(마 5) 빛과 소금 – 마지막

Category : 주제별 성경 보기/예수님의 비유와 기적 Date : 2017. 6. 21. 08:59 Writer : 김홍덕

이 빛과 소금에 대한 예수님의 말씀은 산상수훈에 있는 말씀입니다. 우리나 너무나 잘 알고 있는 팔복에 이어서 나오는 말씀입니다. 그 말씀에 이어서 <너희는 빛과 소금> 이라고 하신 것은 결국 팔복에 나오는 사람들, 심령이 가난하고 애통한 그 사람들이 바로 빛과 소금이라는 말씀인 것입니다. 그리고 그 사람들을 총칭하는 말이 바로 <제자>입니다.


산상수훈은 이렇게 시작합니다.

예수께서 무리를 보시고 산에 올라가 앉으시니 제자들이 나아온지라(마 5:1)

예수님께서 말씀하시니 그 말씀을 제자로서 듣는 이들이 나왔다는 것입니다. 그리고 그 제자들 혹은 제자들 중에서 팔복에 언급한 정체성을 가진 사람들이 바로 빛과 소금인 사람이라는 것입니다. 이것은 앞서 말씀드린 것과 같이 문장의 구조만으로도 알 수 있는 것입니다.


우리나파 프로스포츠 중의 하나인 배구에서 남자배구는 7개 팀이 있는데 그 중에 5개 팀의 감독인 같은 팀 출신입니다. 그 팀은 예전에 그냥 매년 우승했고, 어쩌다 가끔씩 지는 그런 팀이었습니다. 그리고 지금은 각 구단에서 감독을 찾을 때 그 팀 출신을 선호한다고 합니다. 그것은 우승 DNA가 있기 때문이라고 합니다. 그 팀 출신 선수들은 이기는 법이 생각과 말과 행동으로 자연스럽게 나온다는 것입니다. 그것이 바로 제자의 정체성입니다.


교회에 다니는 사람들은 예수님의 제자가 되려고 합니다. 그런데 제자가 되는 것을 예수님과 같은 행동을 하는 것이라고 생각합니다. 예수님께서는 그런 태도를 분명히 외식이라고 노릇하는 것이라고 말씀하셨지만 개의치 않습니다. 행동이 예수님과 같으면 제자라고 생각한다는 것입니다. 


그러나 앞서 예로 말씀드린 배구의 예에서 한 팀 출신인 감독들이 자신들이 선수시절에 배웠던 감독을 따라하지 않습니다. 오히려 그들은 선수시절 자기 포지션과 또 자기 성격대로 감독으로서 팀을 운영할 뿐입니다. 그들은 선수시절 자기들의 감독을 따라 해서 제자가 아닙니다. 이기는 법을 그 감독에게서 배웠기 때문입니다. 그것은 행동이 아닙니다. 의(도)인 것입니다. 즉 의가 자신들의 개성에 따라 표현되어서 제자라는 것입니다.


그와 같이 예수님의 제자가 되는 것도 예수님의 행동을 따라하거나 말을 지키는 것이 아닙니다. 예수님께서 보이신 하나님의 의를 자신의 의로 삼을 때 제자가 되는 것입니다. 예수님의 그 의가 세상의 빛이기에 그 의를 자신의 삶의 목적과 의로 삼은 사람이 세상의 빛이 되는 것이고, 예수님께서 보이신 하나님의 의가 우리 인생의 의미이기에 그 의가 자기 의가 된 사람이 세상의 소금이 되는 것입니다.


따라서 반복적으로 강조하는 것으로서 빛과 소금은 노력으로 되는 것이 아닙니다. 또 빛과 소금으로 살려고 노력하는 것 역시 노력으로 되지 않습니다. 빛은 제 아무리 다른 짓을 해도 빛이고, 소금도 검정색으로 변장해 있어도 소금이지 설탕이 되는 것이 아닙니다. 이것은 하나님을 믿는 신앙 전반에 걸쳐 가장 핵심적인 가치관 중의 하나입니다.


무엇보다 사람들이 성경을 읽고 그렇게 되려고 애쓰고 노력하고 있다면 이미 되려는 것과 자신의 정체성이 다르다는 증거를 드러낸 것입니다. 남자는 남자가 되려고 노력하지 않습니다. 날 때부터 남자이기 때문입니다. 그래서 성경은 거듭나서 구원을 받는 것입니다. 노력해서 구원받는 것이 아닌 이유가 생명의 법, 곧 날 때 이미 온전한 법이기 때문입니다.


소금과 빛도 같은 것입니다. 세상의 소금과 빛, 빛과 소금과 같은 사람이 되는 것은 신앙을 떠나 훌륭한 삶입니다. 그러나 그것은 나기를 빛과 소금과 역할을 하는 생명과 정체성을 가진 이로 나서 태어나야 하는 것입니다. 


이를 위해서 그리스도의 말씀과 삶이 자기 심령 안에 씨가 밭에 심기듯 심기고, 그것이 물(말씀)과 성령으로 말미암아 생명으로 잉태되고 거듭나므로 그 심령에 하나님의 의가 생명으로 자리하게 되고 그 생명의 본성대로 육신이 이끌리는 삶을 살게 되는 것입니다. 그리고 그 삶의 모습을 정리해 보니 성경에 기록된 것과 같더라는 것입니다.


빛과 소금이 가진 영광스러움이 오늘 나의 것이 되려면 빛과 소금이 되려 할 것이 아니라 예수님께서 말씀하신 <너희>가 되면 됩니다. 그 너희는 수고와 노력 혹은 인간의 어떤 조건으로 되는 것이 아니라 예수님의 말씀이 자기 안에서 생명이 되어 그 생명이 자기 삶을 이끄는 사람이 되는 것입니다. 그렇게 자기 안에 그리스도의 생명이 본성이 된 사람이 바로 <너희>이고 <제자>인 것입니다. 그렇게 우리가 그리스도 안에서 빛과 소금으로 사는 것입니다.



(Translation by Google)


(Matthew 5) Light and Salt - Last


Jesus' words about this light and salt are in the Sermon on the Mount. It is a word that comes after the ambassador who knows us so well. Following that, "You are light and salt," is the word of light and salt, the people in the aftermath, the people in whom the soul is poor and mourning. And the word collectively refers to them.


The Sermon on the Mount begins this way.

And seeing the multitudes, He went up on a mountain, and when He was seated His disciples came to Him. (Matthew 5: 1)

Jesus says that those who listen to the Word as disciples came out. And among the disciples or disciples, those who have the identities mentioned in the Beatitudes are those who are light and salt. This, as I mentioned earlier, can be understood only by the structure of the sentence.


In volleyball, one of our Napa professional sports, men's volleyball has seven teams, of which five are from the same team as the coaches. The team has just won every year in the past, and sometimes it was such a team. And now, when looking for a bishop in each club, they prefer to be from that team. It is said that it is because of winning DNA. The players from that team are naturally coming up with ideas, words and actions. That is the identity of the disciple.


People who go to church want to become disciples of Jesus. But I think that being a disciple is doing the same thing as Jesus. Jesus said that it is obviously to eat out, but I do not mind. If you are like Jesus, you think you are a disciple.


But in the volleyball example I mentioned earlier, the bosses who came from one team do not follow the bosses they learned during their athletes. Rather, they only run their team as a manager when they are athletes, as well as their own position. They are not disciples because they follow their bishops as a player. I learned from the director how to win. It is not an act. (Degrees) of That is, righteousness is expressed according to their personality and is a disciple.


Likewise, being a disciple of Jesus does not follow Jesus' actions or keep his words. When Jesus makes His righteousness of God's righteousness, he becomes a disciple. Because Jesus' righteousness is the light of the world, the person who has made it righteous and righteous is the light of the world, and the righteousness of God is the meaning of our life. It is.


Therefore, light and salt are not to be emphasized repeatedly. Trying to live with light and salt is also not an effort. Light is light, no matter what I do, and salt is disguised as black, but salt is not sugar. This is one of the most important values ​​throughout the faith of God.


Most of all, if people are trying to read the Bible and try to be that way, it is clear that there is evidence that their identity is different from what they already are. A man does not try to be a man. It is because he is a man. So the Bible is born again and saved. This is because the reason for not being saved is saving the law of life;


Salt and light are the same. Being a person like the salt, light, light and salt of the world is a wonderful life apart from faith. But it is to be born out of those who have life and identity to play the role of light and salt.


To this end, the Word of Christ and life are planted in his own soul, planted in the field, and it is conceived and regenerated by life through water (Word) and by the Holy Spirit, We are living a life in which the body is attracted. And it is the same as recorded in the Bible when we summarize the way of life.


The glory of light and salt is not to be light and salt, but to become Jesus. It is not that you are made in labor, effort, or any condition of man, but that the word of Jesus becomes life in you, and that life is the person who leads your life. It is in this self that the life of Christ became the nature of <ye> and <disciples>. So we live in Christ in light and salt.

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