예수님께서 ‘씨 뿌리는 비유’를 통해서 말씀하시고자 하시는 것은 농부에게 씨와 같은 하나님의 말씀이 사람 속 심령에서 열매가 되는 것에 대하여 말씀하시고자 하십니다. 그것은 사실 예수님께서 이 땅에 오신 핵심적이 이유고 목적입니다. 이 비유는 하나님의 목적인 사람이 하나님의 말씀을 자기 안에 받아서 그 말씀의 열매를 내는 것에 관한 것이고, 그 취지 안에서 하나님의 말씀을 받아들이는 사람들의 마음 가짐에 대하여 말씀하시는 것입니다.


이 비유의 첫 포스팅에서 사람들이 이 말씀과 관련하여 <공평함>을 이야기하기도 한다는 것을 이야기 했습니다. ‘왜 누구는 가시밭이고, 누구는 돌밭이며, 누구는 길과 같은 마음 밭을 가졌는가?’하는 것입니다. 그냥 씨를 뿌리는 하나님께서 좋은 밭에 씨를 뿌리면 되는데 농부답지 않게 아무렇게나 씨를 뿌리니 돌밭이나 길가에 떨어진 것 아니냐는 시각이 있습니다.


그러나 앞선 몇 개의 포스팅을 통해서 말씀 드린 것과 같이 이 비유의 핵심은 하나님의 말씀을 사람이 어떻게 받아들이느냐의 문제입니다. 하나님께서는 모든 인생들에게 하나님의 말씀을 주시나 사람들의 마음 밭에 따라 동일한 하나님의 말씀이 다른 결과를 가져온다는 것입니다. 그러니 오히려 이 말씀은 정말로 공평한 말씀이라 할 수 있습니다. 길과 같은 마음, 돌밭과 같은 마음, 가시떨기가 있는 밭과 같이, 자기 정체성이 불분명한 마음, 자기 의의 법이 마음에 많은 사람, 세상의 근심이 많은 사람은 하나님의 말씀이 그 열매를 잘 맺지 못한다는 것을 말씀하시고 계십니다.


이 세 가지 밭은 공통적인 것이 있습니다. 씨를 받아 들일 준비가 되지 않았다는 것입니다. 씨를 받아 들이려면 그 정체성이 밭이라는 분명한 상태가 되어야 하는데 그렇지 않다는 것입니다. ‘길’과 같은 마음은 정처가 없고, 돌과 가시떨기가 있는 곳은 하나님의 말씀인 씨가 들어가기 전에 이미 자기 안에 뭔가가 자리하고 있습니다. 모두가 농부가 뿌리는 씨를 받아 들여 그 씨의 열매를 맺을 준비가 되지 않았다는 것입니다.


사실 알고 보면 이 세상에는 하나님의 말씀이 넘쳐납니다. 이 블로그도 물론 그 중의 하나입니다. 성경을 풀어내는 관점이나 가치관은 조금씩 다를 수 있지만 아주 많은 성경에 대한 해석들이 있고, 설교도 넘쳐납니다. 그러나 그 어떤 설교 그 어떤 해석도 이미 자기 안에 어떤 기준을 가지고 있으면 자기 것이 되지 않습니다. 


누군가가 하나님의 말씀이라고 전하고 있다면 일단 그 말씀을 들을 때에는 그것을 수용하는 마음으로 들어야 합니다. 그럴 값이 아니면 발의 먼지를 털고 나오면 됩니다. 그렇지 않고 그 마음에 자기의 생각을 두고, 읽고 듣는 말씀으로부터 자기 생각의 정당성을 찾는다거나, 아니면 옵션처럼 자기 말씀에 더하기를 한다거나 하는 마음으로는 온전한 열매가 나오지 않는다는 것입니다. 이미 밭에 가시나 돌이 있는데 뒤에 뿌려지는 씨가 아무리 온전해도 온전한 열매가 되지 않는다는 것입니다.


그렇게 이미 자기 마음에 어떤 것을 가지고서 새로운 것을 수용하려면 필연적으로 혼합되므로 어느 하나도 온전하게 되지 않습니다. 성경은 ‘반인반수’와 같은 것을 온전하게 보지 않습니다. 다곤과 같이 머리는 물고기고 몸통은 사람인 것과 같은 신은 모두 이방신으로 나옵니다. 물론 그것 이전에 형상을 조각했다는 것만으로 우상이지만 하나님의 생명의 법은 온전히 하나의 생명이어야 하는 것입니다. 차든지 덥든지 해야 하는 것입니다.


그런데 사람들은 자기 안에 하나님의 형상을 미리 그린 상태에서 하나님의 말씀이나 설교를 듣고, 또 성경을 풀어내는 책을 봅니다. 그리고는 자기 기준에 맞거나 또 자신이 잘 모르고 이해되지 않아도 그럴듯한 것을 수용합니다. 그것도 전부가 아닌 자기 입맛에 맞는 것만 수용합니다. 그렇게 혼합이 되고, 또 혼합이 되어 모든 것이 엉망이 됩니다. 세상의 가치관도 그렇게 섞이는 것입니다.


노아의 때에 홍수가 날 때에 하늘의 물과 땅의 물이 합하여 홍수가 되었다고 했습니다. 반면에 하나님께서 천지를 창조하실 때에는 궁창 위의 물과 궁창 아래의 물을 나누셨다고 했습니다. 이 말씀은 사람이 먹을 수 있는 물과 먹을 수 없는 것으로 나누었다는 것입니다. 물은 말씀, 곧 사람이 자기 정체성에 대한 갈증을 해갈하는 것인데, 사람이 먹어서 해갈이 되는 하나님의 말씀이 있고, 궁창 아래 곧 세상의 말씀이 있다는 것입니다.


그런데 하나님을 믿는 사람들이 사람의 딸들의 아름다움을 보고 아내로 취하자 하나님께서 홍수를 일으키셨습니다. 즉 하나님의 말씀과 세상의 형식을 혼합하니 멸망당했다는 것입니다. 그와 같이 어느 시대라도 하나님의 말씀과 세상의 가치관을 섞으면 온전하지 못하다는 것입니다. 그러므로 하나님의 말씀을 들으려고 한다면 일단 자기 의를 버리고 들어야 합니다. 


그러면 사람들은 자신이 듣는 것이 진정한 하나님의 말씀인지 어떻게 알 수 있는지를 고민합니다. 그래서 의심하느라 아무 것도 듣지 않고 이전에 자기가 해 오던 것만 유지합니다. 하지만 사람은 듣다 보면 사람에게 맞는 말씀인지 아닌지는 알게 됩니다. 하나님께서 만드신 사람이니 하나님께서 사람에게 하시는 말씀이라면 당연히 사람인 자신이 알알 들을 수 있다는 믿음 정도는 있어야 합니다. 하나님에 대하여 그 정도도 생각지 못한다면 아무것도 할 수 없습니다. 아브라함과 같이 자기가 근본으로 삼던 고향을 떠나지 않는데 무엇을 얻을 수 있겠으며, 그 의심 가운데 어떤 믿음이 있겠습니까?


그러므로 누군가 하나님의 말씀이라 선포하는 이가 있으면 일단 들어야 합니다. 자기가 가진 ‘이래야 한다.’는 돌과 같은 법도 버리고, ‘세상의 근심과 걱정’도 버리고 들어야 하는 것입니다. 그게 좋은 밭입니다. 그렇게 듣다보면 그것이 생명이 있는 말씀인지 아닌지를 알게 됩니다. 아니다 싶으면 조용히 떠나면 됩니다. 마냥 의심만 하고 걱정만 하고 있다면 그것이 바로 가시밭과 같은 마음이기도 하고 한 달란트 받은 사람의 모습이기도 합니다.


땅과 같은 사람, 밭과 같은 사람은 씨를 선택할 수 없습니다. 그 씨가 생명이 있는지 없는지도 알 수 없습니다. 그가 신뢰해야 하는 것은 단 하나입니다. 그것은 바로 씨를 뿌리는 이가 농부라는 것, 그것입니다. 그것을 불신하면 아무것도 얻을 수 없습니다. 자기가 이미 돌과 같은 법을 마음에 가지고 있거나, 가시넝쿨과 같이 ‘이 씨는 온전한가?’ 같은 걱정이나 하나님의 일을 걱정하는 마음과 같은 것을 가지고 있다면 씨가 생명이 될 수 없습니다. 자기 존재의 정체성을 정하지 못한 길이야 말할 것도 없습니다.


사람이 하나님의 말씀을 찾아 나서서 어떤 말씀을 자신을 향한 하나님의 말씀으로 인정하고 순종하는 것은 절대 쉬운 일이 아닙니다. 이미 우리가 그 길을 나설 때는 성인이고 우리 안에 많은 가치관을 가지고 있고, 또 그렇게 하나님을 찾아 나서는 상황은 뭔지 모르는 두려움과 걱정을 가진 상태이기에 돌도 가시도 많은 마음으로 시작한 것입니다.


그러나 아브라함이 오랫동안 나그네 길을 거치고, 이스라엘 백성들이 400년의 세월을 광야에서 보낸 것과 같이 자기가 가진 돌 같은 자기가 옳게 여기는 법과 세상과 하나님 일에 대한 걱정을 다 버릴 때까지 경륜의 과정을 거치고 나면 하나님의 말씀을 온전히 듣게 됩니다. 그것이 바로 ‘마음 밭’을 경작하는 것입니다. 


그것이 바로 우리 신앙의 여정입니다. 그 여정을 거칠 때까지 우리는 좋은 열매 맺는 밭이 아닙니다. 그러나 그 하나님의 경륜 안에서 하나님께서 온전히 자신을 이끄신다는 믿음을 가지고 길을 나서고, 만나는 이들 앞에서는 ‘이건 아니다’ 싶을 때까지는 순종하는 마음으로 듣고자 한다면, 그 세월이 우리 마음에 있는 돌과 가시를 다 제거하고 온전한 밭이 되어 하나님의 형상이라는 열매를 맺는 정체성 분명한 사람이 될 것입니다.



(Translation by Google)


(Matthew 13, Mark 4, Luke 8) a fruitless land


Jesus wants to speak through the 'seeded parable' to say to the farmer that the word of God, like seed, is the fruit of man's heart. It is in fact the central reason and purpose of Jesus' coming to earth. This parable is about God's purposeful man's acceptance of the word of God in him and the fruit of his word, and in that effect he speaks of the hearts of those who accept God's Word.


In the first posting of this parable, I told people that they talked about "fairness" in connection with this statement. 'Why is it a thorny field, who is a stone field, and who has a field of mind like a road?' Just because the seeder is sowing seeds in a good field, there is a view that the seeds are scattered in a way that is not like a farmer.


But as I said through some of the previous postings, the key to this parable is the question of how people accept God's Word. God gives the word of God to all life, but according to the heart field of people, the same word of God brings different results. So, rather, it is a fair word. Those who have a mind like a road, a heart like a stone field, a field with a thorn bush, a mind whose identity is unclear, a person whose law is right in his heart, and who has a great deal of grief in the world, You are saying that you can not.


These three fields are common. You are not ready to accept Mr. To accept the seed, the identity must be a clear field, not a field. There is no spirit in the mind like the way, and there is something in it before the word of God, which is the word of God, enters where there are stones and thorns. Everyone is not ready to accept the seed that the farmer is rooting for and bear the seed's fruit.


In fact, the world is full of God's Word. This blog is one of them, of course. There are many interpretations of the Bible, and the sermons are overflowing, though the viewpoints and values ​​of releasing the Bible may be slightly different. But any interpretation of any sermon is not his own if he already has certain standards in himself.


If someone is telling you that it is the Word of God, you must listen to it when you hear it. If it is not worth it, dust off your feet. In other words, it is not a perfect fruit to find the justification of self-thought from the words of reading and listening, or to add to its own words as options. There are stones already in the field, but the seeds scattered behind do not become perfect fruits no matter how perfect they are.


It is inevitably mixed to accommodate something new with something already in your mind, so neither one is perfect. The Bible does not fully see things like 'half-human'. All the gods, like Dagon, whose heads are fish, and whose body is man, are all gods. Of course, it is idol by just carving the figure before it, but the law of God's life must be a whole life. It is to be done by car or damp.


However, people see the book in which God preaches the image of God and hears God's Word and preaching, and also releases the Bible. And he accepts what is plausible even if he does not meet his own standards or understand himself or herself. It accepts not only everything but self-tastes. It mixes and mixes, and everything is messed up. The world's values ​​are also mixed.


When the flood occurred in Noah's day, it was said that the water of heaven and the water of the earth were combined and became a flood. On the other hand, when God created the heavens and earth, He said He had divided the water above the expanse and the water below the expanse. This means that man divided the water to eat and the inedible. Water is the Word, that is, a person is thirsty for his identity, that is, there is a Word of God to eat and drink, and a Word of the world, under the expanse.


But when those who believed in God saw the beauty of man's daughters and took them as wives, God caused a flood. In other words, it was destroyed by mixing the Word of God and the form of the world. It is impossible for any age to blend the Word of God with the values ​​of the world. Therefore, if you want to hear the word of God, you must let go of your own righteousness.


People then worry about how they can tell if what they hear is the true word of God. So I do not hear anything because I doubt, but I keep what I was doing before. But when people listen, they know if it is right for the person or not. It is God's Maker, and if God speaks to man, there must be a degree of belief that the person himself can hear them. If you can not think about God that much, you can not do anything. Like Abraham, what can you get if you do not leave your original home and what is your belief in that doubt?


Therefore, if there is a person who declares that someone is the Word of God, we must listen. You have to have the same thing as the stone. You have to abandon the worries and worries of the world. That is a good field. When you listen to it, you will know whether it is a word with life or not. If you do not want to leave quietly. If you are skeptical and worried, it is like a thorny field and a person who has received a talent.


People like land, such as fields, can not choose seed. I do not know whether he has life or not. There is only one thing he has to trust. That is, the seeder is the farmer. If you distrust it, you can not get anything. If you already have a stone-like law in mind, or you have something like a vine, such as worrying about the seed is perfect, or worrying about God's work, Mr. can not be life. There is no way to determine the identity of self-existence.


It is not easy for a man to seek out the word of God and to acknowledge and obey a word as God's Word to himself. We are already adults when we go out that way, we have many values ​​in us, and we are in a state of fear and anxiety that we do not know what the situation is so we started with God.


But once Abraham has gone through a process of dispensation until he has gone through a strange path for a long time and the people of Israel have spent 400 years in the wilderness, You will hear God's Word fully. That is the cultivation of the 'heart field'.


That is the journey of our faith. Until we go through that journey, we are not good fruit fields. But in the economy of God, if we are to go out with the belief that God is leading us fully and to listen in obedience until we want to 'not' in front of those we meet, It will be a clear identity and a fruit of the image of God as a whole field.

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