사람을 외모로 본다는 것은 모든 가치관에서 용납 받지 못하는 것의 하나가 아닌가 싶습니다. 성경이 아니라도 사람들은 사람을 외모로 보지 않아야 한다고 말을 합니다. 그것이 인생의 본질을 보자는 이야기라면 아주 좋은 것이겠지만 그렇지 않다는 것이 아쉽긴 합니다. 즉 세상에서 성공하는 가치관이 사람의 외모나 Spec.에 있는 것이 아니라고 하는 것은 어차피 세상의 본질을 눈에 보이는 것에 두고 있는 것은 같은 것이기 때문입니다.


사람을 ‘외모로 보느냐? 아니면 속마음을 보느냐?’ 라는 문제는 단순한 문제가 아닙니다. 그것은 무엇을 본질로 보느냐의 문제입니다. 사람을 외모로 보는 것은 사람을 보는 시각에만 국한된 것이 아니라는 것입니다. 그것은 모든 것의 본질을 눈에 보이는 것으로 보는 안목을 가지고 있다보니 사람이든 세상이든 무엇이든 다 눈에 보이는 것을 기준으로 판단한다는 것입니다.


야고보 사도는 이런 안목을 가지고 있다면 율법이 범죄자로 볼 것이라고 했습니다. 이것은 일면 아이러니 한 것입니다. 율법은 눈에 보이고 나타난 것을 심판하는 법인 것 같은데 그 율법이 사람의 외모를 보고 판단하는 것을 범죄자로 보겠다는 것은 율법이 자기 자신을 심판한다는 것이 될 수 있기 때문입니다. 하지만 그것이 아닙니다. 율법이란 것은 하나님께서 그 주신 목적, 곧 내용을 아는 것이 핵심이라는 것을 말씀하시는 것이기도 합니다. 이는 바울 사도의 말씀과 같습니다. 그러니 야고보서나 로마서나 같은 안목의 말씀이라는 것이 여기서도 드러납니다.


만일 너희가 외모로 사람을 취하면 죄를 짓는 것이니 율법이 너희를 범죄자로 정하리라(약 2:9)


율법이 사람을 외모로 판단하는 것을 범죄자로 보겠다는 것은 율법은 행위로 하나님 앞에서 의로워지는 자를 심판하기 때문입니다. 율법은 하나님의 의가 내용이 되어 나타나는 것이 무엇인지를 보여주시는 것인데, 그것을 본질로 보고서 행함으로 하나님께 의롭게 되려고 하면 율법이 그 행위를 정죄하는 것입니다. 그러므로 사람을 외모로 본다는 것은 사람의 밖으로 드러나는 그 심령의 본질과 생명을 보지 않는 것이므로 율법은 그것을 범죄자로 규정하는 것이 본질적인 것입니다. 당연하다는 것입니다.


야고보 사도는 사람을 외모로 취하지 말라는 말씀을 하시면서 어떻게 보면 차마 진부한 예를 말씀하고 있습니다. 아름다운 옷을 입은 자를 선대하고 가난한 자를 천대하는 모습에 대한 예를 들고 있습니다. 그리고 단서로 ‘이웃을 사랑하라’는 계명을 지키는 것을 인함이면 좋은 것이라고 하고 있습니다. 그렇지 않으면 율법이 범죄자로 규정할 것이라고 하고 있습니다.


이는 사람의 외모를 기준으로 사람을 대하는 것이 아니라면 그 사람이 부자라도 선히 대할 것이요, 또한 가난한 자라도 선히 대할 것이라는 것입니다. 그것이 이웃을 몸과 같이 사랑하는 것이라는 것입니다. 즉 이웃을 사랑하는 것은 눈에 보이는 것에 관한 것이 아니라는 것입니다. 우리의 이웃은 옆집 사람이 아니라 하나님 나라의 의를 함께 나누는 사람이라는 것입니다. 외모가 아닌 속사람의 이웃을 말하는 것입니다. 그러므로 그 이웃을 선하게 여기는 것은 부자든 가난한자든 상관이 없이 대하게 된다는 것입니다.


이런 말씀들을 대할 때면 이 성경은 참 오묘한 것임을 늘 깨닫습니다. 아침마다 새롭다는 것이 바로 이런 것을 두고 하시는 말씀인 것 같습니다. 로마서를 읽으나 야고보서를 읽으나 그 말씀하시는 것이 어찌 그리 같은지, 그리고 하나님의 의가 우리 인생의 내용이 되어 삶으로 표현되는 법으로 보면 이 성경이 얼마나 오묘하게 잘 맞고 잘 짜여 있는지 항상 놀랍고 즐거운 일입니다.


그런데 성경을 문자 그대로 지키려는 사람에게 이 성경은 참으로 어렵고 괴로운 것입니다. 모든 것이 육신의 소욕을 하지 말라고만 하는 것 같으니 힘든 것입니다. 사람이 자기 안에서 나오는 것을 어찌할 수 없는데 그것을 이겨야 좋은 신앙이라고 하니 환장할 노릇인 것입니다. 자기 안에서 나오는 것을 어찌할 수 없다는 것을 보면, ‘그 안에 하나님의 의가 심기면 되겠구나!’라고 생각을 하지 못하니 그것이 어두움입니다.


그 어두움에 있으니 이 야고보서를 성경으로, 경전으로 삼고 있는 교회들이 돈 있는 사람이 장로가 되는 세상으로부터도 조롱 받는 일을 아무렇지 않게 하고 그것이 하나님의 일이라고 스스로 속고 있는 것입니다. 이 모든 것이 어두움입니다. 그리고 그 어두움, 눈에 보이는 것을 본질로 보는 이 모든 어두움은 성경을 몸으로 지켜내려고 합니다. 그러나 하나님의 율법은 땅에 떨어지지 않고, 그것을 죄로 심판하신다는 것입니다.


사람이 사람을 외모로 판단하지 않으면 ‘사람의 외모를 보고 판단하지 않아야지…’라고 아무리 다짐해도 되지 않습니다. 하나님의 의가 사람 안에 있으면 그것이 표현되는 삶을 사는 사람은 사람의 정체성이라는 것이 그 속사람에 있다는 것을 자신이 체휼하면서 살기에 다른 사람을 볼 때도 외모로 사람을 보지 않게 되는 것입니다. 이것이 아니면 사람을 외모로 보지 않게 되는 안목을 가질 방법이 없습니다.


그러므로 사람을 외모로 보지 않는 안목은 사람을 볼 때 외모로 판단하지 않으려 노력할 것이 아니라 자기 속사람이 하나님의 의로 채워짐으로 그 의로 사는 삶을 살 때 비로소 가능한 일입니다. 그러므로 야고보 사도의 이 말씀, 사람을 외모로 보지 말라는 말씀은 “네 안에 하나님의 의가 심기는 것을 온유함으로 받으라”는 말씀인 것입니다. 그것이면 다 될 것이기 때문입니다.



(Translation by Google)


(James 2: 1-9) Taking a person in favoritism(appearance)


It is one of the things that can not be tolerated in all values. People say they should not look at people, not the Bible. It would be very good if it was to tell the essence of life, but it is unfortunate that it is not. In other words, it is the same thing that putting the essence of the world on the visible in anyway that the value that is succeeding in the world is not in the person's appearance or Spec.


Do you look at a person 'in appearance? Or are you looking for something? "Is not a simple matter. It is a matter of what you see as the essence. Looking at a person by appearance is not limited to the point of view of a person. It has an eye to seeing the essence of everything as visible, and judging everything based on what is visible to people or the world.


The apostle James said that if he had this kind of vision he would see the law as a criminal. This is ironic on the whole. The law seems to judge the things that are visible and appearing, but to see the law as a criminal to judge a person by his appearance can be judged by the law itself. But it is not. The law also means that God's purpose is to know the content. It is like the apostle Paul. Therefore, it is also revealed here that it is a word of discernment like James or Romans.


But if you show favoritism, you sin and are convicted by the law as lawbreakers. (James 2: 9).


The law as a criminal to judge a person by appearance is because the law judges those who are brought before God by works. The law is to show what the righteousness of God is to be revealed. If you try to be justified to God by doing it in essence, the law condemns it. Therefore, seeing a person as a person does not look at the nature and life of the spirit that is revealed outside of man, so it is essential for the law to define it as a criminal. It is natural.


The apostle James tells a trite example when he says that he should not take a person for himself. I have an example of a man who is dressed in beautiful clothes and a man who is a poor man. And it is said that it is good to be guilty of keeping the commandment 'Love your neighbor' in a clue. Otherwise, the law will be defined as a criminal.


This means that if the person does not treat people on the basis of the appearance of the person, he or she will treat them well, and also the poor will treat them well. That is to love the neighbor as the body. In other words, loving a neighbor is not about visible things. Our neighbor is not one who is next door, but a person who shares the righteousness of the kingdom of God. It is not the appearance, but the neighbor of the inner person. Therefore, to be good at the neighbor is to be treated regardless of whether he is rich or poor.


When I deal with these words, I always realize that this Bible is extravagant. It seems to me that this is something new every morning. It is always surprising and pleasant to see how exactly this Bible is well-formed and well-structured in terms of how it is like reading the book of Romans but reading the book of James, and how God's righteousness is the content of our lives and expressed in our lives.


But for those who literally keep the Bible literally, this Bible is really difficult and painful. It is hard to do everything as it says not to do the sin of the flesh. A man can not do what comes out of him, but it is a good faith to overcome it. If you see that you can not do what comes out of you, you can not think, 'God's righteousness should be planted in it!' It is darkness.


It is in the darkness that the churches that make this James the Bible as a scripture, as well as the scripture, are not to be ridiculed even from a world where a man of money is an elder. All of this is darkness. And all this darkness that sees the darkness, the nature which is visible, intends to protect the Bible with the body. But the law of God does not fall on the earth, but judges it by sin.


If a person does not judge a person by appearance, he should not judge a person's appearance. 'I can not promise no matter how. When the righteousness of God is in a person, the person who lives the life in which it is expressed does not look at the person when he or she looks at the other person because he lives with his compassion that the identity of the person is in the person. If this is not the case, there is no way to have an eye that does not look like a person.


Therefore, an eye that does not regard a person as an appearance is not a matter of trying not to judge a person by appearance, but only when a person lives in his righteousness filled with God's righteousness. Therefore, the words of James the Apostle, saying not to look at a person in appearance, is "to receive meekly that the righteousness of God is planted in you." That's all it will be.

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