(로마서 12:3-13) 믿음의 분량대로

Category : 평교인의 성경 보기/로마서 Date : 2017. 1. 24. 12:21 Writer : 김홍덕

이제 바울 사도는 성도의 모습에 대하여 설명하고 있습니다. 하지만 이것에 대하여 분명히 해야 할 것이 있습니다. 이 말씀은 독립된 말씀이 아니라는 것입니다. 무슨 뜻인가 하면, 이 말씀은 로마서 1장에서부터 이어져온 말씀이라는 것입니다. 로마서 1장부터 이어져온 말씀은 행함이 하나님께 의로움이 아니라는 것, 율법은 율법을 주신 의가 사람 안에 생명의 본성으로 있으면 지켜질 수밖에 없는 것이기에 율법을 주신 의가 자기 생명이 되기를 바라심으로 하나님이 주신 것이지 내용 없기 율법을 지키는 행위만으로 하나님께 의롭다함을 얻을 수 없다는 말씀이 그것입니다.


그러므로 12장에 나오는 말씀들, 사랑하고 존경하며 게으르지 말라는 말씀들 역시 그 속에 그럴만한 이유나 본성이 없는데 자기 행위를 그렇게 단속하라는 말씀이 아니라는 것입니다. 이것은 하나님께서 우리에게 바라시는 성경을 보는 근본 안목과 가치관이라 할 수 있습니다. 


사랑하는 것이나 서로 존중하는 것이나 성실한 것은 많은 사람들이 그렇게 살려고 마음먹고 자신의 생각을 잘 간수하여 그런 삶이 되려고 노력하는 것입니다. 하지만 언제나 그렇게 살려고 노력하고 있다는 것 자체가 이미 그런 존재가 아니라는 증거이기도 합니다. 그렇게 노력한다는 것은 노력하지 않으면 그럴 수 없다는 것이고, 그렇다는 것은 자기 본성은 아니라 훈련하고 노력하고 스스로 단련해야만 되는 것이기 때문입니다.


성경을 흔히 ‘생명의 말씀’이라고 합니다. 생명은 본성이 있고 그 본성이 있으면 본성에 따른 행동이 나오게 됩니다. 그러므로 성경을 생명의 말씀이라고 하고, 하나님을 생명의 주님이라고 말하는 것은 하나님께서 주신 성경의 모든 말씀은 생명과 같이 하나님이 주신 의가 생명이 된 사람이 어떤 모습으로 살아가게 되는지를 말씀하시는 것이라 할 수 있습니다. 


즉 성경은 그리스도가 되는 방법을 말씀하신 책이 아니라, 그리스도가 누구신지를 말씀하신 책이라는 것입니다. 즉 ‘그리스도는 이런 삶을 살게 된다.’, ‘그리스도의 생명을 가진 사람의 삶이란 이런 것’임을 말씀하시는 것입니다. 그러니 성경을 지키려면 그 행동을 할 수밖에 없는 생명만 있으면 되는 것입니다. 성경대로 살 수밖에 없는 생명으로 거듭나는 것이 먼저일 뿐 아니라 그것만 있으면 되는 것입니다. 이 로마서 12장 역시 그런 관점에서 봐야 한다는 것이 바울 사도의 기록 의도입니다.


그러면 이제 그 안목으로 이 말씀을 한번 보도록 하겠습니다. 바울 사도는 이렇게 말씀하십니다.

내게 주신 은혜로 말미암아 너희 중 각 사람에게 말하노니 마땅히 생각할 그 이상의 생각을 품지 말고 오직 하나님께서 각 사람에게 나눠주신 믿음의 분량대로 지혜롭게 생각하라(롬 12:3)


바울 사도가 말씀하시는 ‘은혜’, 성경이 말씀하시는 ‘은혜’는 사람으로서는 할 수 없는 것에 관한 것입니다. 사람으로선 할 수 없는 것이 사람에게 주어졌다는 것, 그것이 은혜인 것입니다. 바울 사도가 <내게 주신 은혜>에 의하여 말을 한다는 것은 로마서 전반에 흐르는 것, 사람의 행위에 의하여 자신이 하나님께 받은 것이 아니라는 것을 말씀하는 것입니다.


사람이 하나님 앞에서 사람으로선 할 수 없는 것을 받았다는 것은 사람의 정체성입니다. 사람은 그 누구도 자신이 왜 존재하는지를 스스로 알 수 없습니다. 그것을 아는 것도 엄청난 은혜인데, 심지어 그 은혜가 알고 보니 세상의 주인이신 하나님의 성품을 표현하는 것이라는 것은 정말로 은혜인 것입니다. 은혜가 그것이라는 것을 알면, 믿음도 분량도 무엇인지 알게 됩니다. 그렇기 때문에 바울 사도는 ‘내게 주신 은혜로 말미암아’라고 말씀하고 있는 것입니다.


분량, 즉 하나님께서 내게 주신 분량 그 이상을 생각지 말라고 하고 있습니다. 그런데 은혜가 자신으로선 할 수 없는 것을 주신 것이라는 것을 안다면 분량 역시 하나님께서 자신의 의지와 무관하게 주신 것이라는 것을 인정할 수밖에 없습니다. 즉 은혜나 분량이나 모두 하나님께서 주신 것이라는 것입니다. 그것은 원래 내 것이 아니었기에, 사람이 자기의 눈에 그것이 상대적으로 작아 보일지라도 원래 그것은 자기 것이 아닌데 자신에게 주어진 것이라는 것입니다.


그리고 믿음 역시 마찬가지입니다. 이 블로그에서 믿음은 절대적으로 수동적인 것이라고 말씀해 왔습니다. 내가 할 수 없는 것을 전능자가 주시는 것이 은혜라면 믿음은 당연히 그 은혜를 수용하는 것입니다. 하나님의 은혜가 나로선 아무 것도 하지 않은 상태에서 받은 것인데, 믿음이라는 것이 수동적인 것이 아니면 어떻게 되겠습니까? 그러니 믿음과 신념은 다른 것입니다. 그래서 믿음은 수동적인 것입니다.


그렇다면, 은혜가 하나님의 절대적 권능에 속한 것이고, 그 은혜를 수용하고 수동적으로 받아들이는 것이 믿음이라면, 하나님께서 자신에게 주신 믿음의 분량 역시 나의 정체성이고 운명이고 은혜며 믿음과 같이 순종할 수밖에 없는 것입니다. 그리고 이 모든 것, 믿음의 분량대로 생각하는 것 역시 순종에 관한 것이고, 순종한다는 것 역시 의지로 순종하는 것이 아니라 생명체의 모든 행동이 생명의 본성에 순종하는 것과 같이 순종하는 것입니다. 즉 우리의 모든 것은 우리의 의지나 행동이나 소유의 드림이 아니라 오직 하나님께서 사람에게 가지신 의로 말미암은 것이라는 것을 아는 것이 은혜고 믿음이며 순종이고 분량대로 사는 지혜인 것입니다.


이것이 왜 지혜인가 하면, 지혜는 의를 보는 안목이기 때문입니다. 지식은 나타난 것을 슬기롭게 아는 것이라면 지혜는 원인과 이유와 의도를 아는 것이기 때문입니다. 표현되기 전, 형식으로 나타나는 의에 대하여 깨닫는 것이 지혜의 영역이기 때문입니다. 그래서 성경에서는 지혜롭기를 많이 말씀하시는 것입니다. 즉 하나님의 의를 아는 것, 우리 눈에 보이는 형식과 행동과 물질과 육신으로 표현되는 것이 그렇게 존재하고 나타나게 하는 하나님의 의를 아는 것이 지혜라는 것입니다.


하나님의 은혜로 말미암아 하시는 말씀이라는 것은 사람으로선 할 수 없는 것에 순종하는 마음으로 하는 말씀이라는 것이고, 그 순종이 바로 믿음이며, 그 믿음이 있다는 것은 자신의 존재 정체성을 순종한다는 것입니다. 그렇다면 당연히 하나님께서 정하신 존재의 정체성이 어떤 분량이라 할지라도 순종하게 되는 것입니다.


그러므로 이 모든 것에 있어 가장 핵심적인 것은 하나님과 사람의 관계가 사람이 무엇을 어떻게 하나님께 행하고 드림으로 의로워지지 않고, 사람의 신념이 믿음이 되지 않는다는 것을 알라는 것입니다. 그리고 이것은 바울 사도가 로마서 1장에서부터 지속적으로 해 온 말씀입니다. 그리고 그런 사람은 당연히 자신의 분량과 정체성도 하나님께로부터 온 것임을 안다는 것입니다. 


그러면 당연히 자기 분량 이상을 생각하고자 해도 할 수 없는 것이 되는 것입니다. 생명의 세계가 그렇다는 것입니다. 그리고 이것을 안다면 이어어지는 권면의 말씀 역시 의지대로 되거나, 자기 육신의 능력 이상으로 되는 것이 아니라는 것도 알게 되고 순종하게 될 것임을 말씀하시고 있는 것입니다.



(Translation by Google)



(Romans 12: 3-13) According to the ought of faith


Now the apostle Paul explains the image of the saints. But there is something to be clear about this. This is not an independent word. What this means is that this is the word that has been passed down from Romans 1. In Romans 1, it is said that the righteousness of God is not righteousness to God, but the righteousness of the law is the righteousness of the life in the man, so that the righteousness of the law is given by God, It is the word that can not be justified to God by the act of observing the law.


Therefore, the words in Chapter 12, that you love, respect, and not be lazy, are not words for reason or nature in it, but that you should not impose your actions on them. This is a fundamental insight and value to see the Bible God wants us to see.


Beloved, respectful, and sincere are many people trying to live like that and try to be like that by keeping their thoughts well. But the fact that you are always trying to live like that is evidence that you are not already there. It is because you can not do without effort, and that is because you have to train, work, and train yourself, not your own nature.


The Bible is often called the Word of Life. Life has nature, and if it is nature, behavior according to nature comes out. Therefore, we can say that the Bible is the word of life and God is the Lord of life. All the words of the Bible that God has given us are like life, the righteousness which God has given us. .


In other words, the Bible is not a book about how to be a Christ, but a book about who Christ is. That is to say, 'Christ lives this life,' and 'this is the life of a man with the life of Christ.' So if you want to keep the Bible, all you have to do is act. It is not only a matter of being born again as a life to live according to the Bible, but it is all that is required. It is the intent of Paul 's record that this Romans chapter 12 should also be seen from that point of view.


Now, let me take a look at these words with that eye. The apostle Paul says:

For by the grace given me I say to every one of you: Do not think of yourself more highly than you ought, but rather think of yourself with sober judgment, in accordance with the faith God has distributed to each of you. (Romans 12: 3)


The 'grace' of the Apostle Paul, and the 'grace' of the Bible is about what man can not do. What man can not do is to be given to man, that is grace. The Apostle Paul speaks by the grace given to me by saying that it flows throughout the Romans, not by God's actions by man's actions.


It is a person's identity that a person receives what he can not do before God. No one can know for themselves why he is. It is a great grace to know it, and it is indeed gracious to know that the grace expresses the character of God, the master of the world. If we know that grace is it, we know what faith is and what it is. That is why the Apostle Paul says that "because of the grace he has given me."


That is, not more than the amount God has given me. But if you know that grace gives you something you can not do, you have no choice but to admit that God has given you something independent of your will. In other words, grace or quantity is all God has given. It was not originally mine, so even though it may seem relatively small to a person's eye, it is not originally his, but that it is given to him.


And so is faith. In this blog, faith has been said to be absolutely passive. If it is grace that the Almighty gives what I can not do, then faith will naturally accept that grace. What if the grace of God is what I have received without doing anything, but what faith is not passive? So faith and belief are different. So faith is passive.


If, then, grace belongs to the absolute power of God, and if it is faith that accepts and passively accepts that grace, then the amount of faith God has given to him is also my identity, fate, grace, and obedience as faith . And it is also obedience to think of all this, the amount of faith, and obeying is not obeying will with will, but obeying every act of life as obeying the nature of life. It is grace, faith, obedience, and wisdom to know that all of us are not our wills, actions, or the dream of possession, but only through God's righteousness to man.


If this is wisdom, then wisdom is an eye for righteousness. Knowledge is to know what is revealed wisely, because wisdom is to know cause, reason and intention. It is because it is the realm of wisdom to realize that righteousness appears in form before it is expressed. That is why the Bible speaks a lot about wisdom. That is to know the righteousness of God, to know the righteousness of God that exists and manifests what is manifested in our eyes, the form, the action, and the material and the flesh.


It is the word of God's grace that is obedient to what man can not do, that obedience is faith, and that faith is obedience to his identity. Then, of course, you will be obedient no matter what the identity of God's ordained presence is.


Therefore, the most crucial thing in all of this is that the relationship between God and man is to know that man does not become faithful to what he does and does to God, and that man's faith is not faith. And this is what the apostle Paul continued to do from Romans 1. And that person knows that, of course, his quantity and identity is also from God.


Then, of course, even if you think about your own level, you can not do that. That is the world of life. And if you know this, you are saying that the following counsel will also be known and will be obeyed.

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