(로마서 7:1-25) 새로운 법

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2016. 12. 5. 07:00 Writer : 김홍덕

로마서 7장 그리고 8장은 성경을 읽고 하나님을 믿는 신앙에 대하여 고민을 좀 해 본 사람이라면 아주 기억에 남는 성경입니다. 죄에 대하여 사람이 가진 갈등, 그 갈등을 최고의 사도 중의 한 명인 바울 사도 역시 겪고 있었다는 고백적인 내용이 담겨 있기 때문입니다. 그리고 그 갈등은 오늘 우리 모두의 갈등이기도 합니다.


바울 사도는 자기 안에 선을 원하는 마음이 있고, 또 원치 않는 악을 행하는 마음이 함께 있다고 했습니다.(롬 7:19) 아마 이 마음은 비단 바울 사도만의 마음은 아닐 것입니다. 모든 사람들, 특히 하나님을 믿고서 하나님이 원하시는 선한 것을 하고자 하는 마음은 늘 있지만, 그렇게 하지 못하는 인생의 한계를 경험하는 모든 사람의 마음일 것입니다.


오호라 나는 곤고한 사람이로다 이 사망의 몸에서 누가 나를 건져내랴 (롬 7:23)


바울 사도가 앞에서 고백한 마음, 곧 마음에 원하는 선은 행하지 않고 원치 않는 악을 행하는 자신은 참 곤고한 사람이라는 것입니다. 원치 않는데 자꾸 행하는 것이 죄라는 것입니다. 자꾸 죄를 짓는다는 것입니다. 마음은 죄를 짓지 않고 선하게, 의롭게 살고자 하는데 그렇지 못하다는 것입니다.


이것은 오늘 우리 모든 신앙인들의 문제이기도 합니다. 성경을 읽고서 경건하게 살고자 하나 마음대로 되지 않는 것을 우리 모두가 압니다. 오죽하면 이를 두고 예수님께서 마음에는 원하지만 육신이 약해서 힘들다고 까지 하셨겠습니까? 이것은 그와 같이 아주 힘든 일이라는 것입니다. 사람이 마음으로 선을 추구해도 같은 지체 안에 있는 죄의 본성이 자신을 죄로 이끄는 것을 우리가 늘 경험하는 것입니다.


사실 로마서 7장을 한글 개역판이나 개역개정판으로 보고서 한 눈에 이해하는 것은 참 어렵습니다. 특히나 이 <육신>이라는 표현이 그렇습니다. 7장 마지막절인 24절을 보면 영어 성경에서 <마음으로는 또 육신으로는 섬긴다.>는 표현은 종이 되어 섬긴다는 의미를 가진 slave를 사용하고 있습니다. 즉 주인으로 삼고 따른다는 의미를 가지고 있습니다. 그리고 <육신으로>라는 표현은 sinful nature(죄의 본성)은 죄의 법을 섬긴다고 하고 있습니다.(7장 전반에 나오는 ‘육신’은 주로 sinful nature, unspiritual과 같은 단어들임)


여기서 말씀하시는 육신은 우리가 가진 이 육신(flash)에 관한 것이 아니라, 죄의 본성에 관한 것, 율법으로 드러나게 하는 죄의 본성, 그러니까 우리 안에는 하나님을 섬기려는 본성과 섬기지 않으려는 본성이 있다는 것이지, 마음은 하나님의 의를 좇고 육신은 죄를 짓는다는 것은 아니라는 것입니다.


사람이 가진 죄의 본성은 다른 것이 아닙니다. 그것은 바로 하나님께서 주신 육신에 대한 안목입니다. 사람들은 육신에 속해 있기 때문에 마음에 원하는 것을 다하지 못합니다. 하늘을 날고 싶지만 그럴 수 없고, 시 공간에 구애받지 않고 마음대로 이곳저곳 다니고 싶지만 그럴 수 없는 현실을 힘들어 합니다. 그래서 사람들은 언제나 이것을 극복하고자 합니다. 그래서 그것을 극복해가는 사람들의 모습에 환호하고 그것을 영광스럽게 여기며 그것을 선으로 여깁니다.


그것은 반대로 하나님께서 주신 육신 그대로의 모습에는 만족하지 못한다는 것입니다. 만족하지 못한다는 것은 곧 에덴동산에서 나왔다는 것입니다. 에덴동산이 바로 만족의 동산이기 때문입니다. 즉 자기가 육신을 보면서 만족할 수 없다는 것은 에덴동산을 떠난 상태라는 것입니다. 


생각해보면 이것은 아주 절묘합니다. 사람(아담)이 하나님께 범죄하여 에덴동산에서 쫓겨났다는 것은 결론적으로 에덴에 속하지 않는 상태가 되었다는 것인데, 사람이 하나님께서 주신 육신의 삶을 만족하지 못한다는 것이 바로 그 상태인 것입니다. 그러니 스스로 하나님께서 주신 이 육신을 만족하지 못한다는 것은 자기가 가진 기준에 이 육신이 만족을 주지 못한다는 것입니다. 


그것은 놀랍게도 에덴동산에서 쫓겨난 이유와 같습니다. 스스로 선과 악에 대한 판단을 하게 되어 에덴에서 쫓겨났듯, 사람이 하나님께서 주신 육신을 가진 삶을 만족하지 못하므로 스스로 만족할 수 없는 상태가 된 것이기 때문입니다. 이것이 바로 죄성(sinful nature)입니다. 그리고 이것이 바로 원죄이기도 한 것입니다.


그러므로 사람이 가진 죄의 본성, 마음에는 선을 행하고자 하나 원치 않는 악을 행하는 근본 심령은 다름이 아니라 이 육신에 대한 안목입니다. 아담이 범죄하고서 자신을 부끄러워한 것은 몸에 문제가 생겨서가 아닙니다. 자기가 스스로 가진 선과 악의 기준으로 보니 자기 모습으로는 하나님께 의롭게 될 수 없다고 생각해서입니다. 


하나님을 믿는 사람들은 하나님의 의를 행하려는 마음이 있습니다. 그런데 그 의를 행하려고 보니 자기의 모습이 부족하다는 생각을 합니다. 이는 아담이 자신이 벗은 것이 하나님께 부끄러워 하나님을 낯을 피하려 숨은 것과 궤를 같이하는 마음입니다. 


하나님 앞에서 의롭고자 하나 마음에는 불의한 생각이나 음란한 생각이 있고, 사람을 사랑하려 하나 자기가 옳다는 주장 앞에서 화내는 것은 순간적인 일입니다. 그래서 많은 신앙인들이 이런 자기 자신의 모습에서 벗어나려고 합니다. 다시 말해서 자아 안에서 선과 악을 분리하여 악을 이기려 합니다. 이것을 벗고 싶어 한다는 것입니다. 이것이 원치 않는 것을 행한다는 바울 사도의 고백입니다.


그래서 사람들이 원한 것은 자신이 분리한 선과 악 중에서 선한 것을 도모하는 것입니다. 그런데 이상하게 원치 않는 것도 자꾸 하게 되더라는 것입니다. 사람으로 사는 그 자체로 인하여 어쩔 수 없이 나오는 것들이 있더라는 것입니다. 그것을 이길 수가 없는 것입니다. 바울 사도도 이것을 알았습니다. 바울도 이런 것을 고민했었나 봅니다. 우리 모든 사람들과 같이.


그러므로 내가 한 법을 깨달았노니 곧 선을 행하기 원하는 나에게 악이 함께 있는 것이로다(롬 7:21)



새로운 법



그런데 바울 사도는 이 과정에서 한 법을 깨달았다고 했습니다. 그것은 다름이 아니라 선과 악이 함께 있다는 것을 알게 되었다는 것이었습니다. 즉 사람이 자기 안에 악을 이길 수 없고 오히려 그것이 함께 있다는 것을 아는 것이 새로운 법이라는 것입니다. 이것이 새로운 법이라는 것은 이전 법은 선과 악이 공존할 수 없는 법이라는 것입니다.


사람들이 자기 스스로 가진 기준에 의하여 악한 것, 원치 않는 것으로 여긴 사람 안에 있는 본성들이 원래부터 사람 안에 있던 것이라서 그것은 따로 분리되는 것이 아니라는 것입니다. 사람이 아무리 악을 쓰고 자기 안에서 나오는 생각을 제어하려 해도 그렇게 할 방법이 없는 것입니다. 


또한 자기의 노력으로 자기 안에서 나오는 불의한 생각을 제어하려한 사람이 어느 순간 제어하지 못하면 그때까지 얼마동안 그것을 지켜왔더라도 아무 소용이 없는 것입니다. 빠지지 않고 지켜야 하는데 그렇지 못한 순간이 단 한 순간이라도 생기면 그때까지의 모든 노력은 다 수포가 되고 다시 죄인이 되는 세계가 바로 행함으로 의로워지려는 세계의 법입니다.


바울 사도가 말씀하시는 <새로운 법>은 에덴동산에서 하나님께서 아담의 부끄러움을 감추기 위하여 어린양을 잡아 그 가죽으로 옷을 주심과 같은 것입니다. 하나님께서 의롭게 여기는 법으로 덧입히셨다는 것입니다. 그것은 바로 예수 그리스도의 법입니다. 그래서 바울 사도도 그리스도로 말미암아 하나님께 감사드린다는 것입니다.


이 새로운 법은 하나님이 주신 이 육신은 그 안에 선하고 악한 것이 함께 있다는 것을 아는 것입니다. 이것이 새로운 법이라는 것은 이전의 법, 곧 사람 안에 선하고 악한 것이 있어서 그것 중에서 선한 것만 추구하여야 한다는 법은 이전의 법이라는 것입니다. 그리고 이 새로운 법은 예수 그리스도께서 보이신 것이라는 것입니다.


예수님께서 보이신 새로운 법은 다른 것이 아닙니다. 우리가 그렇게 부정하게 여기는 것, 원하는 바 선은 행치 않고 원치 않는 악을 행하여서 언제나 단속해야만 하는 이 육신을 우리와 같이 입고 이 땅에 오셨는데 그 육신 그대로의 모습 그것이 하나님의 아들이요 하나님 앞에서 가장 온전한 모습이라는 것을 보이신 것이 바로 그 새로운 법입니다.


그러므로 사람이 원치 않는 바를 행하는 것은 사람이 연약해서나 의롭지 않아서가 아니라 사람 안에 있는 것을 원치 않는 것으로 보는 선악의 관점 때문입니다. 다시 말해서 세상의 관점, 사람이 스스로 선과 악으로 판단하는 기준으로 보면 사람은 원하는 것과 원치 않는 것을 행하는 존재지만, 바울이 발견한 새로운 법으로 보면 그것 모두가 다 감사할 것이라는 것입니다. 


그러니까 사람 안에 원하는 것과 원치 않는 것이 있다는 것은 정상적인 것이라는 것입니다. 그것이 정상으로 보이지 않는다는 것은 만족하지 못함이요, 만족하지 못한다는 것은 무엇을 부끄럽게 여긴다는 것이고, 그렇게 육신의 삶을 부끄럽게 여긴다는 것은 역설적으로 인생을 선과 악의 기준으로 보는 선악과를 먹었다는 것입니다.


그러므로 우리가 우리의 육신을 온전한 것으로 보지 않고 악한 것을 규정하고 그것을 이기려고 노력하고 그 노력의 일환과 법으로 율법을 지키려 하는 모든 것이 다 하나님의 법에 어긋난 것이라는 것입니다. 이 모든 것을 뒤집는 것이 바로 예수님의 오심인데, 하나님의 아들 예수님께서 이 땅에 하나님의 아들로, 메시아로 오시면서 사람들이 그렇게 부정하게 여기는 육신의 연약함을 그대로 가지고 오셨다는 것이 바로 새 법이라는 것입니다.





구글에 의한 번역(Translation by Google)



(Romans 7: 1-25) New law



Romans 7 and 8 are very memorable Bible readers who have read the Bible and have been troubled with faith in God. It is because of the confession that Paul's apostle, one of the best apostles, was also suffering. And the conflict is also our conflict today.


The apostle Paul said that there is a heart in him that wants good, and that he does evil, which he does not want. (Romans 7:19) Perhaps this is not the heart of Paul. It is always the heart of all who experience the limitations of life, especially those who believe in God and do what God wants to do, but fail to do so.


I am a poor man. Who will deliver me from this dead body? (Romans 7:23)


The apostle Paul is confident in his heart that he does not want to do what he wants in his heart, but is a person who does evil that he does not want. It is sin that we do not want to do. It means that we continue to sin. The mind is not to sin, but to live good and righteous.


This is also a problem for all believers today. We all know that by reading the Bible we want to live godly, but not at will. If this is not enough, would you have said that Jesus desires it, but the flesh is weak and hard? This is a very tough job. Even if one pursues good in the heart, we are always experiencing the nature of sin in the same member leading to sin.


In fact, it is very difficult to understand Romans 7 at a glance when it is reported as a Korean version or a revised version. This is especially true of the expression "body". In verse 24 of the last verse of chapter 7, the expression "serve in the body and in the flesh" in the English Bible uses slave, which means to serve as servant. It means to follow it as a master. And the expression sinful nature (sinful nature) serves the law of sin. (The 'body' in the first half of chapter 7 is mainly sinful nature, unspiritual.)


The flesh that we are talking about here is not about this flash of ours but about the nature of sin, the nature of sin that is revealed by the law, that is, in us there is a nature to serve God and a nature to not serve , The mind follows the righteousness of God, and the flesh does not sin.


The nature of man's sin is no different. It is an insight into God's flesh. Because they belong to the flesh, they can not do what they want in their hearts. I want to fly in the sky, but I can not, I want to go anywhere freely without being bound to the space of the city, but I can not do it. So people always want to overcome this. So I cheer for those who overcome it, I honor it and I take it as a good.


On the contrary, it is not satisfied with God's physical appearance. To be unsatisfied is that it came from the Garden of Eden. It is because the garden of Eden is the garden of satisfaction. In other words, the fact that you can not be satisfied when you look at the flesh means that you have left the Garden of Eden.


It is very exquisite to think about. The fact that a man (Adam) sinned against God and was driven out of the Garden of Eden was consequently not in Eden, which is the very condition that man is not satisfied with the life of God. Therefore, the fact that you are not satisfied with this body that God has given you is that this body can not satisfy the standards you have.


It is, surprisingly, the reason I was kicked out of the Garden of Eden. Because it is judged for good and evil by oneself, and it is expelled from Eden, it is because the person can not satisfy himself because he is not satisfied with the life with God's flesh. This is sinful nature. And this is also the original sin.


Therefore, the nature of sin that man possesses is not the same but the eye of this flesh, which is the basic spirit of doing evil which he wishes to do but does not want to do. It is not because of a problem with the body that Adam was ashamed of his sin. By his own standards of good and evil, he can not be justified by God in his own image.


Those who believe in God have a heart to do God's righteousness. However, when I try to do the righteousness, I feel that I am not in the image of myself. It is the heart that Adam shares with the hidden thing to hide from God because he is ashamed of God that he is naked.


It is a momentary thing to be angry in front of God that he is righteous before God but has an unrighteous thoughts or an obscene thoughts in his mind and loves people but he is right. So many believers are trying to get away from this self. In other words, it seeks to overcome evil by separating good and evil from self. I want to take this off. This is the confession of Paul the Apostle who does what he does not want.


So what they want is to plan what is good in good and evil that they have separated. However, what we do not want to strangely is that we are made to go back. There is something inevitably coming out of itself as a person. I can not beat it. Paul also knew this. Paul was worried about this. With all of us.


Therefore I have come to understand the law, which is evil to me, who want to do good (Romans 7:21)



New law



However, the Apostle Paul said that he understood a law in this process. It was not that different, but that we knew that good and evil were together. It is a new law to know that man can not defeat evil in himself, but rather that he is with him. This is a new law, the former law is a law that can not coexist with good and evil.


It is that people's inherent natures in the person that they regard as wicked and unwanted by their own standards are in man, and that is not a separate thing. No matter how a person writes evil and wants to control the thoughts that come out of him, there is no way to do that.


It is also useless if a person who has been trying to control the unrighteous thoughts that come out of him in his own efforts can not control at any moment and has kept it for a while until then. If you have a moment that you have to keep without falling but only one moment, all the efforts until then will be a crime, and a world that will become a sinner again is the law of the world to be righteous.


The New Law, which the Apostle speaks, is the same as God in the Garden of Eden took a lamb and clothed it with his skin to conceal Adam's shame. God has been overpowered by the law of righteousness. It is the law of Jesus Christ. So Paul's apostle also thanks God through Christ.


This new law is to know that this flesh, given by God, is in it together with good and evil. This is the new law, the former law, which is good and evil in man, so that the only lawful pursuit of good is the former law. And this new law is that Jesus Christ is visible.


The new law that Jesus showed is nothing else. We have come to this earth to wear this flesh, which we must deny, what we want to do and what we do not want to do, and which we must always crack down on. That is the new law that you have seen.


Therefore, it is the good and evil point of view that people do not want to do what they do not want to be in people, not because they are weak and not righteous. In other words, the view of the world, the standard of what man judges by good and evil, is that man does what he desires and what he does not want, but in the new law Paul finds, he will be all grateful.


So it is normal for people to have what they want and what they do not want. It is not satisfied that it does not look normal, and what it means to be unsatisfied is that it is ashamed of what it is, and to be ashamed of such a physical life is paradoxically that you have eaten the fruit of good and evil which sees life as the standard of good and evil.


Therefore, we do not regard our flesh as being perfect, but try to defeat evil and try to overcome it, and all that try to keep the law as part of that effort and as a law are against God's law. It is the coming of Jesus that overturns all of these things. It is the new law that Jesus, the Son of God, came to the earth as the Son of God in the Messiah and brought the weaknesses of the flesh to the point that they were so unclean.


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