그러므로 형제들아 우리가 빚진 자로되 육신에게 져서 육신대로 살 것이 아니니라(롬 8:12)


우리가 다 <빚진 자>라는 것은 세상을 살 때 어떤 채무를 지게 된다는 것과 같은 초등적인 말씀이 아닙니다. 이 말씀은 다름이 아니라 우리가 하나님 앞에 존재 목적의 빚을 지고 있다는 말씀입니다. 다시 말해서 하나님께서 우리를 지으시고 이 땅에 보내신 이유가 있기 때문에 우리가 이 목적과 이유를 수행해야할 목적의 빚을 지고 있다는 것입니다.


하나님을 믿는 사람들은 다 하나님께서 자신에게 두신 뜻을 이루기 위하여 살려고 노력합니다. 얼핏 그것은 하나님께서 가지신 목적을 이루려 살려고 하는 것과 같이 보이지만 정말로 핵심적인 것은 방향입니다. 사람이 하나님께 무엇을 하는 방향이 아니라, 하나님께서 사람에게 뭔가를 하실 수 있는 방향이어야 한다는 것입니다. 순종이 제사보다 낫다고 하심이 사울 왕을 책망하는 과정에서 나온 말이 아니라 그것이 신앙의 근간인 것이 바로 이 이유로 인함입니다.


그것을 분명하게 안다면 언뜻 생각하기에 ‘빚진 것과 육신대로 사는 것은 어떤 상관성이 있나?’ 싶은 의문도 풀릴 수 있습니다. 육신대로 산다는 것은 결국 육신의 의지를 바탕으로 산다는 것과 같은 것이기 때문입니다.


바울 사도는 육신에게 진다는 것은 반드시 죽는 것이라고 말씀하고 있습니다. 그렇다는 것은 육신대로 사는 것은 하나님께서 의롭게 여기시는 것과 반대인 삶이라는 것입니다. 따라서 육신대로 산다는 것은 하나님께서 사람을 통하여 역사하시는 것이 아니라, 사람이 하나님께 뭔가를 하려고 하는 것이라고도 할 수 있습니다.


우리는 지금 이 블로그에서 하나님께서 만드신 이 육신을 가진 사람, 그 삶을 보는 관점에 대하여 지속적으로 이야기 하고 있습니다. 하나님께서 만드시고 보시기에 심히 좋았다고 감탄하시고 안식하신 것은 하나님께서 의도하신 것이 온전하게 이루어졌기 때문입니다. 그런데 사람들이 이 육신을 부정하게 여기고 뭔가를 행하고, 또 하나님께 무엇을 드려야 하나님 앞에 온전하다고 생각하는 죄악의 상태에 빠져 있다고 말씀 드렸습니다.


사람들이 이 육신에 대하여 ‘어떻게 하면 하나님께 인정받을까?’ 궁리하면서 육신으로 뭔가를 하려하고, 또 육신으로 이루어낸 자기의 소출을 드리려 하는 것은 우선 하나님이 주신 이 육신을 보는 관점이 하나님과 다른 것이고, 또한 하나님께서 사람을 통하여 역사하시는 것이 아니라 자기가 하나님을 위하여 무엇인가를 하는 것이고, 끝으로 그것은 육신에게 져서 육신대로 사는 것입니다.


사람들이 사는 세상에서도 뭔가가 잘 만들어진 것은 손대지 않습니다. 손님을 대접하기 위하여 잘 차려진 식탁은 애들이 가서 손대지 못하게 합니다. 그것은 그 상태가 온전하기 때문이고, 손님을 대접하려는 의도가 온전히 이루어진 상태이기 때문입니다. 그리고 그런 상태가 되면 요리한 사람 역시 더 이상 손대지 않습니다.


그와 같이 하나님이 기뻐하시기를 바라면서 육신의 공로와 소유를 드리기 위하여 노력하는 일을 쉬지 않고 지금도 하고 있다는 것은 육신에게 진 것입니다. 손님을 대접하기 위한 목적을 다 이겨낸 식탁은 손댈 것이 없지만, 아직 그 목적을 이겨내지 못했다면 식사를 준비하고 있어야 하는 것과 같이, 하나님 앞에서 육신을 가진 삶이 온전하고 의롭다면 육신의 일을 할 이유가 없는데 육신으로 공로를 쌓고 육신의 소출을 드리려 노력하고 있다면 육신이 아직 온전해지지 않았기에 육신에게 진 것이고 그러다보니 끊임없이 육신의 일을 하고 있는 것입니다.


이것을 다시 말씀 드린다면 육신에게 졌다는 것은 아직 육신이 요구하는 것을 행하여야 하는 상태라는 것입니다. 육신이 요구하는 일은 다른 것이 아닙니다. 이 육신은 아직 하나님 앞에 온전하지 않으니 온전해져야겠다는 의가 사람을 움직이게 하는 것이기에 육신이 온전해지기 위하여 하는 행동과 일은 모두 육신이 의로워져야 한다는 것이 요구하는 것을 하는 것, 곧 육신이 원하는 것을 해야 하는 패자의 상태라는 것입니다. 그리고 그 이유로 인하여 하는 모든 것은 다 삶이 아니라 일이라는 것입니다.


반대로 하나님께 <빚진 자>, 곧 하나님께서 자신을 지은 목적대로 살려고 하는 사람은 육신의 온전함을 염려하거나 대책을 세우지 않습니다. 이미 자신에게 주신 육신은 하나님의 의를 표현하기에 온전한 것이라는 알고 있기 때문입니다. 하나님께서 목적을 가지고 계획하신 일에 온전하지 않은 것을 주셨다고 믿을 리 없기 때문입니다. 


그러므로 자신이 하나님의 목적 아래 빚진 자라는 것을 아는 사람은 육신은 하나님이 보실 때 아주 온전한 것이라는 것을 알고 그냥 살아가기만 하면 되는 것입니다. 하나님이 주신 삶의 목적을 아는 것이 유일하게 하나님 앞에서 생명이 있고 살아 있는 것이니, 그 생명의 본성대로 살아가니 그것은 삶이고 생명이 있는 생명의 삶이 되는 것입니다. 


그러나 하나님께 빚지지 않은 사람, 자기가 가진 기준으로 육신을 판단하고 그 육신이 원하는 의로움을 이루어내야 하는 사람은 삶이 아닙니다. 먼저는 육신의 공로와 소유를 드림으로 의로워져야 하니 아들과 같이 생명에서 비롯된 것이 아니고 수고해야 하는 종의 세계에 있는 것이 그렇고, 그것은 일이지 생명의 본성이 표현되는 삶이 아니기 때문입니다. 그러니 어떻습니까? 그것은 생명이 없는 것이니, 바울 사도의 말씀과 같이 죽은 것일 수밖에 없는 것입니다.





(Romans 8: 12-17) owed debt vs. losing to the flesh


Therefore, brothers, we have an obligation--but it is not to the sinful nature, to live according to it. (Romans 8:12)


We are all debtors are not elementary words like having a debt when we buy the world. This is not to say that we are in debt to God. In other words, because God has created us and sent us to this earth, we owe it for the purpose of carrying out this purpose and the reason.


Everyone who believes in God strives to live to fulfill God's will for him. At first glance, it may seem like trying to achieve God's purpose, but what is really central is direction. It is not the direction that a person does to God, but the direction in which God can do something to a person. It is for this reason that obedience is better than sacrifice, not the words that came out of the process of rebuking Saul, but the basis of faith.


If you know it clearly, you can get rid of the question of 'what kind of relationship is there between debt and living in the flesh?' To live according to the flesh is the same as to live on the will of the flesh.


The Apostle Paul tells us that losing to the body will surely die. That is to say that living according to the flesh is life opposite to what God justifies. Therefore, to live according to the flesh is not that God works through man, but that man is trying to do something to God.


We are now talking on this blog about the perspective of seeing the life of the flesh of God made by God. We admired and rested that God created and looked very good, because God's intended purpose was fulfilled. And I told them that they were in a state of sin, thinking that this flesh was unclean, doing something, doing what God gave to God, and believing he was perfect before God.


When people try to do something in the flesh, devising a way of doing things in the flesh, devising a "how to be recognized by God" And also that God does not work through man, but that he does something for God, and finally, it is to live in the flesh and live in the flesh.


In the world where people live, things are not handled well. A well-prepared table to serve guests will not let the children go and touch them. It is because the condition is perfect, and the intention to entertain guests is fully realized. And when that happens, the cook is no longer in touch.


It is in the flesh that we are continually and continually trying to give God the merits and possessions of the flesh, hoping that God will rejoice. There is no reason to do the work of the flesh if the life with the flesh is perfect and righteous before God, just as you should prepare the meal if you have not overcome the purpose yet, If you are trying to make a contribution to the flesh, you have been given to the flesh because the flesh has not yet been made whole, and you are constantly doing the work of the flesh.


If we say this again, losing to the body is a state in which we still have to do what the body demands. What the body demands is not something else. This body is not perfect before God yet, that the righteousness should be made to work the man, and that the act and work to do the whole body must be done righteousness, that is, the loser Of the state. And for that reason, everything that is done is not life, but work.


On the contrary, those who "owe" to God, those who seek to live according to God's purpose, do not concern themselves with the integrity of the flesh or take any measures. For I know that the flesh I have already given to myself is perfect to express God's righteousness. It is because we can not believe that God has given us something that is not perfect in our purpose and purpose.


Therefore, anyone who knows that he is a debt owed to God's purpose is only to live, knowing that the body is perfect when God sees it. Knowing the purpose of God's life is the only thing that lives and is alive in front of God. It lives according to the nature of life. It is the life and life of life.


But whoever does not owe to God, who judges the flesh by his own standards, and whose righteousness the flesh desires, is not life. First, we must be justified by offering merit and possessions of the flesh, not from life as a son, but from the world of a servant who must labor, for it is a work, not a life expressed in nature. So how are you? It is life-free, and it must be dead, as the apostle Paul spoke.

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