(로마서 8:1-11) 죽을 몸에서 살리시리라

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2016. 12. 16. 12:05 Writer : 김홍덕

하나님을 믿는 신앙의 핵심은 <구원과 영생>일 것입니다. 물론 여러 가지로 표현될 수 있지만 <구원과 영생>이라고 표현하는 것에 큰 무리는 없을 것입니다. 생각해볼 것은 이 구원과 영생은 어떤 것의 반대급부적인 사건들입니다. 그것은 다름이 아닌 죽음, 곧 사망에 대한 반대급부적인 개념이고 사건이라고 할 수 있다는 것입니다.


이는 아마도 우리 모든 인생들이 결국은 예외 없이 다 죽게 되는 정체성에 대한 현실적 인식에 기반을 둔 것이라 할 수 있습니다. 모든 사람은 죽기 때문에 그 죽음에 대한 대책이 필요하다고 살 동안 본능적으로 느끼기 때문이라고 할 수 있습니다. 그러다보니 하나님을 믿는 신앙도 이 육신의 죽음에 초점이 맞추어져 있습니다. 


문제는 이 육신의 죽음이 하나님이 보시는 사망과 무관하다는 것입니다. 하나님께서 이 육신의 죽음을 해결하실 계획이라면 죽지 않게 하셨으면 되었을 것입니다. 그런 능력이 없으신 분도 아닌데, 모든 인생이 죽음을 맞도록 하신 것은 그것이 하나님이 보실 때 온전하고 좋은 것이라고 여기시기 때문입니다. 따라서 하나님은 이 육신의 죽음을 담보로 사람들에게 자신을 믿어라 강요하시거나 하나님이 원하시는 것을 사람이 행기를 조정하시는 그런 분은 아니라는 것입니다.


그렇다면 성경이 말씀하시는 죽음, 사망은 어떤 것이고 무엇을 말씀하시는 것일까요? 또 하나님이 생각하시는 사망과 죽음이 우리 육신의 죽음과는 어떤 상관성이 있는 것일까요? 아무런 상관이 없는 것일까요?


그 질문에 답을 알려면 역시 기본으로 돌아가서 하나님과 사람의 관계를 되돌아보아야 합니다. 하나님은 영이시고 사람은 그 하나님의 영이 거하시므로 하나님을 표현해내는 육신이라는 형식을 가진 존재라는 것입니다. 이것이 하나님과 사람의 기본적이고 유일한 관계성이고, 또한 그것이 사람에게는 사람이 존재하는 목적이자 의미라는 이 관계가 구원과 영생, 그리고 죄와 사망이라는 모든 것의 근간이라는 것입니다.


하나님께서 죄로 여기시는 것은 바로 하나님께서 사람을 만드신 목적을 떠난 것입니다. 사람은 하나님을 그릇이 음식을 담듯 그 안에 하나님의 영이 거하시므로 하나님을 표현하는 것을 삶의 목적으로 삼고 살아야 하는데, 그렇지 않고 육신의 삶이 살고 죽는 것의 본질이고, 삶의 본질이라고 생각하면서 사는 것이 바로 죄라는 것입니다.


사람이 그렇게 하나님 앞에서 하나님이 사람을 지으신 뜻에서 벗어난 죄 가운데 있으면 하나님이 보실 때 그 사람은 아무 쓸모가 없는 사람입니다. 이는 사람들도 아는 개념입니다. 사람이 전화를 하려고 전화기를 샀는데 전화가 되지 않는다면 아무 쓸모없을 뿐 아니라 오히려 짐만 됩니다. 외관은 아무 의미 없습니다. 그와 같이 사람이 의학적으로 아무리 팔팔하게 살아 있어도 하나님이 뜻하신 목적이 그 삶의 목적이 아니면 아무짝에도 쓸모없는 존재일 뿐이라는 것입니다. 바로 그것이 죽은 것이고 사망인 것입니다.


그러니까 하나님께서 말씀하시는 사망은 의학적 관점이 아니라 하나님께서 사람을 지으신 창조목적의 관점에서 볼 때 살고 죽은 것이 정해진다는 것입니다. 우리 사람도 마찬가집니다. 전화가 통화가 안 되고, 시계가 시간을 알려주지 못하면 죽었다고 하는 것이 그것입니다. 


그러므로 바울 사도가 말씀하시는 죽을 몸이라는 것은 이 육신이 결국 죽을 것이기에 이 육신을 칭하여 죽을 몸이라고 하신 것이 아니라, 하나님의 창조목적을 벗어났기에 하나님의 의와 뜻으로 볼 때 죽을 수밖에 없는 몸이라는 의미인 것입니다.


성경이 말씀하시는 죽음과 사망이 하나님께서 사람을 만드신 목적의 자리를 벗어난 죄에서 비롯된 것이라면, 그 반대급부라고 할 수 있는 구원과 영생은 사람이 하나님께서 사람을 만드신 목적 안에 들어가는 것입니다. 하나님께서 사람을 만드신 목적이 자기 삶의 목적이 된다면 그 사람은 하나님이 보실 때 산 사람이고, 생명이 있는 사람이라는 것입니다.


바울 사도가 말씀하시기를

예수를 죽은 자 가운데서 살리신 이의 영이 너희 안에 거하시면 그리스도 예수를 죽은 자 가운데서 살리신 이가 너희 안에 거하시는 그의 영으로 말미암아 너희 죽을 몸도 살리시리라(롬 8:11)

라고 하신 것은 예수를 믿으면 이 육신이 영생한다거나, 이 육신이 다시 부활하는 것을 본질로 두고 말씀하신 것이 아닙니다.


하나님께서 예수님을 다시 살리신 것은 퍼포먼스가 아닙니다. 기적을 일으킬 수 있다는 것을 보이시려함도 아닙니다. 하나님이 보실 때 십자가에 달려 돌아가신 예수님의 모습이야말로 진정 살아 있고 생명이 있는 모습이었기에 그것이 산 것이라는 하나님의 마음이 예수님의 부활로 표현된 것입니다. 


예수님은 하나님의 말씀, 곧 의가 육신이 되신 분이니, 하나님께서 보실 때 십자가에 달려 돌아가신 예수님의 모습이야 말로 산 것이라고 여기시니 살아나실 수밖에 없었다는 것입니다. 이것이 바울의 말씀이고 부활의 의미입니다.



그러므로 예수님께서 십자가에서 보여주신 모습이 바로 하나님이 보실 때 진정 생명이 있고 산 것이라는 것입니다. 예수님께서 십자가에서 보여주신 것은 육신을 극복하신 것이 아닙니다. 육신은 너무 연약해서 세상의 가치관으로 죄인을 삼으면 죽을 수밖에 없다는 것을 보이신 것입니다. 예수님께서 그것을 보이셨다는 것은 육신을 가진 모든 인생의 정체성이 그렇다는 것입니다. 그리고 그 정체성을 인정하는 것이 바로 하나님께서 의롭게 여기시고 살아 있는 것으로 여기시는 것이라는 것입니다.


만약 예수님께서 십자가에서 우리 육신과 전혀 다른 모습을 보이셨다면 우리가 경배하는 것 까지는 될 것입니다. 하지만 사랑은 나오지 않습니다. 예수님의 희생이 없는데 사랑이 어디서 나오겠습니까? 십자가가 예수님께는 모기에게 물린 것 보다 못하다면 예수님의 십자가가 우리에게 사랑이 될 수 있겠습니까? “와~!”하고 탄성을 지을 수는 있을지 몰라도 그 일이 자신의 일과 같아서 눈물 나게 감사할 수는 없는 것입니다.


그것이 바로 우리가 육신을 가진 이유입니다. 이 육신은 그렇게 세상의 가치관 앞에서 너무 연약해서 언제나 죄인이 되기에 사랑이 나올 수밖에 없습니다. 서로 그 연약함을 인하여 수고하는 것이 없다면 어떻게 사랑이 있겠습니까? 세상의 가치관과 같이 이기고 위대해지는 것이 선이고 의로움이라면 그것에서 사랑이 나올 수 없는 것입니다. 다시 말해서 하나님의 성품이 나올 수 없는 것입니다. 하나님께서 사람을 지으신 목적이 이루어지지 않는다는 것입니다.


사람의 육신이 수명이 있는 것도 연약함입니다. 한계를 분명하게 가진 이 연약한 육신을 하나님의 의를 표현하는 것에 소비하는 것입니다. 육신이 죽지도 않고 아프지도 않는다면 소비가 되지 않습니다. 그렇게 된다면 남을 섬긴다는 개념이 없어질 것입니다. 손해 보는 것이 없고 희생하는 것이 없는 섬김이 어디에 있겠습니까? 그것은 오히려 자랑이 될 것입니다.


영생은 이 육신이 영원한 것이 아닙니다. 영생은 존재의 연속성이 아니라 의미의 지속성입니다. 포도라는 생명의 정체성은 영원하고 우리가 먹는 포도송이는 유한합니다. 그 유한한 포도송이가 열매가 되고 죽어 없어지는 과정을 통하여 포도라는 눈에 보이지 않는 생명의 정체성이 영원하게 되는 것이 그것입니다. 


그와 같이 사람의 육신은 수명이 있지만, 그 수명과 한계와 연약함을 가진 인생이 영원하신 하나님의 정체성을 표현할 때 그 사람의 삶이 하나님의 영원함 안에 속하게 되는 것입니다. 그것이 영생입니다. 그래서 하나님과 예수님을 아는 것이 영생이라고 예수님께서 말씀하신 것입니다.(요 17장) 그리고 바울 사도가 이 로마서 8장에서 하나님의 목적을 버린 육신의 삶, 그 죽을 몸이 하나님의 의가 자기 안에 거하는 사람이 되면 하나님께서 살리신다고 하시는 것입니다.







(Romans 8: 1-11) He will raise up dead from the body.



The key to faith in God is to be saved and eternal life. Of course, it can be expressed in various ways, but there will be no great difficulty in expressing it as "salvation and eternal life". I think that this salvation and eternal life are the opposite events of something. It is not a different thing, but a conception of death, a contrary concept to death, and it can be called an event.


Perhaps this is based on a realistic perception of our identity that all our lives will eventually die without exceptions. I can say that this is because I feel instinctively while I live that every person is dead and I need to take measures against that death. So, faith in God is also focused on the death of this body.


The problem is that this mortal death is irrelevant to the death God sees. If God intended to solve this mortal death, he would not have died. He does not have such power, but all life has been put to death because it is considered perfect and good when God sees it. Therefore, God is not the person who forbids the death of this flesh by imposing confidence on people, or that man is adjusting the way that God wants.


If so, what is the death or the death of the Bible and what does it say? And what is the correlation between death and death that God considers to be the death of our flesh? Does not it have anything to do with it?


To answer the question, we must go back to basics and look back on the relationship between God and man. God is the spirit, and man is the form of the flesh that expresses God because the spirit of God is living. This is the basic and unique relationship between God and man, and it is the basis for all things that are salvation, eternal life, and sin and death, which is the purpose and meaning in which man exists in man.


What God considers sin is that God has forsaken the purpose of man. Man has to live by living the purpose of life as the expression of God because the spirit of God lives in it, as the vessels of the vessel hold food, and it is the essence of living and dying of the physical life, It is called.


If a man is in sin before God in the sense that God created man, then he is useless when he sees it. This is a concept that people know. If a person buys a phone to make a phone call but does not answer the phone, it is useless and rather burdensome. Appearance is meaningless. No matter how much a person is medically alive, the purpose God intended is not worthy of his life. It is death and death.


So, the death God speaks is not a medical point of view, but that God's life and death are determined from the point of view of the creation purpose of man. The same is true of our people. If the phone does not ring and the clock can not tell you the time, it means that you are dead.


Therefore, the apostle Paul says that the body of death is not the body to die by this body, because it will eventually die, but the body which is inevitable to die in the righteousness of God and the will of God I will.


If the death and death of the Bible are derived from the sins of God outside of the purpose of man's creation, the salvation and eternal life that can be said to be the opposite is that man enters God's purpose for man's creation. If the purpose God made for man is the purpose of his life, then he is the one who lived when God saw him, and the one who had life.


The apostle Paul said,

And if the Spirit of him who raised Jesus from the dead is living in you, he who raised Christ from the dead will also give life to your mortal bodies through his Spirit, who lives in you. (Romans 8:11)

This is not to say that if we believe in Jesus, this body will be eternal, or that this body will be resurrected in its essence.


It is not a performance that God raised Jesus. Nor does it show that we can cause miracles. When God saw Jesus, who died on the cross, He was alive and had life, and God's heart that He bought it was expressed by the resurrection of Jesus.


Jesus is the Word of God, the flesh of righteousness. When God saw him, he said that Jesus, who died on the cross, had to live. This is the Word of Paul and the meaning of resurrection.



Therefore, the image Jesus showed on the cross is that when God sees, he really has life and lives. What Jesus showed on the cross is not overcoming the flesh. The flesh is so fragile that you have shown that if you put sinners in the values ​​of the world, you are bound to die. Jesus has shown that it is the identity of every life with a flesh. And to acknowledge that identity is that God considers it righteous and alive.


If Jesus showed us on the cross that he was completely different from our flesh, it would be up to us to worship. But love does not come out. Where does love come from without Jesus' sacrifice? If the cross is not better than the bite of a mosquito to Jesus, can the cross of Jesus be love for us? You may be able to build an elasticity with "Wow!" But it can not be tearfully appreciated because it is like your job.


That's why we have a body. This body is so weak before the values ​​of the world that it can not help but become a sinner. How can there be love if there is nothing to labor for each other because of its weakness? If it is good and righteous to win and be great as the values ​​of the world, love can not come out of it. In other words, God's character can not come out. God's purpose for man is not fulfilled.


It is also fragile that a human body has a life span. It is to consume this fragile body, which has a clear limit, to express God's righteousness. If the body does not die and it does not hurt, it will not be consumed. If it does, the concept of serving others will disappear. Where is the service without any loss and without sacrifice? It would rather be proud.


Eternal life is not eternal in this flesh. Eternal life is not the continuity of existence but the continuity of meaning. The identity of life as a grape is eternal and the grape clusters we eat are finite. Through the process that the finite grape bunch becomes fruit and die, it becomes the eternal identity of life invisible grapes.


Likewise, when a person's life has a life, but a life with its life, limitations, and weakness expresses the eternal identity of God, that person's life belongs to God's eternity. It is eternal life. So, Jesus said that knowing God and Jesus is eternal life (John 17). And the apostle Paul said in Romans 8 that the body of God, who forsaken God's purpose, When you become a person, you say that God will raise you.

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