(로마서 8:1-11) 생명의 성령의 법

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2016. 12. 9. 13:44 Writer : 김홍덕

바울 사도는 우리가 더 이상 정죄를 받지 않는 것은 예수 그리스도 안에 있기 때문이라고 말씀하고 있습니다. 이것은 예수 그리스도 안에 있어야 한다는 것입니다. 예수 안에 있다는 것은 방을 드나들 듯이 신앙이 좋을 때는 예수 안에 있고, 그렇지 않으면 예수 밖에 있는 것과 같은 것이 아닙니다. 오늘 먹는 사과나 뉴턴이 만유인력을 발견한 사과나 다 ‘사과 안에’ 있다고 하는 것과 같은 것입니다.


그러므로 정죄함이 없다는 것은 예수님과 같은 생명의 정체성을 가지고 있다는 말씀입니다. 이것은 자기 신념으로 예수님을 믿는 것과도 다른 것이고, 예수님이 하신 일이 객관적 사실이었다고 믿는 것과도 다른 것이며, 입으로 예수 믿는다고 말하는 것과도 다른 것이며, 교회에 다닌다는 것과도 전혀 다른 것입니다.(예수 안에 있는 사람들이 이룬 공동체가 교회지, 교회에 다닌다고 예수 안에 있는 것이 아니라는 것입니다.)


이것에 대하여 바울 사도는 이렇게 말씀하고 있습니다.

그러므로 이제 그리스도 예수 안에 있는 자에게는 결코 정죄함이 없나니 이는 그리스도 예수 안에 있는 생명의 성령의 법이 죄와 사망의 법에서 너를 해방하였음이라(롬 8:1-2)



예수 그리스도 안에 있는 생명의 성령의 법



<예수 그리스도 안에 있는 생명의 성령의 법>이라고 했습니다. 생명의 법이라는 것입니다. 그럼 여기서 생명에 대하여 다시 한 번 정리해 보겠습니다.

  • 생명은 고유한 본성이 있다.

  • 생명의 본성은 안에서 밖으로 행동과 모양이 표현된다.

  • 생명은 낳는 것이다.(태어난다)

  • 생명은 날 때 이미 그 생명의 정체성이 온전하다.

  • 생명은 하나의 개체이기도 하지만 그 생명을 대표하는 이름 안에 있다.


생명은 고유한 본성이 있고, 그 본성이 안에 있어서 그것이 밖으로 표현되어 모양이 되고 행동이 됩니다. 그러니까 생명은 어떤 행동을 한다고 그 생명이 되는 것도 아니고, 어떤 모양으로 만든다고 생명이 되는 것이 아니라는 것입니다. 그러니까 기도해서 그리스도가 되는 것도 아니고, 교회를 지어 놓고 사람을 모아 교회가 되는 것이 아니라는 것입니다.


또한 생명은 날 때 이미 온전하고, 다른 생명 정체성과 반씩 혹은 일부가 섞이지 않습니다. 그리고 생명은 그 생명을 대표하는 이름(the)이 있고, 그 안에 각각의 개체가 다양한 모양으로 있습니다. 예수 그리스도, 하나님의 아들이라는 정체성이 있고(the Christ), 거듭나므로 그리스도의 본성을 가진 다양한 삶의 모습을 가진 사람들이 모여서 교회가 되는 것이라는 것입니다.


바로 그런 생명의 법칙에 따라 예수 그리스도라는 생명 안에 있는 사람은 더 이상 정죄함이 없다는 것입니다. 그것은 그리스도의 정체성이라는 것이 바로 하나님께서 사람을 만드신 목적대로 사는 삶이기에 하나님은 그 목적 안에서 살아 있다고 하시는 것입니다. 다시 말해서 하나님의 목적에 부합된 삶을 사는 사람이기에 생명이 있다고 하시는 것이고, 살아 있기에 사망도 정죄함도 없는 것입니다.


반면에 죄와 사망의 법은 하나님께서 정한 자리를 떠난 상태, 곧 하나님께서 지으신 목적의 자리에서 벗어나서 자기의 생각대로 사는 사람이 바로 죄 가운데 있다는 것이고, 그렇게 죄 가운데 있다는 것은 하나님이 보실 때 하나님이 사람 지으신 목적을 벗어났기에 죽은 것이므로 사망 가운데 있다고 하시는 것입니다.


그러므로 생명의 법과 다른 신앙생활을 하는 사람들, 성경을 몸으로 지켜내면 그리스도 안에 거하게 된다고 믿는 사람들, 교회 건물을 짓고서 사람을 모아 교회를 이루겠다는 사람들, 또한 하나님의 법과 사람의 법을 아우러는 신앙관을 가진 반인반수적인 사람들은 모두 생명의 법 밖에 있는 것입니다. 다시 말해서 모양과 삶은 교회에 다니고 하나님을 믿기에 경건하게 살려고 노력하지만 실상은 죄와 사망의 법 아래에 있는 것입니다. 그렇기 때문에 기도를 할 때 마다 회개하는 것입니다.


그런 신앙은 늘 자기 행동으로 하나님 앞에서 의로워지려하기에 행동을 경건케 합니다. 하지만 생명은 그렇게 겉을 바꾸어 속이 바뀌지 않습니다. 그러므로 아무리 삶의 모양이 경건해도 다 회칠한 무덤이라는 책망을 받을 수밖에 없습니다. 그리고 행동에 관하여 법을 가졌기에 자기 행동에 대한 죄의식이 늘 있고, 그래서 늘 회개하고 스스로 정죄하며, 사람이 의롭게 된다는 것을 믿지 못합니다.


바로 그런 세계가 죄와 사망의 법아래 있는 것입니다. 그런 사람들은, 그런 신앙은 하나님께서 율법을 주신 이유를 알지 못하므로 율법을 지켜서 의롭게 되려하고, 율법을 행동 강령으로 보기에 언제나 행동이 실수할 수밖에 없는 육신으로 사는 자신은 경건할 수 없다고 여기는 것입니다. 그래서 스스로 정죄하고, 남의 행동을 심판하며, 기도할 때 회개함으로 시작하는 것입니다.







Christ Jesus the law of the Spirit of life


The apostle Paul tells us that we are no longer condemned because we are in Jesus Christ. This is to be in Jesus Christ. Being in Jesus is like being in Jesus when faith is good, as if going through a room, or else it is not like being outside Jesus. It is the same as saying that Apples or Newtons that eat today are apologetics that have found allies, or that they are in "apples."


Therefore, the fact that there is no condemnation means that it has the identity of life like Jesus. This is not the same as believing in Jesus Christ by his own beliefs, nor in believing that what Jesus did was objective facts, nor in saying that he believes in Jesus in his mouth, nor in the church. It is not in Jesus that the community that people in it is going to church or church.)


In this regard, the Apostle Paul says:

Therefore, there is now no condemnation for those who are in Christ Jesus, because through Christ Jesus the law of the Spirit of life set me free from the law of sin and death. (Romans 8: 1-2)



The Law of the Spirit of Life in Jesus Christ



It is called the law of the Spirit of life in Jesus Christ. It is the law of life. So let's put it together again about life here.

  • Life has a unique nature.

  • The nature of life expresses behaviors and shapes out of it.

  • Life is the birth (born).

  • Life is already full of the identity of life when it is bone.

  • Life is an individual, but it is in a name that represents the life.


Life has a unique nature, and its nature is inward, so it is expressed, shaped and acted out. So life does not mean that you do something, you do not make life, you do not make life in some way. So it is not that we are praying and becoming Christ, we are not building churches and gathering people to become churches.


Also, life is already perfect at the time of day, and it does not mix half or part with other life identity. And life has a name (the) that represents the life, and each object has various shapes in it. Jesus Christ, the Christ, the Son of God, and being born again, people with various aspects of life with Christ's nature are gathered and become churches.


According to the law of life, the person in the life of Jesus Christ is no longer condemned. It is Christ's identity that God lives for the purpose of man's creation, and God is living in that purpose. In other words, there is life because it is a person who lives a life consistent with God's purpose, and there is neither death nor condemnation because it is alive.


On the other hand, the law of sin and death is that the person who is out of the appointed position of God, who is free from the purpose of God's creation, lives in his sin, and is in sin, He is dead because he was out of purpose and is dead.


Therefore, those who have a faith other than the law of life, people who believe that if they keep the Bible in their body, they will live in Christ, people who build church buildings and build churches, All of the anti-Semitic people are out of the law of life. In other words, shape and life go to church and try to live godly to believe in God, but reality is under the law of sin and death. That is why we repent each time we pray.


Such faith always reverence the action because it is trying to be righteous before God with its own actions. But life does not change its face so it does not change. Therefore, no matter how reverent the appearance of life is, there is no other choice but to be condemned as a whitewashed tomb. And because of the law about behavior, there is always a sense of guilt in one 's actions, so I can not believe that I am always repenting, condemning oneself, and being justified.


That is the world under the law of sin and death. Such people believe that such beliefs can not be reverent because they do not know why God gave them the law, so that they can be justified by observing the law and seeing the law as a code of conduct. . That is why we condemn ourselves, judge others' actions, and begin to repent when we pray.



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