(유다서 1장) 오늘도 넘치는 영지주의

Category : 평교인의 성경 보기/유다서 Date : 2017. 10. 29. 08:48 Writer : 김홍덕

유다서는 성경의 끝에서 두 번째 책입니다. 그리고 그 주제는 ‘영지주의에 대한 권면’이라고 할 수 있습니다. 그리고 이 유다서의 저자 유다는 많은 경우 예수님의 동생 유다라고 알려져 있습니다. 유다서가 기록된 초대교회 시절에 가장 큰 신앙적 논쟁은 <영지주의>에 관한 것이라는 것을 성경 곳곳에서 확인할 수 있습니다.


이 유다서는 짧은 성경임에도 불구하고 ‘모세의 시체에 대한 천사장과 마귀의 다툼’이나 ‘타락한 천사’와 같이 다른 성경에서는 잘 언급하지 않은 내용들이 상대적으로 많이 기록되어 있습니다. 그리고 유대인들의 신앙적 역사에 대하여 상당한 지식을 바탕으로 기록되어 있습니다. 이것은 저자와 시대상을 유추할 수 있게도 하지만 그런 것을 언급한 이유는 본질적으로 이 유다서를 기록한 목적, 즉 영지주의와 그런 내용이 상관이 있다는 것입니다. 


구전으로 내려오는 유대의 모든 역사가 하나님의 의를 설명하는 것이라는 것입니다. 사람들은 천사다 악마다 하면서 이야기하면서 ‘그것이 실존할까?’를 생각합니다. 그리고는 그런 것이 만약 실존한다면 자신들은 어떻게 행할 것(What to do?)인지를 걱정합니다. 그리고 그것은 비단 유다서의 이야기 만은 아닙니다. 


오늘날도 역시 성경의 말씀을 읽고서 행간을 읽지 못하고 성경을 행위 규범으로 인식한 수도 없는 신앙인들이 넘쳐나고 있습니다. 그러니까 지금도 이 유다서의 말씀이 권면하고 경계한 것이 세상에 넘쳐나고 있다는 것입니다. 다른 성경도 그렇지만 오늘 그 성경의 말씀을 읽어야 할 사람이 없다면 오늘날 성경이 되지 않았을 것이듯 유다서도 같습니다.


영지주의라고 하면 이를 아는 대부분의 신앙인들은 옛날 이야기라고 생각합니다. 초대교회 시절 있었던 이단 이야기라고 생각한다는 것입니다. 그러나 오늘 영지주의가 없다면 하나님께서 이 유다서나 요한1서와 같은 성경이 정경되도록 하시지 않았을 것입니다. 그러니까 오늘도 이 영지주의는 넘쳐나고 넘쳐 나고 있다는 것입니다.


그러면 오늘날의 영지주의는 어떤 모습일까요? 아니 오늘날의 영지주의나 초대교회시절의 영지주의는 모양이 전혀 달라지지 않았습니다. 초대교회의 영지주의자들을 이야기 할 때 육신은 아무 소용이 없고 믿음만 있으면 된다고 하면서 육신을 방탕함에 허락한 사람들이라고 생각합니다. 그러니까 믿음과 육신은 별개의 문제라고 생각한 것이 영지주의라는 것입니다.


오늘날도 사람들은 믿음과 육신은 별개의 문제라고 생각합니다. 믿음만 있으면 된다고 말하면, ‘그러면 예수만 믿으면 아무렇 게나 살아도 되느냐?’고 반문하는 것이 그것입니다. 또한 예수 믿는 사람이니 행동을 바로 해야 한다고 생각하고 믿고 가르치는 것도 같은 것입니다. 예수님만 믿으면 삶의 모든 것이 경건해지는 것을 믿는 것이라면 그럴 수 없습니다. 예수 믿는 것으로 부족하니 예수 믿는 사람으로서 행위를 바로 하도록 <스스로>, <자기 의지로> 행위를 단속하며 살아내야 한다는 것입니다. 그게 바로 영지주의입니다. 믿음과 행함이 다른 것이라고 생각하는 것, 행함이 있어야 된다는 것, 행함이 믿음을 보완한다는 것, 자신이 행동으로 무엇을 해야 하나님께 영광이 된다고 생각하는 것과 같은 모든 것이 바로 영지주의 본질인 것입니다. 초대교회는 믿음과 육신이 별개라고 생각해서 방탕했던 면이 부각되었다면 지금은 믿음과 행함을 구분하여 경건해 지려는 방향성의 차이는 있을지 모르지만 그 뿌리는 같은 것입니다.


그리고 이것을 더 깊이 있게 본다면 행함으로 의로워지려는 율법주의나 영지주의의 뿌리는 같다는 것을 말합니다. 율법주의나 영지주의나 육신을 불의 한 것으로, 경건하지 못하는 것으로, 신앙의 장애물이고 수련해야 할 것으로 여기는 모든 것이 그것입니다. 그것이 가진 하나님 앞에서의 이단성의 한 단면이 영지주의고 율법주의인 것입니다.


성경에서 가장 핵심적인 것 중의 하나가 바로 <우리의 육신을 어떻게 볼 것인가?>의 문제입니다. 육신을 끊임 없이 단련하고, 절제하고 억제해야 하는 신앙의 걸림돌로 생각하는지, 아니면 이 육신이야 말로 하나님의 의를 나타내는 것에 있어 더할 나위 없는 하나님의 훌륭한 선물로 보는 지의 문제가 핵심 중의 하나라는 것입니다. 그리고 이 문제는 초대교회에서부터 끊이지 않는 논쟁이며 오류인 것입니다.


오늘 대부분의 신앙인들에게 유다서나 요한1서와 같은 영지주의에 대한 권면의 말씀과 행함을 강조한 야고보서가 같아 보이지않는 것이 사실입니다. 하지만 이것은 근원적으로 같은 말씀입니다. 하나의 성경이 다른 두 가지의 이야기를 할 이유도 없지만 성경은 결국 육신으로 오신 예수님을 설명하는 말씀입니다. 예수님께서 보이신 우리의 육신이 어떤 것인지, 육신을 가진 이 인생의 의미와 목적을 설명하는 책이라는 것입니다. 어떻게 보면 ‘육신을 어떻게 볼 것이냐?’의 문제인 것입니다.


이제 얼마 간의 시간 동안 짧은 성경인 이 유다서를 가지고 우리가 얼마나 이 육신을 오해했는지, 그리고 그것을 몰라서 신앙이 그렇게 어려운 것이 되었는지를 생각해 보도록 하겠습니다.



(Translation by Google)


(Jude 1) Today's Gnosticism


Jude is the second book at the end of the Bible. And the theme is 'exhortation to Gnosticism'. And Judas, the author of this Judeo, is often known as Jesus' brother Judas. Throughout the Bible, we can see that the greatest religious debate in the early days of Jewish writing was about Gnosticism.


Although this Jude is a short Bible, it contains a relatively large amount of content that is not mentioned in other Bibles, such as the archangel of the Mosaic body and the strife of the devil or the fallen angel. It is recorded on the basis of a considerable knowledge of the religious history of the Jews. It is possible to deduce the author and the epoch, but the reason for mentioning it is essentially that it has something to do with the purpose of recording this Jude, that is, Gnosticism.


All the history of Jewish tradition is to explain God's righteousness. People are all angels, talking about it, thinking 'does it exist?' And I worry about what they do if they exist. And it is not just the story of Jude.


Today, too, believers who are unable to read the Bible, read the passage, and perceive the Bible as the code of conduct are overflowing. That is to say, the word of this Jewish word is still overflowing in the world. As in other Bibles, if there is no one to read the Bible today, it is as if Jude did not become a Bible today.


I think that most believers who know it are old stories. I think it is the story of the heresy that happened during the early church days. But if we do not have gnosticism today, God would not have made the Scriptures like this Jewish or John one. So, today, this Gnosticism is overflowing and overflowing.


So, what does today's Gnosticism look like? No, the gnosticism of today and the gnosticism of the early church did not change shape at all. When we speak of the Gnostic people of the early church, I think that the body is useless and faithful, and that they are the ones who are allowed to ward off the body. That is why it is the Gnosticism that thinks that faith and the body are separate problems.


Today, people think that faith and the body are separate problems. If you say that you only have faith, then you can say, 'If you believe in Jesus, can you live anyhow?' It is also the same thing to believe, to teach, to believe that Jesus is a believer and that he should act immediately. If you believe in Jesus, if you believe that everything in life is to be reverent, you can not. It is not enough to believe in Jesus, and as a person who believes in Jesus, we must live our lives to control our actions by ourselves and ourselves. That is Gnosticism. It is the essence of Gnosticism that thinks that faith and work are different, that there must be work, that work complements faith, and that what you do with your actions should be glorifying God. In the early church, if faithfulness and flesh are considered to be separate, and the prodigalism has become prominent, there may be a difference in direction to divide faith and practice, but the roots are the same.


And if we look more deeply into it, it means that the roots of legalism and Gnosticism that are to be justified by works are the same. It is all that is lawfulness, gnosticism, and flesh that is unrighteous, ungodly, obstacle to faith, and should be trained. One aspect of this heresy in front of God is the Gnosticism and the Law.


One of the most important things in the Bible is the question of "How do we see our bodies?" One of the key is whether we view the flesh as a stumbling block to religion that is constantly tempered, tempered, and restrained, or whether it is an excellent gift from God that this flesh is better at representing God's righteousness. And this is an endless debate and error from the early church.


It is true that today most believers do not seem to be the same James who emphasizes the exhortation and practice of Gentileism as Jude or John. But this is basically the same thing. Although there is no reason why one Bible should tell the other two, the Bible is the word that explains Jesus who came to the flesh. It is a book that explains what our body is, and the meaning and purpose of this life-filled life. In some ways, it is the question of how to look at the body.


Now, for some time, let us consider the short Bible, Jude, about how we have misunderstood this body and how it has become so difficult to believe.

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