사람들은 간혹 ‘하나님께서 자신에게 복음을 전하지 않았는데 어떻게 하나님을 알 수 있겠느냐?’며 반문합니다. 대표적인 것이 예수님께서 이 땅에 오실 즈음에는 통신이나 교통이 발달하지 않았으므로 동양의 나라들이나 아메리카와 같은 지역에 살다 죽은 사람들에 대하여 변론하는 것과 같은 것입니다. 하지만 바울 사도는 사람들이 하나님께 그런 핑계를 댈 수 없다고 이미 목을 박았습니다.(롬 1:18-20)


[평교인의 성경 보기/로마서] - (로마서 1:18-23) 사람은 원래부터 하나님을 아는 존재



사실 사람들에게 하나님은 언제나 구걸하듯이 그 뜻하신 바를 전하였다고 하셨습니다.(롬 10:21) 하지만 그럼에도 사람들이 하나님을 믿지 않았던 것은 사람들이 가진 하나님에 대한 상(象) 곧 선입견 때문입니다. ‘하나님은 이렇고, 이런 모습으로 사람에게 오신다.’는 생각 때문입니다. 그 가장 대표적인 것이 바로 예수님을 십자가에 못 박은 유대인들의 모습입니다. 가난한 목수의 아들이 하나님의 아들일리 없다는 것이었습니다.


사람들이 하나님을 생각하는 것, 그리고 하나님께서 사람에게 복음을 전하신 사실 여부에 대한 자신들의 생각은 하나님께서 사람을 만드신 목적과 의와 뜻을 얼마나 믿고 신뢰하고 이해하는지의 문제와 같습니다. 하나님께서 사람을 만드신 목적이 사람을 통하여 하나님의 의와 뜻을 나타내시고자 하신 것임을 아는데, 사람이 하나님의 복음을 전하는 것을 알지 못할 이유가 없기 때문입니다.


하지만 사람들은 ‘하나님은 이렇다.’고 생각하는 그들 스스로의 생각을 쉽게 버리지 못합니다. 사람들이 그 생각을 버리지 못하는 것은 하나님께서 고의로 강퍅하게 만드셔서가 아닙니다. 하나님께서 그 뜻을 나타내신 세상을 사람이 태어나서 인식하는 과정에서 세상의 가치관을 자기의 의로 수용했기 때문입니다. 이것 역시 하나님의 뜻과 다른 것입니다. 세상은 하나님의 성품이 표현된 것인데, 사람은 그 표현된 것 자체가 본질이라고 여기기 때문입니다.


바울 사도가 로마서를 통해서 또 다른 서신들을 통해서 하나님의 복음은 믿음만 있으면 된다고 하는 것은 사람들이 가진 ‘하나님은 이런 분’이라는 생각이 잘못된 것이라는 뜻도 포함된 것입니다. 사람들이 하나님을 생각하기를 ‘이런 공로(행위, Do)를 드리는 것을 기뻐하신다.’고 생각하니 그렇게 뭔가를 행하려 하고, 또 하나님을 그렇게 생각하니 당연히 하나님의 말씀을 전하는 사람이나 하나님의 아들 역시 그런 것에 있어 보통의 사람보다 뛰어난 사람일 것이라고 확신하는 것입니다.


하지만 하나님의 복음은 사람이 사람 그 자체 이상의 어떤 것이 있어야 한다거나, 아니면 보통 사람이 가지지 못한 것이 있으면 아무래도 좋다고 하지 않습니다. 하나님의 복음은 사람이기만 하면 되는 것입니다. 목사여야 한다거나, 방언을 할 수 있어야 한다거나, 돈이 있어야 장로가 된다거나, 고상해야 한다거나 한다면 그것은 모두 하나님의 복음을 대적하는 것입니다. 하나님께서 그러신 적이 없기 때문입니다.


이 기본 중의 기본이 지켜지지 않으니 복음이 전해지지 않는 것입니다. 전하는 이도 사람이면 족하고, 듣는 이도 사람이면 족한 것이 복음인데, 전하는 이는 할례를 받아야 한다고 생각하거나 목사 안수나 강도권이 있어야 한다고 생각하고, 듣는 이도 ‘사람+종교적 옵션’이 있어야 들어줄 수 있다고 여기는 생각들은 모두 바울 사도가 로마서에서 경계하고 있는 것입니다.(그런데 오늘날 이것이 정설이 되었습니다.)


바울 사도가 로마에 있는 성도들이 로마에 유대인등이 유입되면서 복음을 수용하려면 할례를 받아야 하고 율법을 지켜야 한다고 하는 것을 반박하는 것이 바로 이런 이유 때문인 것입니다. 할례나 율법이 나쁜 것이 아니라 그것이 있어야 한다고, 그런 것이 있으면 좋다고 하는 것이 복음이 아니라는 것입니다. 태어나기를 유대인으로 나서 자기도 알지 못할 때에 할례를 받은 자는 그대로 살면 되고, 자기가 속한 사회와 나라가 율법을 지키는 문화고 자신 또한 그것이 견달만하고 익숙하면 그대로 살면 될 뿐이지 그것이 하나님 앞에서 의로워지는 것에 어떤 영향도 주지 않는다는 것입니다. 오히려 그래야 한다고 하는 것이 하나님을 진노케 하는 것입니다. 왜냐하면 그래야 한다는 그 생각이 예수님을 십자가에 못 박았기 때문입니다.


복음은 사람이기만 하면 되는 것입니다. 사람이 하나님께서 자신을 만드시고, 또 그러하기에 자신의 존재 이유를 아신다는 것을 믿고, 그 이유를 예수님께서 보이셨다는 것을 믿으며, 그 예수님의 모습과 말씀이 자기 안에 심겨졌을 때 성령의 감동으로 그것이 생명이 되기만 하면 된다는 것, 그것만 있으면 됩니다. 그렇게 생명이 되고, 그 생명으로 거듭나면 행동이나 살아가는 것은 그 생명의 유전적인 본성이 다 알아서 하는 것입니다. 그것이 하나님께서 다 알아서 하신다고 말하는 것입니다. 그 본성이 하나님의 본성이기 때문입니다.


그러므로 복음을 전하는 것은 이것만 전하면 됩니다. 그러면 어떻습니까? 그것을 전하는데 왜 신학이 필요합니까? 왜 할례가 필요합니까? 왜 율법을 또 성경을 지켜내는 행동이 필요합니까? 그 본성만 있으면 금하려 해도 자연스럽게 나오는 것이 바로 그 본성인데. 그리고 신학은 왜 또 필요합니까? 사람이 사람의 유전자로, 그 본성으로 사는 것에 있어 학문이 필요합니까? 그렇지 않습니다.


따라서 복음은 전하는 사람도 듣는 사람도 그냥 사람이기만 하면 됩니다. 그러므로 사람으로 전해지는 복음이 아니면 다 거짓입니다. ‘사람+신학’이나 ‘사람+강도권이나 목사라는 신분’이나 혹은 ‘사람+나이 혹은 고상함’과 같은 것은 다 거짓입니다. 그것으로 거룩한 하나님의 말씀을 전하는 자리에 서 있다면 그것은 정말로 멸망의 가증한 것이 거룩한 곳에 서있는 것입니다. 떠나야 할 자리라는 것입니다.


사람들이 복음을 잘 듣지 않는 것은 바로 이것을 인정하기 않기 때문입니다. 하나님의 말씀은 뭔가 초인적인, 초자연적인 현상과 함께 있어야 잘 되는 것이라 생각합니다. 그래서 그저 자기 이웃, 자기 주변에 보잘 것 없는 사람이 하나님의 아들이라고 전혀 생각하지 않습니다. 그냥 사회적으로 보잘 것 없는 이들이 복음이 충만한 사람이라고 생각지 않습니다. 그래서 그런 사람들에게 성경을 전할 기회를 주지 않습니다. 또한 그들이 살아가는 그 모습 자체가 하나님의 의를 나타내고 전하는 것이건만 ‘그 꼴로 무슨?’이라는 생각과 함께 듣지도 관심도 가지지 않습니다. 그래서 복음이 전해지지 않는 것입니다.


하지만 하나님께서는 그 말씀과 의를 그런 모습으로 우리에게 보내셨습니다. 가난한 목수의 아들, 흠모할 것이라고는 전혀 없는 모습으로 예수님이 오셨다는 것입니다. 그랬더니 사람들이 ‘니가 무슨 하나님의 아들이냐?’며 십자가에 못 박았습니다. 오늘도 같습니다. 목사가 아닌 사람이 성경을 전하는 곳에 가면 위험하다고 합니다. 그거나 예수님을 십자가에 못 박은 유대인이나 전혀 다르지 않습니다. 복음은 그저 사람이기만 하면 되는 것입니다.


따라서 복음과 믿음은 사람에게서 듣지 않으면 얻을 수 없는 것입니다. 단지 사람에게 들어야 하는 것입니다. ‘사람 + something’에게서 들어야 한다고 생각하는 것에서 믿음이 나지 않는 것입니다. 예수님이 그러셨고, 사도들이 그랬으며, 많은 조건을 가지고 있었던 바울 사도도 그런 것을 빌미로 복음을 전하지 않았습니다. 그것은 겸손해서가 아니라, 그것은 복음과 무관한 것이기 때문입니다.


복음은 사람에게서 사람으로 전해지는 것입니다. ‘사람+어떤 것’에서 사람에게 전해지는 것이 아닙니다. 복음은 단지 사람에게서 듣고, 사람으로 표현되는 하나님의 의와 성품을 발견하고 그것이 자신의 정체성이라는 것을 깨닫는 것입니다. 그것이 듣는 것이고 그것이 믿음입니다. 그리고 그것이 아니면 그 어떤 것도 하나님 앞에서 의로워질 수 없는 것입니다.




(Translation by Google)



(Romans 10: 1-21) Gospel That Is Only a Man.


People often ask, 'How can you know God when he has not preached the gospel to himself?' A typical example is that when Jesus comes to this land, he does not develop communication and communication, so he argues against people who lived and died in areas like the Asian countries or the Americas. But Paul's apostle already put his neck on the ground that people can not give such an excuse to God (Romans 1: 18-20)


(Acts 10:21) But even so, people did not believe in God because of the prejudices that they have about God. It is because of the idea that 'God is like this, he comes to man in this way'. The most representative example is the Jews who crucified Jesus. The poor carpenter's son was not the son of God.


Their idea of ​​people thinking about God and whether God has preached the gospel to man is like the question of how God believes, trusts, and understands the purpose, righteousness and will of man. I know that the purpose God made for man was to manifest the righteousness and will of God through man, because there is no reason for man not to know that he preached the gospel of God.


But people can not easily abandon their own thoughts of "God is like this." It is not God's willingness that makes people hard to forsake their thoughts. It is because God embraced the values ​​of the world in his own right in the process of the birth and recognition of the world in which God manifested His will. This is also different from God's will. The world is an expression of the character of God, because man considers the expression itself to be essence.


The apostle Paul wrote in other letters through the Romans that the gospel of God only requires faith, which also means that the idea that people are "God is like this" is wrong. When people think of God, they are pleased to offer this kind of act. They want to do something like that and think about God so that the man who preaches the word of God, or the Son of God, I am convinced that it will be someone who is superior to the average man.


But the gospel of God does not say that man should have something more than man himself, or something that ordinary man has not. The gospel of God is man only. If we should be ministers, be able to speak in tongues, have money to be elders, or noble, it is all against the gospel of God. It is because God never has.


The foundation of this foundation is not kept, so the gospel is not communicated. I think that it is enough for a man to be a messenger, and a man to listen to is a gospel if he is a gospel, but he thinks that he should be circumcised, that he should have ordained ordination or robbery, All of them are guarded by the apostle Paul in the Romans. (But today this is orthodoxy.)


It is for this reason that the apostle Paul contradicts that the saints in Rome should be circumcised and keep the law in order to receive the Gospel as Jews flow into Rome. It is not the Gospel that circumcision and the law are not bad, but that it should be. When a man is born a Jew and does not know himself, the man who is circumcised must live as it is, and the society and country in which he or she belongs is a culture that keeps the law. I do not give it. Rather, it is to anger God. Because the idea that we should do it is because we crucified Jesus.


The Gospel is only a man. When a man believes that God has made Himself and that He knows the reason for His existence, believes that Him has seen the reason, and when the image and words of Him are planted in Him, It just needs to be done. It is the genetic nature of the life that takes care of all that life, and that life is born when it is born again. That is to say that God takes care of everything. Because the nature is God's nature.


Therefore, it is only necessary to convey the gospel. How about that? Why do we need theology to tell it? Why do I need circumcision? Why do we need to keep the law and the Bible? It is the nature that comes naturally even if I try to forbid it by its nature. And why do we need theology again? Does a man need a discipline in living by his or her genes, and by nature? It is not.


Therefore, the gospel can only be a man who hears and hears. Therefore, it is a lie, unless it is a gospel. All things such as 'man + theology' or 'man + robbery or pastor' or 'man + age or decency' are all false. If it stands in the position of preaching the word of the holy God, it is indeed the abomination of destruction standing in the holy place. It is a place to leave.


It is because people do not listen to the gospel well because they do not recognize it. God's Word is supposed to be good with supernatural, supernatural phenomena. So I do not think at all that my neighbor is a son of God. I do not think those who are just socially underpowered are full of the Gospel. So I do not give them a chance to share the Bible. Also, they do not listen or pay attention to the idea of ​​what they are like. So the gospel is not communicated.


But God sent the Word and righteousness to us in such a way. The son of a poor carpenter, Jesus is not in any way to be adored. And they said, "What is the Son of God?" It is the same today. It is said that it is dangerous to go where a man who is not a pastor preaches the Bible. It is no different than the Jews who were crucified or Jesus. The Gospel is just a man.


Therefore, the gospel and faith can not be obtained without hearing from man. It is just to listen to a man. There is no faith in thinking that we should listen to 'man + something'. Jesus did, and the apostles did, and the apostle Paul, who had many conditions, did not preach the gospel with such a thing. It is not because of humility, but because it is irrelevant to the gospel.


The gospel is being passed from man to man. It is not something that is passed on to people from 'people + things'. The gospel is just to hear from man, to discover God's righteousness and character expressed in man, and to realize that it is his identity. It is what it hears and it is faith. And if it is not, nothing can be done before God.

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