(로마서 8:12-17) 우리가 다 빚진 자로되

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2016. 12. 20. 14:47 Writer : 김홍덕

그러므로 형제들아 우리가 빚진 자로되 육신에게 져서 육신대로 살 것이 아니니라(롬 8:12)


바울 사도는 우리 모두가 다 빚진 자라고 말씀하고 있습니다. 그런데 왜 우리가 빚진 자인지, 그 이유는 다름이 아니라 그리스도 예수를 살리신 이가 우리를 살리실 것이기 때문이라는 것입니다. 다시 말해서 빚진 자라고 하니 다 빚진 자가 아니라, 그리스도의 영이 안에 있어 그 그리스도의 영을 살아 있는 존재로 보시는 하나님의 의에 의하여 죽을 몸에서 다시 산 자들은 다 빚진 자라는 것입니다.


그러면 어떻습니까? 하나님께서 그 아들을 살리심과 같이 살리신 이들이 다시 사는 것은 공짜가 아니라 빚진 것이라는 것입니까? 그러니 이제 마치 신체포기 각서를 쓴 채무자와 같이 하나님이 시키는 일은 아바타와 같이, 종과 같이 어쩔 수 없이 억지로 해야 하는 존재가 된다는 것입니까? 하나님께서 그렇게 다시 구속하시기 위하여 사람을 다시 살리시는 것입니까?


우리는 이러한 의문에 도달해야 하고, 또 이 의문을 이해해야 합니다. 그 이유는 이것이 신학적으로나 종교적으로 중요해서가 아니라 바로 나의 이야기이기 때문입니다. 우리는 먼저 하나님께서 다시 살리시는 존재가 되어야 합니다. 그것은 행위로 되는 것이 아니라, 예수님을 보니 그 모습이 자신의 정체성이라는 것을 깨닫는 것을 말합니다. 


예수님을 보니 자신의 정체성이 발견되었다는 것은 말씀이신 예수님의 상(想,image)이 자기 안에서 땅에 뿌려진 씨앗과 같이 들어왔다는 것입니다. 그리고 그 씨앗과 같은 말씀이 성령의 감동으로 자기 안에서 생명이 되어 그 생명이 삶의 모든 행위와 모습으로 표현된 존재를 말하는 것입니다.(이것이 성령으로 잉태되는 사건) 그런 존재가 바로 하나님께서 사람을 만드신 목적 안에 있는 사람이라는 것입니다. 


그러니 그런 사람만이 하나님께서 보실 때 살아 있는 사람, 생명이 있는 존재이기에 하나님께서 그 사람을 죽은 자, 곧 하나님께서 사람을 만드신 목적에서 벗어난 자리에서 하나님께서 영원한 생명으로 여기시는 자리로 살리시고 옮겼다는 것입니다. 그것이 예수님을 통해서 말씀하시는 우리의 정체성입니다. 그리고 그것은 하나님께서 우리가 그런 정체성일 때 하나님과 관계가 형성되어 <너와 나>의 관계가 된다는 말씀인 것입니다.


예수님의 사역은 바로 그것을 보이심입니다. 예수님께서 이 땅에 오셔서 그 육신을 드려서 우리에게 하나님께서 사람에게 가지신 의와 뜻을 보이신 것입니다. 그러니 예수님을 보고 그 모습이 자신의 모습이라고 ‘아멘’되는 사람이 바로 구원을 받은 사람이고 영생을 얻은 사람이라는 것입니다. 그 예수님의 모습이 다름이 아니라, 하나님의 목적을 이 육신으로 표현하면 세상의 가치관 앞에서 죄인이 된다는 것을 말씀하신 것입니다.



사람이 그렇게 예수님을 통해서 자기의 정체성을 발견하면 자신의 존재 목적도 같이 발견하게 됩니다. 그것은 같은 것이기 때문입니다. 예수님이 보이신 모습이 자신의 존재 목적이라는 것을 안다는 것은 자신의 삶 또한 예수님과 같이 그 육신을 드리고 소비하여 다른 사람이 하나님이 누구신지를 알게 하는 것이라는 것을 아는 것이기 때문입니다. 


아들이 나타났다는 것이 바로 아버지 하나님이 나타났다는 것이기에 하나님의 아들이 나타나시므로 아버지이신 하나님이 있다는 것과 아들의 일을 보면 그 아버지의 성품이 드러나는 것이기에 십자가에 달리신 예수님을 보고 하나님의 아들이라 인정했다면 그것이 바로 하나님의 목적하신 하나님의 성품이 나타난 것입니다.


그렇게 예수님께서 십자가에서 하나님의 아들이심이 드러났는데, 그것을 보니 또한 나의 존재 목적이고 삶의 의미가 예수님이 보이신 것이라는 것을 알게 되는 것이 바로 우리의 구원이고 영생인 것입니다. 그리고 그렇게 되는 것은 예수님의 십자가가 곧 내 삶의 의미라는 것이니, 그렇다면 예수님의 십자가를 보고서 자기 삶의 의미를 발견한 사람은 다른 삶을 살 수 없습니다. 예수님과 같이 자기 육신을 드려서 하나님의 성품을 드러내는 것 외에는 할 수 없는 것입니다. 


그리고 그렇게 자기 삶의 목적을 하나님의 뜻하신 대로 사는 것은 하나님의 말씀을 자기 육신으로 표현하면서 살게 되는 것이고, 그렇게 되면 마음에는 하나님의 법이 가득하나 표현된 것은 세상의 가치고나 앞에 죄인이 되는 것이기에 십자가에 달리신 예수님과 같이 죄인이 되고 원치 않는 곳에 끌려가서 육신을 소비하고 섬기게 되나 놀랍게도 그렇게 될 때 십자가에 달리신 예수님께서 하나님의 아들이심이 드러났듯, 그 사람의 삶 또한 하나님의 아들이라는 것이 드러나게 되는 것이 바로 하나님의 뜻하신 생명의 법인 것입니다.


바로 그 삶은 하나님께서 사람을 지으실 때에 정하신 사람을 향한 뜻이고, 그것이 인생의 존재 목적인 것입니다. 이것이 사람 안에 있으면 하나님께서 살았다고 하는 구원받은 생명이 되는 것이고, 제 아무리 하나님을 부르고 목숨을 바친다고 해도 이것이 없으면 아무 소용이 없는 것입니다. 바로 그렇게 사람이 하나님께서 자신을 지은 목적을 알고 살아간다는 것, 그것이 바로 우리가 하나님 앞에 빚진 자인 것입니다.


바울 사도가 로마서 8장 12절을 시작하면서 <그러므로>라는 접속사를 사용했다는 것은 우리가 빚진 자인 것은 그 앞에서 한 말과 연관이 있다는 것입니다. 바울 사도가 앞에서 한 말이 맞다면 우리는 모두 빚진 자가 된다는 것입니다. 그것은 바울 사도가 앞서 한 말이 자신의 이야기로 인정이 되는 사람이어야 하나님 앞에 빚진 자라는 것이기도 합니다.


그 말, 바울 사도가 우리가 빚진 자라는 것이 인정이 되는 조건에 대하여 한 말씀은 다른 것이 아닙니다. 바로 그것은 

만일 너희 속에 하나님의 영이 거하시면 너희가 육신에 있지 아니하고 영에 있나니 누구든지 그리스도의 영이 없으면 그리스도의 사람이 아니라 또 그리스도께서 너희 안에 계시면 몸은 죄로 인하여 죽은 것이나 영은 의를 인하여 산 것이니라 예수를 죽은 자 가운데서 살리신 이의 영이 너희 안에 거하시면 그리스도 예수를 죽은 자 가운데서 살리신 이가 너희 안에 거하시는 그의 영으로 말미암아 너희 죽을 몸도 살리시리라(롬 8:9-11)

입니다.


이것이 어떤 의미인가 본다면, 하나님의 영이 자기 안에 있어서, 예수님과 같이 자기 육신을 드리고 소비하여 그 삶으로 하나님의 의를 나타내는 사람은 세상이 볼 때 그 살아가는 모습이 죄인과 같고 가치 없는 죽은 자와 같지만 그렇게 사는 사람이어야 하나님께서 예수님을 살리심과 같이 그도 살리실 것이라는 것입니다. 


그 이유는 예수님과 같이 사는 사람이어야 하나님이 보실 때 산 것이기 때문이고, 하나님이 보실 때 산 것을 세상의 가치관이 죽였다고 그냥 두실 수 없기 때문입니다. 그것이 바로 생명의 본성이기 때문입니다. 하나님의 본성이요, 하나님 생명의 본성이 그렇다는 것입니다.


그러므로 하나님 앞에서 빚진 자는 곧 구원을 받은 자요, 예수님과 같은 생명을 가졌기에 세상의 가치관으로는 죽은 자나 하나님이 보실 때는 산 자인 사람을 말하는 것입니다. 그것은 하나님께서 자신을 지은 목적을 알고 그것이 자기 삶의 목적이라 여기는 사람이기에 그 사람은 하나님께서 자신을 만드신 목적에 대한 빚을 지고 있다는 것입니다. 


즉 이 빚은 다른 채무가 아니라 하나님께서 자신을 만드신 목적을 기대하시는 그 빚을 말하는 것입니다. 이것은 마치 우리가 전구를 살 때 전구가 빛을 발하여 주기를 기대하고 사므로 그 전구가 자신을 사는 주인에게 빛을 밝혀야 하는 빚을 진 것과 같은 것입니다. 그와 같이 사람도 하나님께서 자신을 만드신 목적을 위하여 살아야 할 빚을 지고 있다는 것입니다.


그러므로 이 빚진 자 그래서 육신에게 지지 않는 사람이라는 것은 곧 구원을 받은 사람입니다. 그리고 그것은 또한 예수님께서 십자가에서 보이신 사람의 정체성을 자기 존재의 목적으로 아는 사람입니다. 그리고 그 사람은 또한 하나님의 성품을 표현하는 형식을 가진 존재, 곧 하나님의 아들인 것입니다. 하나님의 아들이 된다는 것, 그것은 구원이요 또한 영생이며, 아들은 그 아버지의 성품을 표현하는 목적을 가졌듯 하나님의 뜻과 목적에 빚진 자인 것입니다. 그런 사람이 어떻게 육신에게 지겠습니까? 그럴 수 없는 것입니다.







(Romans 8:12) Therefore, brothers, we have an obligation


Therefore, brothers, we have an obligation--but it is not to the sinful nature, to live according to it. (Romans 8:12)


The Apostle Paul says that we are all debtors. Why, then, is we owed, not because it is different, but because he who saved Christ Jesus will save us. In other words, those who are debtors, not debtors, but those who have died in the dead by the righteousness of God who sees the spirit of Christ as a living being in Christ, is all the debtors.


How about that? Does it mean that God's redeeming those who raised him as He raised them is not free, but owes? So what is God doing like a debtor who wrote a body renunciation memorandum, like an avatar, a force that must be forced, like a servant? Does God raise people again to redeem them that way?


We have to reach this question, and understand this question. This is because it is my story, not because it is important both theologically and religiously. We must first become God's resurrection. It is not an act, but a realization that it is his identity when he sees Jesus.


When we look at Jesus, we discover that our identity has been found in the image of Jesus, the Word, which came into ourselves with the seeds scattered on the earth. And the word like the seed speaks of the being that is expressed in all the acts and forms of life in life through the inspiration of the Holy Spirit (that is, the conception of the Holy Spirit). It is a person who is in the purpose of making.


So only that person is a living person, a living being, that God has lifted him to the place where God is eternal life, away from the purpose of God's making of man, is. That is our identity through Jesus. And that means that God is the relationship between God and me when we are such an identity.


Jesus' ministry shows that. Jesus came to this earth and offered his flesh to show us the will and will of God to man. Therefore, when you see Jesus, you are the person who is 'Amen', that person is the person who is saved and has obtained eternal life. It is not that Jesus is different, but that if we express God's purpose in this body, we will be sinners before the values ​​of the world.



When a person finds his identity through Jesus, he finds his purpose as well. It's the same thing. To know that Jesus' appearance is his own purpose is to know that his own life is also to give and consume the body and to know who God is who, like Jesus.


If the Son of God appeared, and the Son of God appeared, and the Son of God was revealed, and the character of the Father was revealed to him, It is the manifestation of God's purposeful character.


It is our salvation and eternal life that makes us realize that Jesus is the Son of God on the cross, and that it is also our purpose of existence and the meaning of life is Jesus. And so it is that the cross of Jesus is the meaning of my life, and then anyone who finds the meaning of his life by seeing the cross of Jesus can not live another life. We can not do it except to reveal the nature of God by offering our bodies like Jesus.


And so living the purpose of his life according to God's will is to live by expressing the Word of God in his own flesh, and then the law of God is full in his heart, but because what is expressed becomes a sinner before the value of the world, Jesus Christ is the Son of God, and the life of the Son is also revealed to be the Son of God, as if Jesus, who was crucified, was revealed to be the Son of God. That is the law of God's willing life.


The very life is meant for the man whom God had appointed when he built man, and that is the purpose of life. If this is in man, it becomes a saved life in which God lives, and no matter how much he calls God and gives his life, it is useless without it. It is precisely in this way that a man lives by knowing the purpose of which God has made himself, that is, we are owed to God.


When the Apostle Paul began using Romans 8:12 and used the conjunction <therefore>, it is connected with what he said before that we are debtors. If the apostle Paul had said correctly, we are all debtors. It is also said that the apostle Paul said that he must be the one who is acknowledged by his story and owed to God.


In that respect, the apostle Paul speaks of the conditions under which he is an acknowledged liar. That's right

You, however, are controlled not by the sinful nature but by the Spirit, if the Spirit of God lives in you. And if anyone does not have the Spirit of Christ, he does not belong to Christ. But if Christ is in you, your body is dead because of sin, yet your spirit is alive because of righteousness. And if the Spirit of him who raised Jesus from the dead is living in you, he who raised Christ from the dead will also give life to your mortal bodies through his Spirit, who lives in you.(Rm 8:9-11)

is.


If this is what it means, the spirit of God is in him, and he who gives his flesh and consumes his flesh like Jesus, and expresses the righteousness of God in his life, is like a sinner and a worthless dead, He must be a living person so that God will raise him as He raised Him.


The reason is that he lives with Jesus, because he bought it when he saw it, and because it can not be said that the values ​​of the world have killed what he saw when he saw it. This is because it is the nature of life. It is the nature of God, and the nature of God's life.


Therefore, a person who owes money before God is a person who is saved, a person who lives like Jesus, and who is dead in the world's values ​​or living in the sight of God. It is a person who knows God's purpose for himself and regards it as the purpose of his life, so that he owes God's debt to his purpose.


In other words, this debt is not a debt but a debt that God expects for his purpose. This is like having the light bulb owe it to the owner who lives it because we buy it when we buy the light bulb expecting it to shine. Likewise, a man owes God's debt to live for the purpose of which he has made himself.


Therefore, it is the person who is saved and who is not saved by the mortal. And it is also the person who knows the identity of the person Jesus saw on the cross for the purpose of his being. And he is also the being of God, the being of the form that expresses God's character. Being the Son of God is salvation and eternal life, and the Son is the one who owes God's will and purpose as if it had the purpose of expressing the Father's character. How will such a man be given to the flesh? It is not possible.

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