유다서에서 가장 유명한 말씀은 어쩌면 모세의 시체에 관하여 마귀와 천사장 미가엘이 다투었다고, 천사장이 마귀를 차마 꾸짖지 못하였다는 이 말씀일지도 모릅니다. 성경을 자신의 이야기, 자기 정체성과 삶의 의미로 읽지 않고 지식으로 읽는 이들, 성경을 자기 공부의 교재로 읽는 이들에게 특히 눈에 띄는 말씀일 것이기 때문입니다.


우선 모세의 시체에 대하여 마귀와 천사장이 다투었다는 것을 본다면 가장 중요한 것은 왜 다투었냐는 것입니다. 모세의 시체가 어떤 의미가 있기에 그것을 가지고 다투었는지가 문제입니다. 중국의 허풍 가득한 이야기들 속에는 달마의 시체를 가지고 있으면 몸의 병을 고친다는 속설이 있는지 그런 주제가 영화로 만들어진 것도 종종 있는데, 모세의 시체도 그런 가치가 있어서 그랬을까요?


시체라는 것은 사람의 의와 호흡은 없이 육신만 남은 것입니다. 그 사람의 본질적인 정체성은 없고 껍질만 남은 것입니다. 그런 면에서 보면 모세의 시체라는 것은 모세가 상징하는 본질은 없고 모세가 주는 의미의 형식만 남은 것을 이야기 한다고 할 수 있습니다. 모세라는 사람은 율법을 받은 사람으로서 율법을 상징하는 사람인데 그 모세의 시체라면 율법의 본질이 아닌 껍데기를 말하는 것입니다.


마귀와 천사장의 다툼에서는 먼저는 사람의 행위에 대하여는 하나님께 맡길 것이지 나서서 이래라 저래라 할 것이 아니라는 것을 엿볼 수도 있지만 이 다툼을 유다 사도가 인용한 것은 사람이라는 존재의 본질이 어디에 있는지에 대하여 이야기하고 함이라고 할 수 있습니다. 사람의 육신에 관한 논쟁에 있어 천사장 미가엘도 이렇다 저렇다 말하지 않았는데 영지주의나 넓게 보면 율법주의자들은 사람의 육신에 대하여 규정하고 있는 것을 유다 사도가 책망하고 있습니다.


이 유다서에 대한 글에서 반복적으로 강조하는 것은 다름이 아니라 사람의 육신을 어떻게 보는지는 곧 신앙의 근간이 된다는 것입니다. 사람의 육신을 악한 것으로 보는 것에서 영지주의나 율법주의가 시작되는 것이라는 것입니다. 사람의 육신을 그렇게 보는 이들에게 유다 사도는 그것은 사람이 함부로 이야기 할 것이 아니라는 것을 모세의 시체에 대한 이야기로 말씀하고 있는 것입니다.


유다 사도는 이렇듯 사람의 형식에 대하여 아무렇게나 규정하는 사람들은 하나님의 권위를 훼방하고 짐승과 같은 멸망을 받을 것이라고 말하고 있습니다. 하나님께서 사람을 만드시고 보시기에 심히 좋았다고 하셨는데 정작 그 사람들은 스스로가 하나님께서 만드신 이 육신 가진 삶을 선악과를 먹은 아담과 같이 부끄럽게 또 부정하게 여기므로 그에 대하여 행위로 그것을 만회하려는 시도와 될 것 같지 않으니 이 육신의 어떠함은 하나님과 무관한 것이라고 버려버리는 선택을 하는데 그것은 당연히 하나님의 권위에 도전하고 훼방하는 것입니다.


사람들이 육신을 가진 자신의 삶은 물론이고 이 세상의 일에 대하여도 ‘이렇게 해야 된다, 저렇게 해야 된다’라고 주장하는 것은 의로운 것을 외치는 것 같으나 실상은 ‘하나님! 당신이 하고 있는 것은 오류 투성이니 이렇게 해야 합니다’라고 주장하는 것에 불과합니다. 세상을 하나님이 만드시고 경영하신다는 것을 믿고, 하나님은 실수도 않으신다는 것을 믿는데 어떻게 세상을 향하여 이렇게 해야 좋은 세상이 된다고 외칠 수 있을까요? 


세상을 향하여 이래아 저래라 한다는 것은 결국 하나님이 세상을 만드심도, 하나님께서 온전하게 경영을 하신다는 것도, 또 사람이라는 존재가 가진 육신도 모두 다 부정하는 것입니다. 즉 한 마디로 하나님을 믿지 않는 것이라는 것입니다. 하나님을 믿지 않으니 멸망을 받는 것은 당연한 것입니다. 그리고 이것은 신앙적으로 아주 심각한 문제고 타락입니다. 하나님이 주신 이 육신을 부정하게 보는 것이 그렇게 암울한 것이라는 것입니다.


오늘도 우리는 우리의 육신을 부정하게 보면서 ‘어떻게 하면?’ 이 육신이 하나님 앞에서 의로운 행위를 할까 고민하고 노력합니다. 그리고 끊임없이 실패하는 그 노력 앞에서 그저 ‘더 열심히’만 외칩니다. 교회에 가도 그렇게 ‘더 열심히 하는 것’만이 유일한 것이라고 말합니다. 하지만 사람이 머리가 있으면 그렇게 해도 안 될 뿐 아니라, 누구도 성공한 것이 없다는 것을 알면 이상하게 여길 줄도 알아야 합니다.


‘복음은 일반적이고 보편적인 것인데 그렇게 노력해도 안 되는 것을 하나님께서 주셨다는 말인가?’라는 질문을 한 번 정도는 해 보는 것이 정상입니다. 그런 질문 한 번 없이 예수님을 믿으려면 그 수고가 이만저만이 아닐 것입니다. 소득도 없이 말입니다. 게다가 그것이 하나님이 원하시는 바가 아니라면 더 치명적입니다. 그런데 오늘도 많은 사람들이 예수님을 그렇게 믿고 있습니다. 이것은 참 안타까운 일입니다. 그리고 이것은 유다 사도의 시대에도 같은 일이 있었고, 그래서 권면한 유다 사도의 글을 오늘도 우리는 보고 있는 것입니다. 왜냐하면 오늘도 그런 사람들이 많기 때문입니다.


복음은 다시 말씀드리지만 사람이기만 하면 되는 것입니다. 성경을 더 읽어서 좋은 신앙이 되는 것이 아닙니다. 세상에서 더 좋은 사람, 더 훌륭한 사람이 된다고 더 좋은 신앙이 되는 것이 아닙니다. 그렇게 이야기한다는 것은 복음이 일반적이지 않게 만드는 것입니다. 그저 사람이기만 하면 족합니다. 왜냐하면 육신을 가진 이 사람의 삶은 하나님께서 그 성품을 표현하시기에 너무 합당하기 때문입니다. 사람들이 자기 의를 나타내는 것이 육신을 쓰려고 하니 이 육신이 부족하고 연약한 것이지 하나님께서 뜻하신 대로 하나님의 의를 나타내는 것에 사용한다면 이 육신은 너무나 온전한 것입니다.


그러므로 오늘 유다서를 아니 성경을 읽는 모든 사람들은 이 육신에 대하여 함부로 이야기 할 것이 아니라 그저 순종하면 됩니다. 모세의 시체에 대하여 천사장이 마귀와 다투면서도 이렇다 저렇다 하지 않았던 것은 사람의 의와 형식에 대한 것은 하나님의 계획 안에 있는 것이므로 이것에 순종하느냐 아니냐의 문제일 뿐이지, 사람이 하나님을 믿으니 추가로 무엇을 할 것이냐의 문제는 아니라는 것입니다.


모세의 시체에 대한 다툼은 생소하지만 그것은 결국 의와 형식에 대한 개념을 근간으로 한 것입니다. 우리가 가진 이 육신에게서 하나님의 의가 빠져 나가면 시체가 되는 것입니다. 그것은 육신이 호흡을 잘하고 있어도 같은 것입니다. 그런 존재는 너무 많습니다. 이것에 대하여 다투려면 한도 없습니다. 그런데 영지주의자들은 그것을 단순하게 자신들의 기준으로 꾸짖고 말았습니다. 가치 없는 것이라고. 


하지만 그것은 그렇게 간단한 일이 아닙니다. 무엇보다 천사장의 소관도 사람의 소관도 아니라는 것입니다. 사람이 가진 이 육신에 대하여는 하나님의 뜻이 있다는 것입니다. 육신이 어떤 상태일 때 살아 있는 것이라고 하는지, 또 어떨 때 죽은 것이나 시체와 같은지 다 하나님의 소관이라는 것입니다. 그러니 사람이 육신이 부정하다고 여기지도 말 것이며, 또 사람에게 의가 있거나 없거나 사람을 함부로 판단하지도 말라는 것입니다.


우리의 육신이 온전하다는 것, 그저 우리가 사람이라는 것 그 하나만 순종하면 우리가 하나님 앞에 너무 온전하고 하나님께서 안식하시는 대상이 될 수 있다는 것, 그것이 유다 사도가 싸워서라도 지키려 했던 것이고 오늘 우리에게 진정한 복음인 것입니다.



(Translation by Google)


(Jude 1: 9-10) Lessons from the story of Moses' body


The most famous statement in Jude may be that the devil and the archangel Michael had been fighting about Moses' body and that the archangel could not scold the devil. Those who read the Bible without knowledge in their own narrative, self-identity, and life, will be especially noticeable to those who read the Bible as a textbook of their studies.


First, if you see that the devil and the archangel argued against Moses' body, the most important thing is why. It is the question of what the body of Moses means and argued with it. There are many stories in China that are filled with stories about whether or not the body of Dharma is healed if it has a body disease. Is it because the body of Moses is also worth it?


The body is the body without the righteousness and the breath of man. There is no intrinsic identity of the person and only the shell remains. In that sense, it can be said that the body of Moses is not the essence of Moses, but only the form of the meaning of Moses. Moses is a person who has received the law and is a symbol of the law. If it is the body of Moses, it means the shell, not the essence of the law.


In the battle between the devil and the archangel, we may glimpse that the act of man is first to God, and not from now on, but this quarrel was quoted by the apostle Judas as to where the essence of being is You can. In the controversy over the flesh of man, Michael the Archangel also did not say it like this, but Judaism is reproving the Gnosticism and the legalists for what it specifies about the flesh of man.


What I repeatedly emphasize in this writing about Jude is not different, but how we see man's body is the foundation of our faith. It is the beginning of gnosticism or legalism in seeing man's body as evil. To those who see the flesh of man, the Judas Apostle speaks of the body of Moses that it is not a man's talk.


The apostle of Judah says that those who regulate the form of man in any way will pervert the authority of God and be destroyed like animals. He said that God made man and was very good at it, but they do not seem to be an attempt to make up for it, because they themselves regard this fleshly life made by God as shameful and unclean as Adam and Eve of good and evil. What is the body of God is irrelevant to God's choice of abandonment, which is of course to challenge the authority and authority of God.


It is like saying that people must be like this, not only about their own life but also about the work of this world. What you are doing is error-prone and you have to do this. " I believe that God builds and manages the world, and that God does not make mistakes. How can we cry out to the world that this is a good world?


To say the word to the world from now on is that God will make the world, God will do the whole thing, and all the flesh of the being will be denied. In other words, you do not believe in God in one word. It is natural to be destroyed because we do not believe in God. And this is a religiously very serious problem and corruption. It is so gloomy to look at this flesh that God has given us.


Even today, we look at our bodies uncleanly, and we try to think about how the body will do righteous acts before God. And I just cry 'harder' in front of that endless effort. Going to church says that only 'doing more hard' is the only thing. But if a person has a head, he should not be able to do it, and if anyone knows that nothing has succeeded, he should know that it is strange.


It is normal for us to ask the question "Is the gospel a general and universal one that God gave us that we should not try so hard?" It would not be so hard to believe Jesus without such a question. Without income. Moreover, it is more fatal if not what God wants. Today, however, many people believe in Jesus. This is unfortunate. And this was the same in the days of the apostles of Judaism, and so we are seeing the writings of the exhorted Judas. Because there are many such people today.


Again, the gospel is only a person. It is not a good faith to read the Bible more. It is not a better faith to be a better person or a better person in the world. To speak like that is to make the gospel unusual. It is enough to be just a person. For the life of this man with the flesh is so worthy that God will express his character. This flesh is so perfect if people use it to represent the righteousness of God, as the will of God, as the flesh is lacking and fragile, as the will of the flesh is to be manifested.


Therefore, not everyone who reads the Bible today, but Judea, speaks of this body, but just obeys it. Moses' body was arguing with the devil, but it was not so much that man's righteousness and form were in God's plan, so it is only a question of whether he obeys it or not. It is not a question of whether to do it.


The contention of Moses' corpse is unfamiliar, but it is based on the concept of righteousness and form. If the righteousness of God escapes from this body we have, we become a corpse. It is the same even if the body is breathing well. There are so many such beings. There is no limit to this. However, the Gnostics simply rebuked it on their own standards. It's worthless.


But it's not that simple. Above all, the head of an archangel is not a person's jurisdiction either. It is God's will for this flesh that man has. It is God's will, whether it is alive when the body is in a state, or when it is dead or dead. Therefore, a man shall not regard the flesh as unclean;


If we obey only one thing, that our flesh is perfect, that we are man, we can be perfect in the sight of God and be a resting place for God. That is what the Judas was fighting to protect, .

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