레위인 첩의 사건

Category : 평교인의 성경 보기/사사기 Date : 2017. 12. 7. 10:31 Writer : 김홍덕

사사기 19장 이하에는 레위인이 행음한 첩을 먼 곳까지 찾아가서 데리고 왔으나, 오는 중에 묶고 있는 집이 있는 베냐민 지파의 땅에서 첩이 윤간을 당하여 죽게 되고, 이 레위인이 죽은 첩의 시신을 12개로 토막을 내어 이스라엘의 각 지파에 보내므로 사연을 알게 된 모든 지파들이 일어나서 베냐민 지파와 전쟁을 하게 되는 사건이 길게 기록되어 있습니다.


이 사건은 사건 자체로도 참 아리송한 것이기도 하지만 무엇보다 의문스러운 것은 이것이 사사와 무슨 상관이 있느냐는 것입니다. 사사들의 이야기일 것만 같은 사사기에 앞서 나온 미가의 제사장의 일과 이 레위인의 첩과 관련된 이야기는 사사들의 이야기도 아니기도 하고, 또 특별히 이방 족속이 쳐들어와서 전쟁을 하는 이야기도 아니라 오히려 이스라엘 족속끼리 싸우는 이야기인데 왜 사사기에 있느냐는 것입니다.


그런데 미가의 제사장에 대한 이야기와 이 레위인 첩과 관련된 이야기에 동일하게 나오는 말씀이 있는데 그것은 

“그때에 이스라엘에 왕이 없으므로 사람들이 자기 각각 자기 소견에 옳은 대로 행하니라”

라는 말씀입니다. 그런데 사실 이 말씀은 어떻게 보면 사사기 전반의 배경이라고도 할 수 있는 것입니다. 사람들이 자기의 의, 자기가 옳다고 여기는 대로 행하였더니 하나님 앞에 악을 행한 것이 되고, 그래서 사사가 필요한 상황이 되었다는 것에서 맥락을 같이 한다고 볼 수 있습니다.


사실 이 본문의 말씀을 깔끔하게 설명하는 것은 쉽지 않습니다. 그야말로 믿음의 눈으로 보지 않고 우리가 가진 사회 일반적인 지식을 접목하면 결코 쉽지 않은 말씀이라는 것입니다. 여기에 나오는 첩은 행음했다고 되어 있지만 내용적으로나 또 해당하는 단어의 사용법 중에 ‘반항’과 같은 의미도 있다고 하니 어떻게 보면 단순한 부부싸움 정도였을 수도 있습니다.


그렇지만 성경의 기본 주제가 하나님의 의를 떠난 사람들이 아들의 보내신 하나님의 사랑으로 인하여 하나님께서 사람을 만드신 목적 안으로 사람이 회복되어 온전하게 되는 것이라는 의미에서 본다면 이 첩은 하나님을 떠난 인생을 예표하는 존재와 같습니다. 더구나 그 남편이 레위사람이라는 것이 더 그렇습니다. 레위사람이라면 제사장의 혈통이니 말입니다.


그것에 더하여 성경 전반을 통하여 사람이 하나님의 의를 떠난 것을 행음한 것으로 늘 말씀하시고 하나님 앞에서 사람은 여자인 것을 접목하면 레위인을 떠난 여인은 그 자체로 행음한 것이며 하나님의 의를 떠난 사람의 모습을 비유하는 것이라고 보는 것이 합리적인 접근일 것입니다. 게다가 레위인이 그 여인을 찾으러 갔다는 것에서 하나님께서 우리에게 아들을 보내신 마음까지 나타내신 것이라고 할 수 있습니다.


여기에 그 레위인이 묶을 곳이 없었다는 것에서 말구유에 나신 예수님을 연상케 하지만 그것까지는 아니더라도 레위인이 묶고 있는 곳에 비류(깡패)들이 와서 나그네인 레위인을 상관하겠다고 한 사건은, 남자인 레위인을 성적으로 상관하겠다는 것인데, 이것은 말 그대로 하나님의 아들인 예수님께 수 없이 많이 하나님의 의로움을 상관하고 예수님 앞에서 자신들이 의롭다고 주장한 유대인들의 모습 그대로를 나타내는 것입니다.


성경에서 남녀의 성적 관계, 곧 남자의 유전자가 여자의 몸에서 잉태되어 남자의 성을 가진 아이가 태어나게 되는 이 법은 하나님의 의가 사람의 마음 안에 들어와서 그것이 생명이 되는 것에 비유되는 것입니다. 즉 상관하겠다는 것, 내가 성적인 관계를 가지겠다는 것은 나의 의를 주장하겠다는 것의 상징이기 때문입니다. 이런 모습은 소돔과 고모라의 때에도 있었고, 유다서에서는 육신에 대하여 하나님과 다른 생각을 주장하는 사람들을 다른 색을 좇는 자라고 말하기도 합니다.


그러므로 이 사건은 우리가 일반적으로 가진 사회적인 관념으로 볼 때는 참 이해하기 어렵지만 우리와 하나님의 관계, 하나님께서 사람에게 어떻게 대하셨는지를 자신의 이야기로 분명하고 제대로 알고 보면 이 이야기가 다 우리의 이야기라는 것을 알 수 있습니다. 그러니까 이렇게 볼 것이 아니라, 사건 자체의 문자에 매몰되어서 본다면 이 말씀은 참 어려운 말씀이라는 것입니다.


이야기를 더 이어가면, 그렇게 음행한 첩을 데리러 간 레위인은 하나님의 의를 떠난 사람들을 회복시키기 위하여 이 땅에 나그네처럼 오신 예수님의 모습과도 같고 그의 첩은 그 의가 표현된 형식 곧 육신(성경에서 여자는 형식으로 나옴)인데 결국은 비류들이 레위인의 아내를 윤간하므로 그 여자를 죽게 만들기에 이릅니다. 즉 예수님의 육신을 십자가에 매달았다는 것과 같은 것입니다. 유대인들이 자기들의 의를 주장한다고 예수님의 육신을 십자가에 단 것이나, 비류들이 자신들이 상관하겠다고 하므로 레위인의 형식이요 육신이라고 할 수 있는 첩을 윤간하여 죽게 만든 것은 같은 사건이라고 할 수 있기 때문입니다.


이에 대하여 레위인은 그 첩의 육신을 조각내어 이스라엘 각 지파에 보내므로 만행을 저지른 베냐민 지파에 대하여 온 이스라엘이 전쟁을 선포하게 되고 결국 그 전쟁에서 이겼으나 전쟁에 나가기 전에 자신의 딸을 베냐민 지파에게 주지 않겠다고 서원한 것으로 인하여 이스라엘에게서 한 지파가 끊어질 상황에서 구원을 받는 것은 예수님을 십자가에 못 박듯 자기 의를 주장한 사람들의 회복에 관한 말씀이라 할 수 있는 것입니다.



(Translation by Google)


A case of Levi concubine


In Leviticus chapter 19 and below, the Levites came and brought their concubines far away, but in the land of the tribe of Benjamin, where the house was bound, the concubine was gnanged and died, and this Levi It is written long that all the tribes who came to the tribe of Israel to take part in the tribe of the tribe of Israel, so that all the tribes who came to know the story would rise up to war with the tribe of Benjamin.


This event is also true in itself, but what is more questionable is what does this have to do with the judge. The story of the priest of Micah and the concubine of this Levi, which preceded the Judgment of Judges, is not the story of the judges, nor is it a story of the struggle of the Gentiles to come and fight; rather, It is a story, but why is it in judgment?


The story of Micah's priest and the story of this Levi concubine are the same,

"In those days there was no king in Israel, so they did what was right in their own eyes."

It is said. In fact, this word can be said to be the background of Judgment in general. I can see that people are in the context of having done what they think is right, doing evil in front of God, so that judges are in need.


In fact, it is not easy to explain this text neatly. If we do not look at the eyes of faith and grab our common knowledge, it is not easy. The concubine here is said to have been used for punishment, but it may have been a simple couples' fight because there is also the meaning like 'rebellion' in the content and how to use the corresponding word.


However, if the basic theme of the Bible is that people who have left the righteousness of God are restored to the fullness of God's purpose for the purpose of man's creation because of the love of God sent by the Son, The same. Moreover, the husband is a Levite. The Levites are the blood of the priests.


In addition to that, I have always said that through the whole Bible a man has committed punishment for leaving God's righteousness. When a man is a woman before God, a woman who has left the Levites is a prisoner of herself, It would be a reasonable approach to think that it is analogy. In addition, the fact that the Levites went to look for the woman revealed that God has sent us the Son.


Here is a reminder of Jesus coming to the manger from the fact that the Levite had no place to tie, but even if it was not so, the case that the Leviticans came to the place where the Levites were tied and said that they would care for the Levite, the stranger, , Which literally represents Jesus, the Son of God, as many of the Jews as they have claimed to be righteous before Jesus and care for God's righteousness.


In the Bible, the sexual relationship between men and women, the male gene, is conceived in a woman's body, and a child with a male sex is born. This law is likened to the righteousness of God coming into the human heart and becoming a life. That is to say, I am to have sexual relations because it is a symbol of asserting my righteousness. This was also the time of Sodom and Gomorrah, and in Jude it is said that those who claim different opinions from God about the flesh come from different colors.


Therefore, it is hard to understand when we consider it as a social concept that we generally have, but it is our story to tell if we can understand clearly the relationship between God and us, how God treats people, I know. So, if you look at it in the character of the case itself, it is a difficult word.


As the story continues, the Levites who picked up such unfaithful concubines are like the appearance of Jesus who came to this earth as a stranger to restore those who have left the righteousness of God, and his concubine is the form expressed in his righteousness, In the form of a woman), but eventually the divorce broke down the Levite's wife and led her to die. In other words, Jesus' body was hanged on the cross. It is the same event that the Jews made the body of Jesus crucified because they claimed their righteousness, but the divorce made them die in the form of the Levites and the concubines of the flesh.


The Levites carved their concubines and sent them to all the tribes of Israel, so that all Israel would declare war against the tribe of Benjamin, who had made atrocities, and eventually won the war. But before they went to war, they brought their daughters to the tribe of Benjamin It is a word about the restoration of those who claim to be self-righteous, as they crucified Him to receive salvation in a situation where one tribe from Israel would be cut off because of vowing not to give.

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