사사기를 어떻게 볼 것인가?

Category : 평교인의 성경 보기/사사기 Date : 2017. 4. 12. 06:51 Writer : 김홍덕

성경 사사기는 어려운 성경입니다. 그저 사사기에 나오는 여러 전쟁에 하나님께서 기적을 행하셨다는 것이 실제로 있었던 일이라는 것을 믿는 것을 믿음이라고 여긴다면 어려운 책입니다. 객관적 사실로 믿기에는 터무니없거나 이해하기 힘든 것이 많기 때문입니다. 더욱이 역사적 배경을 가진 책이기 때문이 이스라엘이 아닌 다른 나라의 사람들이 문자적으로 사사기를 이해하는 것은 어렵습니다.


하지만 모든 기록이 그렇듯, 기록은 기록한 이의 의도가 있습니다. 성경은 하나님이 기록한 말씀입니다. 모든 사람, 모든 인생이 하나님의 구원의 은혜를 받기 원하시는 하나님께서 이스라엘이 아닌 다른 민족과 시대의 사람들에게 ‘사사기에 기록된 이스라엘의 역사를 배경으로 한 기적 같은 이야기가 사실이었다고 믿어야 구원 받는다’는 의도를 가지고 있다고 믿는 것이 아니라, 사사기의 행간을 읽고, 의도하신 바를 볼 수 있을 때 비로소 사사기가 자기 안에서 하나님의 말씀, 곧 성경이 될 것입니다. 그렇지 않으면 그냥 이스라엘의 설화나 신화 같은 책일 뿐입니다.


이 사사기는 이스라엘 백성들이 애굽의 종살이를 끝내고 하나님께서 약속하신 가나안에 정착하는 초기의 말씀입니다. ‘삼갈(삿 3:31)’이라는 사사의 재임 기간이 명확하게 나오지 않지만 그 외 삼손까지의 사사들이 사사로 재임한 기간이 296년 정도이니 단순하게 초기로 보기도 어렵지만, 이스라엘이라는 나라가 되기 전 시대의 말씀입니다. 그 이스라엘의 역사가 오늘 나에게 어떤 의미가 있는지를 아는 것, 그것이 사사기를 바로 보는 것이고 사사기의 말씀을 믿는 것입니다.


성경은 기본적으로 한 사람에게 하나님의 세계가 열리고, 그런 사람들이 모여서 하나님의 나라를 이루는 것에 관한 말씀입니다. 하나님의 세계가 열린 사람들이란 그 본성이 그리스도라는 본성이기에 예수님께서 우리와 같은 육신으로 우리에게 오셔서 육신을 가진 이가 그리스도가 되는 것이 무엇인지를 십자가에서 보이신 것입니다. 그것을 보고 자신이 그리스도로서 살아갈 존재라는 것을 깨닫는 것이 하나님의 세계가 열린 것이고, 그 사람들이 모여서 공동체를 이루면 하나님의 나라 곧 교회가 되는 것입니다.


따라서 이스라엘 백성이 출애굽을 하여 광야를 지나는 여정은 이스라엘이라는 민족의 역사가 아니라 하나님과 다투어 이긴 사람들의 신앙의 여정입니다. 이스라엘이라는 말의 뜻이 ‘하나님과 겨루어 이긴 자’라는 의미입니다. 이는 야곱이 얍복강가에서 하나님의 사람과 씨름하여 얻은 이름입니다. 그 씨름은 사실 하나님의 사람이 이겼는데, 하나님께서는 야곱에게 그 이름을 ‘하나님과 겨루어 이겼다’는 의미로 이스라엘이란 이름을 주신 것입니다.


이는 마치 전투에서는 졌지만 전쟁은 이긴 것입니다. 야곱이 하나님의 사람과의 씨름에서는 졌지만, 사람이 하나님 앞에서 자기의 의가 꺾이는 것이 전투로서는 진 것이지만, 결국 자기의 의가 하나님 앞에서 꺾이므로 사람을 창조하신 하나님의 의가 사람에게 이루어지게 되니 사람으로서는 그 존재의 의미를 회복하게 되었기 때문입니다. 사람에게 가장 이긴 자는 자신의 존재의 이유를 모르는 것을 이기고 나온 것이기 때문입니다.


그런 사람, 즉 야곱과 같이 자신의 의를 하나님 앞에서 주장하다가 오히려 하나님의 뜻이 자신에게 이루어진 사람이 이스라엘의 백성인 것입니다. 이스라엘 백성이 혈통으로 유대인이라는 의미가 아닙니다. 이는 로마서에서 바울 사도가 아주 강력하게 하시는 말씀하기도 했습니다. 만약 단순하게 성경의 이스라엘이라는 단어가 유대인을 지칭하는 것에 한정된다면 유대인 아닌 다른 사람들은 다른 신을 찾는 것이 나을 것입니다.


그러므로 창세기에서 여호수아에 이르는 여정은 자기의 의가 하나님 앞에서 꺾이므로 하나님께서 자신을 지으신 뜻이 자기 삶의 의미와 목적이 된 사람의 여정입니다. 그리고 이 사사기 역시 같은 맥락의 말씀입니다. 사사기는 하나님께서 약속하신 땅에서의 전쟁, 그것은 사람이 하나님께서 사람 지으신 자리, 곧 사람의 정체성을 회복했을 때 자기 안에 있는 본성과의 싸움에 관한 말씀입니다. 가나안 땅은 하나님께서 약속하신 땅이고, 땅이란 흙으로 지어진 사람이란 의미이기 때문입니다.


하나님의 사람이 하나님이 약속한 존재로서 살아가는 여정에서 하나님께서 약속하신 사람의 정체성을 자기 존재의 목적으로 자기 삶의 의미로 순종하는 과정에서 보니 사람 안에, 자기 안에 사사기에 나오는 각양의 이방인들의 본성이 있다는 것입니다. 하나님께서 세운 사사들이 나타나서 이방인들을 이겨간다는 것이 바로 그 이야기입니다.


가나안 땅은 하나님께서 약속하신 땅입니다. 하나님께서 약속하신 땅이라는 것은 지도위의 땅이 아니라 하나님께서 정하고 약속하신 사람의 정체성이라는 것입니다. 그 사람의 정체성, 하나님께서 정한 사람의 자리에서 완전히 정착하는 것에는 이겨내야 하는 자기 안에 본성들이 있다는 것입니다. 이방인이라는 것은 하나님이 기뻐하시지 않는 본성이라는 것입니다. 하나님의 입장에서 이방인이라는 것입니다.


그러므로 이 사사기의 말씀은 하나님께서 약속하신 자리에 정착하는 것, 즉 하나님이 정하신 온전한 사람으로 회복되는 여정에서 자기 안에 있는 이방인의 본성과 같이 하나님께서 기뻐하시지 않는 본성들이 있고, 그런 본성들을 어떻게 이길 것인지, 또 무엇이 이긴 것인지를 사사들을 통하여 말씀하신 것입니다. 바로 그렇게 사사기를 볼 때 비로소 이 사사기가 오늘을 사는 우리 각 개인의 말씀이 되는 것입니다.



(Translation by Google)


How will you look at Judges?


Bible Judges are difficult Bible. It is a difficult book if you believe that believing that God has done miracles in many wars in Judges is true. There are many things that are absurd or incomprehensible to believe in objective facts. Moreover, because it is a book with a historical background, it is difficult for people in other countries, other than Israel, to literally understand Judges.


But as with all records, records have the intention of recording them. The Bible is written by God. God, who wants all people to receive the grace of God's salvation to all people, to people of other nations and ages who are not of Israel, to believe that miraculous stories based on the history of Israel recorded in Judges were true, , But when the reading of the Book of Judges is read and the Book of Judgments can be seen, it will be the Word of God, the Bible, in it. Otherwise, it is just a book like Israel's fable or myth.


This is the earliest word of the day when the Israelites ended their slavery in Egypt and settled in Canaan promised by God. Although the term of the judge named Samgal (Jdt 3:31) is not clear, it is difficult to see it as early as 296 years, when the judges of Samson, other than Samson, served as judges. It is the word of the times. To know what that Israeli history means to me today, that is to look at Judges and to believe the words of Judges.


The Bible is basically about the opening of the world of God to one person and the gathering of such people to form the kingdom of God. The people of God's world are open because the nature of Christ is the nature of Christ, and Jesus came to us in the same flesh and showed us what it is to be Christ. When we see it, we realize that we are to live as Christ. It is the opening of the world of God, and if those people come together to form a community, we become the kingdom of God, the church.


Therefore, the journey of the Israelites to the exodus through the wilderness is not a work of the nation of Israel, but a journey of faith for those who have won and struggled with God. The word Israel means "the one who competed with God." This is the name that Jacob got from wrestling with God's people at the Jabbok River. The wrestling was in fact won by the man of God, and God gave Jacob the name Israel in the sense that he had won the name "against God."


It is as if it lost in battle but it won. Jacob is lost in the wrestling with the man of God, but it is a battle for man to break his righteousness before God, but his righteousness is broken before God, so that the righteousness of God who created man will be done to man. It is because I have recovered the meaning. The person who has won the most is because he has won over what he does not know.


He is the people of Israel, who, like Jacob, claimed his righteousness before God, but God's will was done to him. It does not mean that the people of Israel are Jewish by blood. This is what the Apostle Paul said very strongly in Romans. If the word "Israel" in the Bible is limited to referring to Jews, it is better for the non-Jews to find other gods.


Therefore, the journey from Genesis to Joshua is the journey of God's self-made meaning to the meaning and purpose of his life, because his righteousness is broken before God. And this Judgment is also in the same context. Judges are wars in the land that God promised, a man's battle with the nature that is in him when God restored man's identity, the place he made. Canaan is the land God promised, and the earth is the earth.


In the process of obeying the identity of the person God has promised in the meaning of his life for the purpose of self-existence in the journey of a man of God as God's promised existence, the nature of the various gentiles in Judges It is. It is the story that the judges whom God has established appear and overcome the Gentiles.


The land of Canaan is God's promised land. The land that God promised is not the land on the map but the identity of the person God promised. The identity of the person, the full settling of God's appointed person, is that there are natures within him that must overcome. The Gentiles are the nature of God that is not pleasing to God. It is a Gentile in the eyes of God.


Therefore, the words of this Testimony are to be settled in the place where God has promised, that is, in the journey of being restored to the perfect man appointed by God, there are natures that are not pleasing to God, like the nature of the Gentiles in him, , And what he won, through judges. This is the word of each of us who will live today.


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