바울 사도는 유대인으로서 자기 민족 이스라엘이 진정으로 하나님의 구원에 속하기 원했습니다. 하지만 유대인들은 하나님의 의가 아니라 자기들의 의를 좇는 것이라 아쉬워했습니다. 이것은 로마서 후반 전반에 자주 나타난 바울 사도의 심정이기도 합니다. 하지만 여기서 정작 중요한 것은 이 말씀이 오늘날도 해당이 되는 것이라고 할 수 있습니다.


꼭 그것에 일치한다고 할 수 없을지는 모르지만 오늘 날 비교한다면 기독교인들을 유대인을 비할 수 있을 것입니다. 그것은 기독교인들이 이스라엘과 같이 선민이라는 이야기가 아니라, 기독교인들이 자기들의 의로 하나님을 섬기는 것이 비교가 된다는 것입니다. 하나님을 믿는데 하나님의 의로서 하나님을 믿는 것이 아니라 자기가 생각하는바 ‘하나님은 이렇게 믿는 것’이라는 생각을 좇아서 하나님을 믿는다는 것입니다. 그것이 바로 오늘 날 기독교인들이 바울 사도가 로마서를 기록할 때 언급한 이스라엘 민족과 비슷한 모습이라 할 수 있다는 것입니다.


그리고 바울 사도는 이런 모습, ‘하나님은 이렇게 믿는 것’이라며 하나님의 의와 다른 의로서 하나님을 믿는 모습은 오히려 모세의 율법을 모르는 것이라고 말씀하고 있습니다. 그렇게 말씀하는 것은 유대인들이 스스로가 하나님께서 모세를 통한 율법을 맡은 민족으로서 율법을 잘 알고 잘 지킨다고 자부했지만 오히려 그 율법의 마침인 그리스도를 십자가에 못 박을 정도로 율법을 몰랐다는 것입니다.


모세의 율법이 가진 의, 곧 하나님께서 율법을 주신 목적을 바로 안다면 분명히 그 율법으로 인하여 산다고 했습니다. 율법으로 인하여 산다는 것은 율법을 주신 목적이 삶을 이끌고, 삶의 목적이 된다는 것입니다. 그것은 하나님께서 율법을 주신 목적인 그리스도의 본성을 가지기를 바라시는 하나님의 의가 자기 안에서 삶을 이끈다는 것입니다. 그리스도의 본성으로 인하여 산다는 것은 그리스도의 본성이 삶의 유전자가 되었다는 것입니다.


그리스도는 모든 믿는 자에게 의를 이루기 위하여 율법의 마침이 되시니라 모세가 기록하되 율법으로 말미암는 의를 행하는 사람은 그 의로 살리라 하였거니와(롬 10:4-5)


그렇다면 바울 사도가 말씀하신대로 사는 것은 어떤 것이고, 또 그렇지 않고 열심은 있지만 지식(성경을 지식으로 안다는 것이 아니라, 율법을 주신 하나님의 의는 모른다는 뜻)은 없는 삶은 또 어떤 것일까요? 그 중에서 이번 글에서는 열심은 있으나 하나님의 의를 알지 못하는 모습을 살짝 보도록 하겠습니다. 긍정적인 모습, 하나님의 의가 삶의 본성인 모습은 이 블로그 전반에 많이 언급되었기 때문입니다.


교회 안에 있는 유머 중에 어떤 사람이 하나님께 기도하러 가서 이것저것 기도하고 일어서서 가려고 하니 하나님께서 그 뒤에다 대고 “야! 나도 말 좀 하자!”라고 하신다는 이야기가 있습니다. 또한 제가 가끔 언급하는 말 “인생에서 곤고한 일을 당하는 것은 몰라서가 아니라 안다고 확신하기 때문”이라는 마크 트웨인이라는 사람의 말도 열심은 있지만 하나님을 알지 못하는 것이 무엇인지 아는 것에 도움이 됩니다.


많은 사람들이 교회에 다니고 하나님을 아노라 하지만, 정작 하나님을 모르는 경우가 대다수입니다. 가장 모르는 것은 하나님의 정체성입니다. 하나님의 정체성을 모르면 하나님께서 무엇을 의롭게 여기시는지를 알 수 없습니다. 하나님은 존재의 신이십니다. 이것은 정말로 핵심(core)입니다. 하나님이 존재의 신이라는 것은 하나님은 존재만 하신다는 것이 아닙니다. 어떤 관계든 정체성만 분명하면 된다는 것입니다. 말이나 생각이나 행동이나 또 다른 개체와의 모든 관계 역시 자기 존재 정체성만 분명하게 알면 자연스럽게 정리되고 나타나며 행동하고 다스리게 되는 것입니다. 이것이 하나님의 정체성입니다.


하나님께서 존재의 신이라는 것은 하나님 앞에서 사람은 자기의 존재가 어떤 정체성을 가지고 있는지만 분명하게 되면 모든 것이 다 정해진다는 것입니다. 이것은 사람들 사이도 마찬가지입니다. 세상의 반은 남자고 또 반은 여자지만 그 많은 상대 남자 혹은 여자 중에서 나에게 의미 있는 남자 혹은 여자와 혼인을 하게 되면 부부라는 관계가 정해집니다. 그 관계가 정해지면 나의 배우자뿐 아니라 세상의 모든 이성에게 어떤 태도를 보여야 하는지 자연스럽게 정해지는 것과 같은 것입니다.


그러므로 사람들이 하나님을 믿을 때에 ‘내가 이렇게 하는 것이 하나님의 뜻인가?’, ‘아닌가?’, ‘그럼, 목사님께 가서 물어볼까?’와 같은 생각을 하는데, 그것은 자기 안에 답이 없다는 것입니다. 그것은 예수님께서 수가성 여인에게 말씀하신 것으로 보면 예수님이 주신 물을 마신 적이 없다는 것입니다. 하나님과 자신과의 관계가 정리되지 않았다는 것입니다. 하나님과 자신의 관계가 정리되었다면 무엇을 해야 할지 궁금할 이유가 없기 때문입니다. 부모와 자식이라는 관계가 성립되고 나면 서로에게 무엇을 해야 하는지를 몰라서 못하는 경우는 없습니다. 어떻게 해야 하는지를 모르는 경우는 있어도.


또한 하나님께 뭔가를 해야 하나님께서 기뻐하실 것 같거나, 또 왠지 이런 일을 하면 좋지 않은 결과가 있을 것 같은 망설임과 같은 것은 그 생각의 기승전결이 모두 관계에 관한 것이 아니라 행위에 관한 것입니다. 하나님은 사람의 행위에 반응하신다는 생각을 가지고 있다는 것입니다. 내가 이러면 상주고, 저러면 하나님이 벌하신다는 것은 행위 기반의 신앙입니다. 


즉 하나님의 의를 존재에 두지 않고 행위에 두고 있는 것입니다. 즉 하나님의 정체성을 존재의 하나님이 아니라 행위를 의롭게 여기시는 하나님, 행위를 기준으로 상과 벌을 주시는 하나님으로 인식하고 있다는 것입니다. 하나님을 알지 못하는 것입니다. 이것이 바울 사도가 말씀하시는 열심은 있으나 지식은 없는 신앙의 모습입니다. 그리고 이것은 오늘날 우리가 늘 보는 기독교인들의 모습니다.


그런 신앙은 자기의 의를 가진 신앙입니다. 하나님은 존재의 하나님이신데, 사람이 하나님은 사람의 행위에 대하여 살피시고 그 행위를 기준으로 그 사람을 대하신다고 여기는 의를 가지고 있으니 그것이 바로 자기의 의로 하나님을 믿는 것입니다. 하나님께서 사람의 행위를 감찰하시는 것은 그 행위가 나오는 그 사람의 중심을 보시겠다는 것입니다. 그래서 하나님께서는 사람의 중심을 보신다고도 하시고, 행위를 감찰하신다고도 하시는 것입니다.


이것에 대하여 오늘 본문에서 바울 사도는 이렇게 말씀하고 있습니다.

사람이 마음으로 믿어 의에 이르고 입으로 시인하여 구원에 이르느니라(롬 10:10)

사람이 하는 말은 그 마음에서 나오는 것입니다. 그래서 사람들은 때로 신뢰할 수 없는 말을 일컬어 <마음에도 없는 말>이라고 합니다. 마음에 없으면 말도 없는 것입니다. 다시 말해서 사람은 그 마음에, 그 중심에 있는 본성이 말과 행동으로 나타나는 존재라는 것입니다.


사람이 그렇게 속에 있는 것이 밖으로 표현되는 본성을 가진 것은 사람이라는 존재 자체가 하나님을 표현하는 존재이기 때문입니다. 즉 보이지 않는 하나님을 사람이 표현하는 것이 정체성이다 보니 사람의 본성 역시 눈에 보이지 않는 생각과 의가 말과 행동으로 나타나는 것입니다.


그런데 사람들이 하나님을 믿는 일에는 이것을 망각합니다. 행동을 바꾸면 사람의 정체성이 바뀐다고 여깁니다. 선한 말을 하고, 성경 보고, 기도하고, 전도하고, 봉사하면 하나님 앞에서 의로워진다는 것입니다. 아닙니다. 하나님의 의가 자기 본성이 된 사람이 선한 말을 하고, 성경 보고, 기도하고, 전도하고, 봉사하는 것입니다. 이것이 바로 온전한 것입니다. 존재의 정체성과 행위가 같은 것이 온전한 것이라는 것입니다.


그래서 사람들도 정체성과 맞지 않는 행동을 하는 것을 정죄하고 법으로 금합니다. 아내가 아닌 여자와 잠자리를 하게 되면 불륜이 되고 간음이 되는 것이며, 물건의 소유자가 아닌데 취하면 도적질이 되며, 자기가 선택한 생명이 아닌데 상해하면 범죄가 되는 것입니다. 그럼에도 불구하고 하나님을 믿는 것에 대하여는 이상하리만큼 행위가 하나님 앞에서 의로워지면 하나님께서 의롭게 여기신다고 생각합니다.


문제는 행위를 하나님께서 의롭게 여기신다는 증거조차 행위와 소유에 관한 것입니다. 하나님께 온전한 행동(새벽기도회를 가거나 십일조를 하는 것이나 또 예배를 드리는 것과 같은)을 잘 했더니 위험한 일도 벗어나고 사업도 잘 되고 만사형통하더라는 것입니다. 그것이 하나님이 주신 복이라는 것입니다. 행위로 의로워지려는 자는 결국 행위와 같이 나타난 것, 소유와 행위가 자기 의도한 대로 되는 것이 하나님이 의롭게 여기신 결과라고 여기는 것입니다.


하나님을 믿는다는 것, 아니 누구를 믿는다는 것은 그 믿는 대상이 어떤 것을 하든 수용하겠다는 것이지 그 대상이 나의 기대대로 행한다는 것이 아닙니다. 부모가 자식을 믿는다는 것은 자식이 뭘 하든 돕고 잘 될 것이라고 기다린다는 것이어야지 부모가 기대하는 것을 잘 수행할 것이라고 여기는 것이 되어서는 안 되는 것과 같습니다. 그것은 기대와 집착이지 믿음이 아닙니다. 그와 같이 하나님을 믿는다는 것은 하나님의 의가, 하나님의 맘대로 나에게 이루어지는 것이 하나님의 의를 믿는 것입니다.


그러므로 사람이 자기가 기대하는 바, 육신으로 살며 육신의 풍요를 하나님을 믿어 그 기대하는 바가 이루어지는 것이 하나님을 잘 믿는 것이라고 여기는 것은 다 자기의 의로 하나님을 믿는 것입니다. 그것은 존재의 신이신 하나님을 행위와 소유의 신으로 인식하고 규정하고 믿는 것이니 하나님을 우상으로 만드는 것일 뿐 하나님을 믿는 믿음이 아닙니다.


하나님을 믿는다는 것, 하나님 앞에서 의로워진다는 것은 하나님과 자신의 관계가 정립되는 것입니다. 하나님은 나를 만드셨다는 것, 하나님의 성품을 표현하시기 위하여 만드셨다는 것, 인생이 가진 이 연약한 육신(세상 가치관으로 보면 연약한)이 하나님의 성품인 사랑을 표현하기 위하여 수고할 수 있는 형식으로, 표현할 수 있는 존재로 만드셨다는 그 의가 자기 삶의 본질과 목적이 되는 것, 그래서 그 본성으로 인하여 살아가는 것입니다. 그런데 그 삶의 모습이 어느 날 보니 성경과 같더라는 고백을 하게 되는 것, 그것이 바로 하나님을 믿는 것입니다.




(Translation by Google)




(Romans 10: 1-15) Faith in establishing righteousness of oneself


The Apostle Paul wanted to be a Jew, his nation Israel, truly to be saved by God. But the Jews were sorry that they were following the righteousness of God, not their righteousness. This is also the heart of Paul's Apostle, often seen throughout the second half of the Romans. But what is important here is that this word is also true today.


I do not know if you can match it, but if you compare today, you will be able to compare Christians to Jews. It is not a story that Christians are just like the Israelites, but that Christians serve God in their righteousness. It is not believing God as the righteousness of God, but believing in God in accordance with the idea that "God believes in it" as he thinks. That is exactly what Christians today are like the Israelites that the apostle Paul wrote when he wrote the book of Romans.


The apostle Paul tells us that "God believes in this," and that when we believe in God as righteousness and other righteousness, we do not know the law of Moses. That is to say, the Jews themselves were proud to know and obey the law as a nation of God through Moses, but did not know the law enough to crucify Christ, the end of the law.


If Moses knew the right of the law, that is, the purpose God gave the law, he would surely live by that law. To live because of the law is that the purpose of the law is to lead life and to be the purpose of life. It is that the righteousness of God who wants to have the nature of Christ, the purpose God has given the law, leads to life in him. Living by the nature of Christ means that the nature of Christ is the gene of life.


Christ is the culmination of the law so that there may be righteousness for everyone who believes. Moses writes this about the righteousness that is by the law: “The person who does these things will live by them.(Romans 10: 4-5)


What then is life without the knowledge of the Bible (which means not knowing the Bible as knowledge, but God's righteousness that gives the law), what it is and what it is like to live as the apostle Paul said? In this article, let's take a look at how we are eager to know God's righteousness. The positive aspect, the righteousness of God, and the nature of life are many mentioned throughout this blog.


Some humor in the church went to pray to God, praying and praying, and going to stand up. Then God said, "Hey! Let me talk to you! " Also, I sometimes say, "I am convinced that I know, not because I do not know what I am doing in my life, but because I am sure I know what I am doing. I am eager to learn what it is that I do not know God.


Many people go to church and know God, but most of them do not know God. What we do not know is God's identity. If we do not know God's identity, we can not know what God is justifying. God is the God of being. This is really the core. God is the God of being that does not mean that God exists. In any case, the identity must be clear. All relationships with words, thoughts, actions, and other objects are also naturally organized, manifested, acted, and governed if we know only our identity. This is God's identity.


God is the god of being that when God is certain of what his identity is in front of God, all things are settled. This is also true among people. Half of the world is a man and half is a woman, but when I marry a man or woman who is meaningful to me among those many opponent men or women, the relationship is determined. Once that relationship is established, it is naturally determined not only my spouse, but also all attitudes of the world to show what kind of attitude to show.


Therefore, when people believe in God, they think, 'Is it my will that I should do this?', 'Do not you?', And 'Well, do you want to go to the pastor and ask?' It means that Jesus did not drink the water Jesus gave when he said to the woman. The relationship between God and herself is not clear. There is no reason to wonder what to do if your relationship with God is clear. Once the relationship between parents and children has been established, there is no reason not to know what to do to each other. I do not know what to do.


It is also about the act, not the relationship, that the god of the thought is like the hesitation that God might be pleased to do something to God, or that somehow it would have a bad result. God has an idea that he is responsive to man's actions. It is an act-based faith that I will be rewarded for this and that God will punish me.


In other words, we do not put God's righteousness into existence, but put it into action. In other words, God's identity is perceived not as the God of being, but as a God who rewards justice as a reward and punishment on the basis of his actions. You do not know God. This is the image of faith in which the Apostle Paul speaks with zeal, but without knowledge. And this is the picture of Christians we see today.


Such faith is self-righteous faith. God is the God of being, man has righteousness that God sees about man's actions and treats him on the basis of his actions, that is, to believe in God in his righteousness. What God observes man's behavior is to see the center of the man from which the act comes. That is why God regards the center of man and observes his actions.


In this regard, the apostle Paul speaks in the text today.

For it is with your heart that you believe and are justified, and it is with your mouth that you profess your faith and are saved. (Romans 10:10)

Man speaks from his heart. So people sometimes call unreliable words <sayings not in the heart>. If you do not mind, you are speechless. In other words, a person is a person whose mind, the nature at its center, is manifested in words and actions.


It is because the existence of man is a manifestation of God. In other words, it is identity that man expresses invisible God, and man's nature is also manifested in invisible thoughts and righteous words and actions.


But people forget this when they believe in God. I think that changing the behavior changes the person's identity. If you say good words, see the Bible, pray, evangelize, and serve, you will be righteous before God. no. The righteousness of God is the person whose personality is to speak good, to see the Bible, to pray, to preach, to serve. This is the whole thing. The identity of existence and the act are the same thing.


So, people condemn and act against the identity of the act. When you go to bed with a woman who is not your wife, you become an adultery and become an adultery. If you are not the owner of an object, you become a thief. If you are injured, it becomes a crime. Nevertheless, I think God is righteous if it is strange to believe in God, if the act is right before God.


The problem is that even the evidence that God acts righteous is about deeds and possessions. We have done good things to God (such as going to a prayer meeting at dawn, paying tithing, or worshiping), so that we can escape dangerous things, do business well, and be prosperous. That is blessing from God. Those who are willing to be righteous by the act end up believing that what appeared to be an act, that the possession and deed are as they intended, is the result God justified.


Believing in God, not believing in someone, means accepting whatever the believer does, not that it does what I expect. Parents' belief in a child means that they should be able to help the child do whatever they can and be good. It should not be supposed to be what parents expect to do well. It is expectation and obsession, not faith. Likewise, to believe in God is to believe in God's righteousness, that God's righteousness is fulfilled in me.


Therefore, every man believes in God in his righteousness that he believes that the expectation of what he expects of God to live in the flesh and live in the flesh is to believe in God. It is the god of being who recognizes, prescribes, and believes God as the deity of action and possession, not just faith in God, making God an idol.


Believing in God, being righteous before God means establishing your relationship with God. God created me to express the character of God, that this weak body of life (soft in view of world values) can be expressed in a form that can work to express love, the character of God It is the nature and purpose of one's life that makes him a being, and so he lives by that nature. However, the way of life is that one day I confess that it is like the Bible, that is to believe in God.


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