율법이 육신으로 말미암아 연약하여 할 수 없는 그것을 하나님은 하시나니 곧 죄를 인하여 자기 아들을 죄 있는 육신의 모양으로 보내어 육신에 죄를 정하사 육신을 좇지 않고 그 영을 좇아 행하는 우리에게 율법의 요구를 이루어지게 하려 하심이니라(롬 8:3-4)


하나님께서 우리에게 율법을 주신 것은 넘기 힘든 벽과 같은 기준을 주시므로 사람들이 그 한계를 깨닫게 하시려는 목적이 아니라, 하나님의 의가 사람에게 이루어지게 하시려는 변함없으신 목적의 일환입니다. 율법이나 복음이나 또한 모든 성경과 모든 피조물은 결국 하나님의 의를 나타내시고자 하신 것입니다.


그런데 우리 인생들이 율법을 이루려 함에 있어 이 육신이 약해서 이루지 못한다고 늘 생각을 합니다. 율법을 지키려고 하니 인생이 가진 이 육신이 너무 연약하여 이룰 수 없다고 생각을 한다는 것입니다. 그것은 일면 이해가 되는 부분입니다. 화내지 않으려고 해도 이 육신을 통제하는 의지력이 약해서 되지 않는 것과 같이 마음에 원하는 바를 이 육신이 잘 수용하지 못하거나, 또 육신이 할 수 있는 것이라 해도 육신과 분리할 수 없는 정신세계가 그것을 감당하지 못하거나 하는 둘 중의 하나의 연약함을 피할 수 없기 때문입니다.


결국 어느 것이든 사람은 율법을 지키지 못했습니다. 그래서 사람들은 육신이 연약해서 율법을 이룰 수 없다고 생각하게 됩니다. 그리고 그렇게 하나님의 법을 지킬 수 없기에 하나님의 법을 어긴 죄인이 된 것이라고 생각을 합니다. 즉 육신의 행위가 하나님 앞에서 하나님의 법을 지키지 못하는 악함과 죄 가운데 있다고 생각한다는 것입니다.


그것은 사람들이 가진 죄에 대한 개념이 <행위>에 있다는 것을 이야기 하는 것입니다. 행위가 어떤 기준에 미치지 못하는 것이 바로 죄라는 것입니다. 그렇게 행위를 기준으로 죄가 된다는 것은 행위가 하나님 앞에서 의로워질 때 하나님께서 의롭게 여기신다는 것과 뿌리가 같은 생각입니다. 즉 행위와 겉모양이 본질이라고 생각하는 것입니다.


하나님은 우리를 보실 때 행위로 보시는 분이고, 행위와 형식이 어떠한지가 의와 선악의 기준이 되는 세계라고 여기는 것입니다. 그것이 바로 육신의 형태와 삶이 인생의 본질이라 여기는 것입니다. 그래서 사람이 세상적 기준으로 잘 살면 ‘하나님께서 복을 주신 것’이라고 말을 하는 것입니다. 예수님께서 받으신 세 번째 시험, 곧 눈에 보이는 세상을 본질로 여기는 것에 빠진 것입니다.


문제는 바로 그런 생각이 어이없게도 죄라는 것입니다. 육신이 연약해서 율법을 이룰 수 없다고 생각하는 그 생각이 바로 죄의 생각이고 육신의 생각이라는 것입니다. 그 이유는, 하나님께서 인생을 만드신 본질은 그 행위에 있는 것이 아닙니다. 다시 말해서 행위로 의롭게 되는 것을 위하여 사람을 지으신 것이 아닌데 사람이 그 자리에 가 있으니 하나님께서 만드신 자리를 벗어난 죄 가운데 있는 것입니다.


사람의 행위는 본질이 아니라 본질인 하나님께서 인생을 만드신 목적이 표현된 것입니다. 하나님은 영이시니 그 표현 도구가 없으시기에 사람이라는 육신(형식) 가진 존재를 통하여 하나님의 성품이 표현되기를 바라신 것이 바로 하나님의 의(의도)인 것입니다. 이 눈에 보이지 않고 형식이 없는 하나님의 의가 사람의 육신 안에 있으면 그것이 육신으로 표현되는 법이 바로 하나님의 법이고, 그것이 바로 하나님께서 사람을 만드신 자리인 것입니다.



그러므로 사람이 육신이 연약해서 율법을 지킬 수 없다고 여긴다는 것은 사람의 육신이 율법을 행위로 지켜내는 것이라고 보기 때문입니다. 그러나 그것은 오히려 죄가 되는 생각이고, 그것이 육신을 좇는 육신의 일이라는 것입니다. 육신을 본질로 보고서 사니 육신의 일인 것입니다. 


이는 육신의 연약함 그 자체가 죄가 아니라는 것입니다. 하나님께서 연약하게 인생을 만드신 것은 그 나름의 목적이 있는데, 그것은 연약함이 있을 때에 하나님의 성품인 사랑이 표현되기 때문입니다. 다시 말해서 우리의 연약함은 율법의 한계를 경험하게 하시려는 목적이 아니라, 하나님의 의를 나타내시려는 목적을 인함이라는 것입니다.


따라서 육신이 연약해서 이루지 못한 하나님의 의는 육신의 연약함 때문이 아닙니다. 연약함은 온전한 것입니다. 연약함이 있을 때 하나님께서 사람을 만드신 목적이 이루어지는 것입니다. 그러므로 이 연약한 육신으로 하나님의 의를 이루지 못한다고 하는 것은 연약함 그 자체 때문이 아니라, 육신의 연약함을 보는 안목 때문입니다. 


사람이 하나님은 육신의 행위를 보시고 의롭게 여기시는 분이라고 스스로 하나님을 판단하고, 또한 스스로 그 판단에 의거한 선과 악의 기준으로 육신을 가진 자신과 사람과 또 형식을 가진 세상을 판단하는 안목의 기준으로 보니 자기가 판단한 외모로 판단하시는 하나님의 기준에 의로움이 미치지 못한다고 여기는 것이 바로 율법을 인하여 하나님의 의를 이루지 못한 모습인 것입니다.


그리고 바로 이 안목이 예수님을 십자가에 못 박았습니다. 예수님의 겉모습이 하나님의 아들이라 하기에 너무 부족했기 때문입니다. 더욱이 하나님의 아들이 십자가에 못 박히는데도 그냥 가만히 있었습니다. 유대인들이 ‘네가 하나님의 아들이라면 그곳에서 내려오라!’고 말한 것이 바로 그 안목 때문이었습니다.


하지만 만약 예수님께 연약함이 없었다면, 십자가에 못 박고자 하나 못이 들어가지 않고, 채찍으로 때려도 아프지도 않고, 어쩌다 십자가에 달아 놓으면 스스로 내려오는 그런 예수님이라면 어떻게 십자가를 통한 구속이 이루어질 수 있었겠습니까? 예수님이 연약한 육신을 가지신 분이었기에 십자가의 구속이 있을 수 있었던 것입니다. 그 연약함이 있었기에 하나님의 사랑이 나타난 것입니다.


그렇게 연약해서 십자가에 달리신 하나님의 아들은 죄인이었습니다. 그것이 <죄 있는 육신의 모양>으로 오셨다는 것입니다. 죄가 있으니 죄인의 틀인 십자가에 달리신 것입니다. 그리고 예수님의 죄는 바로 육신의 연약함을 죄로 여기는 안목과 의에 의하여 죄가 된 것입니다. 육신의 연약함은 행위로 의로움을 판단하는 사람들의 하나님의 의에 비추어 볼 때 죄가 된다는 것입니다.



그러나 예수님은 성령으로 잉태되신 분이시고, 하나님의 말씀이 육신이 되신 분입니다. 그것은 행동이나 형식이 본질이 아니라, 심려 안에 있는 성령과 말씀이 육신으로 표현된 분이라는 것입니다. 예수님의 모든 행동과 말씀과 삶의 모습은 예수님의 본질, 곧 육신이 아니라 하나님의 영과 의와 말씀이 속에 계시고 그것이 생명의 본성과 같이 표현된 분이라는 것입니다.


그것은 우리가 가진 이 육신의 연약함이 어떤 의로움을 가졌는지를 설명하는 것입니다. 하나님께서 무엇을 의롭게 여기시는지를 말씀하시는 것입니다. 예수님의 그 죽음은 하나님께서 보실 때 너무 의로운 것이기에 죽음 가운데 두실 수 없어서 다시 살리신 것입니다. 


그리고 그렇게 그 연약함으로 연약함을 죄로 여기는 가치관에 의하여 죄인이 되셔서 십자가에 죽으심으로 율법으로 또한 세상 모든 만물로 나타내시고자 하신 하나님의 의와 성품이 표현된 것입니다. 다시 말해서 율법의 의가 이루어진 것입니다. 그래서 육신의 연약함으로 이룰 수 없을 것 같은 하나님의 의가 우리와 같은 육신으로 오신 예수님의 육신의 연약함으로 이루어진 것입니다.


또한 그것은 예수님과 같은 연약한 육신을 가진 우리 모든 인생들 역시 이 육신의 연약함이 율법을 지켜내지 못하는 부족한 연약함이 아니라, 하나님의 성품을 표현하기에 너무 온전한 정체성이라는 것을 말씀하시는 것입니다. 우리의 이야기, 우리의 정체성을 말씀하시는 것이라는 것입니다.








(Romans 8: 1-11) Determined sin of the flesh and fulfilled the demands of the law.


For what the law was powerless to do in that it was weakened by the sinful nature, God did by sending his own Son in the likeness of sinful man to be a sin offering. And so he condemned sin in sinful man, in order that the righteous requirements of the law might be fully met in us, who do not live according to the sinful nature but according to the Spirit.(Rm 8:3-4) 



God gave us the law, not the purpose of letting men realize the limit, because it gives us the same standards as the wall, and it is part of the unchanging purpose of God's righteousness to be done to man. The law, the gospel, and all the Bible and all the creatures were ultimately intended to manifest God's righteousness.


However, I always think that this life is weak and our lives are not fulfilling in fulfilling the law. He is trying to keep the law, and he thinks that this body of life is too weak to achieve. That's the part that makes sense. Even if you do not want to be angry, the will power to control this body does not weaken. Even if this body can not accept what you want in your heart, or if it can be done by the body, it can not be separated from the body. We can not avoid the weakness of one of the two.


At any rate, one could not keep the law. So people think that the body is weak and can not make the law. And I think that it was a sinner who broke the law of God because he could not keep the law of God so. That is, that the act of the flesh is in the wickedness and sin that can not keep God's law before God.


It is to say that the concept of the sin that people have is in Act. It is the sins that do not meet certain standards. To be sin on the basis of the act is the same idea that God is righteous when the acts are made before God. That is to say, behavior and appearance are essence.


God is the one who sees us as an act when we see us, and what we regard as actions and forms as the basis of righteousness and good and evil. That is the form and life of the flesh, which is the essence of life. So if a person lives well on a worldly basis, he is saying, 'God blessed you.' Jesus' third test, the visible world, has fallen into what is considered essence.


The problem is that the idea is sinlessly. It is the thought of sin and the mind of the flesh that thinks that the flesh is weak and can not achieve the law. The reason is that the essence of God's life is not in the act. In other words, it is not that you have made man to be justified by the act, but man is in that place, in the sin that has left God's place.


The act of man is not the essence, but the essence of God's purpose in life. God is spirit, and because there is no means of expression, it is the righteousness of God that desires to express the character of God through the being of human being. If the righteousness of God, which is invisible and unformed, is in the flesh of man, it is the law of God that is expressed in the flesh, and that is the place where God made man.



Therefore, the fact that man thinks that the flesh is fragile and can not keep the law is because the flesh of the person protects the law by the act. But it is rather a sinful thought, and it is a fleshly thing that follows the flesh. It is the work of the flesh who reports the flesh in its essence.


That is, the weakness of the flesh itself is not sin. God created his life softly because he has his own purpose, because when he is weak, God's character, love, is expressed. In other words, our weakness is not the purpose of experiencing the limitations of the law, but the purpose of manifesting God's righteousness.


Therefore, the righteousness of God which is not made weak by the flesh is not the weakness of the flesh. Weakness is intact. When there is weakness, God's purpose for man is fulfilled. Therefore, it is not because of weakness itself, but because of the discernment of the weakness of the flesh that it is impossible to achieve the righteousness of God in this fragile body.


As a standard of judgment that judges God by himself, who judges God by the acts of the flesh, and judges God by himself, and by the judgment of good and evil, It is the appearance of the righteousness of God that is judged by the appearance judged by him to fail to reach the righteousness of God because of the law.


And this very eye crucified Jesus. Because the appearance of Jesus was too short to be the Son of God. Moreover, even when the Son of God was crucified, he stayed still. It was because of the discernment that the Jews said, 'If you are the Son of God, come down from there!'


But if Jesus were not vulnerable, how could the redemption through the cross be accomplished if Jesus, who tried to crucify it, but did not enter the nail, strike it with a whip, and hurt himself by putting it on the cross? Because Jesus was a weak body, there was a redemption of the cross. Because of its weakness, the love of God appeared.


The Son of God who was so weak and crucified was a sinner. That is, it came as a sinful flesh. Because of sin, he was crucified on the cross of the sinner. And the sin of Jesus was sin and righteousness that regarded the weakness of the flesh as sin. The weakness of the flesh is that it is sin in the light of the righteousness of God who judges righteousness by works.



But Jesus is conceived by the Holy Spirit, and the Word of God is the flesh. It is not the nature of action or form, but the Spirit and the Word in the heart are expressed in the flesh. All of Jesus' actions, words, and life are not the essence of Jesus, not the flesh, but the spirit, the righteousness, and the Word of God in him, and expressed in the nature of life.


It explains what kind of righteousness this weakness of our flesh has. It is what God says about righteousness. The death of Jesus is so righteous when He sees that He can not be put to death and raised again.


And it is expressed in the righteousness and character of God that God wants to be revealed by the law and all things of the world by being sinners by dying on the cross by the values ​​that regard weakness as weakness and weakness as its weakness. In other words, the righteousness of the law was fulfilled. Therefore, the righteousness of God that can not be attained by the weakness of the flesh is made by the weakness of the flesh of Jesus, who came into the flesh like us.


It is also said that all our lives with weak bodies such as Jesus are not the weak weakness that this body weakness can not keep the law, but a whole identity that is too perfect for expressing God's character. Our story, our identity.



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