오늘은 소위 말하는 예정론에 대하여 이야기를 해 볼까 합니다. 바울 사도가 로마서 8장 30절에서 이렇게 말씀을 하고 있습니다.

하나님이 미리 아신 자들로 또한 그 아들의 형상을 본받게 하기 위하여 미리 정하셨으니 이는 그로 많은 형제 중에서 맏아들이 되게 하려 하심이니라 또 미리 정하신 그들을 또한 부르시고 부르신 그들을 또한 의롭다 하시고 의롭다 하신 그들을 또한 영화롭게 하셨느니라(롬 8:29-30)


잠깐 딴 이야기 같지만 영화나 드라마에서 많은 경우 미래를 예측하거나 심지어 미래에서 현재로 오는 것이나 자유로운 시간 여행과 같은 것을 주제로 설정합니다. 그만큼 사람들에게 미래는 아주 궁금한 것입니다. 아니 궁금한 정도를 지나 두려움과 연관된, 그래서 알면 행복할 것 같아 보입니다. 하지만 제가 본 많은 영화들 중에서 미래 예측과 관련된 명대사(어느 영화 혹은 드라마인지 기억나지 않음)는 다름이 아니라, “미리 알 수 있다면 이미 미래가 아니라 현재다.”라는 대사였습니다.


사람들이 성경에서 예정론을 이야기하는 것을 간략하게 줄여 본다면 그것은 먼저 <구원받을 사람이 정해져 있는가?>하는 것입니다. 그것이 궁금한 것은 당연히 자신이 그 범주에 속하는 것인가가 궁금하기 때문입니다. 그리고 그것에서 파생이 되어서 그렇게 정해져 있다면 종교적 열심과 같은 것이 왜 필요한가 하는 것이 동전의 양면처럼 함께 합니다.


그러나

성경의 모든 말씀은 고백적인 것이라는 것을 알면 성경이 말씀하시는 예정론이라는 것이 한 개인 개인을 대상으로 구원을 받을 사람과 받지 못할 사람을 정한 것이 아니라는 것을 알게 됩니다. 하나님께서 정하신 것은 특정 개인이 구원을 받을 것인가 아닌가에 관한 것이 아니라, 하나님이 정하신 구원이 무엇인지를 정하신 것이라는 것입니다.


성경 어디를 봐도 어떤 특성을 가진 사람을 하나님께서 구원하시겠다는 것은 없습니다. 특히나 그것이 그 사람의 살아가는 행동양식에 관한 것이라면 절대로 없습니다. 하나님께서 정하신 구원의 법, 구원의 대상이 있다면 그것은 하나님께서 사람을 만드신 목적을 자기 삶의 목적으로 삼는 사람 그 하나 뿐입니다. 


예수 외에는 구원 받을 이름을 주신 적이 없다고 하심이 그것입니다. 예수님이 유일한 구원의 근거와 법과 기준이라는 것입니다. 그러므로 예수님께서 어떤 모습일 때 하나님 아들임이 드러났는지를 알면 됩니다. 그것은 십자가에 달리셨을 때입니다. 다시 말해서 그 육신을 하나님께서 정하신 대로 하나님의 성품(아들임이 드러나도록)을 표현하는 것에 사용하실 때라는 것입니다.


그 십자가는 예수님께서 가지신 의무 때문이 아니었습니다. 그것은 본성에 관한 것이었습니다. 의지로 지신 것이 아니라 본성이 십자가를 지게 하셨다는 것입니다. 그래서 예수님도 잔이 물려지기를 바라셨지만 잡혀 먹힌다는 것을 알면서 산란하러 알래스카로 가는 연어처럼 십자가를 지러 가신 것입니다. 이것은 본성에 관한 것입니다.


그리고 사람의 모든 본성은 그 지으신 이에게서 나오는 것입니다. 사람은 자기 삶의 어느 하나, 머리카락 하나도 자기 선택에 의하여 이루어진 것이 없습니다. 그러니 그 본성도 하나님의 것이라는 것입니다. 십자가를 지는 본성이라는 것이 원래 사람 안에 있는 것이라는 것입니다. 왜냐하면 하나님께서 그것을 목적으로 사람을 만드셨는데 그것이 사람 안에 없다면 그것은 불량이고, 그렇다면 하나님은 온전하신 분이 아니기 때문입니다.


다만 하나님께서 주신 그 본성, 십자가를 지는 본성을 사람들이 죄로 여기는 것이 문제일 뿐입니다. 다시 말해서 이 육신으로 하나님의 의를 표현하는 것은 불가능하고 죄악된 것이라고 여긴 것이 잘못이지 사람은 원래 하나님의 본성을 표현하기 위하여 만들어진 존재입니다. 그 존재 목적이 자기 삶의 목적인 것이 인정만 되면 구원을 받을 수 있는 것입니다. 그러니 그것은 원래 모든 사람이 다 구원을 받는 하나님의 예정 안에 있다는 것입니다. 하나님께서 사람들에게 예정하신 것이 원래 그것 하나 밖에 없습니다. 하나님의 성품을 표현하는 것.


그러므로 하나님께서 만드신 사람은 누구나 다 구원이 예정된 사람입니다. 이것은 비단 사람만의 이야기가 아닙니다. 하나님께서 만드신 모든 것이 다 하나님의 아들이 나오기를, 그 만들어진 목적대로 하나님의 성품을 표현하기 위하여 예정된 것입니다. 오늘 피었다 지는 들풀도 하나님께서 먹이신다는 것이 그것입니다. 세상에 존재하기에 인지할 수 있는 모든 것은 다 하나님께서 그 성품을 표현하시기로 예정된 것이라는 것입니다. 다시 말해서 다 구원받도록 되어 있다는 것입니다.


그런데 사람들은 자기가 가진 기준으로 하나님이 만드신 사람과 세상을 보고서 부끄럽게 여기고 잘못된 것이라고 여깁니다. 그래서 율법을 지켜 의롭게 되려하고, 공로와 소유를 드려 하나님 앞에서 구원을 사려합니다. 바로 그런 관점에서 하나님의 예정을 보면 ‘어떤 행동, 어떤 드림, 어떤 모양이 하나님께서 정한 것인가?’라고 궁금해 하게 되는 것입니다. 그래서 하나님의 예정이 the Man에 관한 것인데, 자꾸 a man에 관한 것으로 보는 것입니다.


그러다 사람이 맏아들이신 예수 그리스도를 만나서 하나님 아들의 정체성이란 것이 원래 하나님께서 사람을 만드신 그 정체성 그대로를 인정하는 것이라는 것을 깨닫고 나서 사람으로서 자신의 존재를 보면 하나님께서 the Man이라는 존재를 구원에 예정하셨다는 것을 깨닫게 되는 것입니다. 그리고 그때 고백적으로 자신의 운명과 구원과 존재 목적을 하나님께서 예정하셨다는 것을 고백하게 되는 것입니다. 또한 그렇게 쓴 글들이 모여 성경이 된 것입니다.


그러므로 바울 사도가 하나님께서 미리 정하신 사람들이라는 것은 어떤 특정한 개인에 관한 것이 아닙니다. 이것은 하나님께서 사람 만드신 목적이 자기 삶의 목적이라는 것을 개달은 모든 사람을 지칭하는 것입니다. 다시 말해서 특정한 사람을 정한 것이 아니라, 자기 정체성을 어디에 두는지에 대한 부류를 지청하신 것이라 할 수 있다는 것입니다. 그리고 그 사람들의 맏아들이 바로 예수 그리스도라는 것입니다.


예정론을 각 개인을 두고서 누구는 구원을 받은 사람, 또 누구는 그렇지 못한 사람이라는 개념을 가지고 보면 안 됩니다. 그것은 성경이 말씀하시는 것이 아니기 때문입니다. 성경은 모든 사람을 하나님의 성품을 표현하기 위하여 하나님께서 만드신 존재로 말씀하십니다. 그래서 구원은 모든 사람을 위한 것이라고 하는 것입니다. 모든 사람의 존재 정체성이기 때문입니다.


그러나 그 구원은 어디까지나 고백적인 것입니다. 하나님께서 그렇게 만드셨다는 것을 심령에서 고백하는 사람의 것이라는 것입니다. 이는 강제적인 것이 아니라 스스로 그것을 인정하는 것일 때 의미가 있는 것이기 때문입니다. 사람 사이에도 ‘사랑한다.’는 말을 몰라서 하지 않는 것이 아닙니다. 그것은 스스로 그렇게 말하고 싶은 마음이 들어 고백할 때 비로소 의미가 있는 것이기 때문입니다.


그와 같이 하나님께서 사람을 만드신 목적, 그 놀라운 은혜도 사람이 스스로 자기의 본질로 받아들여서 감사함으로 고백하지 않는 것이라면 아무런 의미가 없는 것입니다.(이것을 두고 신학자들이 ‘자유의지’라고 말하기도 하는 것 같습니다.) 사람이 십자가에 달린 예수님, 그리고 그렇게 사람을 만드신 그 뜻을 사람에게 보이신 하나님의 은혜가 자신의 심령 안에서 감동(성령으로)이 되어 그것을 스스로 고백할 때 하나님의 예정하심이 자신의 것이 되는 것입니다.




(Translation by Google)



(Romans 8: 26-30) They called the pre-appointed ones


Today, I would like to talk about the so-called predestination theory. The apostle Paul says this in Romans 8:30.

And we know that in all things God works for the good of those who love him, who have been called according to his purpose. For those God foreknew he also predestined to be conformed to the likeness of his Son, that he might be the firstborn among many brothers. (Romans 8: 29-30)


It seems like a little bit of a story, but in movies and dramas, we often set the topic, such as forecasting the future or even coming to the present from the future, or free time travel. The future for people is very curious. No, I'm afraid it's related to fear, so it seems to be happy. However, among the many films I have seen, it is not the same as the movie about the future (I do not remember which movie or drama), but the ambassador, "If you know ahead of time, it is not the future.


If we briefly reduce what people say in the Bible about predestination, it is first, "Is there a person to be saved?" That's because I wonder if I belong to that category. And if it has become so derived from it, why it is necessary to be like religious zeal is like the two sides of a coin.


But

Knowing that all the words of the Bible are confessions, we learn that the Bible does not set the person to be saved or to receive salvation for an individual. What God has ordained is not about whether or not a particular individual will be saved, but what God has ordained for salvation.


There is no way that God will save a person with any qualities in any Bible view. Especially if it is about the way people live. The law of salvation that God has ordained, the object of salvation, is the one that makes God the purpose of man's life for his life.


It is said that you have not given a name to save other than Jesus. Jesus is the only source of salvation, law, and standards. Therefore, when we see what Jesus is like, we need to know what is revealed as the Son of God. It is when you have been crucified. In other words, it is time to use the flesh to express God's character (as revealed by the Son) as God has ordained.


The cross was not due to Jesus' duty. It was about nature. It is not that he was willed, but that nature has made him bear the cross. So Jesus wanted the cup to be slaughtered, but he knew he was being caught, and he went to the cross like a salmon to Alaska to spawn. This is about nature.


And all the natures of a man come from his Maker. No one in his life, no hair, was made by his own choice. Therefore, the nature is also God's. It is the nature of the cross to be in the original person. Because God created man for that purpose, if it is not in man it is bad, and then God is not perfect.


However, it is only a problem that people regard sin and nature that God gave him as sin. In other words, it is wrong to think that expressing the righteousness of God in this body is impossible and sinful. Man is originally created to express the nature of God. If the purpose of existence is the purpose of your life, you can be saved. So it is that all of you are all in the plan of God, who is saved. There is only one thing that God originally intended for people. Expressing the character of God.


Therefore, all who God has made are those who are to be saved. This is not just about people. Everything that God has made is intended to express the character of God according to the purpose for which the Son of God came out. It is that God feeds the grass that we bred today. All that can be perceived to exist in the world is that God is meant to express that character. In other words, they are supposed to be saved.


However, people regard God's work and the world created by him as embarrassing and wrong. So I will keep the law to be justified, to give merit and possessions, to seek salvation before God. In that sense, when God's plan is seen, he wonders, "What kind of action, what kind of dream, what kind of image is God's decision?" So God's plan is about the Man, and he sees it as a man.


Then, after realizing that a man met Jesus Christ, his firstborn son, and that the identity of the Son of God was originally acknowledging the identity of God made man, then he saw that God had planned the existence of the Man to be saved It is to be realized. And then confessing that God had intended His destiny, purpose of salvation and existence as a confession. It is also the Scriptures that have been written together.


Therefore, it is not about any particular individual that the Apostle Paul is a pre-determined person. This refers to every person who has developed that God's purpose for His life is the purpose of His life. In other words, it is not a specific person, but a kind of place where you place your identity. And the firstborn of them is Jesus Christ.


You should not have the notion of a person who is saved and someone who is not. It is because the Bible does not speak. The Bible speaks of God as the Creator of all people in order to express God's character. So salvation is for all. It is because every person's identity exists.


But that salvation is only a confession. It is the person who confesses in the soul that God has made it. This is not mandatory because it is meaningful when you acknowledge it yourself. It does not mean that we do not know the word "I love you" even among people. It is because it is meaningful when you confess that you want to say so.


As such, it is meaningless if God does not confess man's purpose, his wonderful grace, in man's own essence, and gratitude with thanksgiving. (This is what theologians call "free will" ). When the grace of a man on the cross, and the grace of God, who showed such a will to man that he made man, is moved in his own spirit (by the Spirit) and confesses it himself, is.


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