그러므로 형제들아 내가 하나님의 모든 자비하심으로 너희를 권하노니 너희 몸을 하나님이 기뻐하시는 거룩한 산 제사로 드리라 이는 너희의 드릴 영적 예배니라 너희는 이 세대를 본받지 말고 오직 마음을 새롭게 함으로 변화를 받아 하나님의 선하시고 기뻐하시고 온전하신 뜻이 무엇인지 분별하도록 하라(롬 12:1-2)


유명한 말씀입니다. 그리고 이 블로그에서도 자주 인용한 성경구절입니다. 하나님께 우리를 산 제사로 그린다는 것은 우리 삶이 하나님께서 주관하시는 삶이 되도록 한다는 것입니다. 그리고 하나님께서 주관하신다는 것은 하나님의 종이나 아바타가 된다는 것이 아니라, 우리 본성이 하나님의 성품이 되므로 그 하나님의 성품이 육신으로 살아가는 우리 삶으로 나타나게 하라는 말씀인 것입니다.


사실 이 말씀은 로마서 11장 마지막 부분과 연결된 말씀입니다. 하나님의 지혜가 깊다는 말씀, 누가 하나님께 먼저 드려서 갚으심을 받겠느냐는 말씀, 만물이 주께로부터 나와서 주께로 돌아간다는 말씀에 이러서 ‘그러므로’라는 접속사와 함께 주신 말씀으로 문맥상으로도 의미상으로도 연결된 말씀입니다.


로마서 11장에서는 모든 사람은 하나님의 긍휼을 입기 위하여 불순종의 상태, 즉 하나님께서 사람을 만드신 목적을 이루기 위하여 예비된 존재라는 말씀을 하였습니다. 그러니 그렇게 예비된 모든 인생은 하나님께서 그 안에 거하시므로 하나님의 의와 성품이 나타나는 삶이 되라는 것은 너무 자연스러운 연결이고, 놀라운 비밀의 말씀이라 할 수 있습니다.


많은 사람들이 하나님을 믿는데, ‘그렇게 하나님을 믿는 것이 누구에게 유익인가?’라는 질문을 던져보면 이야기가 심각해집니다. 많은 사람들의 신앙은 하나님께 자신을 드리면 하나님께서 인생을 살 동안 그리고 그것도 모자라서 죽고 난 다음에까지 하나님께서 복을 주셔서 심지어 천국에 가면 고래등 같은 기와집에 살 것이라고 합니다.(좌식 생활을 할 수 없는 서양 사람은 어쩌라고?)


그런데 바울 사도는 이런 말씀을 하십니다.

누가 주께 먼저 드려서 갚으심을 받겠느뇨(롬 11:35)

사람이 먼저 하나님께 무엇을 하므로 그 값으로 하나님께 무엇을 받을 수 없다는 것을 말씀하고 있다는 것입니다. 이것은 신앙에 있어 중요한 것입니다. 많은 사람들은 하나님께서 우리의 죄를 사하시려고 그 아들을 이 땅에 보내셔서 우리의 죄를 사하셨으니 그 은혜에 보답하고자 하나님께 자꾸 뭔가를 드리려 하고, 하나님을 위하여 뭔가를 하려 합니다. 방향이 사람에서부터 하나님을 향한 신앙을 가지고 있다는 것입니다.


하지만 하나님과 사람 관계의 방향성은 언제나, 태초부터 지금까지 단 한 순간도 예외 없이 <하나님에서부터 사람>이라는 방향성을 가지고 있다는 것입니다. 이것에 대하여 바울 사도는 이렇게 말씀하고 있습니다.

이는 만물이 주에게서 나오고 주로 말미암고 주에게로 돌아감이라 영광이 그에게 세세에 있으리로다 아멘(롬 11:36)


만물이 다 하나님에게서부터 나온 것이라는 것입니다. 이것은 존재의 이유와 존재 자체 그 모든 것이 다 하나님께로 부터 나왔다는 것입니다. 이것은 방향성이 분명한 것입니다. 그러므로 신앙이라는 것이 사람이 하나님께 무엇을 드리므로 하나님께 그 값을 받거나 하나님을 변화시키는 것이 아니라는 것입니다.


그러면 어떻습니다. 우리가 하나님께 우리 몸을 거룩한 산 제사로 드리는 것 역시 그렇다는 것입니다. 이것은 앞선 말씀들에 이어진 말씀입니다. 사람은 하나님께 드리므로 그 드린 것에 대한 값을 하나님으로부터 받는 것이 아니고, 사람은 하나님께로부터 나왔으니, <그러므로> 그렇게 나온 너희 몸을 하나님께 드리라는 것입니다.


이것은 어려운 것일 수 있습니다. 하나님에게서부터 사람을 향하는 방향성을 선언하고서 사람들에게 하나님께 그 몸을 살아 있는 제사로 드리라니? 어려울 수 있습니다. 이것을 바로 알려고 하면 하나님께 우리 몸을 산 제사로 드린다는 것이 어떤 의미인지 살펴보아야 할 것입니다.


그러면 먼저 하나님께서 우리 사람을 만드신 목적을 상기해 보아야 합니다. 하나님께서는 사람을 만드실 때에 하나님의 형상대로 만드시고, 그 코에 생기를 불어 넣으셨다고 했습니다. 그랬더니 사람이 생령이 되었다고 하셨습니다. 여기서 핵심적인 것은 ‘살았다’는 것, 즉 생명이 있는 것의 정체입니다. 무엇을 두고 살아 있다고 하느냐, 무엇이 살아있는 영, 곧 생령이냐는 것입니다.


그것은 다름이 아니라 하나님이 지으실 때 뜻하신 대로 하나님의 형상을 가지고 있을 때 살아있다고 한다는 것입니다. 그러나 이 형상은 물리적 형상이 아닙니다. 하나님과 사람의 생김새가 같다는 말씀이 아니라는 것입니다. 이것은 사람은 하나님의 이미지, 곧 사람을 보면 하나님이 어떤 분인지 알 수 있도록 하시겠다는 것입니다.


그렇게 사람이 하나님의 형상 곧 이미지와 성품을 어떻게 표현할 것인가 하면, 그것은 하나님께서 사람 안에 생기가 되어 들어오시므로 그 사람이 생령이 된다는 것입니다. 다시 말해서 하나님께서 들어오시기 전의 사람은 한낱 흙덩이일 뿐인데, 그 사람 안에 하나님께서 살아 있다고 하는 영이 들어오므로 그 사람이 하나님이 보실 때 산 사람이 되었다는 것입니다.


바로 이것이 우리 몸을 거룩한 산 제사로 드리는 것입니다. 하나님의 영이 우리 안에 들어오시므로 우리가 생령, 곧 하나님께서 보실 때 살아있다고 할 수 있는 영이 된다는 것입니다. 하나님이 보실 때 살아 있다는 것은 하나님께서 사람을 만드신 목적이 그 사람에게서 이루어졌다는 것이고, 하나님의 영이 사람 안에 생령으로 있다면 그 사람의 육신은 당연히 그 영의 품성을 표현하는 대로 살 수 밖에 없는 것이니 그 몸은 사나 죽으나 하나님의 영을, 하나님의 성품을 표현하며 살게 되는 것입니다. 그러니 그것이 하나님께 거룩한 산 제사로 자기 몸을 드린 것이 되는 것입니다.


그러므로 일반적으로 사람들이 생각하는 것과 같이, 육신으로 어떤 수고를 하나님께 드리고, 직업도 종교적인 것을 가지고, 생활도 교회에 다니지 않는 사람과는 가급적 역이지 않고 교인들과 많이 어울리면서 사는 것과 같은 것을 하나님께 자기 삶을, 육신을 산 제사로 드리는 것이라고 생각하면 곤란한 것입니다. 그것은 오히려 이단이 될 수 있는 것입니다.


왜냐하면 교인들만 모여서 자기들끼리 “어이샤! 어이샤!” 하면 서 서로 칭송하고 살아가는 것만이 신앙이라고 한다면, 하나님의 성품이 새롭게 어디서 나타나겠습니까? ‘아 저것이 하나님의 성품이구나!’라고 고백하는 사람이 나타나서 하나님의 성품이 드러나는 것은 믿는 사람에게서만 있는 일이 아닙니다. 물론 믿는 이들이 삶을 공유하면서 순간순간 그 삶 속에서 비쳐지는 하나님의 성품을 함께 나누는 것이 교회고 공동체입니다만, 그렇다고 세상이란 곳이 배척할 곳은 아니라는 것입니다. 하나님을 알지 못하는 사람들이 널린 세상은, 새롭게 하나님의 성품을 발견할 사람들이 널린 곳이라는 것입니다.


그리고 그들은 바울 사도의 말씀과 같이 하나님의 긍휼하심을 얻기 위하여 불순종 상태에서 대기 상태로 있는 사람들인데, 그런 사람들에게 하나님의 성품을 표현하면서 사는 삶을 공개하지 않는다면 그것은 옳은 것이 아니라는 것입니다. 이것이 바로 복음을 전하는 것에 관한 말씀인 것입니다. 다시 말해서 교인, 세상사람 가릴 것 없이 하나님의 성품을 표현하면서 사는 것이 하나님께 자기 몸을 거룩한 산 제사로 드린 것이고, 그 삶은 하나님께서 사람을 지으신 목적하심 그대로 그의 삶으로 인하여 하나님의 성품이 드러나는 것이 되는 것이며, 그것이 전도고 복음을 전하는 것이라는 것입니다.


따라서 우리 몸을 거룩한 산 제사로 드리는 것은 하나님께서 우리 안에 거하시므로 우리의 몸이 그 하나님의 성품에 메이게 되어, 그 하나님의 성품이 우리 육신을 통하여 표현되고, 그 표현된 하나님의 성품을 보고 사람들과 또 신앙을 함께 한 성도들이 하나님을 발견해가는 것이 우리의 삶이 되어야 하는 것입니다. 십자가에 달리신 예수님을 보고 ‘하나님의 아들이었도다!’는 고백이 나왔던 것 같이. (그러므로 우리 몸을 산 제사로 드리는 것이나 우리가 십자가를 지고 예수님을 따라 가는 것은 같은 것이기도 합니다.)




(Translation by Google)




(Romans 12: 1-2) To offer your bodies as a living sacrifice



Therefore, I urge you, brothers and sisters, in view of God’s mercy, to offer your bodies as a living sacrifice, holy and pleasing to God - this is your true and proper worship. Do not conform to the pattern of this world, but be transformed by the renewing of your mind. Then you will be able to test and approve what God’s will is - his good, pleasing and perfect will.. (Romans 12: 1-2)


It is famous. And this is a frequently quoted verse in the blog. Drawing us a living sacrifice to God means that our life is God-controlled. It is not to be God's servant or avatar, but to make our nature manifest in the life of the flesh because the nature of God is the character of God.


In fact, this is the word connected with the last part of Romans 11. God's wisdom is deep, who says to God that he will pay it first, and all things come out of the Lord and return to the Lord. In this context, It is connected word.


In Romans 11, everyone said that in order to receive God's mercy, he was prepared to fulfill the purpose of disobedience, God's purpose. Therefore, it is a natural connection and a remarkable secret that all life so prepared to be a life in which the righteousness and character of God are revealed because God dwells in it.


Many people believe in God, and asking, 'Whose benefit is it to believe in God?' Many people believe that if God gives Himself to God, God will bless them even after He died and died because of their inability to live, even when they go to Heaven to live in tile-like houses. What about?


But the apostle Paul says this.

 “Who has ever given to God, that God should repay them?” (Romans 11:35)

It is said that a person can not receive anything from God for what he does to God first. This is important to faith. Many people have sent their sons to this earth for the sake of our sins and have forgiven our sins. They are trying to give something to God and to do something for God to repay the grace. The direction is from man to faith in God.


However, the direction of the relationship between God and man always has the direction of "from God to man", from the beginning to the present. In this regard, the Apostle Paul says:

For from him and through him and for him are all things. To him be the glory forever! Amen.(Romans 11:36)


All things come from God. This means that the reason for existence and the existence itself are all from God. This is a clear direction. Therefore, faith is not a thing that a man gives to God or receives God's price or changes God.


How about that? It is also true that we are giving our bodies to God as sacred mountain sacrifices. This is the word that precedes the foregoing. It is not that you receive from God the value of what you give because you give it to God, and man comes out of God, so that you will give your bodies to God.


This may be difficult. Do you declare the direction from God to man and give it to the people as a living sacrifice to God? It can be difficult. If we know this rightly, we will have to see what it means to give God our sacrifice.


Then we must first recall the purpose God has made for us. God made man in the image of God when he was making man, and he breathed life into his nose. He said that man became a living being. The key here is the 'living', the identity of the one with life. What is left alive, what is the living spirit, the living spirit?


It is not that different, but that God is alive when he has the image of God as he intended. However, this is not a physical form. This is not to say that God and man look the same. This means that a person will know the image of God, that is, who he is.


So how does one express God's image, image and character, that God is born in man, so that man becomes a living being. In other words, the man before God came in is only a clay, in which the spirit comes in which God is alive, so that he became a living man when God saw him.


This is our offering of the holy mountain sacrifice. The Spirit of God comes into us, so that we become a spirit that can be said to be living in the presence of God, the living God. When God sees that he is alive, God means that the purpose of man was made by the man, and if the Spirit of God is a living being in man, the flesh of the man must live as he expresses the character of the spirit. Is to die in death or death but to express God's spirit and God's character. So it is that we gave ourselves to God as sacred mountain sacrifices.


Therefore, in general, as people think, the same things as living in harmony with the church members as much as possible are not as ineffective as those who give some work to God in the flesh, It is difficult to think of self-life as offering sacrifices to the flesh. It is rather a heresy.


Because only the church members gathered together and said, "Hey! If you say that faith is the only thing that praises and liveth each other, is there a new character of God's character? It is not only in the believer that a person who confesses, "Oh, that is the character of God!" Appears and reveals God's character. Of course, it is church and community that believers share life and share the character of God reflected in the moment, but this is not the place to be rejected by the world. The world of those who do not know God is the place where the people who will discover the character of God are new.


And they are those who are in a state of disobedience in order to obtain God's mercy, as Paul's apostle says, and it is not right if they do not reveal the life that expresses the character of God to such people. This is the Word about preaching the gospel. In other words, living in expressing the character of God without being a member of the people, the world, gave his body to God as a holy living sacrifice, and his life is the manifestation of God's character because of his life as God created man. And that is to preach and preach the gospel.


Therefore, offering our bodies as holy living sacrifices is because God dwells in us, so that our bodies are brought to the character of God, that God's character is expressed through our flesh, And the saints who share the faith should be our lives to discover God. Just as Jesus came to the cross and said, "You were the Son of God!" (Therefore, it is the same to give our body as a living sacrifice, or to follow Jesus as we take the cross.)



,