사람들은 ‘인생은 고난’이라고 합니다. 그리고 시대에 무관하게 늘 살기 힘들다고 말을 합니다. 또한 전쟁이 끊이지 않습니다. 큰 다툼인 전쟁도 끊이지 않는데 일상 속의 다툼이 없을 리도 없습니다. 다툼은 고사하고 낙심이나 짜증나거나 불의함에 화가 나는 것도 일상입니다. 하지만 이 모든 것은 단 하나의 이유에 기인한 것입니다. 믿기 어렵겠지만 사실입니다. 그 이유는 다름이 아니라 사람이 자기 안에 가진 의의 기준, 그 하나로 인한 것입니다.


많지는 않겠지만 적어도 감정을 제외한 어떤 일이 자기 뜻대로 되는 사람들이 있을 것입니다. 그런 사람에게는 분명히 다른 사람보다는 세상이 살기 좋은 것이라 여겨질 것입니다. 자기 뜻대로 되는데 어려울 것이 없기 때문입니다. 물론 그 뜻이 반사회적인 것일 수 있습니다. 하지만 그 뜻이 공익적인 일이라 할지라도 하나님 앞에서는 의로운 것이 아닙니다. 세상은 하나님의 것이기 때문입니다.


세상이 하나님의 것이라는 것은 역설적으로 사람 맘대로 되는 곳이 아니라는 것입니다. 그러니까 세상은 하나님의 뜻대로 되는 곳이지 사람 맘대로 되는 곳이 아니라는 것입니다. 사람들이 볼 때 세상은 어떻던 하나님이 보실 때는 온전한 것입니다. 그런데 세상이 시끄럽고 다툼이 있고 불만이고 죄가 넘치는 것은 오직 사람이 자기가 가진 의가 옳다고 주장하는 것 때문입니다. 다시 말해서 세상이 시끄러운 것은 하나님의 의를 버리고 자기의 의를 주장하기 때문입니다.


바로 그것을 두고 성경은 ‘세상에 죄가 관영하다.’고 하시는 것입니다. 그렇다면 왜 하나님께서는 그런 세상을 방관하시듯 하는가 싶을 수 있지만 하나님은 절대로 방관하지 않으십니다. 그 무엇보다 예수 그리스도를 이 땅에 보내셨습니다. 세상의 모든 갈등의 원인을 해결할 표준과 대안으로 보내셨습니다. 그런데 자기의 에 충만한 사람들이 그 예수님을 십자가에 못 박았습니다. 


그러면 당연히 예수님을 보내신 하나님께서 그런 불의한 일을 저지른 인생들을 벌하셔야 할 텐데 그다지 별 일 없이 세상은 돌아가고, 오히려 반사회적이라 해도 자기 의를 잘 관철시키는 사람들이 세상에서 떵떵거리고 살고 있습니다. 이것에 대하여 하나님을 믿노라 하는 사람들은 늘 불만입니다. 뭐 겉으로는 세상을 위하여 기도하는 거룩한 모습이지만 속으로는 불만입니다. 그게 불만이 아니라면 하나님께 가서 기도하지 않을 것이기 때문입니다.


그런데 왜 하나님은 이 세상을 그냥 두시는 것일까요? 하나님께서 그냥 두신다는 것은 괜찮다고 여기시기 때문일 것입니다. 온전하신 하나님이 보실 때 온전하지 않다면 고치실 것이기 때문입니다. 그런 능력이 없으신 것도 아닌데.


하나님께서 이 세상을 그냥 두시는 것은 하나님께서 세상을 지은 목적이 있기 때문입니다. 하나님께서 이 세상과 사람을 지으신 이유는 그 성품을 나타내시기 위함입니다. 그의 존재하심과 성품을 나타내시기 위함이라는 것입니다. 즉 이 세상은 사람이 보기에는 어느 것 하나 온전한 것이 없어 보일지라도 하나님이 보실 때는 하나님께서 의도하신대로 하나님의 성품이 잘 나타나고 있다고 여기신다는 것입니다.


그 이유는 다름이 아니라, 하나님께서 보실 때 엘리야의 때에 7,000명과 같이 하나님께서 뜻하신 대로 하나님의 의와 성품을 표현하는 사람들이 늘 있다는 것입니다. 그리고 무엇보다 사람들의 자기 의를 주장하는 것이 하나님의 의를 드러나게 한다는 것입니다. 유대인들이 자기들이 가진 하나님에 대한 의를 주장하였기 때문에 예수님께서 십자가에 달리셨고, 그로 인하여 하나님의 의가 온 천하에 드러난 것입니다.


사람들이 볼 때 세상은 언제나 문제 덩어리입니다. 하지만 그 모든 문제의 원인은 단 하나 하나님이 만드신 세상을 사람들이 자기가 옳다고 생각하는 대로 살기 때문입니다. 마치 청소하라고 돌리고 있는 로봇 청소기가 모든 것을 쓰러뜨리고 다니고 있는 것과 같습니다. 그런 사람들의 생각이 하나님의 의를 나타나게 합니다. 선악과를 먹고서 자기의 의로움을 주장하는 사람이 없다면 십자가를 질 일도 없고, 질 수도 없으며, 십자가를 지고 예수님을 따라갈 수도 없는 것입니다. 


그러면 사람들이 십자가를 지고 의인이 죄인 앞에서 죄인이 되도록 하려고 하나님께서 세상을 방치하시는가 싶겠지만 이는 하나님의 본성에 관한 것입니다. 예수님께서 능력이 없어서 군병들에게 잡혀가신 것이 아니라 그리스도라는 본성은 그럴 수밖에 없는 것이기 때문입니다. 마치 연어가 본성에 이끌려 죽는 자리로 가는 것과 같이 그것은 본성이기 때문입니다.


문제는 하나님께서 드러내시고자 하는 성품이 바로 그런 것인데, 사람들은 거꾸로 살다보니 사람들의 악함이 하나님의 본성을 드러내도록 하나님께서 작정하고 유도하신 것처럼 보이는 것입니다. 자신의 본성을 나타내시려 하나님이 먼저입니까? 아니면 사람의 의가 먼저이겠습니까? 사람의 눈에 하나님께서 사람들의 악함을 하나님의 의를 표현하기 위하여 이용하시는 것 같지만, 하나님의 의가 먼저인데 사람들이 그것을 버렸기에 예수 그리스도가 오셔서 그것을 회복하신 것입니다.


세상이 살기 어렵다고 생각하는 사람, 세상이 잘못되었으니 바로 잡아달라고 하나님께 기도하는 사람은 하나님과 의가 같은 사람이 아닙니다. 그래서 만족하지 못하는 것입니다. 만족할 수 없다는 것은 에덴동산에서 쫓겨난 사람입니다. 에덴이란 ‘만족’이란 의미기 때문입니다. 또한 그런 사람은 감사할 수 없습니다. 간혹 자기 육신의 일이 잘 풀려서 감사할 수는 있을지 모르지만 세상의 근본적 의에 대하여 감사하지 못하는 사람입니다. 그런 사람은 하나님의 나라에 속한 사람이 아닙니다.


이 모든 것이 결국 하나님이 만드신 하나님의 세상을 다스리는 하나님의 의와 사람이 가진 의의 문제입니다. 사람이 하나님이나 다른 신을 찾는 것은 세상이 살기 어렵다고 여기기 때문입니다. 그렇다는 것은 하나님과 자신의 의가 다르기 때문입니다. 그것을 모르면 장담컨대 인생을 헛살게 될 뿐입니다. 그래서 우리가 하나님을 믿어야 하는 것입니다. 하나님을 믿는다는 것은 결국 하나님의 의와 나의 의가 같아지겠다는 것입니다.


오늘 어떻게 보면 로마서의 내용과 무관한 듯 보이는 말을 길게 한 것 같으나 실상은 로마서에서 바울 사도가 말씀하고자 한 것을 길게 설명한 것입니다. 그것은 다름이 아니라, 바로 이 말씀에 관한 것입니다. 자신을 책하지 않는다는 것, 그것은 바로 하나님의 의와 자신의 의가 같은 사람이기 때문입니다. 그래서 삶이 만족스러운 사람, 그 사람을 말하는 것입니다.


네게 있는 믿음을 하나님 앞에서 스스로 가지고 있으라 자기의 옳다 하는 바로 자기를 책하지 아니하는 자는 복이 있도다(롬 14:22)




(Translation by Google)



(Romans 14: 13-23) Those who do not self-defeat


People say 'life is hardship'. And it says that it is hard to live all the time regardless of the age. Also, the war never ends. The war, which is a big battle, is not endless. It is also common everyday to get angry, irritable, or unjust about the fighting. But all of this is due to one single reason. It's hard to believe, but it's true. The reason is not the difference, but the one based on the standard of the person's in him.

There will not be many, but at least there will be people whose emotions are not what they want to do. To such a person, the world will certainly be considered better than others. It is because there is no difficulty in doing what you want. Of course, that may be antisocial. But even if it means public works, it is not righteous before God. Because the world is God's.

Paradoxically, the fact that the world is God's is not a place for people to do. So the world is the place where God's will is done, not the place where people do it. When people look at the world, whatever God sees is perfect. But the world is noisy, contentious, dissatisfied, and full of sin, because only man claims that his righteousness is right. In other words, the world is noisy because it rejects the righteousness of God and asserts its righteousness.

That is what the Bible says is 'sin is in the world.' If so, why would God want to look at the world like that, but God never does. Above all, Jesus Christ was sent to this earth. He sent us as a standard and an alternative to solve the causes of all conflicts in the world. But those who are full of his own have crucified the Jesus.

Then, of course, God, who sent Jesus, should punish those who have committed such an unrighteous affair, but the world will return with little or no consequence. Those who believe in God are always displeased with this. It is holy on the surface, praying for the world, but it is a complaint. If it is not a complaint, it will not go to God and pray.

But why does God just leave the world? Maybe because God thinks it is okay to be alone. When the perfect God sees, he will heal it if it is not perfect. You do not have that ability.

God has left this world because God has purpose for the world. God created the world and man to show His character. Is to show his presence and character. In other words, the world does not seem to have anything perfect for man, but when God looks, he feels that God's character is showing up as God intended.

The reason is not that differently, but in God's sight, there are always 7,000 people in Elijah's day who express God's righteousness and character as God intended. And most of all, claiming people's self-righteousness reveals God's righteousness. Jesus was crucified because the Jews claimed the righteousness of their God, and because of that, the righteousness of God was revealed to the whole world.

When people see, the world is always a chunk of trouble. But all of the problems are caused by a single God created world that people think they are right. It is as if a robot vacuum cleaner that is turning to clean up is carrying everything down. The thought of such people makes God's righteousness manifest. If there is no one who claims to have his righteousness by eating from the tree of good and evil, he can neither crucify nor die, nor can he follow the cross with Jesus.

Then it is about God's nature that people will take the cross and leave the world to the righteous to be sinners before sinners. This is because Jesus is not possessed by power and is not taken by soldiers, but is the nature of Christ. This is because it is nature, just as the salmon goes to the place where it is led by nature.

The problem is the character God wants to reveal, and when people live upside down, it seems that the wickedness of the people has induced and directed God to reveal the nature of God. Is God first to reveal His nature? Or would it be the first person's right? It seems that God uses the wickedness of people in the eyes of men to express God's righteousness, but the righteousness of God is first, and because they have forsaken it, Jesus Christ has come and restored it.

He who thinks that the world is difficult to live, the world is wrong. He who prays to God for righteousness is not like God and righteousness. So it is not satisfied. I can not be satisfied is a person who has been kicked out of the Garden of Eden. Eden is 'satisfaction' because it means. I also can not thank such people. Sometimes he may be grateful because his work is well done, but he is not grateful for the fundamental righteousness of the world. Such a person is not a person belonging to the kingdom of God.

All of this is a matter of God's righteousness and man's righteousness that govern the world of God made by God. It is because people think that the world is hard to find when they seek God or other gods. That is because God and his righteousness are different. If you do not know that, you will only live your life in vain. That is why we must believe in God. Believing in God means that God's righteousness and my righteousness will end up in the end.

It seems to have made the words seem to be irrelevant to the content of the Romans in some way, but the fact is that the long description of what the apostle Paul wanted to say in Romans. It is not that different, it is about this word. It is because he is the same person of God's righteousness and self-righteousness. So the person who is satisfied with life, is to say that person.

So whatever you believe about these things keep between yourself and God. Blessed is the one who does not condemn himself by what he approves. (Romans 14:22)


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