(유다서 1:1-4) 일반으로 얻은 복음

Category : 평교인의 성경 보기/유다서 Date : 2017. 11. 8. 07:35 Writer : 김홍덕

유다 사도가 이렇듯 어떤 싸움에 대하여 권면을 하는 것은 이유가 있다고 밝히고 있는데 그것은 우리가 얻은 구원이 일반적인 것이고, 그리스도를 믿는 믿음의 도는 단번에 주신 것이라는 것을 지키기 위한 것이라고 하고 있습니다.


구원이 일반적이라는 것은 아주 중요합니다. 구원이 특별한 것이 아니라는 것입니다. 그러니까 사람이기만 하면 된다는 것입니다. 구원을 얻는데 사람이상의 어떤 것이 필요한 것이 아니라는 것입니다. 구원을 받으려면 어떤 행위를 해야 한다는 것이 아니라는 것입니다. 그와 같이 구원이 행위로 얻는 것이 아니라면 구원을 유지하는 삶, 즉 믿는 사람의 삶 역시 행위에 있는 것이 아닙니다. 그러니까 행위는 해야 한다, 하지 않아야 한다는 것과 같은 논쟁의 대상이 아니라는 것입니다. 다시 말해서 율법주의나 영지주의나 구원과 무관하다는 것입니다.


심지어 교회에 가는 것도 구원과는 별개의 문제입니다. 흔히 교회에 가야 구원을 얻는다고 생각하지만 그것이 아닙니다. 교회에 가지 않아도 하나님께서 사람을 만드신 그 뜻대로 자신이 사람이라는 것을 인정하면 그것으로 족합니다. 교회에 가야만 구원을 받을 수 있다는 식의 논리나, ‘교회 가서 구원 받자’, ‘교회에 가서 하나님 믿으면 하는 일 잘 된다’는 것과 같은 것은 다 구원과 무관한 생각인 것입니다.


교회가 중요한 것은 구원이라는 것은 하나님께서 사람을 만드신 목적만 순종하면 된다는 사람들이 모인 곳입니다. 교회를 세우고 세워진 교회에 가야 구원을 얻는 것이 아니라, 하나님의 말씀이 육신이 된 사람들이 서로 모여서 교제하고 서로가 그 육신으로 하나님의 성품을 표현하는 것으로 감동하고 본이 되며, 또 세상에서 지친 마음을 서로 하나님의 성품으로 위로하는 곳입니다. 그러니까 구원 받은 사람들이 그것을 나누려 모이니 교회가 되는 것이라는 것입니다.


또한 교회는 그런 사람이 모여서 된 공동체이기에 하나님의 성품이 무엇인지 몰랐던 사람들이 그냥 와서 편히 쉬다가 보니 하나님의 성품을 표현하는 삶을 사는 사람들의 모습을 보게 되고 그 본 것이 그것을 본 사람의 심령 안에 씨와 같이 심겨지고 그 씨가 심령에서 생명이 되므로 구원을 얻게 되는 것입니다. 교회에 간다는 행위가 구원을 담보하는 것이 아니라는 것입니다.


그러므로 구원을 얻는 것은 어떤 행위로도 담보할 수 없는 것입니다. 이것은 법입니다. 하나님께서 그렇게 정하신 것입니다. 이는 하나님의 심술이 아니라 하나님께서 사람을 만드신 목적이 그것이기 때문에 그 목적으로 인하여 생긴 법인 것입니다. 창조주가 자신이 성품을 표현하기 위하여 만든 존재가 그 자리로 회복되는 것을 구원이라고 하는데 그렇게 되는 것은 행위로 되는 것이 아니라는 것입니다. 행위는 하나님이 만드신 존재인 사람의 부속이지 대단한 것이 아니기 때문입니다.


그렇다고 구원이 일반적인 것이니 아무 것도 하지 않아도 된다는 식이 되면 안 됩니다. 그것이 바로 영지주의입니다. 구원은 사람이 하나님께서 사람을 지으신 목적을 회복하는 것입니다. 그러니까 하나님이 지으신 뜻으로 돌아가는 것이지 무엇을 하는 것이 아니라는 것입니다. 세례를 받는다 거나, 무슨 의미인지도 모르는 요한일서 1:9절을 외우고 시인하며 또 교회에 가서 세례문답을 해야 하는 것이 아니라는 것입니다.


무엇보다 우리는 구원을 얻기 위하여 고백하는 죄에 대한 개념이 온전해야 합니다. 예수를 믿지 않는 동안 나쁜 짓(행동)을 많이 했다는 것을 고백하는 것이 아닙니다. 그것이 구원을 얻기 위하여 죄를 시인하고 고백하는 것이라고 여기고서 신앙에 입문하다 보니 늘 구원의 문제에 대한 의심이 사라지지 않는 것입니다. 구원받았다고 하는 시점 이전이나 이후나 행동은 늘 문제기 때문입니다.


구원을 받는다는 것은 앞서 말한 바와 같이 하나님께서 사람을 만드신 뜻 안으로 돌아가는 것입니다. 그렇다면 죄는 다름이 아니라 하나님이 정한 자리에 있지 않았다는 것을 고백하는 것입니다. 그러려면 당연히 자신이 지금 있는 자리가 제자리가 아니라는 것을 알아야 합니다. 그리고 그것을 알려면 당연히 제자리가 무엇인지를 알아야 합니다. 온전한 것이 무엇인지 알지 못하는데 지금의 자리가 잘못된 것임을 알 수는 없기 때문입니다. 기준 없이 합부 판정을 할 수 없는 것입니다.


그렇기 때문에 예수님께서 이 땅에 오신 것입니다. 인생이라는 존재가 어떤 자리에 있는 것이 온전한 것인지를 보여주신 것입니다. 물론 그 자리는 십자가입니다. 그렇게 예수님께서 오셔서 인생의 정체성을 보이시므로 우리가 있는 자리가 우리의 자리가 아니라는 것을 알게 되는 것입니다. 인생이란 자리는 예수님과 같아야 하는데 자신이 그렇지 못하다는 것을 인정하는 것이 바로 죄를 시인하고 고백하는 것입니다. 이것을 위하여 예수님께서 단번에 드려진 것입니다.


오늘 우리는 구원이 일반적이지 않은 세상에 살고 있습니다. 서두에 밝힌 바와 같이 구원을 얻는 것이 행위에 기반하지 않는다면 당연히 구원을 받은 삶 역시 행위에 기반을 두지 않음에도 지금 많은 신앙이 행위에 기반을 두고 있습니다. 구원 받은 삶의 가치, 경건함과 거룩함의 가치가 얼마나 행위에 있습니까? 금식하면 더 좋은 신앙이고, 신학을 공부하면 더 경건하다는 식의 이 생각들이 바로 구원이 일반적이지 않다는 것을 증명하는 것입니다.


구원은 단지 우리가 하나님 앞에서 하나님께서 지은 목적으로 회복되는 것입니다. 그것은 사람이 사람의 존재 목적으로 회복되는 것입니다. 여기에 필요한 것은 오직 하나 모든 사람에게 일반적인 것, 곧 사람이라는 그 하나만으로 충분한 것입니다. 그것이면 족하다는 것입니다. 그것이 지켜야할 참 복음인 것입니다.



(Translation by Google)


(Jude 1: 1-4) Gospel obtained in general


This is what the apostle Judas says that there is a reason for exhortation in any battle: to save that salvation that we have received is common, and that the faith in Christ is once given.


It is very important that salvation is common. Salvation is not special. That is to say, it is only a person. What is more than a man does not need to be saved. To be saved is not to do something. Likewise, unless salvation is obtained by works, the life of salvation, the life of the believer, is not also in the act. That is to say, the act is not an object of debate, such as should and should not be. In other words, it is irrelevant to legalism, gnosticism, or salvation.


Even going to church is a separate matter from salvation. I think it is often when I go to church to get salvation, but it is not. Even if you do not go to church, it is enough for you to admit that you are a man according to the will of God made man. The idea of ​​being able to receive salvation only if we go to church, or 'going to church to be saved,' or 'going to church and believing in God is good' are all irrelevant to salvation.


The important thing about the church is that salvation is a gathering of people who obey God's purpose for man's creation. It is not the salvation that comes to the church where the church is established and established, but the people who are the flesh of God are gathered together and fellowship, and each other expresses the character of God in the flesh. It is a place to comfort each other with the character of God. That is, those who are saved will share it and become a church.


Also, because the church is a gathered community, people who did not know what the character of God just came to rest, and when they looked at them, they saw the people who live a life expressing the character of God. And the seed is life in the soul, and it is saved. Going to church is not a guarantee of salvation.


Therefore, salvation can not be secured by any act. This is law. God has so decided. This is not the grudge of God, but the reason God created the purpose of man because of it. The Creator says that salvation is the restoration of the being that was created to express his character, but that is not the act. Acts are part of the person God created, not a great deal.


It should not be said that salvation is common, and that you do not have to do anything. That is Gnosticism. Salvation is the recovery of a man's purpose for which God created man. That is to say, to return to the will of God, not to do. It is not that we should be baptized, or memorize and acknowledge 1 John 1: 9, who does not know what it means, and that we should go to church and do world dialogue.


Above all, we must have a perfect concept of sin, which we confess to be saved. It is not to confess that you did a lot of bad things while you did not believe in Jesus. It is said that it is to confess and confess sin to gain salvation, and when we enter into faith, there is always a doubt about the question of salvation. It is because the behavior before and after the point of being saved is always a problem.


To be saved means to return to the will of God made man, as I said before. Then, sin is not different, but confessing that God was not in the right place. To do that, of course, you need to know that your place is not in place. And to know it, of course, you need to know what the place is. I do not know what is perfect, but I can not tell that the place is wrong. It is not possible to make an attachment judgment without a reference.


That is why Jesus came to this land. It is what showed the existence of life is perfect. Of course the place is a cross. It is because Jesus shows us the identity of life and we know that our place is not our place. To acknowledge that the place of life should be like Jesus, and that he is not, is to confess and confess your sins. For this, Jesus was offered at once.


Today we live in a world where salvation is not common. Unless salvation is based on works, as has been said at the beginning, many lives are not based on works, but many are based on works. How valuable is the value of salvation, of godliness and holiness? These thoughts of a better faith in fasting and more reverence in studying theology are proof that salvation is not common.


Salvation is merely restoring us to God's purpose before God. It is that the person is restored to the purpose of existence of man. What is needed here is enough for one thing, one that is common to all, one person. That is enough. It is the true gospel that must be observed.



,