로마서 11장에서는 바울 사도가 이스라엘에 대한 하나님의 섭리에 대하여 말씀을 하고 있습니다. 하나님께서 이스라엘을 택하셨지만 그렇다고 혈통으로 이스라엘이라는 것이 구원의 근거가 아니라는 것을 말씀한 이후에 이스라엘을 버리신 것이 아니라는 것을 말씀하고 있습니다. 이스라엘 백성들이 율법으로 의롭게 되려고 하지만 엘리야의 때에 칠천 명이 있었던 것과 같이 이스라엘 안에 하나님의 의를 온전히 가진 사람들이 있다고 말씀하고 있습니다.


그리고 이 말씀은 우리가 잘 아는 참감람나무와 돌감람나무의 이야기로 이어집니다. 이방인의 구원에 관한 말씀입니다. 바울 사도의 말씀은 하나님께서 이방인들의 구원을 통하여 하나님의 백성이라는 이스라엘의 시기를 일으켜 그들로 하나님의 온전한 의를 알기를 바라시는 마음이 있다고 하고 있습니다. 그리고 이 말씀은 하나님의 은사와 부르심에는 후회하심이 없다(롬 11:29)는 말씀과 하나님의 지혜는 너무 깊다는 말씀을 하고 있습니다.


이 말씀 안에는 이방인에 대한 경계도 있습니다. 하나님께서 택한 이스라엘도 버리시는데 하물며 돌감람나무인 이방인이겠는가? 라는 반문을 하고 있습니다. 그러나 이 말씀 안에서 가장 우리의 관심을 끄는 것은 아무래도 이 말씀이 아닌가 싶습니다.

하나님이 모든 사람을 순종치 아니하는 가운데 가두어 두심은 모든 사람에게 긍휼을 베풀려 하심이로다(롬 11:32)


여기서 하나님께서 모든 사람을 순종치 아니하는 가운데 두셨다는 말씀은 하나님께서 사람들의 마음을 불순종하게 하셨다는 의미가 아닙니다. 이것은 마치 전구가 전구를 사용하는 사람을 만나기까지 진열대에서 기다리는 것과 같은 것입니다. 전구는 빛을 발하기 위하여 만들어졌지만 그 전구가 빛을 내기를 기대하고 목적하는 뜻을 가진 이를 만나기까지 기다리고 있어야 하는데, 그때는 전구에 불이 들어온 것이 아니기 때문에 불을 밝혀야 하는 뜻에 순종하고 있는 상태는 아닌 것입니다.


하나님께서 만드신 사람은 그 목적 안에서 온전한 존재입니다. 하지만 그것은 목적 안에서 그렇습니다. 창세기에서 보면 하나님께서 아담을 만드시고 보시기에 심히 좋았다고 하셨습니다. 그리고 창세기 2장에서 다시 사람을 만드신 것이 나옵니다.

여호와 하나님이 땅에 비를 내리지 아니하셨고 경작할 사람도 없었으므로 들에는 초목이 아직 없었고 밭에는 채소가 나지 아니하였으며 안개만 땅에서 올라와 온 지면을 적셨더라 여호와 하나님이 흙으로 사람을 지으시고 생기를 그 코에 불어 넣으시니 사람이 생령이 된지라(창 2:5-7)


사람을 만드시고 그 뜻하신 바가 이루어져서 안식까지 하신 분이 비도 내리지 않고, 땅 곧 사람을 경작하지도 않으셨다가, 이미 사람을 만드셨는데 다시 흙으로 사람을 만들고 그 코에 생기를 불어 넣으시므로 생령이 되었다고 하신 것입니다.


이것은 아주 중요한 것입니다. 우리 인생은 하나님께서 그 뜻을 표현하실 존재로 만드셨습니다. 그렇게 만들어진 존재는 하나님이 보실 때 그 뜻하신 바가 온전하게 이루어진 것입니다. 마치 토기장이가 좋은 그릇을 만들고 안식한 것과 같습니다. 하지만 그릇은 무엇을 채울 때 온전해집니다. 사람도 마찬가지입니다. 사람은 그 안에 하나님이 채워질 때 비로소 온전해지는 것입니다.


하나님께서 불순종 가운데 사람을 두셨다는 것은 아직 사람이 하나님의 의를 표현하는 상태가 아니라는 것입니다. 전구가 빛을 잘 내도록 만들어졌으나 아직 천정에 있는 등에 꽂히지 않았다는 것입니다. 그러나 그것은 역설적으로 보면 전구가 진열대에 있는 것은 등에 꽂아 불을 밝히기 위함인 것입니다. 그와 같이 하나님께서 모든 사람을 불순종 가운데 두신 이유가 긍휼을 베푸시기 위함이라고 하심이 그것입니다.


사람이라는 존재도 인생으로 태어나서 자신이 사람이라는 것을 인식하는 것과 그 사람이라는 존재가 하나님의 긍휼하심을 입어 하나님을 표현하는 존재가 되는 일이 있는 것입니다. 사람이라는 존재는 그 자체가 이미 하나님의 뜻하신 대로 만들어졌기에 온전합니다. 마치 마트 진열대에 올려 진 전구는 품질기준을 통과한 것과 같이. 그러나 그 전구가 전등에서 빛을 내지 못하면 순종하지 못한 상태인 것입니다. 그와 같이 사람이라는 존재도 그 자체로 온전하나 하나님의 긍휼하심을 입어 하나님을 표현하는 자리에 이르러야 하는 것입니다.


그래서 바울 사도는 로마서 12장에 들어가면서 “그러므로 너희는 너희 몸을 거룩하신 하나님께 사제사로 드리라”고 하는 것입니다. 우리의 인생을 하나님이 거하시므로 그 하나님이 표현되는 존재가 되도록 하라는 것입니다. 그러면 그 하나님께서 하나님의 본성을 나타내실 것인데, 그 나타난 모양을 보면 하나님이 주신 율법의 모양과 같을 것이라는 것입니다. 그리고 이것은 육신의 어떠함, 혈통이나 성별이나 능력에 관한 것이 아니라 오직 그 안에 하나님의 의가 있느냐 아니냐의 문제라는 것입니다.


그러하기에 하나님은 사람의 중심을 보신다는 것이고, 믿음이 의롭게 하는 것이지 행함이 의롭게 하는 것이 아니라는 것입니다. 따라서 유대인이나 이방인이나 모두 그 안에 하나님의 의가 있으면 온전히 하나님의 의가 표현된다는 것입니다. 비록 돌감람나무라할찌라도 참감람나무에 접붙이면 참감람나무의 진액을 받아 참감람나무가 된다는 것입니다. 속이 중요하다는 것입니다.


이것은 성경의 모든 것이라 해도 과언이 아닙니다. 성경의 모든 말씀은 사람이라는 형식을 가진 존재는 빈 그릇과 같아서 그 안에 무엇을 채우느냐에 따라 사람의 정체성과 삶과 의미가 달라지는 존재이므로 그 안에 하나님께서 의도하신대로 하나님의 의를 채우면 하나님의 아들이 된다는 것입니다. 그러니까 사람은 그 안에 무엇을 채우느냐에 따라 정체성이 달라지는 것이지, 유대인이냐? 남자냐, 여자냐? 고상하냐 아니냐? 부유하냐 아니냐? 같은 것이 사람의 정체성을 결정하는 것이 아니라는 것입니다.



(Translation by Google)



(Romans 11: 1-36) Put everyone in disobedience?


In Romans 11, the apostle Paul speaks of God's providence to Israel. I am telling you that God did not abandon Israel after telling you that he chose Israel, but that by his bloodline Israel was not the basis of salvation. The people of Israel are trying to be justified by the law, but as in Elijah's time there are seven thousand men who say that there are people in Israel who have God's righteousness.


And this leads to the story of a true olive tree and a stone tree that we know best. It is about the salvation of the Gentiles. The apostle Paul says that God wants to raise the time of Israel, the people of God through the salvation of the Gentiles, to know them the perfect righteousness of God. And this is saying that God's gifts and calling are not repentant (Romans 11:29) and God's wisdom is too deep.


There are boundaries for the Gentiles in this statement. The Israelites, whom God has chosen, abandon, how much less is the Gentile tree? I have a question. However, I think that it is this word which attracts our attention the most in this word.

For God has bound everyone over to disobedience so that he may have mercy on them all.(Rom. 11:32)


The fact that God puts everyone in obedience here does not mean that God has disobeyed people's hearts. This is like waiting on a shelf until the bulb meets someone who uses a light bulb. The light bulb is made to emit light, but the light bulb should expect to see the light and wait for it to meet the person with the intended intention. Since the light bulb is not lit at that time, the obedient state Is not.


The man God created is a perfect being for that purpose. But that is the purpose. In the book of Genesis, God made Adam and saw it was very good. And in Genesis chapter 2 we see that he made man again.

Now no shrub had yet appeared on the earth* and no plant had yet sprung up, for the LORD God had not sent rain on the earth and there was no one to work the ground, but streams* came up from the earth and watered the whole surface of the ground. Then the LORD God formed a man* from the dust of the ground and breathed into his nostrils the breath of life, and the man became a living being. (Genesis 2: 5-7)


He who made man, and whose purpose he has fulfilled and rested, did not rain, nor did he cultivate the earth or man, but he made man, and made man again with clay, and gave life to his nose. .


This is very important. Our lives have made God a will to express His will. The existence that is made is made perfect when God sees it. It is as if the pottery made a good bowl and rested. But the bowl is perfect when filling it. The same is true of man. Man is perfect when God is filled in him.


The fact that God placed humans in disobedience is not yet a state of God's righteousness. The light bulb is made to light well but is not yet plugged into the ceiling. But it is paradoxically that the bulb is on the shelf so that it can be put on the back to illuminate the fire. That is why God has kept all men in disobedience for compassion.


The existence of a human being is also born as a life, recognizing that he is a person, and being a person is a person who expresses God through the mercy of God. The existence of man is perfect because it is already made according to God's will. Just as light bulbs placed on mart shelves have passed quality standards. But if the light bulb can not shine in the light, it is in a state of obedience. As such, the being of man is perfect in itself, but it must come to the point of expressing God through the mercy of God.


So the apostle Paul went to Romans 12 and said, "Therefore, give yourselves a priesthood to the holy God." Our life is to be God's sovereignty, so that God can be expressed. Then the God will manifest the nature of God, and the appearance of it will be the same as that of God's law. And this is not about what the flesh is, about the bloodline, the sex, or the power, but the question of whether there is God's righteousness in it.


That is why God sees the center of man, that faith is righteous, not justice. Therefore, if Jews or Gentiles have all the righteousness of God in them, then the righteousness of God is expressed. Even if it is a spruce tree, if it is grafted onto a true olive tree, it will become a true olive tree by receiving the essence of a true olive tree. It is important that the genus is important.


It is not an exaggeration to say that this is all about the Bible. All the words of the Bible are human beings, which are like empty vessels, and whose identity, life, and meaning are different according to what they are filled in. So if you fill in the righteousness of God as God intended, It is. So what identity does it change according to what people fill in it, is it a Jew? Is it a man or a woman? Is it not altruistic or not? Is it rich or not? The same thing does not determine a person's identity.


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