예수님께서는 예수님을 믿고서 예수님의 짐을 지는 것은 가벼운 것이라고 했습니다. 그런데 많은 사람들은 신앙생활을 힘들어 합니다. 어떤 면에서 보면 예수님의 말씀과 상반된 상황이라고도 할 수 있습니다. 그렇다면 왜 사람들은 신앙생활을 힘들어할까요? 옛날처럼 종교와 정치가 분리되지 않아서 ‘신앙=목숨을 거는 일’인 것도 아니고, 대부분의 나라에서 신앙의 자유가 보장된 이 시대에 말입니다.


그것은 신앙에 대한 외압 때문이 아닙니다. 하나님을 믿고 성경대로 살려고 하는데 이 육신의 상황이 그것을 잘 받쳐주지 못하는 것 때문입니다. 일찍 일어나서 새벽기도회도 가고 싶고, 또 수입이 생기면 꼬박꼬박 십일조도 잘 내고 싶고, 교회에 무슨 일이 있으면 시원하게 헌금도 하고 싶고, 또 교회와 성경이 가르치는 대로 살면서 화 낼 일도 없이 도덕적인 삶을 살기 원하는데 그렇지 못하기 때문입니다.


그리고 문제는 더 있습니다. 그렇게 성경대로 살지 못하는 것에 대한 결과가 따르기 때문입니다. 다시 말해서 죽어서 천국에 가야 하는데, 또 이 땅에 살면서 하나님이 주시는 육신적인 축복을 누려야 하는데, 성경대로 살지 못하는 자기의 현실이 하나님의 마음을 거스르게 하여 하나님께서 자신이 바라는 것을 외면하지나 않을지 염려하기 때문입니다.


그래서 많은 사람들은 하나님을 믿는 일에 투철합니다. 정말로 신념을 가지고 몸이 따라주지 않고, 또 형편이 따라주지 않음에도 어떻게든 성경대로 살아보려고 애를 씁니다. 그러나 아무리 해도 늘 실패하기에 교회만 가면 그런 실패한 자신의 모습을 회개하고 돌아보면서 또 교회 문을 나선 다음에는 잘해 볼 것이라며 다짐을 합니다.


그러나 그럼에도 불구하고 언제나 마음에 원하는 바를 육신이 따라주지 못합니다. 그래서 신앙생활은 힘들다고 합니다. 그러면 예수님의 말씀과는 다른 상황이 되어버린 이유가 무엇일까요? 왜 예수님께서 이 땅에 오셔서 십자가를 지면서까지 우리의 짐을 가볍게 하셨음에도 우리는 이렇게 어려운 신앙생활을 하고 있는 것일까요?


바울 사도가 로마서 7장에서 마음에 원하는 선은 행치 않고 원치 않는 악을 행하는 것이 사람이라고 말씀을 하시고, 그런 사망의 몸에서 누가 자신을 건져낼 수 있을까 한탄하는 것이 이것입니다. 많은 사람들이 하나님의 의를 행하면서 살고자 하는데 이상하게 육신이 늘 발목을 잡아서 그렇게 하지 못하는 상황이 되어버리면 그 결과 앞에서 좌절하는 것이 우리 인생의 모습이라는 것입니다.


그런데,

바울 사도는 이 상황을 극적으로 반전시키고 있습니다. ‘누가 자신을 사망의 몸에서 건져낼 수 있겠는가?’ 반문을 했는데, 다자고자 <우리 주 예수 그리스도로 말미암아 하나님께 감사를 드린다.>고 반전의 말씀을 하시는 것입니다.


바울 사도가 말씀하시고 있는 반전은 바로 새로운 법을 인함인데, 그것은 우리 안에 선하고 악한 것이 함께 있다는 것입니다. 하지만 알고 보면 이것은 이전에 없던 법이 아닙니다. 이법은 이미 노아의 때도 방주에 부정한 짐승을 함께 태우는 것에서 볼 수 있듯이 이전부터 있던 법입니다.


그리고 또 우리가 잘 아는 대로 고넬료라는 이방인에게 복음을 전하라고 베드로에게 하나님께서 꿈으로 현몽하실 때도 부정한 것이 하늘로 내려와서 베드로에게 먹으라고 하셨는데 베드로가 ‘부정한 것을 먹을 수 없습니다.’라고 할 때에 하나님께서 “내가 선하다고 한 것을 네가 어찌하여 부정하다고 하느냐?”고 반문하신 일도 있습니다.


또 바울 사도는 디모데전서 4장 4절에서 ‘하나님의 지으신 모든 것이 선하매 감사함으로 받으면 버릴 것이 없나니’라고 말씀하였습니다. 즉 세상의 모든 것은 온전하신 하나님께서 온전히 의롭게 지으신 것인데 사람의 관점에서 볼 때 선하고 악한 것이 나누어질 뿐이라는 것입니다. 그리고 이 법은 바로 우리 육신도 마찬가지입니다.


우리가 신앙생활을 할 때 힘들고 어려운 것은 우리 안에서 나오는 원치 않는 본성들 때문입니다. 그래서 사람들은 그 본성을 어떻게든 억눌러 보려고 기도하고 금식하고 다짐하고 노력하지만 그래도 잘 되지 않기 때문에 힘든 것입니다.


하지만 그것은 우리가 원한다고 억제되는 것이 아닙니다. 그것은 원래 하나님께서 우리에게 주신 본성입니다. 다시 말해서 우리를 그렇게 만드신 이가 하나님이라는 것입니다. 그리고 하나님은 사람을 그렇게 만드시고 “보시기에 심히 좋았다.”고 하신 것입니다.


그러므로 우리 안에 선과 악이 함께 있는 것이 아니라, 우리를 우리가 가진 선과 악의 기준으로 보니 우리가 선할 때도 악할 때도 있고, 선하게 여기는 바가 있고 악하게 여기는 바가 있는 것이라는 것입니다. 하나님은 우리를 온전하게 만드셨는데 사람이 그것을 선하고 악한 것으로 보고 있다는 것입니다. 


그러므로 우리가 원치 않는 바라고 여기고, 우리 안에서 그런 본성은 없었으면 하는 것도 모두 하나님께서 만드신 것이고, 어떤 목적이 있어 그렇게 하신 것이지 사람 안에 악한 본성을 주시고 그것을 어떻게 하나 시험하시고자 하심이 아니라는 것입니다. 


바울 사도가 알게 된 새 법은 이전에는 사람이 자기 안에 있는 본성을 선한 것과 악한 것으로 나누는 법이었는데, 이제 예수 그리스도로 말미암아 그것이 아니라 사람의 눈으로 볼 때 선하게 여기는 것이나 악하게 여기는 것이나 다 사람 안에 하나님이 주신 것이라는 것을 알게 되었다는 것입니다. 


그리고 그것을 알게 된 결정적인 증거가 바로 예수 그리스도라는 것입니다. 예수님께서 우리가 가진 육신과 동일한 모습으로 오셨는데 그 모습이 바로 하나님의 아들이라는 것을 보이셨기 때문입니다. 우리 인생은 그렇게도 악하고 부정하게 여기는 본성이 있는 그 자체, 그 모든 것이 있을 때에 온전한 하나님의 아들이 된다는 법을 예수님께서 보이셨다는 것입니다.


이런 시각의 차이, 하나님과 사람이 이 육신을 보는 시각의 차이는 ‘무엇을 목적으로 볼 것이냐?’. ‘무엇이 본질이냐?’의 문제입니다. 칼이 날카롭기 때문에 때로 사람을 상해하기도 하지만 그렇다고 칼을 무디게 만들면 존재의 목적이 없어지는 것입니다. 


그와 같이 사람이 가진 본성이 사람이 보기에 불편하고 악하다고 만드신 이의 목적을 무시하고 그것을 외면하고 억제하는 것이 선한 것이라고 한다면 사람은 존재의 목적을 상실하게 되는 것입니다. 그러므로 사람이 가진 모든 본성이 어떤 목적을 위하여 존재하는지, 무엇이 본질인지를 알지 못하면 우리는 늘 원하는 바 선은 행치 않고, 원치 않는 악을 행하는 자신으로 인하여 괴로울 수밖에 없는 것입니다.


사람이 가진 식욕이 없으면 어떻게 살 것이며, 성욕이 없다면 하나님의 성품을 표현할 형식 곧 육신을 가진 생명이 어떻게 더해질 것이며, 사람이 경쟁하는 마음이 없다면 하나님의 의에 이르기를 힘쓸 마음이 어디서 나오겠습니까? 그러므로 식옥이나 성욕이나 경쟁욕이나 명예욕과 같은 것은 그 자체가 악한 것이 아니라, 무엇을 본질로, 또 목적으로 보고 그것을 쓸 것이냐의 문제인 것입니다. 칼의 날카로움이 있는 목적대로 쓰면 유용한 것이고, 그 날카로움을 목적과 달리 사람을 상하게 하는 것으로 사용하면 흉기가 되듯이 말입니다.


또한 우리 안에 있는 연약함, 뭔가 마음에 원하는 것을 행하기에는 늘 부족한 이 육신의 한계가 없다면 우리가 어떻게 사랑할 수 있겠습니까? 우리가 육신의 능력을 뛰어넘는 위대한 일을 한 사람을 보고 부럽고 놀라기는 해도 그 사람의 그 위대함을 인하여 사랑하게 되는 마음이 생기지는 않습니다. 그래서 애굽의 법으로는 하나님의 의가 나타나지 않는 것입니다. 경쟁하여 이기는 것이 선함이 되는 세계에 사랑은 나올 수 없기에 사랑이신 하나님의 성품이 표현될 방법이 없는 것입니다.


그러므로 우리가 가진 본성들, 때로 사람이 가진 선과 악의 관점으로 볼 때 악하게 보이는 그 본성들이나, 또 우리가 가진 이 육신의 연약함이나 모두 하나님께서 그 성품을 표현하시고자 하는 것을 위하여 주신 것이라는 것을 안다면 그리스도로 인하여 하나님께 감사하는 사람, 다시는 정죄함이 없는 사람이 될 것이지만, 그렇지 않고 그것을 주신 하나님의 목적과 본질을 알지 못한다면 오늘도 또 내일도 여전히 자기 안에 하나님이 주신 것을 자기 기준으로 악하다 여기고서 본성과 싸워 이기려는 한없는 싸움을 하다 지친 인생이 되고 말 것입니다. 이것이 우리 안에 있는 온전한 새 법입니다.








(Romans 7: 1-25) New law with good and evil


Jesus believed in Jesus and said that it is light to bear Jesus' burden. But many people have difficulties in living their faith. In some ways, it is a situation that is contrary to the word of Jesus. So why do people have difficulties in living their faith? It is not that faith and politics are not separated as in olden days, but 'faith = life', and in this age where freedom of faith is guaranteed in most countries.


It is not because of the external pressure on faith. I believe in God and live according to the Bible, because the circumstances of this body do not support it well. I want to get up early and pray for the dawn prayer, I want to pay tithing all the time when I get income, I want to make a cool contribution if there is anything in the church, I want to live a moral life without being angry with the church and the Bible. It is because it does not.


And there are more problems. That is because the consequences of not living the Bible are followed. In other words, we have to go to heaven to die, and we must enjoy the physical blessings God lives in the earth, but our reality, which can not live according to the Scriptures, will upset God's heart and worry that God will not turn away from what he wants. because of.


So many people are reluctant to believe in God. I am trying to live the Bible somehow, even though I do not follow my body with faith and do not follow suit. However, I always fail, and when I go to the church, I repent and say that I will do well after going back to the church door and repenting myself.


Nevertheless, the body can not always follow what you want in your heart. So, faith life is difficult. Then why did it become a situation different from the words of Jesus? Why does Jesus have such a difficult life of faith even though Jesus came to this earth and crossed our burdens?


This is what the apostle Paul said in Romans 7 that man is doing manly things he does not want and does not want to do in his heart, and who can rescue himself from such a body of death. Many people want to live by doing the righteousness of God, but it is strange that when the flesh always catches an ankle and becomes unable to do so, it is the appearance of our life to be frustrated before the result.


By the way,

The Apostle Paul reverses this situation dramatically. "Who can deliver us from the body of death?" He said, "We give thanks to God through our Lord Jesus Christ."


The reversal that the apostle speaks is due to the new law, which is that there is good and evil in us. But if you know, this is not a law that has not happened before. This law has already existed at Noah's time, as can be seen from burning an unclean animal with the ark.


And as we know it well, that we should preach the gospel to a stranger named Cornelius. When God dreams of dreaming, even when he dreams of dreaming, he came down to heaven and told Peter to eat it. When Peter said, "You can not eat what is unclean" "Why do you say, 'I am unclean?'"


The apostle Paul also said in 1 Timothy 4: 4, 'All things that are made by God are good; In other words, all things in the world are wholly justified by the whole God, just and good from the point of view of men. And this law is the same with our flesh.


It is because of the unwanted natures that come from within us that we are hard and difficult in our faith life. So people pray and fast and calm their efforts to suppress their nature, but it is hard because they do not work well.


But that is not what we want to be suppressed. It is the nature originally given to us by God. In other words, it is God who made us so. And God made man so, and he said, "It was very good to see."


Therefore, not in us, good and evil are together, but by the standards of good and evil we have, we have good times, bad times, good things, and bad things. God made us whole, and man saw it as good and evil.


Therefore, what we want is unwanted hope, and what we do not want to have such a nature in us is that all God has made, what purpose we have, what we are doing is to give the wicked nature to man and not to test it.


The new law, which the apostle Paul had learned, was that man should divide the natures within him into good and evil, not because of Jesus Christ, but because of man's good and evil. I know that you have given it.


And the crucial proof that we have learned is that Jesus Christ. Jesus came in the same way as our flesh, because He showed us that He was the Son of God. Our lives are so evil and denying that Jesus himself has shown himself to be the perfect Son of God when all that is.


This difference in vision, the difference between God and man's view of the body, is 'what will you look for?' What is the essence? The knife is sharp and sometimes injures a person, but if you make the knife dull, the purpose of existence is lost.


If man's nature is such that it is good for man to ignore the purpose of man who is uncomfortable and evil, and to ignore it and to suppress it, man will lose the purpose of existence. Therefore, if we do not know what a person's nature is for a purpose, and what is the essence, we are bound to suffer because of what we always want to do and what we do not want to do.


If there is no appetite, how will it live? If there is no sexual desire, how will the life of the body be added to the form that expresses God's character, and if there is no competing mind, where will the heart come to the righteousness of God?Therefore, such things as food, libel, rivalry, and honorificity are not evil in themselves, but of what they are to see and to use in their essence and purpose. It is useful if you use it for the purpose of sharpness of the knife, and the sharpness becomes a weapon if you use it to injure a person unlike purpose.


And how can we love if there is not the limit of this flesh, which is always lacking to do what we want in the frailty, something in our hearts? When we look at a person who has done a great job that goes beyond the power of the flesh, he does not have the heart to love because of his greatness. So the law of Egypt does not show the righteousness of God. There is no way that the character of love can be expressed because love can not come to the world where it is good to win in competition.


Therefore, if we know that our natures, and sometimes those natures that seem evil from the point of view of good and evil that man has, and the weakness of this flesh that we have, and all that God has given for his character, I will be a man who gives thanks to God and no condemnation, but if he does not know the purpose and nature of God that gave it, he will still be evil in his own standards, It will be a tired life, fighting forever to win. This is a whole new law in us.

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