(유다서 1:5-8) 범사에서 떠난 자들

Category : 평교인의 성경 보기/유다서 Date : 2017. 11. 18. 07:20 Writer : 김홍덕

유다 사도는 “범사를 다시 생각나게 하고자 하노라”고 하면서 3가지의 사례를 말씀하고 있습니다. 먼저는 애굽에서 이스라엘을 구하신 것, 두 번째로는 타락한 천사에 관한 것, 세 번째로는 소돔과 고모라에 관한 것을 말씀하고 있습니다. 그리고 이러한 범사 속에서 하나님의 뜻을 어긴 자들에 대하여 말하기를 <꿈꾸는 자>며 육신을 더럽히고 권위를 업신여기고 영광을 훼방하는 것이라고 말씀하고 있습니다.


먼저 유다 사도가 예로 든 세 가지는 자리를 떠났다는 공통성이 있습니다. 하나님께서 애굽에서 건져 내셨다는 것은 하나님의 백성이 세상에서 종살이를 하는 것이 아니기에 구원하시고 자리를 회복시키셨는데 이를 믿지 않은 자들이 있고, 천사가 타락한 것도 천사가 자기 자리를 지키지 않은 것입니다. 그리고 소돔과 고모라의 사람들은 다른 색, 곧 정상적인 남녀관계를 유지해야 하는 사람의 자리를 떠난 것이기 때문입니다.


출애굽이라는 것은 우리 모든 인생의 구원을 상징합니다. 사람이라는 존재는 세상의 종살이를 하는 존재가 아닙니다. 하나님께서 그러라고 사람을 지으신 것이 아니라는 것입니다. 세상의 종살이는 다른 것이 아닙니다. 눈에 보이는 세상을 본질로 알고 그 세계가 영광스럽게 여기는 것을 좇는 것이 바로 세상의 종살이고 애굽의 종살이입니다. 


그런데 많은 아니 대부분의 사람들은 아직도 그 세계에 삽니다. 돈을 좇고, 육신의 평안을 하나님이 주신 복이라고 말하며 그것을 좇습니다. 심지어 교회가 그것을 신앙이라고 말합니다. 눈에 세상에서 성공하는 것이 하나님께 영광이라고 말합니다. 그것이 바로 애굽에서, 세상에서 종살이 하고 있는 것입니다.


하나님께서 사람들이 그렇게 애굽에서 종살이하는 것을 구원하시고자 예수님을 보내셨습니다. 사람이라는 존재는 눈에 보이는 것을 좇는 존재가 아니라, 눈에 보이지 않는 하나님의 영을 육신으로 표현하는 존재라는 것을 예수님을 통해서 보이신 것이 바로 구원이라는 것입니다. 그런데 사람들이 이를 믿지 않고 있습니다. 


교회에 다니는 사람들, 그리고 목사들? 믿는 사람들이 아닙니다. 세상에서 성공하는 것이 하나님께 영광이 되는 것이 아닙니다. 하나님 만든 세상을 극복하고 그 세계에서 뛰어난 자가 되는 것이 어떻게 하나님께 영광이 된다는 것입니까? 이런 사람들, 하나님의 구원을 믿지 않는 사람들을 하나님께서 멸하셨다고 하고 있는 것입니다.


두 번째로 늘 논란이 많은 타락한 천사에 관한 말씀입니다. 여기서 눈 여겨 볼 것은 자기 처소를떠난 타락한 천사를 하나님께서 영원한 결박으로 가두셨다는 것입니다. 하나님께서 그렇게 가두셨는데 어떻게 그것이 마귀가 되어 우리를 괴롭힐 수 있을까요? 마귀는 타락한 천사가 아니라 우리 마음에 있는 하나님을 부인하는 마음을 말하는 것이라고 보는 것이 신앙에 유익합니다. 어쨌든 천사가 그 처소를 떠났다는 것도 자기 자리를 벗어난 것입니다.


그리고 소돔과 고모라의 사람들, 그리고 그 이웃 도시의 사람들의 이야기가 나오는데 이는 지리적으로 자기 자리를 떠난 것이 아니라 본성의 자리를 떠났다는 것입니다. 사람이란 본래 남자와 여자로 창조되었습니다. 하나님께서 아담을 만들고 나서 ‘사람이 독처하는 것이 좋지 못하다’시며 여자를 만드셨습니다. 이는 하나님의 창조가 부족하다는 것이 아니라, 남자 곧 의미는 그것을 표현하는 형식이 있어야 한다는 의미인 것입니다. 그것은 하나님께서 세상을 만드신 이유이기도 합니다. 영이신 하나님, 내용이자 본질이신 하나님께서 그 내용과 본질을 표현할 존재를 형식과 형상을 가진 존재로 만드신 이유가 그것인 것입니다.


그런데 사람들이 하나님이 주신 본성대로 남자와 여자가 혼인하는 것이 아니라 남자와 남자가, 여자와 여자가 성적인 관계를 맺는 것은 하나님이 정한 자리를 떠난 것이라는 것입니다. 남자가 남자와 관계를 가지려 하는 것은 내용만 있으면 된다는 것이고, 여자가 여자와 상관하는 것은 형식만 있으면 된다는 것입니다. 그 둘은 곧 영지주의와 율법주의인 것입니다. 육신이란 형식은 필요 없고 믿음이라는 내용만 있으면 된다는 것이나, 형식 곧 행위를 다스려 의에 이른다고 하는 것이나 다 자기 자리를 떠나서 다른 색(sex)을 좇는 것이라는 말씀을 하시는 것입니다.


이렇듯 사람이나 천사나 세상의 모든 것은 다 하나님께서 정한 자리가 있는데 이를 떠난 것이 바로 타락이고 죄악인 것입니다. 우리가 늘 말하는 <죄> 역시 그 원어(하말티어)가 가진 의미가 다름이 아니라 ‘자리를 떠났다, 벗어났다’는 것입니다. 그러니까 죄라는 것, 타락이라는 것은 어떤 행위의 문제가 아니라 존재의 자리를 떠난 것이라는 것입니다. 그리고 그 자리에서 어떤 행위를 하든 그것은 다 죄라는 것입니다.


그러므로 모든 것은 하나님께서 정한 자리, 정한 처소를 회복하는 것에 관한 것입니다. 그리고 이것이 유다 사도가 말하는 ‘범사’인 것입니다. 범사 곧 일상이요 보편적이라는 것은 제자리를 지키고 있다는 의미입니다. 사람이 만든 물건도 그 목적대로, 그 자리에 잘 있으면 그것은 일상입니다. 그리고 그것이 그 물건에게 있어 가장 범사인 것입니다.


결혼한 부부의 성(sex)은 부부의 ‘생활’이라고 합니다. 그것은 그것이 그들의 범사라는 것입니다. 하지만 남자나 여자가 그 정한 짝을 벗어나서 가지는 성적 관계를 우리는 불륜이라고 하며, 많은 경우 처벌을 받거나 지탄을 받습니다. 같은 행위지만 어떤 자리, 어떤 정체성, 어떤 관계 안에서 행하여 지느냐에 따라 달라 진다는 것을 잘 보여줍니다. 


그와 같이 하나님 앞에서도 사람이 하나님께서 정한 자리에 있으면서 하는 것은 그 행위가 어떠하든 하나님 앞에서 선한 것이고, 하나님과의 관계가 비정상적인 상태라면 자기 몸을 불사르게 내어준다 해도 아무 소용이 없다는 것입니다. 그리고 부부도 그 관계가 정하여지면 그 모든 행위가 자기 맘대로 할 수 있음에도 불구하고 그 짝을 위하여 최선을 다하듯, 하나님께서 정한 자리에 있으면 하나님의 뜻을 지키기 위하여 자기 삶을 다하는 것입니다. 


그렇기 때문에 믿음만 있으면 되는 것입니다. 믿음만 있다면 행위는 아무 문제가 아니라는 것입니다. 이는 아무렇게나 해도 된다는 것이나, 아무렇게 산다는 것이 아닙니다. 하나님을 온전히 믿으면 그 행위가 너무 자연스럽게 아무 문제 없게 행동한다는 것입니다. 그렇게 되는 것이 바로 범사인 것입니다.


이런 모든 것으로 볼 때, 자기의 행위가 범사에 하나님의 계명을 지키는 것이 아니라, 억지로 의지를 가져야 겨우 어느 정도 지킬 수 있어서 늘 노력해야 하는 것이나, 사람이라는 그 정체성에 목사나 신학이나 행위나 세상의 어떠함을 더하여야 한다며 범사에 무엇을 더하려는 모든 것은 소돔과 고모라의 색욕하는 자와 같고, 타락한 천사와 같으며 하나님의 구원을 믿지 않는 멸망의 자손들이라는 것입니다.


하나님을 믿는 신앙이라는 것은 하나님께서 사람을 만든 목적의 자리에 사람이 거하는 것입니다. 그것은 제자리에 있는 것이기에 제자리에서 그 가진 본성대로 사는 것은 너무나 일상이며 범사며 쉬운 것입니다. 그래서 예수님께서는 예수님의 짐은 가볍다고 한 것입니다. 반면에 사람은 범사에 무엇을 더하려고 하니 그 짐이 무겁다는 것입니다. 그리고 그것은 단지 가볍고 무거움의 문제를 넘어 죄의 문제요 타락의 문제인 것입니다.


사람은 영이신 하나님께서 그 존재와 성품을 표현하실 그릇 같은 형식으로 만들어진 존재입니다. 그러니 그 사람이 자기 안에 하나님이 있어 그 하나님의 성품으로 인하여 사는 것이 아니라면 짠 맛을 잃어버린 소금과 같으니 그것은 당연히 버려지는 것입니다. 버려졌다는 것은 결국 쓸모 없다는 것이고, 그것은 하나님이 정한 자리에 있지 않다는 것입니다. 그것이 죄고 타락인 것입니다.



(Translation by Google)


(Jude 1: 5-8) Those who have departed from all things


The Judas Apostle says three things: "I want to remind you of everything." First, it tells us about saving Israel in Egypt, about the fallen angel in the second, and about Sodom and Gomorrah in the third. And it is said that those who have broken the will of God in this world are saying, "It is a dreamer," defiling the flesh, despising authority, and blaming the glory.


First, there is a commonality that three examples of Judas Apostles have left their places. God's deliverance from Egypt is not because the people of God are slaves in the world, but because they have saved and restored the place, and the angels have fallen, and the angels have not kept their place. And because the people of Sodom and Gomorrah have left the place of men who need to maintain a different color, a normal male-female relationship.


The exodus symbolizes the salvation of all our lives. The existence of a person is not a slavery of the world. It is not that God created man to do so. The slavery of the world is no different. It is the slavery of the world and the slaughter of Egypt that follow the glorious world of the world with its visible nature.


But many, most people still live in that world. He pursues money, pursues it, saying that God's blessing is the peace of the flesh. Even the church says it is faith. It is an honor to God to be successful in the eyes of the world. That is the slavery in the world, in Egypt.


God sent Jesus to save people from slavery in Egypt. It is the salvation that has been seen through Jesus that man is not a being who follows the visible, but an invisible manifestation of the spirit of God in the flesh. But people do not believe it.


People in church, and pastors? They are not believers. Success in the world is not glorifying God. How does it become glorious for God to overcome the world created by God and to be distinguished in that world? These people are saying that God has destroyed those who do not believe in God's salvation.


Secondly, it is about the most controversial fallen angel. What we are looking at here is that God has put the fallen angel who left his place as an eternal bond. How can it be a devil to torment us when God has so shut up? It is good for faith to see that the devil is not a fallen angel, but a heart that denies God in our hearts. Anyway, the fact that the angel left the place was also out of his place.


And the story of the people of Sodom and Gomorrah, and the people of the neighboring cities, is not geographically departed from his place, but out of nature. Man was originally created as a man and woman. After God made Adam, he made a woman, saying, 'It is not good for men to be alone.' It is not that God's creation is lacking, but man, meaning that there must be a form that expresses it. It is also why God created the world. That is why God, who is the spirit, the content and essence, has made the existence of form and image to express its content and essence.


However, men and women do not marry men according to the nature that God gave them, but that sexual relations between men and women and between women and women have left God's place. What a man wants to have a relationship with a man means that he only needs content, and that a woman has nothing to do with a woman. They are both gnostic and legalism. You do not need the form of the body, you only need the content of faith, but you are saying that the form, that is, the rule of action, leads to righteousness, or that you leave your place and follow a different sex.


Thus, a man, an angel, and all the things of the world have a place appointed by God, which is the fall and sin. We always say that the meaning of the original word (Hamalia) is not different, but that it has left the place. In other words, sin, corruption is not a matter of conduct but a departure from existence. And whatever you do on the spot, it's all a sin.


Therefore, everything is about restoring God's place, the place of justice. And this is what the apostle Judas calls 'all things'. Everything, everyday life, and universal means to keep your place. It is a daily life if a thing made by a person is good for the purpose, and is good in the place. And that is the most all-round thing for that thing.


The sex of a married couple is called the 'life' of the couple. That is what it is all about them. However, the sexual relationship that a man or a woman has with his or her mates is called adultery, and in many cases, he is punished or grieved. It does show that it depends on what kind of place, what identity, what kind of relationship it is.


In the same way, even before God, when a person is in God's place, whatever the act is, he is good before God, and if his relationship with God is in an abnormal state, it is useless to give his body away. And even if the relationship is established, the couple will do their best to preserve God's will if God is in a fixed position, just as he does his best for his partner, even though all his actions can be done at will.


That is why all you need is faith. If there is faith, then the act is no problem. It does not mean that you can do it at all, but that you do not live happily. When we believe in God in its entirety, it is natural that it behaves without problems. That is the whole point.


In all of these things, it is not an act of God that keeps the commandment of God in every way, but that it must be compelled to keep to some extent, , And all things that are added to all things are like those of Sodom and Gomorrah, the fallen angels, the descendants of destruction who do not believe in God's salvation.


Faith in God means that man dwells in the place where God created man. Because it is in place, living in its place with its nature is too ordinary, easy and easy. So Jesus said that Jesus' burden is light. On the other hand, people are trying to add anything in every way, and the burden is heavy. And it is just a matter of sin and fall, beyond the light and heavy problems.


Man is created in the form of a vessel in which God, the spirit, will express his existence and character. Therefore, if the man is God in himself and does not live by the nature of his God, it is like a salt that has lost salty taste, which is of course discarded. What is abandoned is eventually useless, and it is not in God's place. It is a sin and a corruption.

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