우리 주 예수 그리스도로 말미암아 하나님께 감사하리로다 그런즉 내 자신이 마음으로는 하나님의 법을, 육신으로는 죄의 법을 섬기노라(롬 7:25)


바울 사도는 자신의 마음은 하나님의 법을, 반대로 자기 육신은 죄의 법을 섬긴다고 했고, 그렇게 된 것은 자신이 사망의 몸에서 구원을 받았으면 하고 탄식할 때에 예수 그리스도로 말미암아 하나님께 감사하는 것이라는 것을 알고 나니 그렇게 되었다는 것입니다. 다시 말해서 예수 그리스도로 말미암아 사망의 몸에서 건짐을 받고 하나님께 감사하고 보니 자신의 마음은 하나님의 법을 섬기고 있고 육신은 죄의 법을 섬기고 있더라는 것입니다.


그리고 더 나아가서 그러한 이유로 인하여 이제 더 이상 자신은 정죄함을 받지 않게 되었는데 그 이유는 예수 안에 있기 때문이라는 것입니다. 그러니까 자신이 마음으로는 하나님의 법을 섬기고 육신은 죄의 법을 섬기고 있는 그 상태가 바로 예수 그리스도 안에 있는 것이라는 것입니다. 이것은 아마 많은 사람들에게 쉬운 이야기가 아닐 것이고, 심지어 반발을 일으키는 이야기가 될지도 모릅니다.


하지만 이러한 모든 것의 출발은 예수 그리스도이십니다. 바울이 자기 자신을 보니 이상하게 마음은 하나님의 법을 섬기려 하는데, 육신은 늘 죄의 법을 섬기고 있더라는 것입니다. 그래서 그것을 탄식하고 있었는데 예수님을 보니 그것이 탄식할 것이 아니라 감사할 것이라는 것을 알게 되었다는 것입니다. 그래서 그 예수님을 보내신 하나님께 감사하게 되었고, 그 자신은 이제 예수 안에서 더 이상 정죄함을 받지 않는 사람이 되었다는 것입니다.


이것이 무슨 이야기일까요? 이것은 예수님의 십자가를 정말로 바로 알 때만 이해할 수 있는 말씀입니다. 그러니까 앞에서 제가 말씀 드린 것이 이해가되지 않거나 심지어 반발하는 마음이 생긴다면 죄송하지만 예수 그리스도의 십자가를 잘 알지 못하는 것일 수도 있다는 것입니다. 왜냐하면 예수님의 십자가가 마음으로는 하나님의 법을, 육신으로는 죄의 법을 섬긴 것이기 때문입니다.


이것은 아주 중요한 성경의 핵심입니다. 많은 사람들이 이것을 오해하기 때문에 신앙생활이 힘든 것입니다. 힘들다는 것은 육신이 죄의 법을 섬기지 않으려 노력하기 때문입니다. 육신은 죄의 법을 섬긴다는 것은 육신은 세상의 법에 내어준다는 것입니다. 그것은 예수님께서 말씀하신 것으로 보면 섬기러 오셨다는 것이고, 십자가의 도로 본다면 세상의 가치관에 의하여 죄인이 되어 십자가를 진다는 것입니다.


하나님을 믿는 삶을 사는 사람들은 육신의 어떤 것, 돈이나 육신의 강건함이나 특히 신앙의 명예를 지키려고 합니다. 그러니까 ‘예수 믿는 사람이 그러면 되는가?’라는 비난을 받지 않으려 하고 반대로 예수 믿기에 교회만 열심이어도 세상에서 부자가 될 수 있을 것이라 생각하고, 금식하고 철야하는데도 강건한 육신이 주어지는 것이 은혜라고 생각합니다. 하지만 육신은 그럴 수 없습니다.


육신은 행함의 세계입니다. 육신, 곧 물리적인 존재라는 것은 물리적인 결과를 얻을 수 있는 행동과 실적을 위하여 있는 것입니다. 따라서 육신은 언제나 행함의 법 아래 있습니다. 다시 말해서 공로와 소유의 정도가 선하고 의로운 정도가 되는 법 그 아래에 있다는 것입니다. 그래서 세상은 언제나 육신의 역량을 겨루어 이길 때 선한 것이 됩니다. 하다못해 도로에서 차가 끼어드는 것을 용납하지 못하는 것도 내가 옳다는 것을 지키기 위한 마음에서 비롯된 것입니다. 그렇게 이겨야 선한 것이라는 의로움 위에 선 것이 바로 세상의 법인 것입니다.


그 세상의 법은 하나님의 법으로 볼 때는 죄의 법입니다. 하나님은 행위나 소유로 의로움을 판단하시는 분이 아니십니다. 하나님의 생명의 주님이시기에 행동이나 소유는 생명의 본성만 분명하면 자연스럽게 다 된다는 것을 법으로 여기시는 분이십니다. 


사람들의 삶도 그렇습니다. 남자와 여자가 연인이 되고 부부가 되면 그에 맞는 행위가 정해집니다. 그래서 부부가 서로에게 예를 다하지 못할 때 이렇게 말하는 것입니다. 

<“당신이 나에게 어떻게 이럴 수 있어?”>라고 말입니다. 

당신과 나는 그런 행위로 대하는 관계가 아니지 않느냐고 반문하는 것입니다. 즉 관계가 정해지면 행위나 소유에 대한 법은 자연스레 정해지는 것입니다. 그래서 하나님은 늘 사람들에게 “네가 나를 누구라 하느냐?”가 가장 중요하고 우선되게 보시는 것입니다.



그러므로 하나님께서 먼저 중요하게 여기시는 하나님과 사람의 관계, 하나님께서 사람에 대한 분명한 목적을 가지시고 사람을 지었다는 것을 알고 그것이 자기 삶의 본질이라는 것을 인정하는 사람이 하나님을 자신의 주로 인정하는 관계가 형성되는 것이 인생이 가장 중요하게 여겨야 할 일입니다.


그런데 사람들은 그것을 본질로 보지 않고, 이 육신의 어떠함이 바로 하나님의 의로움과 연관된 것으로 여깁니다. 그런 가치관으로 바리새인들과 제사장들이 예수님을 보니 예수님은 죄인이었고, 바울도 자기 자신을 보니 이 육신은 늘 그 법 아래에서 벗어나지 못하더라는 것입니다.


그것은 지금도 마찬가지입니다. 설교를 하려면 신학을 해서 세상의 경쟁방식과 동일하게 경쟁력을 쌓아서 좋은 교회에 경쟁해서 입사해야 하고, 장로나 권사나 안수집사가 되려면 평소에 더 많은 헌금과 교회 일에 대한 수고를 해야만 하는 법을 가지고 있습니다. 그 법으로 사람을 보면 언제나 죄인입니다. 항상 옥상옥이 있고, 항상 노력해야 하는 것이기 때문입니다. 그 법 아래에 놓인 육신은 그야말로 사망의 법 아래 있어서, 교회에 다니지만 정작 자신은 늘 죄인인 세계, 예수님께서 자기 자신의 죄를 위하여 십자가에 돌아가셨다고 믿으면서 기도할 때면 늘 죄를 회개하는 엄청난 모순 속에 살게 되는 것입니다. 이 모든 것이 바로 죄의 법입니다.


바울 사도는 예수님을 보니 우리 인생은 언제나 죄의 법 아래에 있다는 것을 알게 되었습니다. 그리고 이것은 바울 사도만의 깨달음이 아닙니다. 이것은 신학을 하거나 바울과 같은 좋은 교육을 받아야 하거나 결혼을 하지 않아야 알 수 있는 것이 아닙니다. 이것은 육신을 가진 인생이라면 누구나 알 수 있는 것입니다. 그래서 이 복음은 만민을 위한 복음입니다. 신학을 한 사람만 할 수 있는 것은 그들만의 복음이지 만민을 위한 복음이 아닙니다.


바울 사도가 예수님을 보니 우리와 동일한 육신을 가지고 이 땅에 오셔서 세상의 법, 곧 죄의 법에 의하여 육신이 죄인이 되어 십자가에 달리시더라는 것입니다. 그러니 자기 자신의 육신이 죄의 법 아래 있는 것은 아무런 문제가 되는 것이 아니라는 것을 알게 되었다는 것입니다. 아니 오히려 그것을 알게 하시려고 하나님께서 예수님을 이 땅에 보내셨다는 것을 알고 보니 하나님께 감사할 수밖에 없더라는 것입니다. 이것이 바로 신령한 은사요, 복음이요, 구원인 것입니다.


사람들은 육신이 성결하게 되는 것이 의로운 것이라고 생각합니다. 그래서 육신의 행실이 경건한 사람들이 신앙생활을 잘 하는 것이라고 생각합니다. 물론 결론적으로 그것은 틀린 것은 아닙니다. 하지만 그 시작이 어딘지가 핵심입니다. 마음에 하나님의 의가 있어 그것이 표현된 것인지, 행실을 경건하게 할 때 의롭게 된다고 생각해서 그렇게 하는 것인지는 반대 방향에서 출발한 것입니다.


바울 사도가 마음으로는 하나님의 법을 섬기나, 육신은 죄의 법을 섬긴다고 하는 것은 마음에 하나님을 법을 섬기는 마음이 있어 그것이 육신으로 표현되려 하면 그 육신의 행위는 죄의 법에 의하여 죄인이 된다는 것입니다. 예수님도 그랬습니다. 예수님은 하나님의 말씀이 육신이 되신 분이시기에 그 마음에 있는 온전한 하나님의 의가 그 육신으로 표현되었는데 죄의 법을 가진 자들이 예수님의 행위를 보니 ‘저 꼴이 어떻게 하나님의 아들인가?’하여 죄를 물어 십자가에 못 박은 것입니다.


그래서 바울 사도는 자기 안에서 하나님의 법을 섬기려는 마음이 있는데, 그것이 육신으로 표현되었을 때나, 그것이 아니라도 육신은 언제나 죄의 법 아래 있어서 죄인이 되는 것을 고민했는데 예수 그리스도를 보니 그것이 바로 정상이고 하나님의 아들의 모습이라는 것을 알게 되었기에 그 예수 그리스도를 보내신 하나님께 감사하고, 자신이 예수 그리스도와 같은 운명이라는 것이 확신되었기에 예수님이 정죄 받으실 것이 없으신 것과 같이 자신도 예수 안에 있으므로 더 이상 정죄받을 것이 없는 존재가 되었다는 것을 선언하는 것입니다.







God's law in the heart, the law of sin in the flesh


Thanks be to God, who delivers me through Jesus Christ our Lord! So then, I myself in my mind am a slave to God’s law, but in my sinful nature* a slave to the law of sin. / *Or in the flesh(Romans 7:25)


The apostle Paul said that his heart served the law of God, on the contrary, his body was the law of sin, and that he would be thankful to God through Jesus Christ when he desired to be saved from the body of death I know that it is. In other words, through Jesus Christ, being delivered from the body of death and thanking God, his heart was serving the law of God, and the body was serving the law of sin.


And furthermore, for that reason, he is no longer condemned because he is in Jesus. That is to say, that in his heart he serves the law of God, and the flesh is in Christ Jesus. This may not be an easy story for many, and even a repelling story.


But the beginning of all this is Jesus Christ. Paul looked at himself, strangely, that the heart was going to serve God's law, and the body was always serving the law of sin. So I was groaning, and when I saw Jesus, I realized that it would be grateful, not sighing. So, thanks to God who sent Jesus, he himself is now no longer condemned in Jesus.


What is this story about? This is a word that can only be understood when we really know the cross of Jesus. I am sorry if I do not understand what I said before, or even if I have a repulsive mind, but I may not be familiar with the cross of Jesus Christ. Because the cross of Jesus serves the law of God in the heart, and the law of sin in the flesh.


This is the very core of the Bible. Because many people misunderstand this, the life of faith is difficult. It is hard because the body tries not to serve the law of sin. The fact that the body serves the law of sin means that the body gives it to the law of the world. It means that Jesus came to serve according to what Jesus said, and if you look at the road of the cross, you become a sinner and a cross by the values ​​of the world.


Those who live a life of faith in God seek to preserve something in the flesh, money, or the strength of the flesh, especially the honor of faith. In other words, I think that it is grace that I can be blessed in the world even though I am eager to believe in Jesus because I believe in Jesus. But the body can not.


The body is a world of action. The physical being, the physical being, is for actions and performances that can yield physical results. Therefore, the body is always under the law of doing. In other words, the degree of merit and possession is under the law of good and righteousness. So the world is always good when it competes with the capacity of the physical body. I can not tolerate the car getting on the road, it is from the mind to keep me right. It is the corporation of the world that stands on the righteousness that it is necessary to win.


The law of the world is the law of sin when it is seen by the law of God. God is not the judge of righteousness by works or possession. Because God is the Lord of life, it is the law that regards actions and possession as natural if only the nature of life is clear.


So is the life of people. When a man and a woman become lovers and become a couple, the behavior that is appropriate for them is determined. So when a couple can not do the example to each other, it is said.

"How can you do this to me?"

You and I are asking if it's not about the relationship. That is, when the relationship is decided, the law of action or ownership is naturally determined. So God always gives people the most important and first priority to see who you say I am.



Therefore, the relationship between God and man, which God first considers important, that God has a clear purpose for man and that he has made man, and that recognizes that it is the nature of his life, Life is the most important thing.


But people do not see it as an essence, but what is in the body as it relates to God's righteousness. By such values, the Pharisees and the priests saw Jesus, Jesus was a sinner, and Paul himself saw that the body was not always under the law.


It is still the same now. If you want to preach, you have to do theology, compete in the same way as the competition in the world, compete in a good church, and have a law that requires more donations and labor for church work in order to become an elder, a warrior or an ordained deacon. There is. When you look at a person by that law, you are always a sinner. There is always a rooftop and it is always something to try. Under the law of death, the flesh is under the law of death, but in the world of the sinful world, when he prays that he believes that Jesus died on the cross for his own sins, I will live in it. All of this is the law of sin.


The apostle Paul saw that our lives were always under the law of sin. And this is not the realization of Paul's apostle. This is not something you can not know if you are a theologian or have a good education like Paul or not married. This is what anyone with a physical life can see. So this gospel is a gospel for all people. It is their gospel that can only be done by one person of theology, not the Gospel for all.


When Paul saw Jesus, he came to this earth with the same flesh as ours, and by the law of the world, the law of sin, the flesh became a sinner and was crucified. So, you know that having your own body under the law of sin is not a problem at all. Or rather, knowing that God sent Jesus to this earth to make it known, we had no choice but to thank God. This is a spiritual gift, a gospel, and salvation.


People think that sanctifying the body is righteous. So I think that the conduct of the flesh is good for those who are religious. Of course, it is not wrong. But the key is where to start. Whether it is God's righteousness in the heart and whether it is expressed or whether it is justified when we reverence the conduct is what we have started from the opposite direction.


Paul's apostles serve the law of God in the heart, but the body serves the law of sin. If there is a heart in God's heart to serve God, and if it is to be expressed in the flesh, Is to become. Jesus did it. When Jesus was the body of the Word of God, the whole righteousness of God in his heart was expressed in the flesh. Those who had the law of sin saw Jesus' deeds, saying, "How is that the Son of God? It is crucified to ask.


The apostle Paul, therefore, has a mind to serve the law of God in himself, and when it is expressed in the flesh, but not in the flesh, he always contemplates becoming a sinner under the law of sin. I am thankful to God who sent me Jesus Christ and I am convinced that he is the same destiny of Jesus Christ, so that Jesus is not condemned, It is to declare things.

,