌을 줄 수 있을 것입니다. 그래서 바울 사도는 하나님의 선택에 대하여 말씀을 하십니다.


이것은 유대인이라는 것, 하나님 나라라고 이스라엘이라는 하나님의 선택은 하나님의 자유에 의한 것이지 이스라엘이 별스러운 존재라서 그런 것이 아니라는 것을 말씀하시는 것입니다. 이것은 오늘날도 마찬가지입니다. 대표적으로 모태신앙이라는 것이 있습니다. 나면서부터 기독교 집안인 사람을 일컫는 말인데 마치 신앙에 있어 어떤 선택을 받은 사람과 같이 여겨집니다.


바울 사도가 이스라엘을 선택하신 하나님의 의를 설명함에 있어 아브라함과 이삭의 말씀을 하십니다. 아브라함의 후손이라고 다 하나님께서 선택한 백성이 아니라 이삭에게서 난 자라야 하나님의 선택을 입은 것이라는 것과 이삭의 아내 리브가가 잉태하였을 때에 복중에 있는 쌍둥이가 아직 나지도 않은 시점 즉 아무런 공로나 모양도 알 수 없는 시점에 이미 하나님께서 에서가 아닌 야곱을 선택하심을 언급합니다.


바울 사도가 이러한 언급을 하는 것은 하나님의 선택은 사람이 뭐라고 할 것이 아니라는 것과 무엇보다 하나님의 선택은 사람의 어떠함에 있는 것이 아니라 하나님의 긍휼하심에 의한 것, 한 마디로 하나님 마음이라는 것입니다. 그리고 그것은 어떤 조건을 만족해야 선택을 하는 사람들의 가치기준으로 볼 때 불의한 것 같지만 하나님께서 그렇게 하시는 것은 전혀 불의한 것이 아니라는 것을 분명하게 말씀하고 있습니다.


그런즉 하나님께서 하고자 하시는 자를 긍휼히 여기시고 하고자 하시는 자를 강퍅케 하시느니라(롬 9:18)


이것은 한 마디로 ‘엿장수 맘대로’라는 것인데, 하나님의 입장에서 사람을 두고 누구는 택하고 누구는 버리는 것이 자기 마음이라고 하시겠지만 사람에게는 자기의 운명이 달린 문제이기에 ‘그럴 수 있지’라고 간과하기에는 너무 심각한 문제일 수 있습니다.(물론 하나님을 믿지 않으면 그런 심각함조차 없겠지만)


여기에 두 가지 생각할 것이 있습니다. 이것은 결국 하나의 관점일 수 있습니다. 먼저는 사람은 하나님의 피조물이라는 것입니다. 사람도 자기가 만들지도 않았지만 자기가 점유하거나 구매하기만 해도 자신의 것이라고 법적인 권리를 주장하고 그 소유를 자기 맘대로 하는 것을 당연히 여깁니다. 그런 사람이 자신을 만드신 하나님께서 누구를 선택하고 누구를 버리는 것에 대하여 맘대로 하셨다는 것이 불의할 수 없는 것입니다.


사람들이 이런 것이 참 불의한 것이라 여기는 것은 사람이 사람의 가치를 부여하고 있기 때문입니다. 그리고 그 가치 기준은 사람의 존재 목적에 대한 것이 아니라 사람의 생긴 모양과 능력과 사회적 지위와 역할에 관한 것이 기준입니다. 또한 사람들이 말하는 인간 존엄성 역시 존재 이후의 문제입니다. 존재하지 않는다면 존엄성 같은 것은 있을 수 없다는 것입니다. 


그렇다면, 존재한다면 당연히 존재의 목적이 있습니다. 사람이 존귀한 것은 존재의 목적 때문이지 존재 자체 때문이 아닙니다. 그러므로 사람이 자기 힘으로 존재하게 된 것도 아니면서 존재한다는 그 자체에 존엄성이나 가치를 부어하거나 존재하고 난 다음에 가진 자신의 조건으로 사람의 가치와 격을 논하고 대우가 달라지는 것은 다 사람의 기준에 의한 것입니다.


그러므로 사람의 모든 가지와 존엄성은 그 존재의 목적이 우선된 문제입니다. 이것은 세상의 모든 존재가 그렇습니다. 특히 사람이 만들고 사용하고 거래하는 모든 물건 역시 그렇습니다. 존재하는 목적과 이유에 대한 의미가 없다면 어떤 가치도 부여하지 않는 것이 사람입니다. 그런 사람들이 하나님께서 사람을 만드셨는데 그 존재의 목적은 배제하고서 서로의 생긴 모양이나 사회적인 능력이나 역할 또 재물이나 권력에 따라 가치를 부여하고 목적을 배제한 상태에서 존엄성을 운운하면서 정작 하나님께서 자신의 피조물인 사람의 선택에 대하여 하나님의 의지로 선택하는 것을 엿장수 맘대로 하는 것이라며 불의하다 할 수 없는 것입니다. 바울 사도의 말씀도 이것입니다.


특히 사람들은 사람을 볼 때 하나님께서 사람을 지으신 목적으로 서로를 대하는 것이 아니라, 존재한 이후에 인식한 자아가 세상에서 가진 역할, 또는 존재한 이후에 가지게 된 소유나 능력이나 권력이나 지위로 서로의 가치를 인식하고 또 무엄하게도 그것이 자기에게서 나온 것이라고 생각하는 죄 가운에 빠집니다.


남자로 태어난 것에 관하여 남자로 난 자가 어떤 기여도 한 것이 없음에도 불구하고 성별에 따른 삶의 극심한 차이를 두고 ‘나는 남자니까?’라고 여기는 것이나, 또는 남자들끼리 모여서 사회에서 남자에 대한 처우를 다르게 구성하는 것과 같은 것이 그 대표적인 것입니다. 우리가 아는 바에 의하면 어떤 종교에서는 이런 차이가 너무 극심하다는 것도 알고 있습니다. 이런 사람들의 가치관이 바로 선악과에 의한 것입니다. 자기가 기준을 만들기 때문에 생긴 일이라는 것입니다.


그러므로 사람들은 하나님의 행사에 대하여 불의하다 할 수 없습니다. 이것은 사람들이 하나님 앞에서 존재의 목적도 모르고 자기 선악의 기준으로 심판하고 판단하는 죄 가운데 있으니 자격이 없다는 것이 아니라, 하나님이 창조주이시니 사람은 그럴 수 없다는 것입니다. 그것을 안다면 스스로 선악의 기준을 가지고 죄를 범하지 않을 것이라는 것입니다. 다시 말해서 스스로 죄 가운데 있다 보니 하나님의 행사를 두고서 불의하다고 하거나, 그러면 안 되는 것 아니냐는 반문을 한다는 것입니다.


그리고 이것은 지난 글에서 이야기 해 본 예정론과 상관이 있습니다. 바로 앞의 내용과 같이 하나님께서 자기 맘대로 하신다면 그 구원이 정해진 사람이 마음대로 있다는 것이 되지 않느냐는 반문이 있을 수 있다는 것입니다. 하지만 앞선 예정론 대한 글에서 말씀드린 것과 같이 신앙은 고백적인 것입니다. 하나님의 은혜를 입는 것은 은혜를 입은 사람들의 고백에 관한 것이라는 것입니다.


바울 사도가 하나님께서 긍휼을 베푸는 사람을 선택하시는 것은 하나님의 마음이라고 말씀하고 있는 것은 기준이 없다는 것이 아닙니다. 그것은 하나님이 보실 때 의롭다고 여기는 것이라는 것입니다. 그것이 하나님 맘대로 하는 것입니다. 하나님은 한결 같은 분인데 이랬다가 저랬다가 하시는 분이 아닙니다. 즉 하나님께서 맘대로 하신다는 것은 기준이 없다는 것이 아니라 하나님의 의가 그 마음이고 기준이라는 것입니다.


이것은 앞에서 말한 사람들의 기준, 외모나 존재하고 난 다음에 자기가 가지게 된 것으로 심판과 판단의 기준으로 삼는 사람이 가진 선악의 기준이 아니라 하나님이 가지신 그 의에 따라 하나님의 긍휼이 베풀어진다는 것입니다. 그러므로 하나님의 예정은 특정 개인에 대한 선택이 아니라 하나님께서 사람을 향한 섭리를 가지고 있다는 것이 예정이고, 하나님의 긍휼을 입는다는 것은 사람이 가진 자기들의 기준으로 보면 엿장수 마음 같아 분명한 하나님의 의에 의하여 하나님의 뜻대로 되는 것이라는 것을 말씀하고 있습니다.


그 하나님의 기준과 의는 사람의 외모에 있는 것도 아니고, 이스라엘이라는 민족이나 혈통에 관한 것도 아니라는 것입니다. 그 의는 오직 하나님께 있고, 그 하나님의 의는 예수 그리스도를 통하여 보이신 것 그것이라는 것입니다. 그러므로 사람이 자신이 존재하고 난 다음에 인식한 자신의 어떠함이나, 또는 살아가면서 습득하거나 얻은 어떠함으로 하나님의 긍휼을 얻는 것이 아니라는 것을 말씀하고 있습니다.


따라서 이스라엘 백성이라는 것은 절대적으로 유리한 것이기는 하지만 그렇다고 하나님께서 의롭게 여기시는 것과 무관하게 그 혈통만으로 긍휼하심을 입거나 선택받은 민족이 되는 것이 아니라, 하나님께서 가지신 그 의로서 아브라함과 이삭과 야곱을 선택하심과 같이 하나님께서 보이신 그 의를 자기 존재의 이유로 삼고 살아가는 사람이야 말로 하나님의 뜻대로 부름을 받은 이스라엘 백성이라는 것을 바울 사도가 말씀하고 있는 것입니다.




(Translation By Google)



(Romans 9:1-18)  God's choice


Paul, who spoke of the Law and the Gospel from Romans 1 to 8, speaks about Israel at the beginning of chapter 9. This is because most of the people who claim the law are Israelites, or Jews. The words that the apostle Paul spoke to them would give them the impression that "law or Israel is not chosen first." So the apostle Paul speaks of God's choice.


This is Jewish, God's kingdom is Israel's choice of God, because it is God's freedom, and Israel is a distinct person. This is the same today. Typically, there is a mother faith. It is a word that refers to a person who is a Christian family from the outset, as if he were some choice of faith.


The Apostle Paul speaks of Abraham and Isaac in explaining the righteousness of God who has chosen Israel. Abraham's descendants are not of God's chosen people, but of Isaac's choice of God's choice, and that when Rebekah's wife Rebekah conceived, there was no time for twins in the womb to be born, That God already chose Jacob, not from.


The Apostle Paul mentions that God's choice is not to say what man is, and above all, God's choice is not in man, but in God's mercy, in one word, the mind of God. And it seems unrighteous in terms of the value of those who make choices as long as they satisfy certain conditions, but it is clear that God is not unrighteous in doing so.


Therefore God has mercy on whom he wants to have mercy, and he hardens whom he wants to harden. (Romans 9:18)


In other words, it is a very serious problem to be overlooked as 'it can be' because it is a problem that man has his own destiny. (Of course, if you do not believe in God, you will not even have that seriousness.)


Here are two things to think about. This can eventually be a single point of view. First, man is a creature of God. People do not even make up their own, but they claim to have legal rights as their own, even if they occupy or buy themselves, and take it for granted that they own it. It is unbelievable that such a man has made his own choice about whom God has chosen and who forsakes.


People think that this is unrighteous because people value humanity. And the value standard is not about the purpose of existence of a person, but about the shape and power of a person, their social status and role. Also, human dignity that people say is a problem after existence. If it does not exist, there is no such thing as dignity.


If so, then there is of course the purpose of existence. The honor of man is because of the purpose of being, not of being itself. Therefore, it is not the person who is not made to exist by his own power, but pays dignity or value to itself, and discusses the value and the value of the person with his own condition after he has existed. I will.


Therefore, all the branches and dignity of a person are matters whose existence is a priority. This is all that exists in the world. This is especially true of all things people make, use and trade. It is the person who does not give any value without meaning to the purpose and reason that exists. Such people have created human beings by God, who have excluded the purpose of their being, and have dignified their dignity in the form of their own appearance, social power, role, wealth, or power, It is unrighteous that we can choose whatever we choose to do with the will of God. This is also the word of Paul.


In particular, people do not treat each other for the purpose of God's creation when they see Him, but rather the role of the self, recognized after being, in the world, or the possessions, powers, It falls into the guilt of perceiving value and majestly thinking that it comes from self.


Regarding the birth of a man, the man who made a contribution does not make any contribution, but the extreme difference in life according to sex is that he thinks that I am a man, or that men are gathered together to form a different treatment for men The same thing is typical. We know that in some religions, this difference is too extreme. The value of these people is due to the good and evil. This is what happened because you made the standard.


Therefore, people can not be unrighteous about God's work. This is because people are in the guilt of judging and judging by the standard of their good and evil, not knowing the purpose of existence before God. It is not that they are not qualified, but God is the Creator and man can not. If you know it, you will not sin by your own standards of good and evil. In other words, when we are in ourselves in sin, we are told that we are unrighteous about God's actions, or that we should not.


And this has something to do with the predicament we discussed in the last article. If God is willing to do what he wants, there may be a question about whether or not the person whose salvation is decided is at his disposal. However, as I mentioned in the previous Preliminary Prologue, faith is a confession. To wear the grace of God is to confess those who are gracious.


Paul does not mean that there is no standard for which the apostle says that God chooses the one who gives mercy to God. That is what God considers righteous. That is what God does. God is the same person. It is not that there is no standard that God is willing, but that the righteousness of God is the heart and the standard.


This is not the standard of good and evil which is the standard of judgment and judgment of those who have come to appear before and after their existence, but that God's mercy is granted according to God's righteousness is. Therefore, God's plan is not a choice for a particular individual, but that God has providence to man, and that he is compassionate of God, by the standards of man, It is said that it is the meaning of.


The standard and righteousness of God is not in the appearance of a person, nor about the nation or lineage of Israel. His righteousness is only in God, and the righteousness of his God is what he has seen through Jesus Christ. Therefore, it is said that man does not gain God's mercy in what he himself recognized after he existed, or what he gained or learned by living.


Therefore, although the Israelites are absolutely favorable, they do not become a nation of choice or a race of merit, regardless of the justification of God, but of Abraham, Isaac, and Jacob as God's righteousness The apostle Paul tells us that the one who lives with God as the cause of his being, that is, the people who are called by God's will.

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